روايات

رواية حكاية ما خلف الأبواب الفصل الأول 1 بقلم آيات عبدالرحمن

رواية حكاية ما خلف الأبواب الفصل الأول 1 بقلم آيات عبدالرحمن

رواية حكاية ما خلف الأبواب البارت الأول

رواية حكاية ما خلف الأبواب الجزء الأول

رواية حكاية ما خلف الأبواب
رواية حكاية ما خلف الأبواب

رواية حكاية ما خلف الأبواب الحلقة الأولى

يا مُرك يا ناريمان يا خيب…تك في اولادك بتحبي أستاذك يا ملاذ وهو متزوج كمان
طب شوفي الفرق بينك وبين زوجته عامل ازاي البت زي القمر ومحجبه وبيتباهي بيها قدام خلق الله
كب وانتي يا بنت ناريمان شايفه لبسك عامل ازاي دا انتي لبسك هيتقطع من كتر ما هو ضيق الشيخ منصف مستحيل يبص لواحده من الكا..سيات العا…ريات مليون زوجته ما بتخ…..لفش وبيفكر يتزوج عليها
هيتزوجك يا بنت ناريمان باللي بتعمليه في نفسك دا
…….
ماما انا خارجه رايحه درس الشيخ منصف عايزه حاجه
لا يا حبيبتي عايزه سلامتك بس هتروحي ازاي ولبسك ضيق اوى كدا
ملاذ : مش مشكله بقي يا ماما دا اول يوم ليا
ناريمان : طب البسي حتي إسدال او عبايه واسعه شويه
ملاذ : خلاص بقي يا ماما مش أخر الدنيا يعني بصي بكر…ه هبقي ألبس اي بلوزه واسعه اروح بيها وخلاص
خرجت ملازم متوجهه لدرس الشيخ منصف بملابسها الأكثر ضيق ذياده عن اللازم وبدءت اول يوم مع الشيخ منصف ودا كان قبل بداية شهر رمضان المبارك بيومين
في الأول الشيخ منصف بدء يبعد نظره عنها لكن مش معقول هيفضل طول الشرح مغمض يعني
الشيخ منصف : النهارده حديثنا هيكون عن الشهور اللي قبل شهر رمضان وبعد كدا ان شاء الله هنبدء نحكي كل يوم حكايه مختلفه عن اللي قبلها وبدء يشرح لكن اثناء الشرح سألته بنت كانت قاعده جنب ملاذ وقالت :
يا شيخ منصف هل يجوز صيام الايام الاخيره لشهر شعبان انا كنت صومت منهم اسبوع وفي حد قال ان دا حرام وانا مش عارفه هعمل اي
الشيخ منصف: بارك الله فيكي اتفضلي وانا هوضح للجميع السؤال واجابته
وبدء يوضح السؤال وجيت وقت الاجابه وقال الرسول صلى الله عليه وسلم كان بيصوم شهر شعبان كامل وكذلك نهي عن صيام الجزء الاخير من شهر شعبان ال15 يوم الاخري
ليه نهي عنهم هوضحها وكإني بتكلم مع صديق عادي واقول انا مثلا ما صمتش طول السنه ولا يوم وأجي في اخر شهر شعبان واصوم طبعا ما ينفعش
غير في حاله واحده واللي هي لو انا بصوم طول السنه اتنين وخميس وثلاث ايام وسط من كل شهر عربي 13/14/15
و3 من اول رجب و3 في نصفه وهكذا وعاشوراء وغيرها فأصوم عادي شهر شعبان ما عدا يوم الشك ودا هنحكي عنه بكره بإذن الله
نكمل بقي باقي كلامنا او لو مثلا انا بصوم صوم سيدنا داوود اصوم يوم وافطر يوم من بداية شهر رجب حتي الليله قبل الاخيره في شهر شعبان واللي هي اسمها ليلة الشك واللي بيصومها بيكون كدا عصي الله وعصي الرسول
كان الشيخ منصف بيشرح والكل بيسجل شرحه في النوت بوك خاصاتهم لإن كل يومين بيراجع وبيسأل وبيوزع مكافأااات للفائز ومسابقات كبيره
خلص درس النهارده وبما ان ملاذ علي معرفه بزوجة الشيخ منصف فدخلت عندها وبدءت تساعدها وبما ان في ثقه وكدا فكانت زينب بتخليها تجيب اطباق من خزانه موجوده في البيت او ما يقال عنها النيش
فتسللت ملاذ بكل ش…ر ودخلت غرفة نو…م الشيخ منصف وزينب الخاصه وهي مرتبكه ومتوتره جدا وفتحت الدولاب واخدت حاجه منه وخرجت بسرعه
واخدت كام طبق من الخزانه وسابتهم لزينب وهي تكاد ان تطير من مكانها واستأذنت ومشيت وقبل ما تخرج من البوابه خرجت الشئ اللي اخدته من الدولاب وقالت : وأخير يا شيخ منصف هتكون معايا وضميت الشئ اللي معاها بحب ولسه هتخرج لقيت الشيخ منصف قدامها

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية ما خلف الأبواب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!