روايات

رواية حكاية قمر الفصل الثامن والخمسون 58 بقلم وردة في البستان

رواية حكاية قمر الفصل الثامن والخمسون 58 بقلم وردة في البستان

رواية حكاية قمر الجزء الثامن والخمسون

رواية حكاية قمر البارت الثامن والخمسون

رواية حكاية قمر الحلقة الثامنة والخمسون

كنزي بزعل : مش باينلها
قمر : ايه دا في ايه مالك ياكنزي
نور : هو حصل حاجة بينك انتي وحازم
كنزي : لا والله حازم كويس معايا اوي وبيحبني
ليل : يبقا اكيد العقربة امه … مش مرتحالها
كنزي : بحاول اريحها ع قد مااقدر ومزعلهاش بس بتزعل بردك .. وبتشتكي لحازم مني انا عارفة ان هو مش بيتأثر بالكلام وبيتعامل معايا عادي .. بس خايفة يزهق ويسبني
ليل : هو كان يطول دانتي نجوزك سيد سيده
قمر : بس ياليل .. بصي يا كنزي ياحبيبتي انتي كل الافكار دي ف دماغك انتي بس .. حازم بيحبك ومش هيسيبك ابدا .. ومتزعليش من كلامها هي ام وحازم ابنها الوحيد .. ف هي تلقيها غيرانه شوية عليه ف بتحاول تتعامل معاكي كدا .. انتي اعتبريها زي نوجة .. انتي بتزعلي من نوجة .. اكيد لا ف انتي متزعليش من مامت حازم ..
نور : وطلما حازم كويس معاكي خلاص انتي ليكي بحازم مش مامته
قمر : بالظبط كدا
كنزي : طب هي ممكن مع الوقت تحبني وتتعود عليا ولا هتفضل كدا
قمر : ان شاءالله لما تعيشي معاها وتتقربوا من بعض هتحبك متقلقيش
كنزي : يارب كلامك يكون صح ياقمر و يكون احساسي غلط
قمر : ان شاءالله ياحبيبتي .. انتي مش بتشوفيها
كنزي : لا مش كتير بس هشوفها انهاردة ..
ليل : هتشوفيها فين
كنزي : خارجين بليل انا وماما وحازم ومامته هنشوف الاجهزة وكدا
نور : طيب استغلي الفرصة دي وهتيلها هدية وانتي راحلها
كنزي : كنت بفكر اعمل كدا .. ان شاءالله تجيب نتيجة
قمر : ان شاءالله .. المهم بقا عاوزكم ف موضوع .. كنت بفكر اعمل عربية الكبدة من اول وجديد
ليل : عربية كبدة تاني ياقمر
قمر : مالها عربية الكبدة ياليل .. ماهي اللي كنا عايشين عليها
ليل : مالهاش لازمة بصراحة .. واحنا مبقناش محتاجينلها
قمر : علشان بقا معانا فلوس خلاص .. ماهي الفلوس مسيرها تخلص .. وبعدين انا مبحبش قعدة البيت انا عاوزة اشتغل كفاية اوي كل الوقت اللي قعدته
ليل : ياستي اشتغلي اي حاجة تانية غير الكبدة والكلام دا
نور : اهدوا ياجماعة مش كدا
ليل : مش سامعة بتقول ايه
قمر : ماله اللي بقولو بقا
نور : بصي ياقمر ليل عندها حق
قمر : عندها حق ف ايه
نور : يعني دي مش شغلانة تليق بست .. اشتغلي اي حاجة تانية
قمر : مانا كنت شغالة كدا زمان كنت راجل ساعتها يعني
ليل : زمان غير دلوقتي احنا كنا محتاجينها انما دلوقتي مش مناسبة ليكي
قمر : وانا عاوزة اشتغل
نور : لو ع الشغل بسيطة اكلمك بابي يشغلك فالشركة
قمر : شركة ايه يانور وهيقبلوني ازاي اصلا وانا مش مكملة تعليم
نور : كل حاجة هتتحل بالكورسات
ليل : دي فكرة هايلة والله
قمر : كورسات ايه بس هو بعد ماشاب ودوه الكتاب
كنزي : شاب ايه بس دانتي لسه صغيرة وزي القمر كمان .. وهما كلامهم صح شغلك ف الشركة هيكون احسن ليكي بكتير
قمر : بس انا مبفهمش حاجة ف شغل الشركات دا .. لا دا مسئولية كبيرة اوي عليا
ليل : ويعني هما اللي اشتغلوا ف شركة كانوا نازلين من بطن امهم بيفهموا ف الشركات .. مااكيد بيتعلموا ف الاول
نور : ايوة طبعا .. زين كل اللي درسه ف حياته اصلا مكنش ليه علاقة بشغل بابا .. واتعلم واهو بقا هو اللي ماسك كل حاجة
كنزي : متخافيش انتي بالتدريب والكورسات كل حاجة هتتحل
قمر : بس دا هياخد وقت كبير
نور : مافيش الكلام دا ف شهور يخلص و بايدك تقصري المدي كمان
ليل : قمر كانت شاطرة جدا يانور .. انا شوفت شهادات كانت بتطلع من الاوائل .. يعني اكيد مش هتاخد وقت وتتعلم بسرعة
نور : يبقا اتفقنا انا هكلم بابا وزين انهاردة
قمر : لالا .. انا لسه مخدتش قرار
نور : فكري براحتك يا قمر .. بس دي فرصة ليكي تغيري حياتك وتخليها احسن
قمر : حاضر ..
________________________________
ريم : ياااه اخيرا الدرس خلص .. انا مش فاهمة هو المستر دا بيستحمل يقعد كل الوقت دا ازاي .. انا تعبت اوي وجعت
سلمي : ومين سمعك انا كمان جعانة .. ماتيجي نجيب اكل
ريم : وع ايه .. انا كدا كدا هروح القي ماما عاملة اكل
سلمي بابتسامة : ربنا يخليهالك
” ريم حسيت انها ضايقت سلمي علشان مامتها متوفية ”
ريم : هو انتي وراكي حاجة مهمة هتعمليها
سلمي : لا هروح انام .. بابا عنده شغل وهيجي متأخر
ريم : طيب ايه رايك تيجي تتغدي معانا وبالمرة تتعرفي ع سارة وترغي معاها براحتك
سلمي : لا بلاش علشان متقلش عليكم
ريم : تتقلي ع مين ياعبيطة دا بيتك .. وانتي اختي وماما بتحبك وسارة هتحبك .. يبقا تيجي ومسمعش منك اي عذر امين
سلمي بتضحك : امين ياشبح
“ريم ضحكت وبتلف وشها شافت عمرو ماشي مع واحدة ضحكتها اختفت ”
سلمي : في ايه وقفتي ليه
ريم : سارة كان عندها حق
سلمي بتبص شافته هي كمان : الحمدالله انك شوفتي بعينك علشان تصدقي انه كداب
كنزي بزعل : مش باينلها
قمر : ايه دا في ايه مالك ياكنزي
نور : هو حصل حاجة بينك انتي وحازم
كنزي : لا والله حازم كويس معايا اوي وبيحبني
ليل : يبقا اكيد العقربة امه … مش مرتحالها
كنزي : بحاول اريحها ع قد مااقدر ومزعلهاش بس بتزعل بردك .. وبتشتكي لحازم مني انا عارفة ان هو مش بيتأثر بالكلام وبيتعامل معايا عادي .. بس خايفة يزهق ويسبني
ليل : هو كان يطول دانتي نجوزك سيد سيده
قمر : بس ياليل .. بصي يا كنزي ياحبيبتي انتي كل الافكار دي ف دماغك انتي بس .. حازم بيحبك ومش هيسيبك ابدا .. ومتزعليش من كلامها هي ام وحازم ابنها الوحيد .. ف هي تلقيها غيرانه شوية عليه ف بتحاول تتعامل معاكي كدا .. انتي اعتبريها زي نوجة .. انتي بتزعلي من نوجة .. اكيد لا ف انتي متزعليش من مامت حازم ..
نور : وطلما حازم كويس معاكي خلاص انتي ليكي بحازم مش مامته
قمر : بالظبط كدا
كنزي : طب هي ممكن مع الوقت تحبني وتتعود عليا ولا هتفضل كدا
قمر : ان شاءالله لما تعيشي معاها وتتقربوا من بعض هتحبك متقلقيش
كنزي : يارب كلامك يكون صح ياقمر و يكون احساسي غلط
قمر : ان شاءالله ياحبيبتي .. انتي مش بتشوفيها
كنزي : لا مش كتير بس هشوفها انهاردة ..
ليل : هتشوفيها فين
كنزي : خارجين بليل انا وماما وحازم ومامته هنشوف الاجهزة وكدا
نور : طيب استغلي الفرصة دي وهتيلها هدية وانتي راحلها
كنزي : كنت بفكر اعمل كدا .. ان شاءالله تجيب نتيجة
قمر : ان شاءالله .. المهم بقا عاوزكم ف موضوع .. كنت بفكر اعمل عربية الكبدة من اول وجديد
ليل : عربية كبدة تاني ياقمر
قمر : مالها عربية الكبدة ياليل .. ماهي اللي كنا عايشين عليها
ليل : مالهاش لازمة بصراحة .. واحنا مبقناش محتاجينلها
قمر : علشان بقا معانا فلوس خلاص .. ماهي الفلوس مسيرها تخلص .. وبعدين انا مبحبش قعدة البيت انا عاوزة اشتغل كفاية اوي كل الوقت اللي قعدته
ليل : ياستي اشتغلي اي حاجة تانية غير الكبدة والكلام دا
نور : اهدوا ياجماعة مش كدا
ليل : مش سامعة بتقول ايه
قمر : ماله اللي بقولو بقا
نور : بصي ياقمر ليل عندها حق
قمر : عندها حق ف ايه
نور : يعني دي مش شغلانة تليق بست .. اشتغلي اي حاجة تانية
قمر : مانا كنت شغالة كدا زمان كنت راجل ساعتها يعني
ليل : زمان غير دلوقتي احنا كنا محتاجينها انما دلوقتي مش مناسبة ليكي
قمر : وانا عاوزة اشتغل
نور : لو ع الشغل بسيطة اكلمك بابي يشغلك فالشركة
قمر : شركة ايه يانور وهيقبلوني ازاي اصلا وانا مش مكملة تعليم
نور : كل حاجة هتتحل بالكورسات
ليل : دي فكرة هايلة والله
قمر : كورسات ايه بس هو بعد ماشاب ودوه الكتاب
كنزي : شاب ايه بس دانتي لسه صغيرة وزي القمر كمان .. وهما كلامهم صح شغلك ف الشركة هيكون احسن ليكي بكتير
قمر : بس انا مبفهمش حاجة ف شغل الشركات دا .. لا دا مسئولية كبيرة اوي عليا
ليل : ويعني هما اللي اشتغلوا ف شركة كانوا نازلين من بطن امهم بيفهموا ف الشركات .. مااكيد بيتعلموا ف الاول
نور : ايوة طبعا .. زين كل اللي درسه ف حياته اصلا مكنش ليه علاقة بشغل بابا .. واتعلم واهو بقا هو اللي ماسك كل حاجة
كنزي : متخافيش انتي بالتدريب والكورسات كل حاجة هتتحل
قمر : بس دا هياخد وقت كبير
نور : مافيش الكلام دا ف شهور يخلص و بايدك تقصري المدي كمان
ليل : قمر كانت شاطرة جدا يانور .. انا شوفت شهادات كانت بتطلع من الاوائل .. يعني اكيد مش هتاخد وقت وتتعلم بسرعة
نور : يبقا اتفقنا انا هكلم بابا وزين انهاردة
قمر : لالا .. انا لسه مخدتش قرار
نور : فكري براحتك يا قمر .. بس دي فرصة ليكي تغيري حياتك وتخليها احسن
قمر : حاضر ..
________________________________
ريم : ياااه اخيرا الدرس خلص .. انا مش فاهمة هو المستر دا بيستحمل يقعد كل الوقت دا ازاي .. انا تعبت اوي وجعت
سلمي : ومين سمعك انا كمان جعانة .. ماتيجي نجيب اكل
ريم : وع ايه .. انا كدا كدا هروح القي ماما عاملة اكل
سلمي بابتسامة : ربنا يخليهالك
” ريم حسيت انها ضايقت سلمي علشان مامتها متوفية ”
ريم : هو انتي وراكي حاجة مهمة هتعمليها
سلمي : لا هروح انام .. بابا عنده شغل وهيجي متأخر
ريم : طيب ايه رايك تيجي تتغدي معانا وبالمرة تتعرفي ع سارة وترغي معاها براحتك
سلمي : لا بلاش علشان متقلش عليكم
ريم : تتقلي ع مين ياعبيطة دا بيتك .. وانتي اختي وماما بتحبك وسارة هتحبك .. يبقا تيجي ومسمعش منك اي عذر امين
سلمي بتضحك : امين ياشبح
“ريم ضحكت وبتلف وشها شافت عمرو ماشي مع واحدة ضحكتها اختفت ”
سلمي : في ايه وقفتي ليه
ريم : سارة كان عندها حق
سلمي بتبص شافته هي كمان : الحمدالله انك شوفتي بعينك علشان تصدقي انه كداب

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية قمر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!