روايات

رواية حطمت قواعده الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم سارة محسن

رواية حطمت قواعده الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم سارة محسن

رواية حطمت قواعده الجزء الثالث والعشرون

رواية حطمت قواعده البارت الثالث والعشرون

رواية حطمت قواعده الحلقة الثالثة والعشرون

هل هزمك العشق ام هزمتك روحك….♡!
#بقلميييي#
بعد ان اتت الشرطه وأخذت كلاً جاك وتوماس ومهاب وادهم و كرستينا كانت قد هربت قبل مجئ الشرطه ،
كانوا يقفون أمام رئيس المباحث
رئيس المباحث /ها يلا امضي يا ادهم بقي خلينا نقفل المحضر علي صلح وتروحوا بقي
ادهم بضيق /مش همضي عشان انا مش ابن **عشان اسكت علي حقي
رئيس المباحث بنفاذ صبر /خلاص قولولي اتخانقتوا ليه ومين الخواجه ده كمان*تحدث جملته الأخيره وهو يشير لجاك الذي يقف غير مدرك لما يحدث حوله *
توماس وهو ينظر لتعبيرات وجه ادهم بطرف عيناه/كنا قاعدين علي ترابزتنا كفيين خيرنا شرنا هو اللي جيه جر شكلنا ،نظر ادهم له نظره قاتله ثم تحدث بسخريه قائلا /انت تاني انت لسا محرمتش شكلك كيدا عاوز تاخد مني درس كمان *تحدث ادهم تلك الكلمات وهو ينظر لخده الذي يزينه علامة حفيد ابليس *
ابتسم مهاب وهو يتمتم قائلا/برنس العالم
توماس وهو ينظر لأدهم بغل /لا لسا محرمتش وقبل ما تفكر تعملي حاجه هكون قاتلك ودافنك مكانك ،ابتسم ادهم وهو يقترب منه وفجأه وبدون أي مقدمات لكمه برأسه برأسه بقوه مبالغ فيها *يعني خبط دماغه في دماغك توماس *فأمسك توماس بأنفه الذي نزفت من قوة ضربة حفيد ابليس
ادهم/اديني قربت هات اللي عندك بقي ،انتفض رئيس المباحث في جلسته قائلا بصياح/يا عسككككري تعالا خودهوملي علي الحجز كلهم ،نظر توماس،لأدهم بغل وهو يتوعد له الكثير
في الصباح °°°°
🌟في شقة فتحي الزناتي🌟
كان يجلس كلا من عبد العزيز وفتحي واحلام علي مائدة الطعام ومرزوقه تضع أمامهم الأطباق
فتحي /ابنك فين من امبارح يا عبد العزيز
عبد العزيز وهو يرتشف من كأس الماء /مش عارف يا بابا وبرن عليه مش ببرد ،ما ان انهي جملته حتي سمعوا صوت الباب يفتح ويدخل لؤي ويجلس معهم علي الطاوله ووجه يبدو عليه الحزن وعيونه متورمه من كثرة البكاء
فتحي بحزم/كنت فين من امبارح يا لؤي
لؤي ببرود عكس طبيعته /كنت عند واحد صاحبي
عبد العزيز/ومالكش اهل تقولوهم انك هتبات بره ولا اي مش فاهم
لؤي بإبتسامة سخريه/اهل ؟!…. هه هما فين الأهل دول ممكن يابابا تقولي كام مره قعدنا سهرنا سوا ولا خرجنا سوا ولا حتي قضينا وقت مع بعض ذي باقي العائلات ها ممكن تقولي امتي اخر مره عملنا كيدا،صمت لؤي قليلا والجميع ينظر له نظرات قكيف للؤي الشخص المرح ان يتحدث بكل تلك البرود ، غريبه ثم بدء ان يتحدث مره أخرى قائلا/بابا هو انت كنت بتحب ماما الله يرحمها
عبد العزيز بإرتباك/اكيد والا ماكنتش فضلت من غير جواز بعداها
لؤي /انا عاوز اشوفه صورتها ماهو مش معقول يعني ان مافيش اي صوره ليها
عبد العزيز بإرتباك بدأ ان يظهر علي حديثه/مافيش امك الله يرحمها ماكانتش بتحب تتصور كتير ،نظر له لؤي لعيونه ثم تحدث مره اخري وهو مازال ينظر لعيون والده /هما فين أهلها عاوز اشوف اهلها ،وقف عبد العزيز بزعر وهو يلقي بالمنديل علي السفره بضيف قائلا/باعدين نتكلم انا عندي مشوار فماشي عليه
بعد ان ذهب عبد العزيز نظر لؤي لفتحي الذي ينظر له بأسي قائلا/جدو هو حضرتك اسست شركاتك اللي راحت منك ازاي مع اني اعرف انكم كنتوا فقرا قوي زمان ازاي بقي فجأه كيدا بقي عندك شركات بملايين وازاي برضوا تخسرهم مره واحده كيدا
فتحي بإرتباك وخوف وضربات قلبه تزداد/مش وقته نتكلم باعدين ،نهض فتحي هو الأخر ودخل لمكتبه وترك لؤي
نظر لؤي لأحلام الذي تناظره بتساؤل وهي ترتشف من كأس العصير الخاص بيها
لؤي /تعرفي حاجه عن اهل امي
احلام بنظره ذات معني /اش معني جاي تسأل ديلوقتي
لؤي بفضول /عادي يعني عاوز اشوف اي حد منهم بمكن يكون معاه صوره ليها نفسي اشوفها ،هزت احلام كتفيها بخبث قائله/مش عارفه ،نظر لها لؤي بشك وهو يقول /متأكده
احلام /امم
🌟في شقة امل 🌟
كانت تجلس مع كمال ويتناولون الشاي ونجلا في المطبخ وياسين يلعب في غرفته
كمال وهو يرتشف من فنجان الشاي الخاص بيه /امل ابقي اعزمي لؤي النهارده يجي يتعشي معانا
امل بإستغراب /ليه يعني
كمال /يعني هيساعدك في السواقه وهو باين عليه ابن ناس ومحترم فمن الذوق اننا نعزمه عشان نشكره
امل بشرود /طيب هبقي اعزمه
كمال /اه صحيح كتفه عامل اي
امل /امبارح كان كويس وهو قالي انه جرح سطحي
كمال وهو يضع فنجانه علي الطاوله /طيب الحمد لله انها جت علي قد كيدا
امل /اه الحمد لله اما هقوم ادخل قوضتي
كمال بتأكيد /اوعي تنسي تعزميه يا اموله
امل وهو ذاهبه الي غرفتها/متخافش مش هنسي
اتت نجلا وجلست بجانب كمال الذي كان يتصفح هاتفه بعد ان ذهبت امل الي غرفتها
نجلا/حبيبي
كمال ومازال ينظر لهاتفه/امم
نجلاء بعد ان وضعت يدها علي كتف كمال /في عريس جاي لأمل وانا من رأئى اننا نوافق ونجوزها قبل ما نسافر عشان تبقي مطمن عليها ،أغلق كمال هاتفه ونظر لنجلاء بإنتباه قائلا/مين ده
نجلا بإبتسامه/مروان اخويا هو مهندس محترم وهيعرف يحافظ عليها كويس وكمان هو بيحبها قوي وانت عارف كيدا ،تنهد كمال وهو ينظر لها قائلا/نحدد معاد ويجي ويقعدون يتكلموا بس لو امل موافقتش خلاص
نجلاء وهي تقبل خد كمال/اكيد طبعا
في غرفة امل ***
كانت تجلس علي سريرها وهي تفكر في لؤي لماذا تغير الي تلك الدرجه امس ؟!…..ماذا قال له تلك البواب علي والده
في غرفة لؤي ****
كان يستلقي علي سريره ويتذكر يوم أمس
فلاش باااك**
البواب /بقي ياسيدي عبد العزيز بيه ده بيجي هنا بجاله اكتر من ٢٠سنه
لؤي وهو ينظر له بإنتباه/بيجي لمين هنا
البواب /ييجي لست صباح
عقد لؤي حاجبيه بإستغراب قائلاً/مين ست صباح دي
البواب بنفور /بقي دي ست استغفر الله فاتحه شقتها للضعاره وعبد العزيز بيه بيجي هنا من زمان قوي من قبل انا اشتغل هنا كمان
لؤي بصدمه/وايه علاقته بالست دي
البواب بضحكه/هيكون جاي يكشف علي سنانه يا استاذ يعني افهم بقي
باااك***
نزلت دموع لؤي لااراديا اجل يا ساده فكيف للمرء ان ينصدم في والده الي هذه الدرجه
لؤي/ياتري مخبيين عليا اي تاني انا لازم الاقي ديانا في أسرع وقت عشان نشوف انا وهي الموضوع ده ،استمع لؤي لصياح تلك المشاغبه وهي تقول من شباك غرفتها /لؤؤؤؤؤؤي ياااالؤؤؤؤي ياااالؤؤؤي ،تحرك لؤي ناحية شباك غرفته وهو يفتحه بزعر
امل /يااا،قاطع صياحها لؤي وهو يفتح الشباك بضيق قائلاً/بسس اي في اي
امل بضحكه/صباحو يا غالي
لؤي بتنهيده /صباحو ياختي
امل وهي تتصنع الحزن/في اي مالك مش طايقني ليه
لؤي وهو ينظر لها /مش هطيقك ليه بس انا مصدع وانتي عماله يا لؤؤؤؤي يالؤؤؤي
امل بضحكه خفيفه /معلش معلش
استند لؤي علي الشباك بيديه وهو ينظر لها قائلا/خير ارغي
استندت امل هي الأخري بيديها علي الشباك وهي تقول /كمال قالي اعزمك النهارده علي العشا وهو مستينك ومش هيقبل اي أعذار
لؤي بتنهيده /طيب قوليله جاي
امل /مش هتقولي بقي البواب قالك اي امبارح عشان كيدا مضايق
لؤي وهو يتصنع الامبلاه/مقالش حاجه مهمه بس انا مخنوق شويه
امل وهي تنظر له بخبث /هي مزعلاك ولا اي
لؤي بإستغراب /مين هي دي
امل بغمزه/الكراش
لؤي بضحكه/هاها ضحكتيني ماعنديش كراش اصلا
امل وهي تتصنع البراءه/ممكن اسألك سؤال صغنون خالص ،نظر لها لؤي بطرف عيونه قائلاً/اسألي
امل بفرحه /اي مواصفات فتاة أحلامك،نظر لها لؤي وجدها تنظر لها بفرحه فتحدث قائلا/تكون محترمه وبنت ناس وطيبه وتستحملني وتعيش معايا علي الحلوه والُمره
امل بلوية فم/بس
لؤي/امم وانتي بقي عاوزاه عامل ازاي
امل بشرود/عاوزاه بيحبني ويدافع عني لو وقعت في مشكله يدافع عني ،انفجرت لؤي ضاحكا فنظرت له امل بزعر قائله/بتضحك ليه بقي قلت نكته ولا اي مش فاهمه
لؤي من وسط ضحكاته/اصل مافيش حد عاقل يحبك صراحه يعني عشان كيدا هتعنسي ،نظرت له امل بزعل واغلقت الشباك وارتمت علي سريرها وهي تبكي فكيف له ان يقول لها تلك الكلمات القاسيه أليست فتاه من حقها ان تحب وتنحب لماذا كسر بخاطرها تلك الشاب لماذا ؟!
لؤي بصياح/امل انتي زعلتي يا امل ،لم يأتيه جواب منها فدخل لغرفته وهو يتمتم قائلا/من امتي وهي حساسه كيدا
🌟في حجز الرجال🌟
كان أدهم ومهاب يجلسون في طرف وجاك وتوماس وتامر في الطرف الأخر وينظرون لأدهم الذي يجلس ويضع قدما فوق الأخري ويخرج من فمه دخان سيجارته وينظر لهم
تامر بغيظ/شايفين ابن الكلب اللي مايسواش بيعمل اي
توماس بضيق وهو يمسح الدم من انفه بالمنديل/والله لهربيه بس اما نخرج من هنا
جاك بحزم /توماس اريد ان أحدثك علي انفراد ،وقف توماس واتجه ناحية جاك واخذه بعيدا قليلا عن تامر الذي كان ينظر لادهم بإستمرار ويكاد ان ينفجر
جاك/أريدك أن تهدأ قليلا
توماس /ماذا فعلت
جاك وهو يشير الي أنف توماس الذي تنزف بغزاره بسبب ضربة ادهم له/لماذا تتشاجر مع حفيد ابليس دائما ؟!… اريد فقط ان اذكرك انه يعلم بسرنا انت وانت واذا فشي السر لكرستينا او لعمي سنموت بلا جدال
توماس بتنهيده/اوه لقد نسيت
جاك بحزم/لاتنسي مره اخري تذكر دائما انني طلبت منك ان تأتي الي مصر لنجد حلا له حتي لا يفشي بالسر لا اكثر يا توماس
توماس وهو يمسح وجه بتعب /سأحاول ان اتحكم في اعصابي اكثر من ذلك
جاك بعصبيه وحزم/لااريدك ان تحاول أريدك أن تفعل ذلك بالفعل
توماس بيأس/اجل
عند ادهم ومهاب ***
مهاب /واحنا هنحرج ازاي بقي
ادهم بتفكير /هنخرج ،نظر مهاب له يشك وتحدث قائلا/مالك سرحان في اي
ادهم /انا سبت ديانا في الشارع عشان اتخانقنا انا وهي
مهاب بعدم مبلاه/طيب عادي وفيها اي يعني
ادهم بإندفاع/فيه اني مكانش لازم اني اسيبها لواحدها في الشارع وانا عارف انها مريضه نفسيه وده خطر عليها كان لازم اتحكم في غضبي اكتر من كيدا لأن انا الراجل
عقد مهاب حاجبيه قائلا/مجنونه !!!!
ادهم بعصبيه مكتومه/اسمها مريضه نفسيه مش مجنونه يا مهاب ماتخلنيش اتعصب عليك بقي
مهاب بشك /مالك متعصب ليه كيدا
ادهم وهويلقي بسيجارته ارضا/عشان البت طيبه ومش زيهم وشافت كتير في حياتها اهلها ماتوا وهي في ست صغير زيي بالظبط البت دي بتفكرني بنفسي انك تفقد اهلك في سن صغير دي حاجه صعبه قوي البت دي شافت كتير من اول عمتها وعمها اللي ماعندهم دم لغاية الندل الجبان اللي سابها بفستها الأبيض يوم فرحها وراح سافر اول ما عرف انها مريضه ،نظر له مهاب بشك وهو يضع يده كتف ادهم قائلا/بتحبها ؟! ،نظر له أدهم بوجه خالي من المشاعر وتحدث قائلا/اللي زيي ماينفعش يحب عشان لو حبيت هظلمها معايا انا مش عارف ايه نهايتي وديانا تستاهل حد احسن مني ١٠٠ مره
مهاب /طيب وهتعمل اي ديلوقتي
ادهم بتفكير /اخرج من هنا وهدور عليها
مهاب بتساؤل/انت ازاي اما دخلت امبارح بيها لفتحي ماخدهاش
ادهم برفعة حاجب /هو يعرف ياخدها اصلا وهي معايا
مهاب /وانت ناوي تعمل معاها اي اما تلاقيها
ادهم بحزن /هخليها تنتظم في علاجها واول ما تخف هبعتها لخالها في تركيا تعيش معاه بعيد عن العيلة الوسخه دي ،فُتح باب الزنزانة وصاح العسكري أسمائهم ليذهبوا لرئىس المباحث ،فنظر مهاب لأدهم وهو يقول /اتصالح خلينا نطلع من هنا وبعد كيدا ابقي اعمل فيهم ما بدالك اما نخرج ،هز ادهم رأسه بمعني انه يوافقه الرأي
🌟في منزل مهاب 🌟
كانت تجلس جميله في الصالون بإنتظار مهاب فهو لم يأتي منذ امس وهي قلقه عليه بشكل كبير وبينما كانت تجلس بإنتظاره نزلت لولو وجلست هي الأخري بجانبها
لولو/هو مهاب لسا مجاش من امبارح
جميله /لا مش عارفه اتأخر ليه
لولو بقلق مصتنع/يا حبيبي تلاقيه مشغول
جميله وهي تنظر ل لولو ولملابسها/ربنا معاه
🌟في مكتب رئيس المباحث 🌟
دخلوا جميعهم فوجدوا رجل يرتدي بالطو طويل باللون الإسود وقبعه سوداء ونضاره سوداء وباقي ملابسه سوداء ويجلس أمام رئيس المباحث ،نظر لهم رئيس المباحث قائلاً/البيه جيه ضمنكم يلا تعالوا امضوا عشان تخرجوا ،نظروا له جميعهم بإستغراب لعله يقلع تلك النظاره والقبعه لكي يتمكنوا ان يتعرفوا عليه ولكنه لم يفعل وبينما كان جميعهم يمضون دخل عسكري بسرعه دون أن يدق الباب وهو يقول كلماته بلهس /يا بيه الحق في بت من اللي جم امبارح من شقة الضعاره جايلها حالة هستريا في الحجز وبتعمل حاجات غريبه والمساجين عمالين يصرخوا وخايفين ،توقف رئيس المباحث بسرعه كبيره وهو يقول لأحد الظباط الموجود معه في المكتب /مضيهم ومشيهم عقبال ما اشوف المجنونه دي كمان ،توقف ادهم بعد ام مضي و وجه حديثه لرئيس المباحث قائلا.ً/ممكن اجي معاك
رئيس المباحث بتسرع/هتجي تعمل اي
ادهم بشك ان تكون تلك الفتاه هي ديانا / انا بعرف اتعامل مع الحالات اللي زي كيدا كويس قوي
رئيس المباحث وه. ينظر له بشك /طب تعالا معايا بسرعه يلا ،ذهب ادهم مع رئيس المباحث فتحدث تامر بسخريه قائلا/روح الاهي تخبطك خبطه تجيب أجلك ،نظر له مهاب بضيق ثم ذهب ليمضي هو الأخر
في حجز النساء ****
كانت ديانا تبكي وتتشنج بهستريا والنساء من حولها يصيحون بخوف ،فتح العسكري الباب ودخل كلا من ادهم ورئيس المباحث
رئيس المباحث بصياح/بسسسس بس يامرا منك ليها مسمعش صوت واحده فيكم ،اقترب ادهم من ديانا الذي كانت تبكي وتتحدث بكلمات غير مفهومه وتنظر له بحزن واضح،احتضنها ادهم وسط محاولاتها بلإفلات منه وتحدث بجانب اذنها قائلا/هشش بس انا اسف اوعدك ان ده مش هيتكرر تاني بس اهدي
ديانا بصريخ وهي تحاول ان تبعده عنها /ابعد عني سيبني مش طايقاك ابعددددددددد *ازداد صياح ديانا *
ادهم وهو يملس علي شعرها بحنان /بس معلش هشش انا جنبك ماتخيش
ديانا وهي تبكي بهستريا/كدااااااب كلكم كذابين ابعدوا عني كلكم كدابين
ادهم وهو يحاول ان يستدركها في الحديث حتي تهدأ/كلنا مين
ديانا وقد هدأت بعض الشئ/جدو وانت وجاسر وجيمي والكل الكل بيضحك عليا عشان انا عبيطه وبصدق اي حاجه
ادهم وهو يملس علي شعرها/بس محدش هيضحك عليكي تاني طول ما انا جنيك
ديانا وقد هدأت اخيرا /بس انت سبتني
ادهم وهو ينظر لها بإهتزاز مشاعر /مش هيحصل تاني ،خرجت ديانا من حضن ادهم ونظرت حولها وجدت الجميع ومنهم رئيس المباحث ينظرون لهم بإستغراب
رئيس المباحث /ادهم بيه كفايه قوي كيدا يلة بقي عشان ماينفعش تفضل هنا اكتر من كيدا،نظرت ديانا بدموع لأدهم وهي تقول/انا عاوزه اخرج من هنا خدني معاك
ادهم بجمود مصتنع /هخرجك متخافيش ،كاد ان يذهب ادهم مع رئيس المباحث ولكن اوقفته ديانا وهي تمسك بيده وتبكي قائله/ادهم خودني معاك انا مظلومه والله قلوهم
نظر لها ادهم وهويقول /قولتلك متخافيش اقعدي علي جنب ومالكيش دعوه بحد وانا هخرجك من هنا
ديانا بدموع /وعد،نظر لها ادهم بإبتسامه وهو يقول /وعد،ابتسمت له ديانا وهي تمسح دموعها وخرج ادهم ورئيس المباحث
ادهم/هي ايه اللي جابها هنا
رئيس المباحث /اتمسكت امبارح في شقة ضعاره
ادهم بإندفاع / لا اكيد في حاجه غلط
رئيس المباحث /ولا غلط ولا حاجه انت تعرفها منين
ادهم بتفكير /معرفه كيدا،دخل وادهم ورئيس المباحث للمكتب
في الكتب **
رئيس المباحث /ديلوقتي تقدروا تخرجوا ،خرجوا جميعا و وقفوا أمام مركز الشرطه فخلغ تلك الرجل نظاراته وقبعته وأظهر وجهه الذي يخفيه منذ أن اتي
فصاح جاك بصدمه وهو يقول /عمي ،نظروا جميعهم لتلك الراجل بصدمه فتحدث وهو يقول/ليس لدينا وقت الأن اذهبوا الي منازلكم ونجتمع في المساء لدي ما اخبركم بيه
ادهم بإندفاع/لن اذهب قبل أن اخد معي تلك الفتاه الذي في الداخل
الرجل بإبتسامه/اتقصد ديانا حفيدة فتحي ،نظر له أدهم بشك وهو يقول /نعم ،ضحك الراجل وهو يشير لأدهم قائلا/كنت اعلم انك ستقول هذا لذلك احضرت معي محامي وهو بالداخل الأن وهي سوف تخرج بعد قليل لا تقلق
ادهم /ومن أين علمت انني سأقول هذا
الراجل بضحكه/ اعلم كل شئ عنكم جميعا ،نظر توماس لجاك بخوف فبادله هو الأخر نظرات خوف اما تامر فكان يتابع في صمت تام الا أن تحدث له الراجل قائلا/وانت يا ابن الأنصاري لا تتأخر في المساء ستصل لكلم رساله بها المكان بالتحديد ،اتت سياره سوداء فركب بها الراجل وذهب فذهب تامر هو الأخر وهو ينظر لهم بغل اما توماس وجاك فأوقفوا تاكسي وذهبوا
مهاب /ياتري ايه نزله مصر الراجل ده
ادهم بتفكير /الراجل ده اكيد نازل عشان حاجه كبيره
مهاب /هتقلوا علي اللي توماس وجاك عملوه
ادهم بتفكير/لسا اما اشوف هو عاوز مننا اي
مهاب /طيب
ادهم /اتصل بحد من الرجاله عشان يجيلي عربيه نروح بيها
مهاب وهو يخرج هاتفه /حالا
🌟في مكتب فتحي الزناتي 🌟
كان يجلس وامامه ألبوم من الصور وجميعها صور ديانا ولؤي
فتحي بحزن وهي ممسك بصوره لديانا/سامحيني يا نتي ،رغم جبروت تلك الراجل وعمله الغير قانوني الا انه يعض احفاده بشكل كبير فكما يقولون اعز الولد ولد الولد♡..
🌟أمام مركز الشرطه🌟
خرجت ديانا ويبدو علي وجهها الحزن فإقترب منها ادهم وهو يقول /تعالي يلا عشان نروح وباعدين تشوف مين جابك هنا،نظرت له ديانا بشراسه وهي تقول/ومين قالك اني هروح معاك اصلا
ادهم /اومال هتروحي فين يعني
ديانا /انا هسافر تركيا لخالو
ادهم /كيدا كيدا هسفرك ليه تعالي معايا بقي
ديانا /لا مش هاجي مش انت طردتني من عربيتك
ادهم بغضب مكتوم /ما انتي اللي عيله مستفزه وبتقولي كلام ماتعرفيش معناه
ديانا بدموع/طالما انا مستفزه سيبني في حالي بقي ،تنهد أدهم ثم حملها و وضعها داخل السيار وقاد بها الي المنزل وهي تصيح وتريد النزول
🌟في فيلا مهاب 🌟
دلف للفيلا بتعب وهو واضع يده علي جبينه ولكنه تفاجئ بلولو وجميله بإنتظاره في الصالون نظر بشك لهم ثم جلس أمامهم
لولو بدلع /هوبه اتأخرت ليه ،نظرت جميله لها بضيق ثم نظرت مره اخري لمهاب الذي ينظر لها ايضا
مهاب/مافيش كان عندي شوية شغل
لولو /ربنا معاك يا ،قاطع حديثها مهاب وهو يقول/لولو ممكن تسيبيني انا وجميله شويه،نظرت لولو لجميله بغيظ ثم صعدت الي غرفتها دون ان تتحدث
جميله وهي تنظر لمهاب /امم سمعاك
مهاب /فكرتي
جميله بخجل /امم
مهاب /اي جوابك
جميله وهي تنظر للأرض /موافقه بس بشرط
عقد مهاب حاجبيه وهو يقول /شرط ايه
جميله بخجل اكبر /انا مش عاوزه فرح ولا اي حاجه وكمان انا وانت مش بنحب بعض يعني احنا متجوزين عشان افضل عايشه هنا بما ان مافيش مكان اروحه
مهاب بتدقيق عين/بمعني؟!
جميله وهي تنظر له بعيونها العسليه/يعني كل واحد هينام في قوضه لواحده وده شرطي ،وقفت جميله بسرعه وذهبت الي غرفتها دوم ان تنتظر اجابته
مهاب وهو ينظر لطيفها /صبرني يا رب 🙂
🌟في فيلا ادهم 🌟
دلفت ديانا الي الفيلا وهي تتزمر
ادهم وهو يغلف باب الفيلا /بطلي برطمه بقي صدعتيني
ديانا وهي تدبدب علي الأرض/عاوزه امشي يا بني آدم انت
ادهم /قولتلك هوديكي لخالك في تركيا بس ،نظر لها ادهم وجدها تنتظر ان يكمل فأكمل بخبث قائلا /اما تخفي ،نظرت له ديانا بزهول وهي تقول /حرامي طيوب وكيوت سبحانه
ادهم ببراءه مصتنعه/شوفتي بقي ،نظرت له ديانا يغيظ وهي تقول /وانت مالك اخف ولا لأ
ادهم بعد ان جلس /ليا طبعا انتي وقعتي في طريقي ولازم اساعدك لأن مافيش حد هيساندك غيري
ديانا بسخريه/فيك الخير والله تصدق
ادهم بضيق /بت انتي ما خلاص اوباعدين تعالي هنا انتي ايه اللي وداكي شقة ذي دي
ديانا وهي تعبث بيديها ببراءه/روحت مع جيمي
عقد ادهم حاجبيه بغيظ وهو يقول لغضب مكتوم /ويطلع مين سي زفت ده كمان ،تحدثت ديانا بإندفاع قائله/مش اسمو زفت يا بني آدم انت اسمه جيمي
ادهم بعصبيه مكتومه/مين يعني ده تعرفيه منين
ديانا/هو لاقاني في الشارع الشارع وعرض عليا يساعدني وخدني معاه عشان يبيتني عنده عقبال ما الاقي حته وقفل عليا القوضه وقال للناس اللي هناك اني اخصه عشان محدش يقرب مني اه صحيح يا ادهم ممكن تشوفه لو كانوا مسكوه خرجه والنبي ،كان ادهم يتابع حديثها ويشتعل من الغضب بداخله فنظرت له وهي تقول/وشك ماله بقي احمر كيدا ليه انت كويس
ادهم بعصبيه وصوت عالي /هو اي حد يقولك تعالي معايا تروحي واي تخصني دي بروح امه هو فاكر اي هو فاكر ان موراكيش رجاله وانه هيضحك عليكي ولا اي مش فاهم
ديانا/ادهم بعد اذنك جيمي طيب قوي وهو كمان مالوش في الشغل ده بس الظروف اللي خليته يشتغل في الشغل ده
ادهم بسخريه منها /ظروف!ظروف اي اللي تخلي الواحد يشتغل شغلانه ذي دي ،نظرت له ديانا بتساؤل وهي تقول/وانت ايه الظروف اللي تخليك تشتغل في السلاح اللي الناس بتقتل بيه بعضهم،نظر لها ادهم وعيونه مليئه بالحزن وتحدث بصوت حزين قائلا/اول حاجه شغلانتي مختلفه انا بتاجر في السلاح مش بتاجر في الستات ثانيا بقي ظروفي مختلفه تماما عن اي ظروف حد تاني انا اللي مريت بيه مش بس يطلع مجرم بيتاجر في السلاح دا يطلع سفاح يقتل في الناس من غير رحمه
ديانا بسخريه/دا علي اساس انك مش بتقتل في الناس ،نظر ادهم لعيونها الزرقاء وتحدث بجبروت قائلا/مابقتلش الا اللي يستحق الموت
ديانا بعصبيه /مين انت!؟ ها مين انت عشان تحكم مين اللي يستحق الموت ومين لا
ادهم بقلب ميت /حفيد ابليس
ديانا بزهول /انت فخور بده
ادهم برفعة حاجب/اه طبعا
ديانا وهي تهز رأسها بيأس/مش معقول اي حد يمر بظروف اياً كانت الظروف تحوله لشخص زيك شخص ماعندوش قلب ،نظر ادهم لعيونها وهو يقول /انتي شايفه كيدا
ديانا بتسرع/انا مش شايفه غير كيدا اصلا انا بكرهك بكرهك ،نزلت تلك الكلمات علي حفيد ابليس كالصاعقه فكيف للإنسان ان ينكر جميل الغير عليه اليس هذا ادهم الذي يقف بجانبها رغم تخلي الجميع عنها الا انه مازال متمسك بيها اليس هذا ادهم الذي يفعل كل ما بوسعه لكي تشفي تلك الفتاه الذي تقف أمامه يكل جبروت وتنعته هكذا
ادهم ببرود مصتنع /مطلبتش منك انك تحبيني بس عاوز اقولك حاجه انتي اتربيتي في بيت ماكنتيش بتخرجي منه كتير ويوم ما قررتي تخرجي وتتعايشي مع الناس اتكسرتي واتسابتي يوم فرحك وانتي قاعده مستنيه عريسك ولابسه الفستان القصد من كلامي ان مش كل الناس ملاك ذي ما انتي فاكره يعني من الأخر كيدا انتي ماتعرفيش حاجه عن اللي الناس بيعملو في بعض فمتجيش تتكلمي وتقوليلي مافيش ظروف تخليك كيدا لأن في ظروف بتعمل اكتر من كيدا بس انتي بس اللي ماتعرفيش حاجه ،شعرت ديانا من نبرة صوته انه حزين للغايه فتحدثت بفضول قائله/اي خلاك كيدا،نظر لها ادهم وعيونه بها الدموع ولكن كبريائه يمنعه من ان يبكي
ادهم ببرود /اطلعي استريحي عشان عندك معاد مع الدكتور باليل،التمست ديانا من حديثه انه لايريد ان يروي لها تلك الظروف لذلك لم تضغط عليه كثيرا
ديانا/ممكن طلب
ادهم /امم قولي
ديانا وهي تنظر له ببراءه/بما اني قاعده هنا بإرادتي ومش مخطوفه فأنا عاوزه موبايلي
ادهم برفعة حاجب /هتعملي بيه اي
ديانا بإندفاع/هكلم صحابي واتسلي بدل ما انا قاعده زي قرد قطع كيدا،نظر لها ادهم بزهول وهو يقول /اي يا بتاعت بابي ومامي اي اللي حصلك قرد قطع اي بس
ديانا وهي تشير بزراعها/زهقتني بقي
ادهم بحزم/بت اتكلمي عدل اوباعدين انتي عندك صحاب اصلا
ديانا بفخر متصنع/عندي لولي وجيمي
ادهم وهو يحاول ان يجاريها في الحديث /انتي معاكي رقم جيمي اصلا
ديانا ببلاه/امم معايا هو اداهولي واحنا راحين الشقه
ادهم برفعة حاجب /لا والله
ديانا وهي تقلده وترفع حاجبها هي الأخري /اه والله
ادهم بحزم وهو يقترب منها /بصي بقي هديكي موبايلك اوكي بس هشوفك بتكلمي الزفت اللي اسمه جيمي ده هعلقك في السقف فاهمه
ديانا بإرتباك/ابعد مينفعش كيدا
ادهم وهو يقترب منها اكثر فأكثر وينظر لعيونها/لسا بتحبيه ؟!
ديانا بإرتباك /ه ه هو مين
ادهم وهو ينظر لملامح وجهها البرئ/جاسر،انتفضت ديانا فور سمعيها تلك الإسم وتحدثت قائله/بطلت احب اصلا مافيش حد حبيته وفضل جنبي زي ما وعدني ،امسك ادهم بخصلات شعر ديانا الذي كانت تتناثر أمام عيونها ووضعهم خلف اذنها بحنان وهو يقول بنره هادئه /ماتحطيش في دماغك هو مايستاهلكيش اساسا ،نظرت له ديانا ولملامح وجهه الرجولي،اما أدهم فكان ينظر لكل جزء في وجهها بإعجاب حتي وصل الي شفتيها المنتفخه والمصبوغه باللون الوردي فحرك أصبعه علي شفتيها ظننا منه ان تضع شئ ما ولكن خيب ظنه حينما وجدها لم تضع شئ فإبتعد عنها بإرتباك و بسرعه كبيره وذهب لغرفته اما ديانا فكانت تقف وتنظر لطيفه بزهول
🌟عند تامر 🌟
كان يتحدث في الهاتف وهو يستلقي علي سريره
ادهم /خليك مراقبة واوعي يغيب عن عينك ونبه علي اللي مراقبين بيت الست يفتحوا عنيهم كويس ،امم،امم،طب سلام ،أغلق تامر هاتفه وهو يضحك بمكر ويقول/لو كان هو حفيد ابليس فأنا ابليس نفسه
🌟في غرفة ادهم 🌟
دلف لغرفته وهو يحدث نفسه و يقول بزعر /بس بس انت بتفكر في اي ازاي تفكر كيدا ازاي فوق شرد قليلا وتذكر شفتيها المنتفختين المصبوغين باللون الوردي ولكنه سرعان ما هز رأسه حتي ينفي تلك الأفكار من رأسه وذهب الي التسريحه الخاصه بيه و اخرج من جيبه زجاجة العطر الذي احضرها من منزل والدته و وضعها عليها وأخرج ايضا المنديل الذي مسح بيه لديانا فمها فتذكرها مره اخري فصاح بضيق قائلا/يااا رب بقي
🌟في غرفة ديانا 🌟
كانت تجفف شعرها بعد ان اخذت الشاور الخاص بيها فتذكر ادهم وكيف كان قريب منها ويحدثها بحنان فإبتسمت وابتسمت اكثر عندما تذكرت اصراراه علي مساعدتها في إنهاء علاجها بالكامل

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حطمت قواعده)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!