روايات

رواية حكاية حب الفصل الثاني عشر 12 بقلم نسمة أحمد

رواية حكاية حب الفصل الثاني عشر 12 بقلم نسمة أحمد

رواية حكاية حب الجزء الثاني عشر

رواية حكاية حب البارت الثاني عشر

رواية حكاية حب الحلقة الثانية عشر

صباحا عند مهاب الي صحي بدري علشان يعرف يطمن علي نسمة وخد اجازه من الشغل علشان يفضل معاها شويه وكان قلقان عليها جامد من امبارح لبس الصبح هدومه بنطلون جينز اسود وتيشرت بني بخطوط سوده وكوتشي اسود نزل مهاب علي الصالون وكانت مامتو واخو بس الي موجودين.
مهاب : صباح الخير.
مها :صباح النور يا قلب ماما قولي عامل اي دلوقتي❤.
مازن : مهاب انت احسن من امبارح صح .
مهاب: صباح العسل علي قلبكم وانا كويس الحمد الله .
مها :بمرح بس اول مره في التاريخ مهاب يصحا بدري 😂.
مهاب : معلش متر المرادي اصحي بدري .
مها :حست ان ابنها في حاجه مهاب حبيبي مالك اول مره اشوفك كده .
مازن : ايوه يامهاب مالك انت من امبارح مش عجبني حالك.
مهاب: بكسوف من امه شويه مافيش بس هي كل الحكايه انو في بنت جت جديده في الشركه واول ما شفتها معرفش كان مالي بس هي في بالي ديما واكتر دلوقتي بعد لما شفتها امبارح بحلتها الي كانت عليها لما عرفت بخبر وفات مامتها الي بنسبالها كل حاجه حسيت وقتها انها مسؤوله مني واني واجب عليا اسعدها معرفش انا في اي بس انا معجب بيها وبرائتها يا ماما.
مها :حبيبي معني كلامك انك بدات تحب.
مهاب :من يومين ياماما دول هما يومين بظبط الي شفتها فيهم.
مها :حبيبي الحب بيجي في اي لحظه لاي شخص وفي اي وقت المهم نلقي اشخاص تكملنا ونكملهم ويبقو كل حاجه لينا و احنا كل حاجه ليهم نعوضهم الي نقصهم ويعوضونا الي نقصينو بس اهم حاجه تختار الشخص الصح الي يقدر يخليك تعمل اي حاجه علشانو بدون مقابل.
مهاب: ماما انا حسيت بحاجات غريبه نحيت نسمة وبصراحه حاسس انها هتكون منسبا ليا.
مها: ربنا يريحك يابني ولو البنت دي خير ليك ربنا يقربها ليك ولو شر ربنا يبعدها عنك. مهاب :يارب ياحله واجمل ام في الدنيا.
مازن :كان عمال يفكر في كلام امو واخو وانو هو كمان بيحس بحاجات دي نحيت اية.
مازن :ربنا يسعدك يامهاب مع الانسانه الي تستهالك يارب.
مهاب : ربنا يخليك ليا يامازن يارب وانا الي الشوفك قريب مع انسانه تشبهك وتكون ليك في نفس الصفات.
مازن : يارب وبصراحه انا كمان في بنت في بالي مشفتهاش غير مرتين وانا منجزب ليها من ساعتها.
مها:كانت فرحانه بولدها الاتنين وان كل واحد لقي شريكه لي حياته.
مها : ربنا يسعدكو ياولدي واشفكو ديما بخير مع البنات الي تستاهل شباب زيكو.
مهاب “مازن:ويخليكي لينا ياحله ام في الدنيا ورحو حضنو مامتهم الي فضلت تتدعي لي عيالها انو ربنا يوفقهم وريح قلبهم قريب.
مهاب :طيب انا هستاذن ياماما وهروح اشوفها النهارده عامله اي علشان هي كانت منهاره امبارح.
مها : روح يا حبيبي ولو عيزني اجي معاك مفيش مشكله.
مهاب: بفراحه علشان هيقدر يقعد شويه حلوين مع نسمة بجد ياماما يعني انتي ينفع تيجي معايا.
مها :بمرح وفرحه علشان ابنها اه هاجي وكمان علشان اعين العروسه اي رايك.
مهاب “مازن :ههههههههههه
مهاب : من اولها يا ماما هتكوني حما علي البنت ههههههههههه ربنا يخليكي ليا ياماما ومنحرمش من وجودك ابدا.
مها :وله يحرمني من وجودكو في حياتي انتو الاتنين.
مهاب”مازن : وله يحرمنا منك يارب.
مازن :طيب متحضري نفسك علشان تعيني عروستي انا كمان.
مها :اه طبعا بس انت اتشجع يامازن وانا من تاني يوم هكون عندها.
مازن:حاضر يا ماما هتشجع علشانك بس.
مها : حبيبي ربنا يسعدك يارب.
مهاب :ماما طيب احنا هنروح امتا.
مها :بمرح مستعجلا ليه ياود اصبر شويه انت صبرت كتير اصبر حبا كمان.
مهاب : بمرح ايضا لا مش قادر يا ماما ياله نروح لي عروووستي.
مها “مازن : ههههههههههه ولله انك تافه وعمرك متتغير.
مهاب : شهاده اعتز بيها ههههههههههه.
في الوقت ده نزل محمود وسعاد وندي
محمود :صباح الخير.
مهاب “مها “مازن : صباح الخير محمود:خير صحين بدري النهارده.
مهاب : حس انو زودها مع ابوه امبارح وراح نحيت ابوه.
مهاب : بابا انا اسف اني اول مره اعلي صوتي علي حضرتك اول مره واخر مره بس انا كنت مخنوق امبارح واسف يابابا وباس ايد ابوه.
محمود :بصلو وفضل ساكت.
مهاب :انا اسف ونزلت دموع مهاب علشان زعل ابوه منو.
محمود : اول ماشف دموع ابنوه حضنو مهاب خلاص حصل خير بس اول واخر مره انت عمرك ما عملتها يامهاب انا فعلا كنت زعلان منك اوي ولو مخنوق يا حبيبي تعاله اتكلم معايا وانا موجود ليه يامهاب مش علشان اسعدك انت واخوك وامك مهاب انتو احله حاجه في حياتي وان كنت شديد معاكو علشان عايزكو تعتمدو علي نفسكو اكتر انت لما تكون اب هتلاقي نفسك بتحضن مره وبتضرب مره مش كل حاجه طيب ولين لازم تكون حازم شويه ولين شويه انت واخوك اغاله حاجه في حياتي يامهاب فكرك بكون مبسوط لما تزعلو مني باعكس بزعل اوي بس لازم اكون حازم معاكو علشان تعرفو تختارو وتعيشو صح.
مهاب “مازن :حضنو ابوهم ربنا يخليك لينا يابابا ومنتحرمش منك ابدا وانت اغاله حاجه في حياتنا يابابا ومنقدرش نستغنا عن حضرتك واحنا مش بنزعل منك احنا بنزعل من نفسنا علشان زعلنا حضرتك احنا اسفين يا بابا.
محمود :ربنا يخليكو ليا وافرح بيكو انتو الاتنين يارب.
مها : ويخليك لينا يا محمود وتفضل ديما عمود البيت.
محمود :بحب ويخليكي ليا ياغاليه يالي منوره دنيتي وحياتي ياول حب واخر حب.
مهاب : بمرح وبيلعبلو في خدودو ياسيدي ياسيدي ايوه بقا يا حوده ياجامد اي القمر ده وله وكبرت وبقيت تعاكس ياحوده وقدمنا كده عادي هههههه 😂😂.
مها : بكسوف بس يازفت.
محمود :بمرح لي اول مره مهاب حبيبي هو انا مش قولت انك انت واخوك اغاله حاجه دلوقتي بقولك يا له يابن الكلب من قدامي.
مهاب : بمزح ههههههههههه 😂لا 😜.
مازن :بمرح بس ابقا فكرني يابابا اعاكس مراتي زيك كده لا ده انت طلعت جامد وانا معرفش هههههه.
محمود :بضحك هههه اه ياولد الكلب انت وهو تصدقو اني غلطان معاكو شكلي هرجع زي الاول.
(مازن ،،مهاب)بخضه لا لا ياحوده مش كده ده احنا لما صدقنا وقربو منو وفضلو يزغزغوه.
محمود :ههههههههههه ربنا يخليكو ليا وتفضلو ملين حياتي يارب.
مازن “مهاب :ويخليك لينا ياحوده ياجامد.
وكانت سعاد وبنتها مش حبين الوضع ده مش عاجبهم الفرحه الي في عين الكل.
سعاد: بحقد اي يا محمود ده مش ممكن انك سامح بالولد دول يتكلمو كده يعني اي حته لو بي هزار الهزار ليه حدود.
مهاب :عمتو اظن انو احنا مغلطناش في بابا احنا بنهزر مش اكتر.
سعاد : الهزار ليه حدود افرد حد شفكو وانتو بتتكلمو ابوكو كده فين الاتيكيت ها.
مازن :اتيكيت اي ياعمتو احنا بنهزر مش بنتكلم بجد وبعدين احنا مش هيفرك معنا كلام الناس لانو احنا مغلطناش وله اتخطنا حدودنا.
سعاد : بس اي انت وهو هتعلموني التكلم ازي اي يا محمود مش شايف عيالك وقلت ادبهم .
مهاب كان لسه هيتكلم .
محمود :بعصبيه بس يامهاب اي محدش عملي حساب اني واقف مفيش احترام ليا خالص اي كبرتو وطلعلكو شنبات علينا لا فوق انت وهو وحسك عينك انت وهو حد يعلي صوتو علي عمتو تاني احترامها من احترامي فاهمين.
سعاد :خلاص يا محمود يا حبيبي متعصبش نفسك.
(انتي وليه بومه لا دي انا عادي هههههه)
مهاب: اسف يا بابا واسف ياعمتو .
سعاد :وله يهمك يا حبيبي.
مازن :كان متعصب من عمتو اوي وانها مش عجبها انهم بيضحكو ومبسوطين مع بعض فاكان ساكت علشان لو اتكلم هيزعلها اوي فضل السكوت علشان ابوه ميتعصبش اكتر. مهاب :بص لي اموه وقال ماما حضري نفسك علشان تيجي معايا لو سمحت.
محمود : باستغراب تيجي معاك فين.
مهاب : كنت عايز ماما معايا في مشوار مهم.
محمود: مشوار اي يامهاب وشغلك ياستاذ.
مهاب : انا اخدت اجازه النهارده يابابا.
محمود:ليه يامهاب
مهاب :مافيش يا بابا بس في مشوار مهم النهارده فا اخدت اجازه مش اكتر وكنت عايز ماما معايا.
محمود :لا عايز تروح روح لوحدك مها مش هتطلع من البيت النهارده.
مهاب :ليه يا بابا انا عايزها معايا ضوري محمود : انا قولت الي عندي .
مهاب :ماشي يا بابا هاخد مازن معايا وفي مره تاني ابقا اخد ماما .
مها: ليه يا محمود هو عايزني معاه وهنروح ونيجي علي طول اكيد حاجه ضروريه علشان كده اخد اجازه .
سعاد: اسمعي الكلام يامها وبعدين هتروحي معاه فين الله العلم ابنك عمل اي وتاخيرو بتاع امبارح كان ليه وصحي النهارده بدري ومستعجل .
وهنا مهاب وصل لي اخره : عمتو انا مغلطش تمام وتاخيري امبارح لي سبب حابب احتفظ بي لنفسي اما بخصوص ماما عادي ممكن تيجي معايا في يوم تاني معنديش مشكله انا هاخد اخويا النهارده وبس كده خلص الحوار .
سعاد : حوار اي يامهاب انا ياحبيبي خايفه عليك مش اكتر انت زي ندي عندي و اكتر انت ومازن ولاد الغالي .
مهاب : بديق اه ماشي ياعمتو بس ياريت متتدخليش في خصوصياتي تاني .
محمود : مهاب انت قليل الادب وراح ضربو بالقلم .
مهاب : كان مصدوم فا مكنش عارف يسكت وله يتكلم بس فضل ساكت .
مازن :وهنا وصل لي اخرو من عمتو وقال
احنا فعلان مش صغيرين وعرفين الصح من الغلط علشان تيجي حضرتك وتتكلمي معانا كده احنا بتتكلم بحدود وبنهزر بحدود مظنش اتخطينا حدودنا سواء انا او مهاب الحمد الله ماما مربينا ومعرفنا اي الصح من الغلط وكبرنا علي كده فمش هنيجي نغلط لما نكبر لا هنزيد احترام اكتر من الاول ولو هنضحك ونهزر مع بابا عمر ما نقدر نكبر عليه هيفضل كبيرنا وهيفضل فوق روسنا تمام ياعمتو وانت يابابا مهاب مش غلطان في حاجه يابابا لما قال انو كل واحد ليه خصوصياتو حضرتك ليك خصوصيا مينفعش حد يعرفها غيرك صح يا بابا ياليه يامهاب انا هعمل اجازه النهارده وهاجي معاك.
مهاب : فضل يسمع كلام اخوه للاخر ومش معاه من غير كلام .
مازن :حاط ايده على خده اخوه وقال بتتوجع. )

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية حب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى