روايات

رواية حطمت قواعده الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم سارة محسن

رواية حطمت قواعده الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم سارة محسن

رواية حطمت قواعده الجزء الخامس والعشرون

رواية حطمت قواعده البارت الخامس والعشرون

رواية حطمت قواعده الحلقة الخامسة والعشرون

مهلاًمهلاً ألم ترا بي تلك العيون العاشقه كلما اراك؟! ….
ألم تستمع لدقات قلبي التي تكاد ان تخرج من مكانها لتخبرك بمدي عشقي لك ؟!…
ألم تلاحظ رعشة جسدي كلما التمست يدك لتصافحك ؟!…
عذرا ولكن ان لم تلاحظ كُل ذلك فسأضطر للرحيل دون النظر للخلف ..♤
#بقلميييي#
🌟في شقة امل 🌟
كانت امل تجلس في غرفتها تبكي وتحدث نفسها قائله/كتك وجع في قلبك يا بعيد روح الاهي عربيه تخبطك قبل ما توصلها ،صمتت امل بعض الثواني ثم بكت مره اخري وهي تقول/بعد الشر عليه اهئ اهئ
تك تك
امل وهي تمسح دموعها /ايوا مين
نجلا/يلا يا امل عشان نجهز السفره
امل /روحي وانا جايه يا نجلا
نجلا /يلا عشان الضيف اللي هنا دا مايصحش كيدا
امل بتأفف/جايه جايه
🌟في فيلة مهاب 🌟
كان يجلس هو جميله حول الترابيزه الموضوعه في منتصف المطبخ ويرتشوفون من القهوه التي احضرتها جميله ويتبادلون الحديث بكل هدوء
مهاب وهو يضع الفنجان علي الترابيزه بعد ان ارتشف منه/ها يا سيتي احكيلي بقي
جميله بعدم ادراك /احكيلك ايه بالظبط
مهاب وهو ينظر داخل عيونها التي تأثره /عنك ،تحدثت جميله بإرتباك بسبب نظراته لها وهي تضع الفنجان علي الترابيزه قائله/احكي اقول اي ،وضع مهاب رأسه بين يديه واسند بيديه علي الترابيزه وهو ينظر لها بطفوليه مصتنعه قائلا/اي حاجه المهم تكلميني عن نفسك ♡.
ابتسمت جميله تلقائيا وهي تنظر له وهو يبادلها بنظرات حب وتحدثت قائله /بص بقي يا سيدي ا ،قاطع حديثها مهاب وهو يقول بتصحيح لها/حبيبي مش سيدي ،نظرت له جميله بزهول من جرأته فنظر لها مهاب بمرح مصتنع بسبب خجله وهو يقول /ياسيتي بتبصيلي كيدا ليه هتكليني بهزر بهزر اسمي مهاب مش سيدي
جميله بضحكه /وانا اسمي جميله مش سيتي
مهاب بإبتسامه/اسم علي مسمي
جميله بخجل /ا انا هطلع عشان الحق اصلي العشا نبقي نكمل كلامنا باعدين ،نظر لها مهاب بإبتسامه حب وهو يقول/زي ما تحبي،ذهبت جميله من أمامه بسرعه كبيره لكي تتهرب من نظراته لها
مهاب وهو ينظر لطيفها /هتعملي في امي ايه تاني،شرد مهاب قليلا ثم آفاق من شروده بفزع وهو يقول/يالهوي اما الحق اجهز احسن تكون نهايتي النهارده علي اي حفيد ،اسرع مهاب لغرفته لكي يتجهز
في غرفتة جميله ***
كانت تقف خلف الباب وهي تضع يدها علي قلبها وتبتسم كلما تذكرت عفويته معها في الحديث
🌟عند ديانا وادهم 🌟
كانوا يجلسون أمام الطبيب النفسي وديانا يبدو عليها التوتر بشكل كبير وادهم ينظر لها
الطبيب وهو يرتدي نظارته الطبيه /امتي اخر مره جاتلك النوبه دي ،تحدثت ديانا بإرتباك وهي تعبث بيدها بإرتباك/امبارح
الطبيب وهو ينظر ليدها /اهدي واتكلمي براحه مافيش داعي للقلق ،هزت ديانا رأسها بمعني نعم فأكمل الطبيب حديثه قائلا/انتي حايه ان في الفتره الأخيره النوبات دي بتزيد ولا بتقل
تحدثت ديانا وهي تنظر لأدهم تاره والدكتور تار اخري قائله/الأول كانت النوبه بتجيلي علي طول مجرد ما بزعل او اي حاجه تعصبني بس في الفتره الأخريه اما ابتديت انتظم غي الأدويه اللي ادهم جابهالي حاسه بتحسن كببر واني مابقتش ادخل في النوبه دي كتير ذي الأول
الدكتور وهو يهز رأسه /زي ما توقعت ،عقدت ديانا حاجبيها وهي تنظر له بإستفهام فنظر لها الدكتور بضحكه خفيفه وهو يقول/اما أدهم بيه جالي وحكالي عن حالتك وعن الحاجات اللي مريتي بيها في حياتك تو قعت ان المرض مطول معاكي عشان نفسيتك مش عشان حاجه تانيه وعشان كيدا كتبتله العلاج المناسب والحمد لله انا شايف انه بيجيب نتيجه كويسه فعشان كيدا هتفضلي ماشيه علي العلاج ده وتجيلي بعد اسبوع هبتدي معاكي جلسات نفسيه واسمع منك
كانت ديانا تنظر لأدهم بإستفهام فكيف له ان يعلم بكل شئ عنها حتي يحكيه للطبيب،اما أدهم فكان ينظر للدكتور وهو متعمد ان يهرب من نظراتها
🌟في شقة امل 🌟
كانوا يجتمعون حول المائده يتناولون العشاء ولؤي ينظر لأمل الذي تجلس أمامه بشك وهي تنظر له بغضب فقاطع الصمت نجلا وهي تقول/كمال يا حبيبي انا قولت لمروان وقال انه عاوز يجي بكره ايه رأيك في الموضوع ع ده
كمال وهو ينظر لأمل /فاضيه بكره يا امل عشان مروان جاي
امل بإرتباك لاحظه لؤي وهي تترك الشوكه من يدها/وانا دخلي اي يجي ولا مايجيش
نجلا بخبث/ازاي بقي يا عروسه،صدم كلاً من لؤي وأمل الذي تحدثت بإندفاع قائله/عرووووسه !!!!!
نجلا بلا مبلاه/أيوا عروسه مروان طلب ايدك
امل وهي تنظر لكمال بضيق /وانت اي رأيك
كمال /والله مش انا اللي هتجوزه هو هيجي بكره وتشوفيه وتقعدي معاه وانتي اللي تقرري مش انا
امل/ايوا بس انا مش بفكر في الجواز حالياً
كمال بقلق ظهر علي وجهه /امل يا حبيبتي انا ببقي قلقان عليكي وانتي في بلد وانا في بلد تانيه إنما اما تبقي مع راجل ياخد باله منك ويحميكي اكيد ساعتها هبقي مطمن
امل بدموع حاولت اخفاؤها ولكنها لم تستطع/ايوا بس انا مش عاوزه اتجوز انا بعرف احمي نفسي كويس جدا انا مش صغيره
كمال وهو ينظر لها /امل انا مش هغصب عليكي انا بقولك اقعدي مهاه اسمعي منه ولو معجبكيش خلاص مش هغصب عليكي يعني ،كان لؤي يتابع الحديث بصمت تام وهو ينظر لأمل ،
نهضت امل من علي المائده بضيق وكادت ان تذهب الا أن اوقفها كمال وهو يقول/رايحه فين
امل وهي تمسح دموعها/رايحه اتمشي مخنوقه شويه
كمال وهن ينظر لشقيقة بشك اجل فهو يدرك امل جيدا ويدرك ايضا انها غاضبة من شئ اخر ليس فقط من الجواز فكان بإمكانها ان ترفض من دون كل تلك الغضب،ذهبت امل ونهض لؤي وهو يقول /بهد اذنكم هروح وراها بلاش تبقي لواحدها وهي متعصبه كيدا
كمال وهو يشير له/خلي بالك منها يا لؤي ولو اتعصب عليك معلش
لؤي بإبتسامة /حفظتها خلاص متقلقش ♡.
🌟في فيلا جاك🌟
كان يجلس هو وكرستينا بالصالون بإنتظار توماس وبعد قليل دلف توماس وجلس بجوارهم
كرستينا وهي تنظر لوجه توماس بشماته/اوووه اري انك لم تعد تخجل من تلك العلامه لذلك جهدت علي اظهارها اكثر
توماس بغضب مكتوم/ وانا اري انكي تحشرين انفك الكبير هذا فما لا يعنيكي الا ترين ذلك ايضا ؟!..
كرستينا بإندفاع/ماذاتقصد بحديثك هذا
توماس بضحكة سخريه /اقصد الكثير ،وقفت كرستينا بغضب كبير وتحدث أمام وجه توماس وهي تشير له بإصباعها قائله/للمرة الأخيره سأحذرك بعدم العبث معي يا عزيزي حتي لا تندم ،اقترب منها توماس بتحدي وهويقول /احب العبث مع امثالك ،نظرت له كرستينا برفعة حاجب وبحركه سريعه منها كانت تمسكه من رقبته وهي تقول بشر /وانا لا احب العبث مع امثالك
جاك بصياح/هاااااي اصمتوا وانتي اتركيه ،نظرت كرستينا لجاك ثم أعادت النظر لتوماس الذي كان علي وشك الاختناق وتركته فسقط ارضا وهو يسعل بشده فنظرت له كرستينا بنصر ثم جلست وتحدثت بحزن مصتنع قائله/توماس هيا اقف
🌟عند ادهم في سيارته 🌟
كان في طريقه للرجوع الي المنزل
ديانا وهي تنظر له بشك/ادهم
ادهم بدون ان بنظر لها وهو ينظر للطريق /امم
ديانا /انت ازاي عرفت عني كل الحاجات دي وازاي اصلا عرفت بجاسر وازاي عرفت كل حاجه مريت بيها وروحت قولتها للدكتور
ادهم بلامبلاه/عادي يعني ماكانتش اخبار حربيه هي عشان معرفهاش،تنهدت ديانا بضيق وهي تقول/بكلم بجد والله انا بجد عاوزه اعرف عرفت عني كل ده ازاي ،نظر لها ادهم وجدها تنتظر اجابته بفارغ الصبر فأراد ان يستفزها قليلالذلك تحدث وهو يتصنع البرود قائلا/تدفعي كام واقولك
ديانا بضيق /اوففف بقي انطق ماتتعبش اعصابي اكتر من كيدا
ادهم /وطي صوتك وماتتعصبيش عليا انتي فاهمه
ديانا وهي تجاريه حتي يخبرها بما تريده/طيب اسفه قولي بقي
ادهم /دكتورك النفسي اللي كنتي بتابعي معاه هو اللي قالي
ديانا /اكيد مقالكش كيدا بسهوله؟!،ابتسم أدهم وهو ينظر لها ويقول/اخيرا فهمتي البشر حمد الله علي السلامه
ديانا/ممكن تقولي بقي
ادهم بخبث/المقابل اي ؟!…،نظرت له ديانا بضيق وهي تقول /اللي انت عاوزه
ادهم بتفكير /بصي هو مافيش حاجه في دماغي حاليا بس انا هقولك بس هبقي اخد المقابل وقت ما احب
ديانا بتنهيده /Okey ،نظر لها ادهم بسخريه ثم تحدث قائلا/طبعا ماقليش آلا بعد تهديد صغير مني
ديانا بفزع/انت كل حاجه عندك ماشيه بالتهديد والقرف دا
ادهم /امم عندك مانع
ديانا /انا عاوزه اروح بقي روحنيييي
ادهم بنفاذ صبر /بت اهمدي بقي ما احنا مروحين اهو
ديانا بغضب وهي تنظر لسقف السياره/دياااانااااا اسمي دااااياااانااااا
ادهم وهو ينظر لها ببرود /خلصتي يا بطل
ديانا /اهئ اهئ ،نظر لها ادهم وهو يقول /بطلي بقي كنتي عاوزه تعرفي عرفت منين وقولتلك ماتصدعنيش بقي ممكن،نظرت له ديانا بغضب وهي تقول/شغلي اغنيه ،تنهد أدهم واسرع بتشغيل اغنية
🎼نمت نينه طب والحب اللي بينا مش هتكلمني سيكا مش هتدلعني سنه فوقلي حبه 🎼نظرت له ديانا بنظرات تعجب وغرابه وهي تقول /ايه القرف داااا
ادهم بإستفزاز/حلوه الأغنيه صح ؟!
ديانا بزهول /اغنية اي معلش انا اول مره اسمع اغنيه مقززه ذي دي واول مره اسمع المطربه دي اصلا
ادهم بزهول /متعرفيش روبي
ديانا /لا معرفش روبي لأني مش بسمع عربي اساسا والحمد لله علي كيدا ولا كنت سمعت القرف ده و ووداني كانت اتلوثت ساعتها
ادهم/عيله مدلعه ،نظرت له ديانا بغضب واغلقت الأغنيه
ادهم يإستفزاز/نامي نينه بقي لحد ما نوصل
ديانا /يا رببببب بقي ،نظر لها ادهم ثم نظر مره اخري للطريق وهو يبتسم ابتسامه جانبيه لقدرته علي استفزازها
🌟عند امل 🌟
كانت تجري ولؤي لحقها بها الا أن امسكها من ذراعها
لؤي وهو يلهث من كثرةالجري/اهدي حرام عليكي نفسي اتقطع ،نظرت امل ليديه بعيون محمره من كثرة البكاء وابعدتها عن يديها بقوه وهي تقول/ايدك دي ماتتحطش عليا تاني انت فاهم يا بني آدم انت ،نظر لها لؤي بزهول وهو يقول /انا مش فاهم ايه اللي حصل لكل ده مش عجبك العريس ارفضيه مش مستاهله يعني كل العصبيه دي
امل بعصبيه /وانت مالك انت يعجبني ولا لأ انت ايش دخلك في شؤني الخاصه
لؤي بإحراج/هو مش احنا صحاب ؟!
امل بضحكة سخريه/كنا بس اظاهر انك لاقيت صاحبه غيري ،عقد لؤي حاجبيه بإستغراب وهو يقول /صاحبه غيرك؟!…مين هي دي
امل وهي تقلد لؤي /قلب لؤي متخافيش بكره هكون عندك ،انفجر لؤي ضاحكاً علي حركات تلك المجنونه وهو يقول من بين ضحكاته/دا انتي كنتي بتلمعي اوكر بقي
امل بإندفاع/مسمحلكش انا كنت معديه بالصدفه
لؤي بغمزه/صدفه برضوا ؟!..
امل بعصبيه /اهه صدفه وباعدين مين دي اللي بتقولها قلب لؤي جتك وجع في قلبك يا بعيد ،ابتسم لؤي لا اراديا وهو يقول/دي ديانا
امل بدلع مصتنع/ديانا ايه الإسم المقرف ده
لؤي /تؤ بقي
امل وهي تضربه علي صدره بخفه/تؤ في عينك تطلع مين ست زفته دي كمان نظر لؤي ليديها الصغيرتان الذي تضربه وهو يقف بثبات ويتقبل ذلك وتحدث قائلا/دي بنت عمي والله ،كشرت امل وجههابطفوليه وهي تنظر له بإرتباك قائله/ فين دي يعني مش عايشه معاكم ليه
لؤي وهو ينظر لوجهها الذي أصبح باللون الأحمر /ظروف ،صمتت امل فتره وهي تفكر وهو ينظر بإبتسامه ثم تحدثت مره اخري بإندفاع قائله /بقي انا مفيش حد يحبني ليه انشاء الله وحشه ولا وحشه ولا اكونش وحشه
لؤي/التلاته بنفس المعني يا بغبغان انتي اوبعدين بهزر الله
امل بإنزعاج وهي تشير أمام عينيه بصباعها/لأخر مره هقولك متهزرش معايا بالكلام ده تاني فاهم
لؤي بتأفف/اوفف خلاص فهمت انك حساسه يا ختي
امل وهي تعبث بخصلات شعرها بكبرياء/ايوا حساسه
لؤي وهو ينظر لها نظرات غريبه /قدامي يا بت خلينا نروح لأخوكي اللي قلقان عليكي في البيت دا
امل وقد كسي الخزن ملامح وجهها/تؤ مش عاوزه اروح انا هتمشي شويه عشان مخنوقه
لؤي /طيب يلا
امل /يلا فين
لؤي بإبتسامه/هنتمشي سوا وتحكيلي مخنوقه من اي مش احنا صحاب
امب بإبتسامه/اكيد صحاب ♡
🌟في العوامه 🌟
كان يقف مهاب بإنتظار ادهم الذي دلف بعد قليل فنظر له مهاب بإبتسامه وهو يقول/مرحبا بالعودة يا حفيد ابليس

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حطمت قواعده)

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى