روايات

رواية حطمت قواعده الفصل التاسع 9 بقلم سارة محسن

رواية حطمت قواعده الفصل التاسع 9 بقلم سارة محسن

رواية حطمت قواعده الجزء التاسع

رواية حطمت قواعده البارت التاسع

رواية حطمت قواعده الحلقة التاسعة

سَتصمُد رغماً عنك، رُغم كل ما يَدورُ حولك…
ستصمد رغم عدم قدرتك على ذلك..
ستصمد بغض النظر عن من بقى و من رحل..
ستصمد رغم نفاذ طاقتك..
مهما استسلمت، انت دائماً بحاجه لان تصمد!
✨في ڤيلا حفيد ابليس✨
حينمادلف ادهم الي تلك المكان وجد ديانا بحاله لا يرثي لها فكم كانت عيونها متورمه من كثرة البكاء وكم كان المكان في حاله من الفوضي وديانا مازالت تبكي وتصرخ بأعلي ما لديها من صوت (ادهم واضع في هذا المكان عازل للصوت )وشعرها كان في حاله فوضي من الواضح ان ديانا من فعلت ذلك
صدم ادهم عند ملاحظته ان قدم ديانا تنزف بشده حاول ادهم اهداء ديانا ولكن جميع محاولاته لتهدئتها كللت بالفشل
في تلك اللحظه تذكر ادهم حديث الدكتور انه يحتضنها ويطمنها لذلك اسرع بإحتضان ديانا وهي ترفض ذلك وهي تضربه ضربات عديده علي صدره ولكنه تحمل لعلمه بحالتها الصحيه وتعاطفه معاها اجل فهو يشعر بالشفقه عليها لا اكثر

 

ديانا من بين بكائها بضعف /سيبني اموت نفسي مالكش دعوه بيا مش كفايه اللي عملته فيا انا بكرهك عمري ما هسامحك ابداً ليه كسرت قلبي بالطريقه المؤذيه دي لييييييييييه
ازدادت تشنجات ديانا بين احضان ادهم ولكنه تماسك
ديانا من بين شهقاتها/حبيتك ولسا بحبك ومش قادره اكرهك ابداً يا جاسر
ادهم كان في حاله من الصدمه عند حديثها انه كسر قلبها ولكن بعد ذكر ديانا اسم جاسر زادت صدمته لأضعاف فهل ما زالت تحبه بعد ان تركها يوم زفافها لعلمه بمرضها ما هذا القلب المتمرد علي صاحبه!
ديانا بدموع /تعرف يا جاسر انا بحبك قوي انت ليه مشيت وسبتيني انا كنت قربت اخف خلاص بس انت رجعتني لنقطه الصفر من تاني اما مش مسمحاك ابداً،
وهنا ازداد غضب ادهم فكيف لأنثي ان تكون بكل تلك الضعف أين الكرامه يا ساده
ادهم من بين اسنانه /انسي خلاص مابقاش ليكي
رفعت ديانا وجها لأدهم ونظرت له بعيونها الحمراء من كثرة الدموع (ديانا في هذا الوقت كانت قد هبطت علي ارض الواقع ) ارتمت في احضانه وهي تكبي بكسره وقهر وهي تعلم انه ادهم الذي اختطفها لكنها شعرت بتلك الأمان الذي لم تشعر بيهِ مع احد من قبل
ديانا من بين دموعها/عشان خاطر ربنا متأذنيش انا معرفش انت خاطفني ليه بس ماتأذنيش
ادهم /في عداوه بيني وبين جدك ومتخافيش هي فتره وهرجعك ليه تاني

 

خرجت ديانا من حضن ادهم بشكل مفاجئ وتوجهت نحو سكينه كام ملفي بيها ارضا وأخذتها
ديانا بلهفه/شايف السكينه دي موتني بيها وريحني وبكيدا تبقي انتقمت من جدو وتكون ريحتني من الدنيا دي
ادهم بهدوء /اهدي بس انا مش هأذيكي صدقيني
ديانا بخوف/امال اي صوت النار اللي كان بره ده
ادهم بكدب /مافيش حاجه دي كان حد من الحرس بيجرب سلاحه
ديانا بشك /امال انت هتعمل معايا اي
ادهم /كلاها فتره وهرجعك لجدك تاني
ديانا وهي تزيح دموعها من علي وجهها بكف يديها مثل الأطفال/بجد
ادهم بعد ان مدد علي السرير بإرتياح /اه بس بشرط
ديانا بإستغراب /شرط اي
ادهم /تنتظمي في علاجك وتخفي بسرعه
ديانا بإبتسامه مكسوره ممزوجه بالسخريه/اول مره اشوف حد خاطف حد وخايف عليه قوي كيدا
ادهم /عشان انا خاطفك عشان احرق قلب جدك عليكي مش عشان اعزبك اوباعدين انتي مالكيش ذنب
ديانا بفضول /هو جدو عملك اي
ادهم وهو يعتدل في جلسته/ماتسألنيش علي الموضوع دي تاني عشان مش هجاوبك ويلا قدامي بقي عشان هنمشي
ديانا /هنروح فين
ادهم /مالكيش دعوه انا مابحبش حد يسألني انا بس اللي اسأل ،نظرت له ديانا بتأفف واخفضت رأسها اما أدهم فذهب ولكنه توقف عند ملاحظته ان ديانا لم تتبعه دلف اليها مره اخري وجدها مازالت واقفه ولكن بإختلال
ادهم بسخريه /والأنسه مجاتش ورايا ليه بقي
ديانا بخجل /اصل رجلي وم
قاطع كلامها حمل ادهم لها وذهب بها
ديانا بخجل بعد ان حاورت رقبته بيديها /شكراً

 

خرج ادهم من المكان واغلقه مره اخري وذهب بديانا الي غرفتها ووضعها علي سريرها ودلف الي المرحاض واحضر معه الإسعافات الأوليه وبدء في تضميض الجرح لها تحت نظرات ديانا المصدومه
ادهم وهو يلف قدم ديانا بالشاش دون ان ينظر لها /هتفضلي بصالي كتير
ديانا بخجل /ها ابصلك علي اي يعني من جمالك قوي
ادهم بنظره خبث/يعني انا شكلي وحش ولا اي
ديانا بكذب /طبعاً هو في حد اصلاً ضحك عليك وقالك انك حلو
هز ادهم كتفيه قائلا/الكل والله بيقولوا كيدا
ديانا بسخريه /بيجاملوك
كاد ان يجيبها ادهم ولكن قطع حديثه مهاتفة مهاب له اخد ادهم هاتفه وذهب بعيداً عن ديانا حتي لا تسمعه
مهاب /يا كينج انت فين كل دي انا هنا من بدري
ادهم/عاوزك تكلملي عمك في الصعيد وتقوله اني هروح اقعد معاه اليومين دول عقبال ما اشوف هعمل اي مع الزفت دي لأنه اكيد مش لواحده اكيد معاه حد
مهاب /اعتبره حصل يا كينج بس انت ليه بتهرب منه انت خايف
ادهم بصوت بارد/من امتي وأنا بخاف يا مهاب كل الموضوع ان الموضوع مش سلق بيض واكيد الراجل ده معرفش مكاني من نفسه واكيد حد قاله علي مكاني فلازم اختفي واتابع من بعيد عشات اقدر اعرف مين الخصم الجديد
مهاب بإعجاب بأدهم/عم الناس اعتبره حصل
اغلق ادهم الهاتف وذهب الي ديانا
ادهم ببرود /هبعتلك واحده من الخدامين تساعدك انك تلبسي وتلمي حاجتك
ديانا /ليه هو احنا مش هنرجع تاني
ادهم /مايخصكيش

 

ديانا /ليه
رمقها ادهم نظره جعلها تصمت تماما ثم تركها وذهب الي جناحه بعد ان اخبر احدي الخادمات بمساعده ديانا وبالفعل ذهبت لها
✨عند جميله ✨
كانت جاهزه وتنتظر مهاب الذي اخبرها بأمر عشائهما معاً والأن الساعه اصحبت السابعه ولم يأتي بعد
جميله /هو شكله نسي ولا اي يلا اما اقوم احضر عشايا انا بقي
✨عند مهاب في المخزن ✨
كان يستجوب تلك الرجل وقد نسيَ تماماً امر عشاؤه مع جميله
مهاب /يابني انطق عملت اي للكينج عشان يخليني اجيبك بالطريقه دي
الراجل بإستفزاز /اهو عندك اسألو
لكمه مهاب بقوه فسقط ارضاً بالمقعد المؤيد بيهِ،واقترب منه وتمسك بحلقة قميصه قائلا
مهاب /جرا اي يا بن المره هو انا هتحايل عليك
الرجل بألم بسبب نزيف انفه /شويه معلومات عن واحد كان المفروض اجيبهاله بس مش عارف
مهاب /واحد مين دي
الراجل /اسمه جاسر
مهاب بتفكير /جاسر مين ده !
✨عند مستر چاك✨
كان يجلس بزعر وغضب شديد بعد علمه بما حدث لرجاله
كرستينا بإعجاب واضح /من الواضح ان العبث مع حفيد ابليس ليس بالأمر الهين مطلقاً
جاك بعصبيه/كان لابد ان نخطط للأمر جيدا
فتحي /انتهي الأمر علي ذلك؟
كريستينا بمكر /لا
فتحي /كيف
كرستينا بمكر وهي تشرب من كأسها بتفكير /لا تتعجل ستعرف لاحقاً
✨عند تامر في شقته✨
كان يجلس عاري الصدر في حاله من التوتر والعصبيه فهو كان ينتظر خبر وقوع حفيد ابليس في يد مستر چاك والأن يأتيه خبر كان لا يتوقعه مطلقاً وهو ان حفيد ابليس فاز بتلك الجوله ايضاً وبمهاره مطلقه
تامر وهو يدخن سيجاره بعصبيه مبالغ فيها/ماشي يا ابن الكلاب انا ماكنتش هاخد حقي ديلوقتي بس عليا وعلي اعدايئ بقي اما خليتك تستخبي في الشوارع والحواري مابقاش انا تامر الأنصاري
خرجت من مرحاض الغرفه سكرتيرته وكانت ترتدي ملابس فاضحه للغايه

 

السكرتيره بدلع مبالغ فيه/مالك يا تيمو
تامر بعصبيه/وانتي مالك يا روح امك انتي هتصدقي نفسك ولا اي
السكرتيره بزعل مصتنع/انت ازاي تكلمني كيدا دي انا لسا مسلمالك نفسي عشان بحبك تقوم تكلمني بالطريقه دي
طفئ تامر سيجاره بيده وكانت مشتعله واقترب منها بعصبيه وامسكها من شعرها واقترب من اذنها
السكرتيره بألم واضح/اه اه سيبني يا تامر انت اتجننت
تامر بسخريه /تامر مين يا بنت الزانيه انتي انا اسمي تامر بيه اوعي تنسي نفسك اوباعدين انتي سالمتيلي نفسك عشان الفلوس مش عشان بتحبيني يا روح امك
تركها تامر وذهب الي الكومودينو الموجود جانب سريره واخرج منه ظرف واعطاه للسكرتيره وجلس مره اخري
تامر بسخريه /والله انا دايماً بدفع اقل من كيدا بس صراحه انتي عجبتيني قوي وانا اما حاجه بتعجبني بدفع فيها كتير
اخدت السكرتيره الظرف وارتدت ملابسها بغيظ شديد وكادت ان ترحل الي ان تحدث تامر
تامر /اديكي عرفتي المكان تعالي في اي وقت
رحلت السكرتيره بغيظ شديد وتركت تامر وهو يشطاط غضب من حفيد ابليس
✨في شقة فتحي في المعادي ✨
كان يقف لؤي في المطبخ يحضر شئ ليأكله لأن مرزوقه في عطله ولايوجد احد في المنزل سواه
لؤي بتفكير/طيب هو احنا ديلوقتي هنحط البطاطس ولا هستني شويه
بعد ربع ساعه
امل كانت نايمه سمعت صوت صويت جاي من شقه لؤي طلعت تجري بلبس الشقه
امل بخضه وهي تدق الباب /في اي افتح افتح
لؤي بألم/مش قااااااادر الحقوووووووني
امل بخوف /يا ابني طيب افتح وانا اشوف مالك
فتح لؤي لأمل وهو واضع يده علي عيناه بزعر شديد
امل بخوف وهي تحاول ان تزيح يد لؤي من علي عيناه /طيب اوعي خليني اشوفك مالك يا غبي
ازاح لؤي يده من علي عيناه وبدأت امل ان تهوي له بفمها حتي لا توجعه نظرت امل الي عيناه بتمنع واعجاب
امل بإرتباك بعد ان بعدت عنه/اي اللي حصلك دي
لؤي /كنت جعان وعاوز اعمل حاجه اكلها الزيت نط في وشي
دخلت امل المطبخ فأنفجرت من الضحك ولم تستطيع أن تكف عنه
لؤي بعصبيه /اي بتضحكي علي اي شايفه اراجوز قدامك

 

امل وهي تحاول كبح ضحكاتها ولكن فشلت/الزيت محروق وانت جاي تحط البطاطس من غير ماتصافيها واي تقطيعه البطاطس دي انت عمرك كام سنه يابني انت
لؤي بعصبيه /لو خلصتي تريقه ممكن تساعديني بقي
امل وهي تتفحص الشقه بعيونها /امال فين جدك والباقين
لؤي /ماحدش هنا وانا جعان قوي
امل /تصدق صعبت عليا انا هعملك اكله تجنن وناكل مع بعض لاني برضوا جعانه
لؤي/طيب هتعرفي ولا هنروح المستشفي
امل بتكبر /انا كليه سياحه وفنادق يعني لو مكنتش انا اللي اعرف اطبخ مين اللي هيعرف
لؤي /طب هنشوف عندك اللحمه والحاجات في التلاجه بس والنبي ماتنسيش تلمي شعرك المنكوش دي
رفعت امل شعرها بغيظ دون جدال ودخلت المطبخ
✨عند ادهم وديانا ✨
في جناح ادهم كان يجهز شنطته وعمر سلاحه بالرصاص واخذ ه معه كعادته فهو لا يستطيع السير بدونه وارتدي بنطال جينز وقميص ابيض واخذ شنتطه وذهب لجناح ديانا
تك تك تك
خرجت ديانا بعد فتره وهي ترتدي هوت شورت بالون الأبيض وتيشيرت بالون الإسود وكانت تستند علي الباب لعدم قدرتها علي السير
ادهم بغضب /ادخلي غيري الزفت دي مش هينفع تخرجي بيه
ديانا بإستغراب /ليه بس دي حلو قوي واصلاً الجو حر
ادهم /حلو وكل حاجه بس هينفع تخرجي بيه لأننا رايحين مكان مقفل قوي والسخره دي مش هينفع هناك
ديانا بفضول /فين اوباعدين دي مش مسخره ولا حاجه
ادهم بغيظ/غوري اخلصي البسي حاجه محترمه لان مش هينفع امشيكي معاكي كيدا ما انتي مش ماشيه مع خروف لامؤاخذه يعني ،وضعت امل يديها علي وسطها قائله /انت مش بابي ولا مامي عشان تحكم علي اوباعدين يقوله عليك اللي يقولوه انا مالي انا
ادهم بغيظ وهز يحاول كبح غضبه عن تلك الفتاه الحمقاء/خلصتي هبل يلا بقي ودخلي غيري ،اغلقت ديانا الباب بزعر
ادهم /متتأخريش

 

نزل ادهم للمطبخ واعطي الخدامين عطله و
بعد ربع ساعه نزلت ديانا وهي تجر شنتطها وتسير بصعوبه لا حظها ادهم وكانت ترتدي بنطال بوي فريند وتيشيرت ومطلقه الصراح لشعراها الأشقر
ساعدها ادهم علي السير وهو تنظر له بضيق
ادهم بإستعجال/يلا بسرعه
ركب ادهم وديانا السياره
ديانا بملل/ممكن تشغل اغاني
ادهم ببرود /لأ مش ممكن
ديانا /ادهم انا ب

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حطمت قواعده)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى