روايات

رواية حياة بإكراه الفصل الثالث 3 بقلم مرام عبد الفتاح

رواية حياة بإكراه الفصل الثالث 3 بقلم مرام عبد الفتاح

رواية حياة بإكراه الجزء الثالث

رواية حياة بإكراه البارت الثالث

رواية حياة بإكراه
رواية حياة بإكراه

رواية حياة بإكراه الحلقة الثالثة

 

-” قطع كلامها بضرب بقلم علي وشها “.. انا قولت كلمه يبقى تتسمع من سكوت

-انتَ ازاي تمد ايدك عليها طول ما انا عايش

-‏”مرام وهي كاتمه عياطها”.. نوح

“نوح عيونه احمرت و دخل و واقف قدام انس وخد مرام في حضنه”

-“بستهزاء”.. الاستاذ نوح شرف

-‏انا كلامي واضح انتَ ازاي تمد ايدك عليها وانا عايش

-‏مراتي وانا حر ان شاء الله اكسر عضمها

-‏ودِ امي وانا حر اموت اللي يجي جنبها او حتي يضايقها بكلمه

-‏عجبك يا ست هانم واقف قدام ابوة و مش هامه ايوة ما انتَ ابن مرام

-‏”نوح قرب من وشه “.. مرام دِ تبقى اعظم ست وانا هفضل فخور انها هي اللي ربتني مش واحد ذيك وايوا اقف قدامك لما القيك بتضرب ست و بستغلها انتَ عارف دَ معنى ايه انك جبان

-‏” بزعيق”.. نوح

-‏”بعياط”.. ن نوح انا خايفه بالله كفايه كدَ ابوس ايدك

-‏” بنظره تحدي لابوه”.. اللي هيخلني اسكت دلوقتي هي بس بعد كدَ مش هسكت و صدقني لو حولت تاني تضربها ولا حتي تضايقها بكلمه انا هاخدها وابقى قبلني لو عرفت مكانها فين سامع

“اخد مرام و راح الاوضه و يونس و ياسين كانوا معاه”

-خالوا بالكم منها

-‏”بهستريه “.. لا لا بالله عليك خليك هنا اوعى تمشي تروح في حته يا قلب امك لا انا خايفه عليك اقعد هنا

-‏”يونس بدموع”.. ماما اهدي يا حبيبتي هو معاكِ واحنا كمان

-‏”بدموع”.. خايفه

-‏لا يا حبيبتي ربنا معاكِ وانا و يونس و نوح معاكِ اهو يلا نامي بقى شويه يلا انتِ تعبان

-‏طبطب عليا ومحدش يسبني

-حاضر يلا غمضي عيونك

” بعد ما مرام نامت كلهم قاموا و قاعدوا في البلكونه “

-عمرها ما نامت في يوم وهي فرحانه انا تعبت يا نوح ومش قادر اشوفها كدَ

-‏هيجي اليوم اللي انس ضرغام هو اللي ينام معيط و امي هي اللي تبقى فرحانه

-‏ناوي علي ايه

-‏علي كل خير ويلا كل واحد يقوم يشوف هيعامل ايه

-‏حاضر يلا يا يونس

“ياسين واقف و بص لنوح”.. اوعى تنسى الدوا بتاع ماما

” ابتسم “.. حاضر يا حبيبي

“الكل خرج من الاوضه و نوح قام باس مرام من جبهتها ونام علي الكرسي و اليوم عدى “

-نوح حبيبي نوح نوح

-‏ايه يا امي في حاجه

-‏لا يا روحي بس ايه اللي خالك تنام هنا علي الكرسي وانتَ بتتعب

-‏”باس ايدها “.. متشليش همي يا جميل انتَ “حط ايدة علي خدودها” بتوجعك

-‏”ابتسمت بحزن”.. لا مش بتوجعني

-‏ماما انا مش صغير علشان تضحكِ عليا بكلمتين قوليلي عامله ايه دلوقتي وبجد

-‏” اتنهده بحزن”.. الحمدلله بقيت احسن بوجودكم جنبي “وبعدين ابتسمت” اما اقوم اعمل الاكل اللي بتحبه

-‏لا تعالي رايحه فين انتِ هتقعدي مش هتتحركِ من هنا وياسين و يونس هما اللي هيقوموا بامهمه دِ

-‏بس

-‏لا مبسش تمام وإسمعي الكلام

-‏”قطع كلامهم دخول يونس “.. بصِ يا ماما جبتلك ايه وانا جاي من الدرس

-‏انا بحب الورد اوي تسلم يا قلب امك حقيقي فرحت

-‏انتِ تستاهلي اصلا الفرحه وكل حاجه قمر و عسل زيك كدَ

-‏بغير علي امي ياض خف كلام شويه

-‏لا يا حبيبي هي مش امك لوحدي دِ امي انا كمان

-‏” انس داخل عليهم”.. قومي يا استاذه عايزك “وراح مسك ايدها”

-‏”نوح مسك ايد ابوا “.. امي مش هتتحرك من هنا عايز حاجه قولها واحنا واقفين

-‏للمره المليون هقولك دِ مراتي

-‏وللمره المليار هقولك دِ امي واخاف اسبها مع واحد ذيك

-‏”انس ساب ايد مرام وبص لنوح”.. ايه كميه الكره اللي في عيونك ليا دِ هو انا عملتلك ايه

-‏و لسه بتسأل انتَ عملت ايه ” ببرود ” علي العموم روح اسال السؤال لنفسك ايه دَ صحيح افتكرت ان انس ضرغام مش بيغلط وشايف الخير لينا

-“بص لمرام بتوعد ومسك ايدها جامد “.. قومي

-‏تؤتؤ تؤتر انا قولت كلمه وماما مش هتخرج من الاوضه دِ

-‏انتَ بتتحدني

-‏سميها زي ما تسميها انتَ حر

-‏صدقني دَ بياذيها هي

-‏بياذيك انتَ ومع الوقت هتشوف

-‏” ياسين داخل معاه صنيه فيها اكل “.. يلا من الكتكوت اللي هياكل

“شاف انس و نوح وافقين و بيبصوا لبعض بنظرات تحدي ومرام مسكه في يونس “

– ايه يا جماعه في ايه صلوا علي النبي كدَ

-“انس بص لمرام”.. خليكِ مستخبى فيهم بس والله لهربيكِ من اول وجديد

-‏الكلام يبقى موجه ليا انا وهي بالعكس مش مستخبيى دَ علشان عارفه اننا سندها و ظهرها في الحياه فَ دايما بتجري علينا “واخد الصنيه من ياسين و

-‏ راح ناحيه مرام” ابعت يا يونس “ومسك مرام من ايدها و قعدها علي السرير” يلا كلي من ايدي يا قمري

-‏”مرام بتبص لأنس بخوف”

-‏بصِ ليا انا يا روحي ويلا كلي

“انس خارج و هو متغظ منه”

-هو بيحبك يا نوح والله

-‏”ابتسم “.. مش عايز اسمع كلام عنه والاحسن انك تفكك من ايه حاجه و ركزي علي اكلك علشان انتِ مسؤله عن نونه صغيرة ها

-‏ح حاضر

-‏احنا دلوقتي هنقوم نخرج كلنا و هو كدَ كدَ مشي خلي بالك من نفسك كويس تمام

-‏ح حاضر

-‏يلا يا شباب في امان الله يا امي

-‏في حفظ الله

” عدي الوقت والكل راح كليته و دروسه وانس مش موجود في البيت “

-‏يا ست هانم اللي بتعملي دَ حرام

-‏”بدموع”.. قوليلي اعمل ايه مش عايزه اظلموا معايا بالله سعادني و هاتي الدواء

-‏لا انا مليش دعوه

-‏ابوس ايدك وحياه عيالك ياشيخه اسمعي الكلام و هاتي الدواء

-‏غلط والله عليكِ

-‏بقولك لا ملكيش دعوه انتِ واسمعي الكلام لاما هرفضك من شغلك

-‏عندي استعداد اترفض ولا إن اجبلك الدواء دَ

-‏بقى كدَ ماشي “مرام طلعت الأوضه وهي متنرفزة “

“بعد ساعه نوح و يونس و ياسين جه”

-ماما غريبه دِ اول مره تحصل انها مش تستقبلنا

-‏ايوه اطلع شوفها كدَ

-‏حاضر

-“وطلع وبعدها سمعوا صوت صراخه ” ماما اا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياة بإكراه)  

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!