روايات

رواية حكاية بنت الريف الفصل السادس 6 بقلم صباح عبدالله

رواية حكاية بنت الريف الفصل السادس 6 بقلم صباح عبدالله

رواية حكاية بنت الريف الجزء السادس

رواية حكاية بنت الريف البارت السادس

رواية حكاية بنت الريف الحلقة السادسة

دهب. مش فاهمة قصدك ايه
مهند. قصدي يادهب ان لو انتي مش عايزه اقرب منك ومحتاجه وقت انا مش عندي مشكله وهصبر عليكي
دهب. اتوترت ومش عارفة ارد عليه
مهند. طيب يادهب انا هاسيبك على راحتك نامي انتي هنا وانا هنام في الغرفة التانية علشان تخدي راحتك
دهب رايح فين مش هتأكل
مهند. ياربي اتمنيت لو تقولي خاليك ماتمشيش لايا دهب كولي انتي ماليش نفسي
دهب. طيب
مهند. سبتها ودخلت انام في الغرفة التانية وبعد زي ربع ساعة لقتها بتخبط عليا الباب قومت بسرعه وفتحت الباب
دهب. بعد ماسبتني ماعرفتش انام من الفستان وحولت اقلعه بس ماعرفتش وقفت قدام الباب ومكسوفه اقوله يساعدني علشآان اقلع الفستان
مهند. خير يادهب في حاجه
دهب. بكسوف معلش افتحلي الفستان مش عارفة افتحه لوحدي ومش مرتاحه فيه
مهند. تعالي معلش ماجاش على بالي
دهب لفيت علشآان يفتحلي السوسته
مهند. سيطرت على نفسي وفقيت له الفستان عايزه حاجه تانيه يادهب
دهب شكراً بس تعالي علشآان نأكل علشآان انا جعانه ومش بعرف اكل لوحدي
مهند. بس انا مش عايز لقتها بصت ليا وباين عليها زعلت خلاص ماتزعليش جهزي الاكل على ماجي وهاكل علشآانك تمام كدا
دهب. ماشي هقلع الفستان وهجهز الاكل على مانت كمان تغير هدومك
❈-❈-❈
مهند. طيب بس الهدوم في اوضه النوم
دهب. عادي تعالى غير هدومك
مهند. طيب روحي انتي اقلعي فستانك والبسي حاجه مريحه الاول علشآان ترتاحي وانا هدومي مش مضيقاني عادي
دهب ماشي ومشيت وقلعت الفستان ولبست عباية وحطيت الطرحة وطلعت لقيته هو مجهز الأكل وقاعد مستنيني
مهند. ده كله يادهب
دهب. معلش الفستان والطرحه خدو وقت على ماشلتهم لقيته بيبص ليا وبين عليه مضايق اتوترت خير في حاجه ليه بين عليك مضايق
مهند. فعلا اضيقت لم لقتها لبسه العباية والطرحه قدامي اقعدي يادهب تعالى ماتخفيش
دهب قعدت هو انا عملت حاجة زعلتك علشآان كدا مضايق
مهند اسمعي يادهب احنا لازم نخد علي بعض شوية عن كدا انا عارف اني قولتلك اني مش هاغصبك على حاجة بس مش لدرجه دي يعني انك تقعدي معايا زي زي اي واحد غريب انا بقيت جوزك مافيش داعي انك تقعدي بطرحه او تلبسي العباية وانا موجود وانا مش هعمل اي حاجه تضايقك او هاغصبك على حاجة
❈-❈-❈
دهب. حسيت انو بجد زعل وفقيت الطرحة وحطيتها جمب مني طيب زي مانت عايز مش هالبس طرحه تاني بس انا ماقدرش اقعد معاك غير بالعبايه اصبر شوية على ماخد عليك
مهند. معقوله يادهب بقالك 6 شهور عايشه في البيت ولسه مش واخده عليا
دهب. انا بصراحه بخاف منك وانت عارف انت كنت بتكلمني ازاي وبتعامل معايا ازاي ي علشان كده بخاف منك وحتي انت ماقولتيش حاجه بتخص الجوز علشآان كنت خايفه منك
مهند. بجد زعلت بس مش من كلامها زعلت من نفسي انا زرعت الخوف في قلب دهب بسبب غيرتي عليها بدل ما ازرع الامان واخليها تحبني زي مابحبها
دهب. مالك ساكت ليه
مهند. اقول ايه يادهب انا عارف اني كنت حاد شوية معاكي بس انا كنت بخاف وبغير عليكي بس انت فهمتي خوفي وغيرتي عليكي غلط
دهب ؟؟
مهند. سكتي ليه
دهب اقول ايه
مهند بس تعرفي حلو كدا ان كل واحد فينا فتح قلبه لتاني من اول يوم في حياتنا الجديده وان شاء الله اللي جاي هايكون احسن بصي يادهب احنا هانتعرف على بعض واحدة واحدة من اول وجديد هنكون صحاب واخوات قبل زوج وزوجه اي رايك ولو حصل اي حاجه معاكي تقوليها ليا وانا كمان اي رايك علشآان نخد على بعض أكتر
دهب. طيب حلوه الفكره هاتعوز شاي
مهند. لا شكرا.
دهب اكلنا وشالنا الاكل انا وهو وغسلت الصحون وهو فضل واقف معايا لحد ماخلصت وفضلنا نتكلم كل واحد اتكلم على نفسه بيحب ايه وبيكره ايه وايه اكله المفضل لحد ماخلصت غسيل الصحون خلاص خلصت
❈-❈-❈
مهند. خلصتي بسرعه يعني
دهب. ههههه لا ولا بسرعه ولا حاجه الصحون مش كتير
مهند. طيب هتنامي
دهب مش عارفة خوفت ليه واتوترت
مهند. ههههه مالك هو انا هكلك انا بسال بس علشآان انا عايز انام
دهب. ماشي يلا هنام وانا طلعه من المطبخ لقيته واقف قدامي
مهند. مش هاتخافي من النوم لوحدك انام معاكي
دهب. اتوترت وخوفت اكتر لا مش بخاف
مهند. احمحمح طيب تصبحي على خير وبوستها
دهب. حسيت ان وشي في نار بتطلع منه وجسمي كله جاب ميه وماقدرتش ارد عليه
مهند. مش هتقولي وانت من اهل الخير ولا ابوسك تاني
دهب. اه لا قصدي من التوتر مش عارفة انا بقول ايه واتكسفت وبصيت على الارض وانت من اهل الخير
مهند بصيت له وفضلت اضحك على خجلها مني بين عليكي هتتعبيني معاكي يادهب.
❈-❈-❈
تاني يوم
دهب. صحيت من النوم وقومت صليت وجهزت الفطار علشآان لو حب يفطر هنا ودخلت لاقيته لسه نايم روحت اصحيه علشآان اخد اذنه علشآان انزل اجهز الفطار مع خالتي ام سعيد واشوف هيفطر هنا ولا مع عمي الحاج
دهب مهند. مهند
مهند. بنوم ايوه ياقلبي في حاجه
دهب. كنت عايزه اشوفك هتفطر هنا ولا تحت علشآان انا هنزل اجهز الفطار مع خالتي ام سعيد لقيته مسك ايدي
مهند. عايزه تنزلي دلوقتي انتي اتجننتي
دهب. خوفت منه ليه فيها ايه
مهند. يارب صبرني يابت الناس افهمي بقاا انا وانتي لسه متجوزين إمبارح وانتي عايزه تنزلي النهارده وامته الساعة 7
دهب.دموعي نزلت من عصبيته وزعيقه في وشي على الصبح فكرني بخالي اسلام لم كان بيضربني اول ماقوم الصبح
مهند بزهق مالك بتعيطي ليه دلوقتي ولسه همسح لها دموعها
دهب بخوف خلاص والله مش هانزل بالله عليك ماتضربنيش زي خالي اسلام وحطيت ايدي على وشي علشآان مش يضربني
مهند زعلت اوي من الحطه دي وخدها في حضني هششش متخفيش يادهب انا مش هضربك انا بس كنت همسح لكي دموعك
دهب. ضميته جامد ماتزعقش ليا تاني بالله عليك انا بخاف من الصوت العالي خالي اسلام كان على طول يضربني وكان على طول يزعق ليا زيك كدا
مهند. زعلت من نفسي جدا انا بدل ما حاول اعدل اسلوبي معها بخليها تخاف مني اكتر اسف ياقلبي مش هعلي صوتي تاني انا اسف وفضلت اهدي فيها لحد ماهديت
دهب. هتفطر هنا ولا تحت مع عمي الحاج.
مهند. لا انا هنزل انا وانتي نفطر تحت ونطلع تاني علشآان ابويا ميزعليش بس انتي ماتنزليش لوحدك ماشي
❈-❈-❈
دهب. ماشي هاقوم اجهزلك الحمام
مهند. طيب
دهب. لسه هقوم لقيته شدني
مهند. رايحها فين مش لم اصبح علي القمر الاول واخد منها قبله كبيرة اوي لدرجة ماكنتش قادر ابعد نفسي عنها اتمنيت لو الوقت يقف لحد هنا
دهب. يالههههوي كنت هموت من كتر التوتر بس. كان قلبي بيظقطت من كتر الفرحه اتمنيت لو يفضل جمبي طول العمر ومايبعدش لحظه واحدة
مهند. بعدت عنها وانا مش قادر ياصباح الورد على اجمل وردة في الدنيا
دهب. من كتر الكسوف ماقدرتش احط عيني في عينه وذاقته وطلعت اجري على بره
مهند دهب يابت استني بس كانت المجنونه دخلت الغرفة وقفلت الباب دخلت غيرت وصليت الضحي ورجعت تاني له ايه يادهب مش هاتفتحي دهب بس مش بترد فتحت الباب مالقتهاش معقوله نزلت بس انا فاهمتها ماتنزليش من غيري وسيطرت على اعصابي ونزلت
دهب. ماكنتش هنزل من غيره زي ماهو قالي بس التليفون رن وكانت حماتي وقالتلي انزل لها على طول وماقدرتش اقولها لا هي اصلا مش طايقاني ونزلت
❈-❈-❈
دهب صباح الخير ياخالتي سماح
سماح وهايجي منين الخير ان شاء الله
دهب بصيت لها وسكت مارديتش
سماح. اسمعي يادهب انا وانتي عارفين ان انا مش قبلاكي مرات ابن ليا علشآان كدا مش هايكون في حاجه بيني وبينك غير شغاله وستها فاهمني يادهب وتكمل بخبث وانا مش ظالمكي في حاجه في الاول والآخر احنا جايبينك من الشارع صح ولا انا غلطانه
دهب. دموعي نزلت ماني عارفة ان هي بتقول الحقيقة بس جرحتني هي كانت على طول الست الطيبة والحنينه واللي عمرها ماجرحتني بكلمه ولقيت عمي الحاج دخل ومسحت دموعي بسرعه
الحاج محمد ايه ده العروسه عندنا أجمل صباح ع اجمل عروسه في الدنيا صباحيه مباركة ياعروستنا
دهب ضحكت لعمي محمد الله يبارك فيك ويكرمك يارب العالمين
مهند. بصوت عالي دهب
دهب. بخوف استرها يارب
الحاج محمد مالك يامهند طيب قول السلام عليكم حتي
مهند. وعيون الغضب على دهب السلام عليكم ياحاج اخبار صحتك ايه
الحاج محمد. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته الحمد لله بخير يابني تعالى افطر معايا
مهند. لا بالف هنا ليك ياحاج تعالي يادهب عايزك
دهب. اترعب من نظرة عنيه ومش قادره ارد لقيته مسكني من ايدي جامد
❈-❈-❈
مهند. مش بقولك تعالى عايزك
دهب. حسيست ان ايدي على وشك الانكسار وصرخت صرخه متألمه اه ايدي ولكن لمن اشتكي له من هذا الالم استسلمت لهذا العذاب وتركته يفعل ما يشاء ومشيت وراءه منكسرة متألمه وحررت هذه الدموع من شده الالم ومن كتر الخوف منه اتكعبلت اكتر من مره وفتح باب الشقة وأدخلني وصراخه في وجهي ارعب روحي بهذا الاسلوب القاسي
مهند. بصوت عالي انا قولتلك ايه مش فاهمتك وعرفتك انك ماتنزليش من غيري اه من اولها بتكسري كلامي يادهب ده انا اكسرك راسك قبل ما تعمليها
دهب. أغمضت عيني كي تهدئ روحي واحاول من اتملاك نفسي من شده الخوف فاجسدي ضعيف لم يستحمل هذا الاسلوب القاسي ومن شده الم ايدي يامهند وجعتني
مهند. بعصبيه ويمسكها جامد اكثر ايدكي وجعاكي انا بقول ايه وانتي بتقولي ايه بس تستاهلي علشان تاني مره ماتكسريش كلامي
دهب صرخه خرجت من فمي من غير استئذان من شده الالم جسدي من شده الخوف والالم لم يعد يقوى على الوقوف وانهار جسدي على الارض وصرخه متألمه ايدي يامهند بالله عليك مش قدره حرام عليك ايدي محروقة
مهند. انتي بتقولي ايه وايدك محروقة من ايه ونظر القاسي على هذه الايدي الذي سال منها الدماء مهند بخوف على حبيبت قلبه ولكن هذه الاسلوب الذي يعملها بها فهو يخيفها منه بشده ايه اللي حرق ايدك بالشكل ده
دهب. نظرت له ولم اعد افهم شيء هل هو يحبني ام يكرهني وانطلقت من فمي وانت يهمك ايه وبعدين انت مالك بتغير لونك زي الحربايه كده ازاي
❈-❈-❈
مهند. نظرت لها ولم اعد ارى أمامي من شده الغضب ولم اشعر بنفسي غير وايدي على وجهها وبأسلوب قاسي انتي اتجننتي يابت انتي ازي تكلمني بالطريقة دي
دهب اترمى جسدي على الارض وتركت لدموعي الفرار وانهمرت على جميع انحاء جسدي ويدي على وجهي من شده الالم لقد تلاقيت صفعه قاسيه من هذا القاسي انت زيك زيهم يامهند فكرتك مش زيهم فكرتك هتكون مصدر حنان ليا وسندي بعد ربنا بس لاء انت زيك زيهم بتضربني بتهني زيهم بالظبط
مهند. من شدد الغضب احسست اني سوف اقطع هذه الايدي الذي تجرأت على اذاء حبيبتي وهذا الوجه الجميل انا اسف يادهب مش قصدي وضميت جسدها اللي صدري اسف حبيبتي مش قصدي ازعلك والله
بخوف ابعد عني ماتضربنيش تاني بالله عليك والله مش هعمل حاجه تاني
مهند زعلت بشده حاولت ان اهدئه وضميت جسدها اللي صدري اسف حبيبتي مش قصدي ازعلك والله بس انتي ضايقتني بكلامك ما ينفعش تكلميني بالشكل ده انا ما بحبش حد يطاول عليا
دهب. من كثر الخوف يرتعش جميع انحاء جسدي لم اعد اقدر ان اسيطر على جسدي ولكن احسست بشيء دفئا يسكن هذا الجسد المرتعش ونظرت لمصدر الدفء لم اجد سوي هذا القاسي ارتعش جسدي بشده ورجعت الى الخلف و صرخت من شده الخوف لاء بالله عليك يامهند ما تضربنيش والله ماهعمل كدا تاني وهعمل كل حاجه انت عايزها وبتقول عليها ومش هاكلمك ولا هتكلم معك مره تانيه بس بالله عليك ما تضربنيش علشان بخاف والله بخاف
مهند كم حزنت علي حال وخوف حبيبت قلبي هل انا قاسي الي هذا الحد دهب انا اسف والله مش قصدي متخفيش مني وحطيت ايدي على هذه البشره الجميلة ولم اعد اقدر على السيطره على هذه المشاعر الذي سيطرت على قلبي وعقلي بالكامل وقبلتها باستمرار ولم اقدر على الابتعد عنها ف هي زوجتي وحبيبت هذا القلب المجنون وهي لم تمنعني
❈-❈-❈
في الدور السفلي من المنزل
سماح شايف ياحاج ابنك ماستحملش مراته تقعد ولاحتي سال وقال عامله اي يامي
الحاج محمد معلش ياسماح ده لسه عريس واتلقيه عايز مراته ولو علشآان ماسالش عليكي اتلقيه ماخدش باله متزعليش نفسك على حاجات صغيرة زي دي
سماح. لا ياحاج ابنك زعلان علشآان انا مش راضيه بدهب علشآان كدا هو مش عايزها تنزل وتقعد معانا هو انا غلطت في ايه يعني الحق على اني عايزه اجبله بت ناس محترمة ونكون عارفين اصلها وفصلها
الحاج استغفر الله العظيم واتوب اليه ومالها دهب ياسماح البت ونعمه الادب والاحترام وعاشت بنا 6 شهور ماشفناش منها حاجه غلط ولا انتي عايزه واحده تتفشخري بيها وباهلها قدام الناس
سماح بزعل بقاا كدا ياحاج انا بشكيلك وانت بتقول عايزه تتفشخري قدام الناس
الحاج محمد معلش يام مهند مش قصدي ازعلك والله بس البت طيبة وغلبانه وألاهم انها محترمة وعارفه ربنا
سماح. ياحاج انت نسيت اهلي القريه اللي هي كانت عايشه فيها بيقول ايه عليها طيب هانعمل اي لو هي حد عمل فيها حاجه بجد
الحاج محمد يبص له ساعتها هايكون في كلام تاني
❈-❈-❈
هاني السلام عليكم ورحمة الله وبركاته متجمعين عند النبي صلى الله عليه وسلم
سماح ومحمد وعليكم السلام
سماح حمدالله على سلامه يابني ثواني والغده هايكون جاهز
هاني. استني بس ياست الكل كنت عايز اخد رايك انتي والحاج في حاجه كدا
الحاج محمد. خير يا هاني يابني
هاني. بتوتر بصراحة ياحاج انا عايز اخطب بقاا طلم مهند الحمد الله اتجوز
سماح. ده يكون يوم الهنا يابني بس اصبر على ماشوف ليك عروسه
هاني. العروسه موجودة ياحجه بس انتو قولوا ماشي .
الحاج محمد ومين دي ان شاء الله
هاني. دي نور بنت عمي خالد اللي بيشتغل في الوكاله اللي جمبنا ياحاج بت محترامهغ اوي
❈-❈-❈
الحاج. محمد بستغراب وانت عرفتها منين دي دا انا اول مره اعرف ان عنده بت اسمها نور
سماح اها صحيح ياهاني تعرفها منين
هاني. بتوتر بصراحة هي في الكلية اللي انا فيها بس هي لسه في اول سنه
الحاج. اها قول كدا
سماح. خلاص طلم انت عايزها خلاص ولا ايه رايك ياحاج
الحاج محمد طلم ابنك محضر كل حاجه اقول ايه ربنا يتم ع خير
هاني. بفرحة. بجد ياحاج موافق ويقوم ويحب امه ويحب ايدي ابوه
سماح رايح فين ياهاني مش هتتغده
هاني. وهو طلع يجري على السلم لا ياحجه كولو انتو بالف هنا
سماح. شوف عيالك ياحاج
الحاج محمد هههههه ربنا يسعدهم ياسماح عيالك كبرو
سماح يارب ياخويا هتتغده ولا انت كمان وراك حاجه
الحاج محمد يغمز لها هو انا وراي حاجه غيرك ياجميل
❈-❈-❈
سماح ههههههه عيب عليك ياحاج كبرنا على الكلام ده هناخد زمانه وزمن غيرنا
الحاج محمد عيب عليكي ياوليه ده انا لسه في عيز شبابي بس انتي اللي عجزتي
سماح بقاا كدا انا برضو اللي عجزت
الحاج محمد طيب اثبتي ليا انك لسه صغيرة
انا في راي نسيب الاتنين دول شوية عيب
في شقة مهند
مهند. يبعد عن دهب بغضب ويجي ضاربها بالقلم؟؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية بنت الريف)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!