روايات

رواية حطمت قواعده الفصل الثالث 3 بقلم سارة محسن

رواية حطمت قواعده الفصل الثالث 3 بقلم سارة محسن

رواية حطمت قواعده الجزء الثالث

رواية حطمت قواعده البارت الثالث

رواية حطمت قواعده الحلقة الثالثة

لطالما كُنت اسيرةَللجميع طوال عمري فما المانع ان اكون اسيرتكَ انت الأخر ♡!
#بقلمي#
كانت تجلس ديانا في مكتب ادهم فكم كان المكان في حاله فوضويه لا تطاق لكناها اعتادت علي ذلك فحين تأتيها نوبه الهستريا الخاصه بها لا تستطيع ان تتمالك اعصابها حتي انها ذات مره كانت ستنتحر لولا ان انقذها لؤي
ديانا بدموع تتلألأ في عياناها/ليه كيدا بس يا ربي انا عملت اي لكل دي ازاي هقدر اعيش مع البني ادم دي ازاي دي باين عليه رد سجون يارب احميني منه وابعده عني
قاطع حديثها دلوف ادهم الي المكتب
وجد ادهم المكان في حاله لا يثري بها فكم تمني ان يقتلها بيده علي ما فعلته بمكانه المفضل فأدهم شخص منظم جدا ولكن ماذا سيفعل مع مريضه مثلُها
ادهم بعصبيه نجح في اخفاؤها وراء وراء قناع البرود الذي يرتديه دائماً /في حد عاقل يعمل اللي انتي عملتي دي
احست ديانا بالرغبه الشديده في البكاء ولكناها تماسكت قائله ببراءه /انا اسفه

 

نظر ادهم الي عياناها الملئيه بالبراءه قائلا/الكلام دي ميتكررش تاني فاهمه
ديانا بدموع تكسو عيناها تعلن له انكسارها قائله /ح حاضر
شعر ادهم ان هناك خطبٍ ما بهذه الفتاه لماذا هي مسالمه الي هذا الحد لماذا لا تعترض لماذا لا تقاوم فهي مختطفه!
تحدث ادهم بثابت قائلاً/الرجاله بتوعي ديلوقتي هياخدوكي علي الڤيلا بتاعتي اروح ملاقيتش الدنيا مبهدله متتحركيش من مكانك ومتحاوليش تتذاكي وتهربي لأن رجالتي في كل مكان وساعتها هتجيبلك وهندمك علي اليوم اللي اتولدتي فيه
ثم اكمل بصوتٍ عالي قائلاً/فاهمه
انتفضت ديانا عند سماعها صوته
ثم اكملت بخوف وببسمه انكسار اعتادت عليها من الجميع /فاهمه
امر ادهم رجاله بأخذها اللي الفيلاً الخاصه بهِ فإنصاعوا لأمره
بعد ان ذهبوا **
كان يقف ادهم امام شرفة مكتبه يحتسي فنجاناً من القهوه الي ان قاطعه دلوف احد من رجاله اليه قائلاً /تحت امرك يا ادهم بيه
نظر اليه ادهم ليتفجأ بأن وجه ملئ بالكدمات
ادهم وهو يحتسي رشفهً من القهوه /اي الي عمل في خلقتك كيدا
الرجل بخجل /البت المجنونه اللي ساعاتك جبتاها واحنا بنحاول نهديها بقت تحدف علينا الحاجات
ثم تابع بنبره حزن /دي حتي في واحد من الرجاله ضربته بالكرسي علي دماغه
وضع ادهم فنجان القهوه علي السور ثم اتجه الي مكتبه يجلس عليه

 

ثم تحدث بزعر قائلا /عاوزك تجبلي كل المعلومات عن البت دي وعاوز اعرف ليه عريسها سابها يوم فرحها وتعرفلي لو كان عنداها صحاب ولا لأ
الرجل بطاعه /تحت امرك يا بيه
ادهم /والمعلومات دي تكون عندي النهارده
الرجل /تحت امرك
اشار له ادهم بالذهاب فذهب الرجل تاركاً ادهم يفكر في تلك الفتاه التي تثير فضوله الي حدٍ كبير
✨في قصر فتحي الزناتي ✨
عبد العزيز /في اي يا بابا
فتحي بزهول/اخرجي بره يا احلام
احلام /في اي يا بابا ما تتكلم
فتحي بصوت عالٍ بعض الشئ/قولت اخرجي بره بسرعه،
هرولت احلام للخارج مسرعه تجنباً لغضب ابيها
عبد العزيز بإستغراب وهو يجلس بالقرب من والده /في اي يا بابا وليه طلبت من احلام انها تخرج
عبد العزيز بقلق وخوف /مهاب اللي كان بيكلمني
عبد العزيز /والزفت دي بيتصل ليه اصلاً
جلس فتحي علي المقعد الخاص بمكتبه ثم اكمل قائلاً/ادهم هو اللي قاله يتصل علينا عشان يقولنا ان ديانا معاهم
عبد العزيز بعدم استيعاب /يعني خطفوها
فتحي بإنزعاج /ايوا هنعمل اي ديلوقتي

 

عبد العزيز بفرحه مكتومه /يعني هنعمل اي يعني هنسيبهالوا يشبع بيها احنا في ايدينا حاجه نعملها يعني
فتحي بتفكير /انا هتصرف بس اهم حاجه مافيش حد من اللي في البيت يعرف انها مخطوفه فاهم
عبد العزيز /واما يسألوا عليها هنقول اي
فتحي بتفكير /امم بص احنا نقولوهم انها سافرت فجأه عشان خالها الي في تركيا تعبان
عبد العزيز بتأييد /تمام
فتحي /اطلع نام انت بقي عشان اليوم بكره طويل
عبد العزيز /حاضر يا بابا
ذهب عبد العزيز الي جناحه الخاص تاركاً والده في دوامه التفكير
(ملحوظه:لا احد في العائله يعلم بحقيقه تجاره فتحي في تجارة السلاح سوي عبد العزيز لذلك طلب من احلام الخروج )
✨في جناح لؤي ✨
كان يتحدث مع صديقه ماهر علي الهاتف
لؤي بمرح /يا سيدي قعدت تقر عليا انا وعيلتي لحد ما افتقرنا
ماهر بضحك/وانا مالي يا لمبي الله دي انا حتي كيوت قوي
لؤي بمزاح/انت هتقولي
ماهر بضحكه /الا مقولتليش شعورك اي ديلوقتي وانت مفلس
لؤي بغرور مصتنع /يا بني انا معايا ٣٥٠جنيه مفلس اي بس
ماهر بضحك /٣٥٠ وبتكلم بالطريقه دي امال لو كانوا ٥٠٠كنت عملت اي
جلس لؤي علي سريره واحتضن الوساده ثم اكمل قائلاً /بص يا سيدي كنت خدتك كيدا وروحنا السينيما نتفرج علي فيلم رومانسي حلو كيدا ونشقط بنتين من هناك ونجيبهم علي الشقه بتاعتك
ماهر من بين ضكاته/والله انت واحد معندكش دم

 

لؤي بمداعبه /ليه بس كيدا ياسي ماهر
ماهر/بقي في واحد كان مليونير زيك وفجأه لاقي نفسه شحات وليه نفس يهزر
لؤي بجديه /هتصدقني لو قلتلك ان طول عمري مكنتش حابب العيشه دي
ماهر/مالها عيشتك دي انت احسن واحد فينا معاك فلوس وكل الي بتحتاجه بيجيلك
لؤي بإبتسامه انكسار /اصلك مجربتش تبقي عايش وسط عليه مش حاسين بيك اب كل همه الشغل والفلوس وبس والأم ميتيه يعني يعتبر يتيم الأم والأب يمكن اما نتلم كلنا في شقه واحده نعرف نهتم ببعض ونقرب من بعض اكتر من ما كنا عايشين في قصر كبير كل واحد مع نفسه
ماهو بحزن علي صديقه /ياه كل دي شايله في قلبك
لؤي /عاوزني اقول اي يا صاحبي
ماهر /قولي انا فضفض معايا انا احنا مش اخوات ولا اي
لؤي بإبتسامه /اخوات غصب عنك
ماهر بضحك /طبعاً
لؤي /طب يلا بقي تصبح علي خير لحسن بكره هنقوم بدري عشان ننقل الحاجات واخوك هيتبهدل قوي
ماهر /وانت من اهله يا حبيبي
اغلق لؤي الهاتف وذهب في ثبات عميق
✨عند امل ✨
كادت ان تدلف الي باب العماره الا ان اوقفها صوت البواب
عم عبده /ست امل
امل بعد ان استدارت له /نعم يا عم عبده
عم عبده /كنت حابب اقول لحضرتك ان في ناس هتيجي بكره تسكن في الشقه اللي قصاد حضرتك
امل بتفكير /هو مش صاحب الشقه مسافر
عم عبده /ايوا بس دول جماعه صحابه جايين يقعدوا فيها فتره كيدا يعني
امل /امم وانا دوري اي يعني بتقولي لي

 

عم عبده /عشان عارف انك عصبيه شويه ولو كنتي سمعتي اي صوت كنتي هتقومي تتخانقي معاهم فقولت اقول لحضرتك عشان تبقي علي علم
امل بتفهم /حاضر يا عم عبده بس ابقي استأذنهم مايعملوش صوت مزعج قوي علي الصبح
عم عبده /حاضر يا بنتي
امل /طيب يلا تصبح علي خير
عم عبده /وانتي من اهله يا بنتي
ذهبت امل الي شقتها وأبدلت ملابسها ثم ذهبت الي سريرها واستلقت عليه
✨عند ادهم ✨
كان يتحدث في الهاتف
الحوار مترجم
ادهم /اوافق ان اشتري بأي ثمن
شخص/ولكن هذه الصفقه للسيد فتحي
ادهم /الم تدري بما حدث ؟!
شخص /لا ماذا هناك اخبرني
ادهم بإبتسامه /لقد اعلن السيد فتحي افلاسه منذ قليل
شخص بزعل /او اجل اوافق ان تشتري انت تلك الصفقه
ابتسم ادهم ابتسامه نصر ثم اغلق الهاتف بعد قليل دلف الي ادهم الراجل الذي كلفه بالبحث عن معلومات تخص ديانا
ادهم وهو ينظر الي بعض الأوراق الخاصه بصفقهٍ ما /ها عملت اي
الراجل /دي طلع موال البت دي كبير قوي
ادهم وما زال ينظر الي الأوراق /اخلص في اي

 

الراجل /البت دي ماعندهاش صحاب لأنها مش بتخطلط مع حد بس الغريبه ان فتحي بيحاول علي قد ما يقدر انه يخليها منعزله عن الناس بس مش عارف اي السبب وكمان عرفت انها كانت بتابع عند دكتور نفسي من زمان قوي بس مش عارف اي السبب
ادهم بعد ان القي الأوراق علي المكتب /عاوزك تجيبلي الدكتور دي فس اسرع وقت
الراجل /تحت امرك يا فندم
ادهم بإهتمام/وليه عريسها سابها يوم الفرح
الراجل /بيقولوا انها كانت مخبيه عنه حاجه مهمه قوي وهو عرفها يوم الفرح ورفض انه يتجوزها
ادهم بثباته المعتاد /تجيبلي كل المعلومات عن خطيبها دي وتعرفلي مكانه فاهم
الراجل /تحت امرك يا بيه
ادهم /غور انت ديلوقتي
بعد ان خرج الرجل
ادهم بحيره /يا تري حكايتك اي يا بنت الزناتي
✨عند ديانا ✨
كانت تتنقل في القصر
ديانا بزهول /اي ده كلو كل دي عايش فيه لواحده
ثم اكملت بخبث/وانا هخليهولك جنه بس اصبر عليا بس انا عاوزه اغير هدومي دي متبهدله قوي
دخلت ديانا الي احدي اللغرف ولسوء حظاها كان جناح ادهم
دلفت ديانا الي الحمام اخذت شاور ثم خرجت بالبورنوس الخاص بأدهم
اتجه ادهم الي القصر بعد ان انهي عمله بحث ادهم عنها ولم يجدها فتوجه الي جناحه ليبدل ملابسه ويبحث عنها في باقي القصر ولاكنه صدم عند دلوفه الي حجانه

 

بها ترتدي البورنس الخاص بيهِ وتحاول تجفيف شعراها الأشقر وقطرات الماء تتساقط علي رقبتها البيضاء مما جعلها مثيره
ابتلع لعابه ثم تحدث قائلاً/انتي اي اللي جابك الجناح بتاعي
نظرت له ديانا بعيناها الزرقاء قائله ببراءه /انا مكنتش اعرف انه بتاعك
ادهم بسخريه /وايه اللي لبسك حاجه مش بتاعتك بقي
نظرت ديانا الي ما ترتديه ثم اكملت /كنت عاوزه اخد شاور واغير لبسي ومالقتش في القصر كله جناح فيه لبس غير جناحك
وضعت عيناها ارضاً ثم اكملت قائله /انا اسفه
نظر لها ادهم ثم تحدث بثباته وبروده المعتاد قائلاً /بكره هيكون عندك لبس ليكي
ديانا /طيب ممكن تديني حاجه من بتوعك ديلوقتي لحد الصبح
رمقها ادهم نظره ثم اتجه الي غرفة الملابس الخاصه به احضر لها سروال بالون الأسود وتيشرت بالون الرمادي ثم اتجه نجواها وضعهم علي السرير
ادهم /اهم خديهم وروحي غيري ونامي في اي حته تانيه ،
امأت له ديانا واخذتهم وتوجهت الي جناح اخر
ادهم بعد ان خرجت ديانا توجه الي الحمام اخذ شاور ثم ارتدي بنطلون رياضي بالون الأبيض وتيشرت ضيق يبرز عضلاته بالون الرمادي
وتوجه الي سريره
🌟عند ديانا 🌟
دلفت الي احدي الغرف وابدلت ملابسها وجلست علي السرير وهو تحاول أن تهدئ نفسها قائله /اهدي يا ديانا اهدي العصبيه مش كويسه عشانك انتي ما صدقتي انك تتحسني شويه هو كيدا كيدا مش هيعرف يعملك حاجه هو اكيد سارقك عشان سبب معين وجدو هيلاقيني فلازم تهدي يا ديانا وماتفكريش في حاجه اعتبريها مغامره لطيفه اهدي يا ديانا واوعي تبينيله ضعفك ،اكملت ديانا وهي تصيح قائله بضيق /اووووف بقي
ملحوظه:ماتستغربوش حالة ديانا وتقلب مزاجها المفاجئ ولا تصرفاتها لأنها في الأول والأخر مريضه نفسيه وكل تصرفاتها دي بسبب مرضها فمتستغربوش اي حاجه هي ممكن تعملها
✨في نادي ليلي ✨
كان مهاب يجلس مع احدي الفتايات يشرب الخمر ويقترب منها بطرق مقززه
مهاب /عامله اي يا لولو
لولو بزعل مصتنع/ زعلانه منك
مهاب /ليه بس يا روح قلبي كيدا
لولو/مش انت قولتيلي انك هتبقي تجيب ادهم معاك
مهاب بعد ان بعد عنها /مش راضي يجي هجيبوا بالعافيه يعني مش فاهم انا
لولو بمياعه /لا يا روحي خلاص ولا يهمك يلا نرقص
مهاب بصياح وهو ممسك بكأس من الخمر / هو دي الكلام يلا

 

بعد حوالي ثلاث ساعات من الشرب والرقص اتجه مهاب الي سيارته ليركبها ويترك المكان لكنه صدم من سماع صوت فتاه تطلب المساعده اتبع مهاب الصوت ليري فتاه ترتدي دريس فضفاض بالون الموڤ وحجاب بالون الأبيض يحيطها رجلان ويحاولون الإعتداء عليها
الفتاه بصراخ من بين دموعها /حد يلحقني ياناااس
الراجل الأول /يلحقوكي من اي بس يا قطه
الراجل الثاني /والنبي ماتعمليش علينا خضره الشريفه بحجابك دي وكاد ان يمزقه فتفجأ بضربه قويه علي رأسه وقع مغشي عليه اخذ مهاب يلكمهم حتي سقطوا متعبين من كثرة الضرب
الفتاه بسعاده من وهي تمسح دموعها /شكرا ً
نظر اليها مهاب بإبتسامه /العفو انتي ايه اللي جابك هنا
الفتاه /انا كنت مروحه لاقيت الوحوش دول شدوني وركبوني العربيه بالعافيه وجابوني هنا
مهاب /وانتي ايه اللي الي مخرجك في وقت زي دي
الفتاه /كنت راجعه من الشغل
مهاب /طيب انتي بيتك فين تعالي اوصلك
الفتاه /في التجمع
مهاب /طيب يلا تعالي اوصلك
الفتاه بإحراج /مش عاوزه اتعبك معايا

 

نظر لها مهاب قائلا /ولا تعب ولا حاجه يا
الفتاه بتسرع /جميله اسمي جميله
مهاب في خاطره /اسم علي مسمي
اجل فكانت الفتاه جميله بحق فكانت تملك عيون بالون العسلي الفاتح وبشره بيضاء وما يزيدها جمال هو حجابها الذي يزن وجهها
جميله /شكرا ً
ركبت الفتاه مع مهاب السياره واتجه بها الي مكان بيتها

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حطمت قواعده)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى