روايات

رواية حطمت قواعده الفصل السادس والعشرون 26 بقلم سارة محسن

رواية حطمت قواعده الفصل السادس والعشرون 26 بقلم سارة محسن

رواية حطمت قواعده الجزء السادس والعشرون

رواية حطمت قواعده البارت السادس والعشرون

رواية حطمت قواعده الحلقة السادسة والعشرون

الم نتفق ايها القلب اللعين ان لا تدق او تصدر صوتاً حينما تراه الم نتفق علي ذلك؟..
اذاً لما الأن تدق وتعزف شتي الألحان لمجرد انك قد رأيته من بعيد لقد خزلتني هيا اذهب الي الجحيم ايها القلب المتمرد
#بقلميييي#
🌟في العوامه 🌟
كان بجلس كلاً من ادهم ومهاب ويفكرون فيما هو قادم
مهاب /ناوي علي اي يا كينج
ادهم بعد ان وضع قدماً فوق الأخري /هلاعبهم ،عقد مهاب حاجبيه وهو يقول بعدم ادراك /ازاي يعني ؟..
ادهم بذكاء /ظهور الراجل ده لازم نستفاد منه والا نبقي اغبيه لو معملناش كيدا
مهاب /ايوا يعني هنعمل اي
ادهم/اقولك
مهاب وهو ينظر له بإنتباه /سامعك
ادهم /احنا هنروح ونسمع منه ولو عجبنا الكلام نشتري ولو لأ نلاعبهم بطريقتنا *انهي كلمته الأخيره بغمزه*
مهاب /امم بس كيدا
ادهم برفعة حاجب /تؤ ، نادر وجاك
مهاب /مالهم دول كمان
ادهم/هما اللي قتلو ابو جاك عشان ياخدوا فلوسه ومكانه في السوق
مهاب صدمه /نعمم جاك قتل ابوه ؟؟؟؟
ادهم/اه الوسخ قتله هو والرقاصه اللي معاه *يقصد نادر*
مهاب /وعمه واخته يعرفوا ،اعتدل ادهم في جلسه ونظرله بإهتمام وهو يقول/لا بس في الوقت المناسب انا هعرفعه واقومهم كلهم علي بعض ،عقد مهاب حاجبيه بحيره وهو يقول /وانت عرفت منين اصلا
ادهم /الأنصاري هو اللي قالي اما كنت شغال معاه
مهاب /ياولاد ال****
ادهم بسخريه /ماتهدي نفسك هو كان أمام جامع
مهاب ببراءه/صعب عليا
ادهم بسخريه/معلش يا حنين ،تنهد أدهم ثم تحدث بعصبيه قائلاً/ماتظبط ياض في اي
مهاب بتأفف/اوفف بقي
ادهم برفعة حاجب /والمصحف يا ابو لولو انت لو ما سكت هقوم اخرصك
مهاب بتذكر /اهه صحيح هتعمل اي مع البت دي
ادهم بجرأه/متأكد انك ملمستهاش الا مره واحده بس
مهاب بثقه/اقسم بالله ايوه
ادهم بتفكير /هاتها بكره عندي الفيلا وسيب الباقي عليا
مهاب بقلق/هتعمل اي
ادهم /هعرفلك هي حامل منك ولا لأ ،صمت ادهم قليلا ثم تحدث بثقه وهو يشغل سيجارته/مين بقي اللي اثرتك
مهاب بإبتسامة حب /ملاك ماشي علي الأرض
ادهم بعصبيه مكتومه/مش عاوز محن اتكلم عدل ،نظر له مهاب بضيق ثم تحدث بجديه قائلا/فاكر البنت اللي قولتلك اني دافعت عنها و وصلتها بيتها ،عقد ادهم حاجبيه بتزكر وتحدث قائلاً/اه ساعة ما قولتلك اي الفيلم الهندي ده
مهاب بحماس لتذكر ادهم/اه ساعتها انت طلبت مني اني اروح اجيب الواد خالد من الحاره بتاعته وأما روحت لاقيته بيضايقها وهي طلعت ساكنه في نفس الشارع بتاعه
ادهم بذكاء /مش انت بتقول انك كنت وصلتها اما دافعت عنها ازاي بقي مكنتش تعرف انها في نفس شارع خالد
مهاب /هي مخلتنيش اوصلها للشارع عشان كلام الناس فأنا ماكنتش اعرف شارعها
ادهم بتركيز /كمل
مهاب /طلع الزفت خالد ده بيضايقها دايما فدافعت عنها وخدته واتفقنا اننا نتعشي سوا بس انا نسيت فروحتلها المول عشان اعتذر منها فلاقيت واحد بيضايقها فساعهتا اصريت انها تيجي تعيش معايا وهي وافقت بصعوبه وروحت معاها البيت عشان تجيب حاجتها بس طلعت عمة المخفي خالد بيتضايقها وتطلع عليها كلاك وكيدا فقولت انها مراتي عشان تسكت وخدتها وروحت وقالتلي انها كانت في ملجأ وحاكتلي علي اللي خالد وعمته عملوه فيها وازاي كانوا بيضايقوها وكيدا
ادهم /وانت عملت اي
مهاب يإندفاع/قطعت لسانها مره زباله
ادهم برفعة حاجب /اووه لأ جامد
مهاب بإرتباك/وهي ولولو عايشين معايا من ساعتها بس لقيتها جات فجأه وقالتلي انها عاوزه ترجع بيتها عشان حرام انها تعيش معايا فعرفت عليها الجواز وهي وافقت
ادهم بضحكه خفيفه /وانت بقي حبيتها
مهاب بحب /قويييي
ادهم وقد تحولت ملامحه للقسوه/هتضعق
مهاب بتصحيح /هقوي لأنها جنبي
ادهم /وهي بتحبك ؟!
مهاب بيأس /مش عارف
ادهم وهو ينظر لملامحه الحزينه /طب يلا يا تامر يا حسني خلينا نمشي*قالها بسخريه فنظر له مهاب بضيق مكتوم *
🌟عند لؤي وأمل 🌟
كانوا يتنقلون في الشارع ويتحدثون في أمور مختلفه
لؤي وهو ينظر لوجهها/شكلك زعلانه
امل بحزن /كمال السنه اللي فاتت قالي انه عاوز ياخدني اعيش معاه بره وانا رفضت ساعتها سافر والسنه دي عاوز يجوزني ولو رفضت العريس انا واثقه انه هياخدني اعيش بره معاه وانا مش عاوزه ده
لؤي وقد شعر بدقات قلبه تنبض وبشده لمجرد التفكير في انها قد ترحل/تسافري !!،نظرت له امل بعيون يكسوها الدموع قائله/امم
لؤي ببعض الأمل /لا لا كمال مايعملهاش متقلقيش
امل /طول ما العقربه مراته وراه هيعملها عماله تقوله ازاي تعيش لواحدها وهي بنت والكلام الخايب دا
لؤي ومازال مصدوم من احتمال خبر سفرها/هتعملي اي لو غصب انه يسفرك
امل /انا مش عاوزه اسيب مصر واعيش بره
لؤي بمواساه/انشاء الله مش هيحصل كيدا
امل وهي تنظر له بدموع/اتمني ،نظر لؤي لها بإبتسامه ومسح لها دموعها هو ينظر لعيونها بإعجاب وهي تبادله النظرات
بعد قليل °°°°
كانت امل ولؤي يقفون أمام العماره
لؤي/حاسه انك بقيتي احسن
امل وهي تنظر له بإبتسامه/امم شكرا ليك
لؤي بإبتسامه وهو ينظر لوجهها /تعرفي اني لسا واخد بالي من ملامحك ماشاء الله جميله
امل بخجل وهي تحاول ان تبعد نظراتها عنه /مش كنت بتقول عني منكوشه و وحشه
لؤي بضحكه خفيفه/انا غلطان اني بجاملك ،نظرت له امل بزعر وكادت ان تذهب الا انه امسك بمعصم يدها وهو يقول بنبره هادئه وحنونه /قمر في كل حلاتك قمر اما بتعيطي وقمر أما بتضحكي وقمرين اما بتتعصبي وتتخانقي معايا ،رفعت امل وجهها وهي تنظر له بحب وهو يبادلها النظرات الا أن افاقوا الإنثين علي صوت عم عبده وهو يقول/تأموروا بحاجه يا بشوات
تنهد لؤي بإنزعاج وهو يترك يد امل وينظر لعم عبده بإنزعاج قائلا/ايه الفصلان ده ياعم عبده ،ابتسمت امل بخجل وذهبت بسرعه وهو ينظر لها وما زال يقف مكانه وينظر لها
عم عبده بصباح ل لؤي/تعالي يا استاذ لؤي اشرب معايا شاي عامله علي الولعه
لؤي بمرح /جايلك يا عم عبده
🌟في فيلا عم جاك (مارك)🌟
كان بجلس بإنتظارهم الا أن اتاه احد رجاله ليخبره بأنهم قد وصلوا جميعاً فسمح لهم بالدلوف فوراً ،فدلفوا جميهاً وادهم وتامر بينهم نظرات عدوانيه للغايه فنظر لهم مارك وهو يقول/اهدوا في اي مش كيدا
نظر له أدهم برفعة حاجب وهو بيقول/ما انت بتعرف تتكلم عربي اهو
مارك بضحكه/اكتر من المصريين نفسهم
ادهم وهو يشير برأسه لجاك/امال ده مش زيك ليه
مارك بعدم اكتراث /لأني عشت في مصر كتير فعشان كيدا بتكلم عربي كويس
تامر بتنهيده /انت جايبنا عشان نتكلم عن اللغات ما تلخص
مارك وقد تحولت ملامحه للجمود/باين انك ماتعرفنيش كويس يا ابن الأنصاري انا ابقي اهم عضو في المافيا علي مستوي العالم فمتتكلمش معايا بالطريقه دي احسن لك ،نظر له أدهم بصموت لأنه يعلم أنه محق اما تامر فصمت بغضب مكتوم بإنتظار ان يكمل حديثه فتحدث مارك قائلاً/انا جمعتكم النهارده عشان نعمل هدنه لأنكم من أقوي وأهم رجال المافيا ولو الحرب دارت بينكم الدنيا هتخرب وهتبوظ والناس الصغيره في السوق هتستغل ده وتكبر
وقف تامر بعصبيه وهو يقول/مش هعمل زفت وحقي هجيبه بمعرفتي ،كاد ام يذهب الا ان اوقفه صياح مارك وهو يقول /اقعد انا لسا مخلصتش كلامي عشان تمشي ،تنهد تامر بغضب ورجع وجلس مره اخري فأكمل مارك قائلا/هو اكيد حفيد ابليس كان عنده سبب انه يقتل ابوك والا مكانش عمل كيدا مع الراجل اللس بيشتغل معاه
تامر بعصبيه /سبب اي وزفت اي اللي يخليه يقتل الراجل اللي ساعده يجيب حقه من اللي كان السبب في موت ابوه وأمه ،خرج حفيد ابليس عن صمته اخيراً وهو يقول/ اقولك مره تانيه ان ابوك ساعدني عشان كان بينه عداوه مع الزفت ده ومكانش قادر عليه لواحده
تامر بصياح /وشغلك معاه و وثق فيك تقوم قاتله عشان الفلوس للدرجه دي قليل الأصل
ادهم /ماكنتش عاوز اقتله هو اللي اطرني اعمل كيدا
عقد تامر حاجبيه وهو يقول/اضطرك ازاي يعني
ادهم بإندفاع/كنت بتمله ثفقه ورجعتله بالفلوس لاقيته بيحاول يعتدي علي بنت صغيره والبت كانت هتموت من الخوف حاولت ابعده عنها بس مكانش راضي يبعد فقتلته عشان انقد حياة البنت اللي كانت هتدمر بسبب شهوة ابوك ،كان تامر يستمع لكلمات ادهم بإهتزاز وهو يقول/انت كذاب انت قتلته عشان تاخد فلوس الثفقه
ادهم بسخريه /لو علي فلوس الثفقه كنت خدتها وهربت علي طول ماهو كيدا كيدا الفلوس كانت معايا بس انا رجعت لأبوك بيها وبالبضاعه كمان اللي خدتها منهم *قالها وهو يشير برأسه لجاك* ،صمت تامر بحزن وهو يفكر بوالده لماذا فعل هذا لماذا يتقرب من فتاه لا تريده فرغم قذارة تامر الا انه لا يقترب من فتاه لا ترغب بيه ؟…
مارك موجهاً حديثه لتوماس الذي يترجم الحديث لجاك وكرستينا /عامل اي يا نادر
توماس بغضب مكتوم /اسمي توماس ،ابتسم كلا من مهاب وادهم ومارك بسخريه وهم ينظرون له وتحدث مارك وهو يشيرلأنفه قائلا/ومين عمل فيك كيدا
ادهم بسخريه /تلاقيه اتخبط في حاجه ،كان يبدو علي توماس العصبيه وكاد ان يتحدث الا أن اوقفه جاك بأنه مسك ذراعه لتهدئته،
كرستينا/وها قد تم امر حفيد ابليس وتامر ماذا عنا نحن
مارك /ماذا لا يوجد شئ لنتحدث بيه بخصوصكم،كادت ان تتحدث الا أن سبقها ادهم قائلا/وماذا عن اقتحام منزلي اتظنون انني سأصمت؟
مارك بجديه /انت اخذت نقودهم وهم هاجموا منزلك اظن اننا متعادلان الأن ،نظر ادهم لمهاب فهز له رأسه بمعني ان يوافق ،ونظرت كرستينا لجاك وقالت له /ما رأيك
جاك وهو ينظر لمارك/لا استطيع ان ارد كلمة عمي ،نظر له مارك وابستم
ادهم/وانا اوافق ولكن ان اكتشفت انكم تعبثون من روائى سيكون عقابي لا مثيل له
مارك بإبتسمامه وهو يرفع كأسه/اذا اتفقنا سنأخذ هدنه بدون عمل وبعد ذلك سنتجمع مره اخري للعمل سويا،نظروا له جميعهم بإستغراب وتحدث تامر قائلا/نشتغل مع بعض ازاي يعني
مارك/هتعرف في الوقت المناسب وبكره في حفله عاملها عشان نحتفل بالصلح واكبر رجال المافيا هيبقوا موجودين فمتتأخروش
ادهم وهو ينهض بغرور /لو فاضي هبقا اجي ،نظر له جاك بإبتسامه وهو يقول/مستنيك ،نهض مهاب هو الأخر وخرج وراء ادهم
تامر وهو ينهض للخروج/اشوفكم بكره
نظر توماس وجاك لكرستينا فتحدثت قائله/لماذا تنظرون لي هكذا
جاك/لاشئ هيا لنذهب
في الخارج أمام الفيلا ***
كتن يقف كلا من ادهم ومهاب أمام سيارتهم ويتحدثون الا أن اتاهم صوت تامر من خلفهم وهو يقول /لو الكلام اللي انت قولته جوه دا طلع غلط هتدفع التمن غالي قوي ،التفت له أدهم وهو يقول /هو مش غلط بس حتي لو غلط هتعمل اي يعني
اقترب تامر من ادهم ومسح علي البدله التي يرتديها ادهم وتحدث بثقه قائلا/هعمل كتير ،ابتسم ادهم بسخره واقترب من اذنه قائلا/هات اخرك يا ابن الأنصاري *قال كلمته الأخيره بسخريه من تامر *،وابتعد عنه وابتسم وركب السياره وتبعه مهاب ورحلوا
تامر بغضب مكتوم /اه يا ابن ال******
🌟عند لؤي 🌟
كان يجلس بجانب عم عبده ويفكر في امل بشرود الا أن أفاق علي صوت عم عبده وهو يقول/اتفضل الشاي ،اخد لؤي بكوب الشاي وهو يقول/دا انت فصيل يا عم عبده قوي
عبده بضحكه /الا قولي انا شايف ان الأوضاع اتحسنت معاك انت وست امل الفتره الأخيره
لؤي وهو يرتشف من كوب الشاي /امم دي طلعت طيبه قوي
عم عبده وهو يسكب له كوب شاي /مش قولتلك وانت اللي ماكنتش مصدق ،اعتدل لؤي وهو ينظر لعم عبده قائلا/عم عبده هي امل ساكنه هنا بقالها قد اي
عم عبده بإبتسامه/ست امل دي اتولدت وانا كنت لسا متعين هنا وكبرت قدام عيني هي وسعد ،عقد لؤي حاجبيه بإستغراب قائلا/سعد مين
عم عبده/سعد ده يبقي جاركم اللي في الشقه التالته في الدور
لؤي /احنا من ساعة ما سكنا والشقه دي فاضيه
عم عبده/ايوا أصل ابوه وأمه مسافرين من زمان ومبينزلوش الا كل كام سنه يقعدوا كام شهر ويمشوا تاني
لؤي بإدراك/امم طب استأذن انا بقي عشان اطلع انام
🌟في غرفة امل 🌟
كانت تجلس علي سريرها وتحتضن الوساده وتبتسم بفرحه كلما تذكرت كلمات لؤي
《قمر في كل حلاتك قمر اما بتعيطي وقمر أما بتضحكي وقمرين اما بتتعصبي واتخانق معايا 》كانت تلك الكلمات تتردد في اذن امل بإستمرار وهي تضحك وتبتسم بخجل
🌟في فيلة ادهم🌟
كانت ديانا تتراقص علي الأغاني العربيه بإحترافيه ودلال وادهم يدق علي باب غرفتها ولكنها لم تسمعه بسبب تلك الأغاني الصاخبه وبعد القليل استمعت له فأوقفت الأغاني بسرعه وفتحت له ،كان ادهم ينظر لها وصدرها الذي يعلو ويهبط بتعب
ادهم /بقالي ساعه بخبط
ديانا بتعب /معلش كنت مشغوله ومسمعتش
ادهم بسخريه /انتي فاكره نفسك صافيناز،نظرت له ديانا بغيظ وتحدثت قائله/انت قليل الأدب
ادهم ببرود /عارف
ديانا بعصبيه /?What do you want now
ادهم بسخريه /هعوز منك اي يعني خدتي علاجك
ديانا /اه خدته
ادهم وهو ينظر لها من رأسها الي قدمها/كنتي عارفه ترقصي باللبس ده ،فتحت ديانا عيونها بصدمه وهي تقول بإرتباك/ا انت انت بتقول اي انا ماكنتش برقص اصلا
ادهم برفعة حاجب /والله ؟
ديانا وهي تشير أمام عيونه بإصباعها /اه والله اوباعدين انا مش بعرف ارقص اصلا
ادهم بكذب /انا بقول كيدا برضوا
ديانا بغيظ بعد ان وضعت يدها حول خصرها/تقصد اي
ادهم بخبث /اقصد اللي اقصده بقي تصبحي علي خير ،ذهب ادهم وتركتها غاضبه
ديانا بعد ان دلفت الي غرفتها /مستفززززززز
غي غرفة ادهم ***
كان في غرفة الملابس يبدل ملابسه فتزكر اليوم الذي رأي فيه ديانا ترقص في الصعيد فإبتسم واتجه ناحية التسريحه واخذ زجاجة العطر الخاصه بوالدته و وضع منها قبل أن ينام ليتذكرها وذهب لفراشي واحتضن بوسادته الذي اصحبت مليئه بعطر والدته وتحدث بضف قائلا/نفسي تزوريني في الحلم بقي يا غاليه
🌟في فيلا تامر 🌟
كان يحطم كل شئ من حوله بعصبيه وغضب الا أن اتاه اتصال من والدته الأجنبيه فحاول ان يبدو هادئاً واجاب عليها
تامر بإهتزاز/الو يا ماما
والدته /I miss you my dear
تامر /وانتي كمان وحشتني قوي يا ماما
والدته /ها عملت اي في اللي نازل مصر عشانه
تامر بحيره /اكلمك باعدين عشان مشغول
والدته بحب /okay
اغلف تامر مع والدته
تامر بحزن/لو تعرفي اللي حبيبك عمله مش هيكون عندك نفس تتكلمي عنه
🌟في شقة فتحي الزناتي 🌟
كان عبد العزيز يجلس أمام التلفاز فدلف لؤي وجلس بجانبه وهو يقول/بابا
عبد العزيز وما زال ينظر للتلفاز/امم
لؤي /انا عاوز اشوف اهل امي
عبد العزيز بإرتباك/لؤي
لؤي بغضب /لؤي اي بس ماتردد عليا وتقولي اللي انا عاوز اعرفه ليه بتتهرب مني
عبد العزيز بحزم/انت فاكر نفسك كبرت عشان تعلي صوتك عليا كيدا فوق يا لؤي انت بتكلم ابوك مش واحد صاحبك ،احني لؤي رأسه بخجل وهو يقول/اسف ،رمقه عبد العزيز بنظره مهزوزه ثم ذهب لغرفته فنظر له لؤي وابتسم بسخريه وذهب لغرفته
في غرفة عبد العزيز ***
كان يجلس علي الكرسي الهزاز ويتذكر ما حدث من سنين
فلاش باك ***
كان عبد العزيز. يقف امام والده الذي يجلس علي الكرسي في المكتب بكل كبرياء وثقه
عبد العزيز /يابابا انا بحبها هي وعاوز اتجوزها هي
فتحي بحزم /قولت لأ يعني لأ بص اخوك اتجوز مين واتجوز زيه
عبد العزيز بغضب /كل حاجه اخوك اخوك ليه دايما بتفضله عليا يعني اش معني وافق انه يتجوز اللي بيحبها وانا لا
فتحي /عشان هو اختار صح إنما أنت جايبلي رقاصه
عيد العزيز بنفاذ صبر /بابا صباح حامل مني ،نظر له فتحي بصدمه ممزوجه بغضب ونهض واتجه ناحيته وبكل ما يمتلك من قوه ضربه كف اسفطه ارضا من قوته ،نظر له عبد العزيز بصدمه وهو واضع يده علي خده فكيف لأب ان يفعل ذلك لمجرد انه يريد أن يرتبط بحبيبته كيف ها اخبروني كيف؟…. الم جميعنا نرتكب الأخطاء ونتوب والله يتقبل منا اذاً لما فتحي لا يريد تقبل توبة تلك الفتاه وكأنه ملاك لم يرتكب الأخطاء من قبل
بااااك **
اغمض عبظ العزيز عيونه وتحدث بأسف قتئلا/سامحني يا بني سامحني يا لؤي
في الصباااح*****
🌟في فيلا مهاب 🌟
اتجه مهاب لغرفة لولو وجدها تجلس علي هاتفها وبمجرد ان لمحته تركت الهاتف واحتضنته فأخرجها من حضنه وهو يقول/البسي يلا عشان هنخرج
لولو بفرح/بجد هنروح فين
مهاب بغمزه/مفجأه ،قبلته لولو قبله رقيقه وهي تقول بدلال/اوكي ،ابتسم لها مهاب ابتسامه مصتنعه وخرج من الغرفه وهو يمسح فمه أثر الروج الخاص بتلك الفتاه ولكنه لاحظ جميله تنظر له وهو خارج من تلك الغرفه اللعينه حاول ان يتحدث لها ولكنها كانت سريعه في الدلوف لغرفتها ،تنهد مهاب بتعب وغضب وهو ينظر لغرفتها ونزل بغضب لينتظر لولو في الأسفل
في غرفة جميله **
كانت تبكي بصدمه فتلك المنظر أكد كلام لولو لها
جميله ببكاء /انا اللي غلطانه اني وثقت في واحد معرفهوش انا لازم امشي من هنا فوراً ،جلبت جميله شنطتها وبدءت ان تضع بيها اغراضها وهي تتمتم بغضب
🌟في غرفة لؤي 🌟
كان يقف امام المرأه يتجهز ليذهب للعنوان الذي آخبرته بيه ديانا
لؤي وهو يضع عطره الخاص /اما اشوف مخبين اي تاني يا فتحي يا زناتي انت وابنك
🌟في فيلا ادهم 🌟
نزلت ديانا للجنينه بفرح فأخيراً ستري لؤي صديقها ولكنها تفاجئت بأدهم يجلس ويرتشف القهوه فجلست بجانبه بفرح
ادهم وهو ينظر لديانا بطرف عيونه ويتصفح الهاتف /شايفك مبسوطه قوي خير
ديانا بإبتسامه/لولي جاي
نظر لها لؤي بغضب وتحدث قائلا/…..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حطمت قواعده)

‫6 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى