روايات

رواية حطمت قواعده الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم سارة محسن

رواية حطمت قواعده الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم سارة محسن

رواية حطمت قواعده الجزء الرابع والعشرون

رواية حطمت قواعده البارت الرابع والعشرون

رواية حطمت قواعده الحلقة الرابعة والعشرون

اتيتني انت وعشقك كطوق لنجاتي بعدما كنت مهزومه من كل البشر اتيتني لتنتشلني بعشقك المعسول …♡
#بقلمييييي#
هل هزمك العشق ام هزمتك روحك…♡!
#بقلميييي#
في المساء **
🌟في شقة فتحي الزناتي 🌟
كان لؤي يقف في صالون الشقه ويعدل ياقة قميصه في المرأه الموضوعه في الصاله وكانت مرزوقه تكاد ام تدخل المطبخ الا أن اوقفها لؤي وهو يقول/شكلي حلو كيدا يا مرزوقه
مرزوقه وهي تنظر له بإعجاب /قمر ية استاذ لؤي
لؤي بإبتسامه/تسلميلي يا مرزوقه ،ابتسمت مرزوقه ودلفت الي المطبخ فدق باب الشقه ففتح لؤي وجده رجل الدليفيري ومعه صندوق فأخذه منه واعطي له النقود وأغلق الشقه ووضعه علي السفره وفتحه فوجد الهديه الذي طلبها خصيصا لياسين فإبتسم وأغلق الصندوق مره اخري واخذه واتجه بيه الي شقة امل
🌟في فيلا ادهم 🌟
ارتدي ملابسه واتجه لغرفة ديانا لكي يصتحبها للدكتور فأخذ يدق باب غرفتها وقد اتاه الرد علي الفور وفتحت له ديانا فنظر لها بضيق فنظرت لها بتساؤل وهي تقول/يا مامي هتاكلني ولا اي بتبصلي كيدا ليه
ادهم وهو ينظر لجدسها بتسليه مزيفه ليخيفيها ليس اكثر /اي اللي انتي لابساه ده ،نظرت ديانا ببراءه للدريس الذي ترتديه ثم نظرت له مره اخري وهي تقول /اي مش حلو ،اقترب ادهم لوججها بتسليه وتحدث أمام شفتيها قائلاً/حلو وهياكل منك حته بس مش هتخرجي بيه فلو مصممه انك تلبسيه عادي خليكي لابساه بس ساعتها مافيش خروج وهتصتضفيني في قوضتك النهارده ،نظرت ديانا له بزهول فوجدته يقترب من شفتيها اكثر واكثر لذلك ابتعدت عنه وأغلقت الباب في وجهه بسرعه كبيره واستندت علي الباب بظهرها وصدرها يعلو ويهبط بسرعه كبيره فوضعت يديها علي صدرها لعله يهدأ قليلا وكأنها كانت تجري منذ زمن طويل ،اما أدهم فإبتسم علي تصرفها المفاجئ لم يكن ينوي أن يقبلها ولكنه أراد أن يخيفها قليلا
ادهم بصياح/مستنيكي تحت متتأخريش يا بطل ،ضحكت ديانا ضحكه خفيفه فور سماعها كلمته الأخيره وذهبت لدولابها لكي تخرج شئ اخر لترتديه
🌟في فيلا جاك وخاصة في مكتبه 🌟
كان يجلس كلا من توماس وجاك ويتحدثون
جاك بخوف /اخشي أن يفشي حفيد ابليس لعمي بكل شئ
توماس بتفكير /اَتظن انه يفعلها؟!،نظر له جاك نظره ذات معني وهو يقول/لا أعرف فحفيد ابليس لن يصمت علي فعلتنا عندما بعثت رجالي ليصوبوا عليه الرصاص وهو داخل فليته لم يصمت ابدا
توماس يإهتزاز /لن يفعلها
جاك بسخريه/اهم شئ هو أن تصمت ولا تتشاجر معه اليوم
توماس بتأفف/لن افعل لا تقلق
جاك/هيا اذهب لغرفتك لكي تتجهز لمقابلة المساء ،ذهب توماس مسرعا لغرفته ،اما جاك فإسلتقي للخلف ولكنه اعتدل مره عندما اتاه رساله علي هاتفه وبها عنوان فيلة عمه فأغلق بهاتفه وتنهد واستلقي مره اخري بالكرسي
🌟عند تامر 🌟
كان يقف امام المرأه ويضع من عطره المفضل ولكنه توقف بشكل مفاجئ عندما اعلن هاتفه عن وصول رساله فأمسك بالهاتف علي الفور فوجد لوكيشن فيلة عم جاك فإبتسم بخبث وأغلق الهاتف واكمل ما كان يفعله
🌟في فيلة محمود والد نيره 🌟
كانوا يجلسون جميعهم في صالون الفيلا ويضحكون
محمود بوجه ضحوك/بس يا نيره خلاص مش قادر
نيره وهي تكاد ان تموت من كثرة الضحك/يابابا والله طنط ساميه علمته الأدب اصلا
ساميه/ماهو اللي راجل قليل الأدب وخد حقه خلاص
تحول وجه محمود لقلق ونحدث وهو يقول /بصي يا نيره المره دي ساميه كانت معاكي المره الجايه مش هتكون معاكي فلازم تعدلي في أسلوب لبسك شويه يا نيرو عشان عيون الناس
نيره بإقتناع/عندك حق يابابا
ساميه وهي تملس علي ظهرها/ربنا يحميكي لشبابك يا حبيبتي
🌟عند ادهم 🌟
كان يقف امام الفيلا ينتظر ديانا فأمسك بهاتفه بعد ان تلقي اشعار وصول رساله وكان بها عنوان عم جاك فإتصل علي الفور بمهاب الذي اجابه بسرعه كبيره
ادهم /الو يا بني
مهاب بنعاس/امم مين
ادهم بغضب مكتوم /هو انت نايم بجد ؟!
مهاب بتوهان /امم مين
ادهم بغضب /لولو يلا
مهاب بزعر /غوري بقي بتتصلي ليه ما تسيبيني انام يا ست هوف ،أغلق مهاب في وجه ادهم فنظر ادهم للهاتف بغضب وهو يقول /يا ابن التايهه،أعاد ادهم الإتصال بيه مره اخري فأجاب مهاب بعصبيه قائلا/والله هاجي اخنقك لو مبطلتيش زن
ادهم بصياح اسكته/قوم يلا فوقلي بدل وديني وايماني لهاجي اموتك يا مهاب بقي مخمود وسايبني في الهم ده ،اعتدل مهاب وجلس علي السرير وهو يقول بزعر / في اي يا ادهم ما احنا امبارح كنا في الحجز وماكنتش عارف انام فقولت انام شويه قبل مشوار باليل كفرت يا اخي
ادهم بتفهم/خلاص قوم بقي كيدا فوق واشرب فنجان قهوه واسبقني علي العوامه وانا شويه وهحصلك عشان نشوف هنعمل اي هناك
مهاب وهو يمسح علي جبينه بتعب /اعتبره حصل
ادهم بقصد ليفيقه/يلا يا ابو بيلي بسرعه
مهاب بإستغراب /بيلي مين دا كمان
ادهم بضحكه /من زمان لولو كان نفسها تجيب ولد وتسميه بيلي يا ابو بيلي
مهاب بعصبيه مكتومه/ادهم انت لازم تخلصني من البت دي عشان اشوف حالي بقي
ادهم بجديه/ماشي بس لو الواد اللي في بطنها دا طلع ابنك هتسجله بإسمك إنما لو بتعمل حوار عشان تلبسهولك انا هربيها ،ابتلع مهاب ما في جوفه وهو يتحدث بإهتزاز قائلا/يعني اي لو طع ابني هتسجله بإسمي
ادهم بصياح /اومال انت فاكر اي انا مقدرش احرم ابن من ابوه حتي لو كانت امه بنت ***،كاد ان يتحدث مهاب الا أن تحدث ادهم بعد ان لاحظ ديانا تخرج من الفيلا /مهاب اقفل ديلوقتي نبقي نشوف الموضوع ده اما نتقابل ،أغلق ادهم مع مهاب ونظر لديانا وهو يغمز لها قائلا/اركبي ،ركبت ديانا وركب هو الأخر وانطلق بالسياره
ديانا/ليه خليتني اغير الدريس
ادهم وهو ينظر لها/رجلك واكتافك كانوا باينين ايه عاوزاني امشيكي معايا واقول للناس تعالوا بصوا علي جسم المُزه اللي ماشيه جنبي ولا اي مش فاهمك انا
ديانا بضيق /يوه بقي علي الكلام السوقي ده
ادهم وهو ينظر للطريق /معلش يا بطل استحملي بقي كلامي السوقي ده
ديانا وهي تنظر لسقف السياره بغضب /يا ربي بقي علي الإسم الغلس ده انا اسمي ديانا ديانا ديانا ااااا
ادهم ببرود ومازال ينظر للطريق /اناديكي باللي انا عاوزه عندك مانع
ديانا /اه انا بحب اسمي ،نظر لها ادهم وهو يقول/خلاص يا بطل بقي في اي الله
ديانا بضيق /يا ربي بقي ،ابتسم ادهم ابتسامه جانبيه لقدرته علي أن يستفزها ،اخرج من جيبه هاتف ديانا ومد يده لها فنظرت له بفرحه وكادت تأخذه فأبعده عنها قليلا ونظر لها وهو يقول/لو عرفت انك كلمتي الزفت اللي اسمه جيمي ده هاخده منك
ديانا وهي تحاول ان تأخذه منه ولكنها لم تستطع/ادهم هاته بقي خلاص ،اعطاهولها ادهم فمسكته بفرحه وفتحته فوجدت ان لؤي حاول الإتصال بها عدة مرات فأعادت الإتصال بهِ مره اخري وادهم ينظر لها وهو يقول/بترني علي مين
ديانا /لؤي ،صمت ادهم ونظر للطريق مره اخري
🌟عند لؤي 🌟
كان يجلس مع كمال ونجلا وياسين يلعب باللعبه الذي احضرها له لؤي وأمل في غرفتها تتجهز فأتاه اتصال ديانا فإنتفض واستأذن كمال ان يدخل الي البلكونه ليجيب علي الهاتف فسمح له
لؤي بسرعه /الو الو ديانا
ديانا بفرحه ممزوجه بدموع /لؤي وحشتيني قوي
لؤي بقلق /اهدي اهدي انتي فين بالظبط
ديانا وهي تنظر لأدهم الذي ينظر لها بوجه خالي من المشاعر /متخافش انا في مكان أمان بس انا محتاجه اقابلك
لؤي /قوليلي العنوان يا حبيبي بسرعه وانا اجيلك بكره الصبح
ديانا وهي تضع يدها علي سماعة الهاتف حتي لا يستمع لؤي تلك الكلمات وتحدثت موجه حديثها لأدهم قائله/ممكن تقولي عنوان فليتك
ادهم بضيق /****،
ديانا بعد ان ابعدت يدها عن سماعة الهاتف /*****
لؤي بفرحه /وحشتيني قوي بكره الصبح من النجمه هكون عندك
ديانا بصوت مبحوح من كثرة البكاء /وانت كمان وحشتني قوي يا لؤي ،كانت امل في تخرج من غرفتها الموجوده بجوار البلكونه فسمعت لؤي وهو يقول /قلب لؤي متخافيش بكره هكون عندك عشان اعرف كنتي فين كل ده وكمان غي حاجات كتير لازم تعرفيها
ديانا /مستنياك،أغلق لؤي مع ديانا والتفت ليخرج من البلكونه فلاحظ امل والذي كان يبدو علي وجهها الصدمه فإتجه لها وهو يقول بمزاح/القموصه بتاعتنا ،نظرت له امل بعيون مليئه بالدموع وذهبت بسرعه لغرفتها واغلقت الباب في وجهه ،هز لؤي كتفيخ بإستغراب وهو يقول/هي لسا زعلانه ولا اي ؟!
في غرفة امل
كانت تحتضن بوسادتها وتبكي بحرقه كبيره وكأن أحداً قد طعنها بخنجر وهي تتذكر كلماته لتلك الفتاه المجهوله بالنسبه لها
°قلب لؤي متخافيش بكره هكون عندك° كانت تلك الجمله لا تفارق اذنها ودموعها تنهمر بغزاره
عند لؤي
خرج لكمال في الصالون وجلس بجانبه وهو يقول باعتذار/اسف لو كنت اتأخرت
كمال /يا عم البيت بيتك
نجلا بإبتسامه/ بعد اذنكم هقوم انادي امل عشان نحضر السفره
لؤي بإبتسامه/اذنك معاكي
🌟في سيارة أدهم 🌟
اغلقت ديانا مع لؤي فنظرت لأدهم وهي تقول بزعر/ممكن تهدي السرعه شويه
ادهم بغضب وهو يزيد من سرعة السياره /مش ههدي
ديانا بخوف وهي تمسك بتابلوه السياره /اددددهم هدي بسرعه،نظر ادهم لها فوجدها ترتعش من كثرة الخوف فخفض السرعه وهز يقول من بين أسنانه /ايه اللي هيجيبه بكره ده كمان مش كفايه كلمتيه
ديانا بعدم ادراك/قصدك لولي
ادهم بغضب مكتوم وعيونه أصبحت باللون الأحمر من كثرة الغضب /اعدلي لسانك الحلو دا اسمه زفت الطين لؤي مش لولي *قالها وهو يقلد ديانا فضحكت بقوه فنظر لها بفييظ وهو يقول/بتتزفتي تضحكي علي اي
ديانا من بين ضحاكتها /مش قادره شكلك حلو قوي وانت بتقول لولي ،نظر ادهم لها وهي تضحك فضحك هو الأخر وهو يقول/زهقتيني بقي قال لولي قال اعدلي لسانك يا حلوه
ديانا وهي ما زالت تضحك /حاضر،نظر ادهم لها وتنهد ثم نظر للطريق مره اخري
🌟عند مهاب 🌟
كان في الطبخ يفعل فنجان القهوه الخاص بيه ويمسك بهاتفه ففارت القهوه مره اخري فصاح بغضب وهو يقول بزعر /لا بقي دا انتي مصتقدناتي دي تالت واحده تفور الله بقي ،استمع مهاب لصوت ضحاتها فإلتفت و وجدها تضحك فتحدث لها قائلا/بتضحكي علي ايه انتي كمان انتوا شكلكم متفقين عليا صح
جميله وهي تقترب منه/اكيد هتفور انت سايبها وماسك موبايلك ومش مركز معاها مش موضوع متفقين بقي
مهاب وهو يمسح علي جبينه بتعب /كنت بخلص شويه حاجات في الشغل وهي كل شويه تفور
جميله بحنان/استريح انت وانا هعملك فنجان معايا كيدا كيدا كنت جايه اعملي واحد
مهاب /مش عاوز اتعبك
جميله/ولا تعب ولا حاجه ها قولي بقي قهوتك اي
مهاب /مظبوطه
جميله بإبتسامه /٥دقايق وتكون جاهز ه،ابتسم لها مهاب و جلس علي احدي الكراسي الموضوعين في المطبخ وهو يتابعها وهي تفعل له بيديها فنجانٌ من القهوه ولكن ابتسامته تلاشت علي الفور عند تردد كلمات حفيظ ابليس في اذنه وهو يقول /لو الواد اللي في بطنها دا طلع ابنك هتسجله بإسمك
🌟في غرفة توماس 🌟
كان يقف امام المرأه ويحلق ذقنه الكثيفه الذي كان تخفي قليلا من علامة حفيد ابليس له والأن بعد ان حلقها اظهرت علامة حفيد ابليس بشكل أوضح فنظر للمرأه بغضب وهو يقول /هتدفع التمن غالي قوي يا ادهم

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حطمت قواعده)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى