روايات

رواية حطمت قواعده الفصل العاشر 10 بقلم سارة محسن

رواية حطمت قواعده الفصل العاشر 10 بقلم سارة محسن

رواية حطمت قواعده الجزء العاشر

رواية حطمت قواعده البارت العاشر

رواية حطمت قواعده الحلقة العاشرة

ديانا /ادهم انا بقول اننا نلعب لعبه بما ان الطريق باين عليه طويل وانت مش راضي تشغل حاجه نسمعها
ادهم بجمود /مش صغيرين احنا للكلام الفاضي دي
ديانا بملل/طب انا زهقانه اعمل اي بقي
ادهم بتنهيده /نامي لحد ما نوصل
ديانا /مش نعسانه طب بص شغل اي اغنيه نسمعها
ادهم بنفاذ صبر /اخلصي عاوزه تسمعي اي
ديانا بتفكير /Talking to the moon
ادهم بسخريه /اما انك تربيه خواجات صحيح
ديانا بعدم فهم /نعم
ادهم /احم احم لا ولا حاجه هشغلهالك
*بعد مرور خمس دقائق*
ديانا بتأثر وهي تردد كلمات الأغنيه/thying to get to you in hopes you’re on the other side (احاول التواصل اليك علي امل ان تكون في الجانب الأخر)

 

نظر لها ادهم وهو يعلم جيدا من تقصد بتلك الكلمات و
بعد مرور الوقت وصل ادهم هو وديانا الي بيت عم مهاب في الصعيد
نزل ادهم من السياره وساعد ديانا في النزول ودلفوا الي القصر اجل قصر فعائله مهاب من اغني عائلات الصعيد
عبد الكريم وهو يحتضن ادهم (عم مهاب )/نورت الصعيد يا ادهم يا ولدي
ادهم بإبتسامه/منور بصحابه يا عمي ،خرج عبد الكريم من حضن ادهم ونظر لديانا قائلا
عبد الكريم /مين اللي معاك دي ادهم يا بني
نظرت له ديانا بعيناها الزرقاء تنتظر اجابته ثم اخذت كوب من الماء الموضوع علي الطاوله وبدءت ترتوي منه
ادهم بثبات /مراتي
شرقت ديانا عند سماعها تلك الكلمه واخذت تسعل بشده وعيونها تلونوا بالون الأحمر
ادهم وهو يعطيها كأساً من الماء /مالك اشربي بالراحه
ديانا بعد ان هدئت وهي تنظر لأدهم بتوعد /معلش مخدتش بالي
عبد الكريم /ولا يهمك يا حبيبتي وانت اتجوزت امتي اصل يعني مجولتلناش حاجه زي دي ولا حتي عزمتنا
ادهم /اصل الموضوع جه بسرعه فملحقتش اقول لحد
عبد الكريم بتفهم /اه طيب يا والدي تعالي اما اوريك قوضتك انت ومرتك
ديانا بإعتراض /نعممم
وضع ادهم يده علي فم ديانا بحركه سريعه لإصماتها ،فنظر لهم عبد الكريم
عبد الكريم بإستغراب /في حاجه يا بتي
ادهم بتسرع /لا يا عمي اتفضل
ذهب عبد الكريم و وراءه ادهم وديانا
عبد الكريم /معلش بجي يا ولدي مافيش حد صاحي من الحريم كنت جولتلهم يحضرلكم حاجه تكلوها
ادهم /لا لا شكراً احنا اصلاً لسا واكلين واحنا جايين في الطريق
عبد الكريم/ادي قوضتكم اهي يا ولدي انت ومرتك و هقول لحد يطلعلكم الشنط
ادهم بإمتنان/شكراً جدا
عبد الكريم /يلا تصبحوا علي خير
ذهب عبد الكريم وترك ادهم وديانا في الغرفه بمفردهم

 

✨في شقة فتحي الزناتي ✨
لؤي بزعر /ايوا يعني عربيتي هخدها امتي
عبد العزيز بتغير للموقف/اترفدت اسبوعين ليه
لؤي بمرح /دي العربيه وصاحب العربيه تحت امرك يا زيزو
عبد العزيز بحزم /ايوا اتظبظ كيدا
لؤي بضيق مصتنع /اكتر من كيدا ظبطه
عبد العزيز بغيظ /ادخل نام ياض
لؤي بنعاس /طيب تصبح علي خير
بعد ان ذهب لؤي لغرفته دلف عبد العزيز الي مكتب فتحي
فتحي بتفكير /انا كلمت تامر واتفقت معاه اننا هنروح نقابله بكره
عبد العزيز /حاضر بس تفتكر چاك هيعمل اي مع ادهم
فتحي/مش عارف الصراحه انا كل اللي يهمني بنت ابني وفلوسنا اللي راحت
عبد العزيز بغل/طيب انا هروح انام
فتحي /روح
✨عند مهاب في المخزن ✨
كان يجلس وينتظرمهاتفه ادهم له ليخبره بأمر تلك الرجل المحتجز الذي امره ادهم بإحضاره
مهاب بغيظ/انت تعرف يا ابن ال*****انت اشوف بس ادهم عاوزك في اي وبعد كيدا هصفيك عشان تعرف تتحرش ببنات الناس كويس
الراجل بغل /وانت مالك انت اتحرش ولا متحرش انت ليك فيه كانت تخصك في حاجه لامؤاخذه اوباعدين دي مالهاش حد
لكمه مهاب عدة لكمات بغيظ قائلا
مهاب /بقي يا ابن****يالي امك **** عشان يعني مالهاش حد تعمل كيدا طيب انا بقي هطلع***
انهال عليه مهاب بالضربات المبرحه

 

✨عند ادهم ✨
ديانا بإنفعال/يعني اي يعني مراتك انت فاكرني ايه لا وكمان انام معاك في قوضه واحده اهو دي اللي مش ممكن يحصل ابدااا
ادهم ببرود وهو يشعل سيجارته/خلصتي
ديانا بإحراج/اه ليه
ادهم /اولاً كيدا انا قولت انك مراتي عشان احنا هنا في الصعيد فعشان محدش يتكلم عليكي كلمه قولت كيدا ثانياً ماتخافيش مش هاكلك انتي مش من نوعي المفضل اصلاً
ديانا بعد ان وضعت يداها علي خصرها /انت تطول اصلاً
ادهم برفعة حاجب /انتي فاكره نفسك ست ولا اي
ديانا بشهقه/هااا بقي انا مش ست اما انا مش ست اومال تبقي مين الست بقي انشاء الله
ادهم وهو يدخن دخان السيجار /الست لو ماكانتش ست بلدي ماتبقاش ست ياما
ديانا بعدم ادراك/يعني اي ست بلدي
ادهم بهو يسرح بخياله /يعني تبقي لابسه العبايه السمرا كيدا وماشيه ولو دكر فكر بس يعاكسها تنزل عليه باللي في رجليها وتفرج عليه أمة لا اله الا الله
ديانا بقرف/عبايه واللي في رجليها هي كيدا تبقي ست اصلاً
ادهم برفعه حاجب /دي تبقي ست الستات وبتدلع جوزها دلع اوعدنا يا رب
عقدت ديانا حاجبيها قائله /معلش مش فاهمه تدلعه ازاي ماهو اي واحده ممكن تدلع جوزها انت بتقول اي كلام وخلاص
ادهم بجرأه/بتعرفي ترقصي
ديانا بصدمه/علي فكره بقي انت قليل الأدب
ادهم ببرود /طب ما انا عارف قاصدي يعني انتي اكيد لو بتعرفي ترقصي هيبقي رقص اجنبي اما الست البلدي رقصها غير ا ففف
اكمل بسخريه قائلاً /انتي واللي زيك بتوع بابي ومامي المفروض مالكمش جواز اساساً
ديانا بإندفاع /طيب يلا بقي شوف هتنام فين
ادهم برفعه حاجب / هنام هنا طبعاً
ديانا /اوكي وانا بقي

 

ادهم بضيق/بت اتخمدي علي السرير وانا هنام علي الكنبه واخرسي بقي في ام اليوم الإسود ده
ديانا /اطلع عاوزه اغير هدومي
ادهم /هو يوم اسود من اوله اخلصي يلا
خرج ادهم من الغرفه وهاتف مهاب
مهاب /اي يا كينج سايبني كل دي مرنتش ليه تقولي اعمل اي مع الراجل دي
ادهم ببرود /ربيه
مهاب /انا بقول نلبسه قضيه
ادهم بتأييد/اللي تشوفه خلصني عاوزك تشوفلي الراجل اللي اسمه چاك دي قاعد فين وتراقبه وتقولي كل تحركاته في اسرع وقت فاهم وكمان راقبلي فتحي الزناتي
مهاب /انت شاكك في حاجه يا كينج
ادهم /باعدين هقولك
مهاب /بس مين جاسر ده اللي كنت عاوز الزفت ده يجيلك اخبار عنه
ادهم/خطيب بنت الزناتي
مهاب بحيره/وهو يخصنا في ايه احنا مالنا بيه اصلا
ادهم/عندي فضول اعرف سابها ليه
مهاب بغمزه ومزاح/هي حلوه يا كينج
ادهم بحزم /اقفل يا مهاب روح شوف هتعمل ايه
مهاب بنزكر/ادهم صحيح هنعمل اي مع الراجل بتاع جاك
ادهم بجمود /طلقه تخلص الحوار

 

مهاب /طب مع السلامه يا كينج
اغلق ادهم مع مهاب وذهب لغرفته
تك تك تك
ديانا /ادخل
دلف ادهم للغرفه وجد ديانا تجلس علي السرير وتنظر له بضيق
ادهم ببرود /خدتي علاجك
ديانا بتزمر/لا ومش عاوزه طعمه وحش قوي
ادهم وهو يمدد علي الكنبه /مش هعيد كلامي تاني قومي خودي علاجك
ديانا بتأفف/اوف بقي هو انا ربنا مش هيتوب عليا من الزفت دي بقي
ادهم /بطلي برطمه وقومي يلا
نهضت ديانا وذهبت لشنطتها الذي احضرها احد الخدامين في القصر واخذت منها شنطه علاجها وتناولته وذهبت مره اخري الي السرير
ادهم وهو يتصفح هاتفه/شطوره نامي بقي
ديانا بغيظ/هنام اهو
ارسل ادهم رساله للدكتور الذي استشاره في حاله ديانا بعد علمه بمرضها

 

محتوي الرساله:هي بتنتظم علي العلاج واخر مره جتلاها النوبه الصبح انا قولت اقولك لانك طلبت مني ان اما تجيها النوبه اقولك
الدكتور يكتب الان…
الدكتور /تمام يا مستر ادهم بس اللي اهم من الدوا هي نفسيتها حاول انها دايما تبقي مبسوطه وياسلام لو عنداها حد قريب منها ويحسسها بأمان دي هيساعد في العلاج بشكل اسرع
ادهم يكتب الان…
ادهم/حاضر يا دكتور هحاول اعمل كيدا تصبح علي خير
الدكتور يكتب الان…..
الدكتور/وانت من اهله
اغلق ادهم هاتفه
(ملحوظه:السبب الرئيسي ان ادهم يقول ان ديانا مراته عشان تنام معاه في نفس القوضه عشان لو دخلت في النوبه يبقي جنبها♥️)
✨في صباح يوم جديد✨
✨عند امل ✨
كانت تتحدث مع شقيقها وهي تشرب النسكافيه الخاص بها
امل بزعل /ما خلاص يا عم كمال بقي في اي الله
كمال بعصبيه/في انك مهمله يعني اي تترفدي من الكليه
امل بلا مبلاه/دي رفد مؤقت مش رفد رفد يعني
كمال /انتي هتشليني قريب انا عارف روحي منك لله يا بعيده
امل /خلاص يا كيمو بقي سلام
كمال بسخريه /ليه الهانم وراها كليه ولا حاجه
امل /اتريق اتريق ما اهو انت مش فالح غير في التريقه علي الناس
كمال /يا بنت ال اما اجيلك
امل بزعل مصتنع/كمل الشتيمه يا عم كمال كمل ما انت خلاص اخلاقك فسدت
كمال بعصبيه /بت اتعدلي وانتي بتكلمي اخوكي الكبير
امل بضحك/تحت امرك يا فندم بوقلك يا كمال
كمال بنفاذ صبر/ارغي
امل /اللون الأسود احلي ولا الأوف وايت
كمال بإستغراب /ليه يا اخرة صبري

 

امل /اصل صاحبتي خطوبتها النهارده فكنت عاوزه اجيب فستان ومحتاره في اللون
كمال بإندفاع /بتتت انتي مسيباني شغلي عشان اختارتلك لون للفستان انتيلي اقفلي
امل بخضه مصتنعه/اهدي يا برنس بس
اغلق كمال الهاتف حتي لا يفقد اعصابه اكثر
امل بلويه فم طفوليه /دي شكله زعل
✨عند ديانا وادهم في الصعيد✨
استيقظ ادهم علي صوت دقات الباب
ادهم /مين
بنت/سي عبد الكريم بيجولوكم اجهزوا وانزلوا عشان الفطور
ادهم وهو يفرك عياناه بكسل /حاضر روحي انتي واحنا هنحصلك
البنت/حاضر يا بيه
وجد ادهم ديانا نائمه بطريقه عشوائيه ذهب اليها واخد كوب الماء الموضوع علي الكوميدينو وسكبه عليها وهي نائمه
ديانا بفزع/اههه
ادهم ببرود وهي يتجه ناحية الكنبه /قومي يلا اغسلي وشك
ديانا بعصبيه مكتومه /اي اللي انت عملته دي في حد عاقل يصحي حد بالشكل دي
ادهم بلا مبلاه /انا في حاجه
ديانا /وبتصحيني ليه بقي انشاء الله
ادهم /قومي عشان لسا منادييلنا عشان نفطر
ديانا /طيب انا عاوزه اغسل وشي هغسله فين بقي
ادهم /في حمام بره اخرجي اغسلي وشك فيه
ديانا بغضب /يعني اي يعني مافيش حمام في القوضه اي الإ همال دي
ادهم /مش عاوز برطمه قومي اخلصي
كادت ان تخرج ديانا ولكن قاطعها ادهم

 

ادهم /ماتتأخريش
خرجت ديانا بغضب دون أن تعطيه ادني اهتمام الي المرحاض الموجود امام غرفتها هي وادهم ولكناها لاحظت فتاتان يتهامسان ومن الواضح انهم يتحدثون عنها
بعد ان دلفت ديانا الي الحمام
بنت ١/هي مين جليله الربايه دي اللي خارجه بشعرها والبس ده
بنت ٢/باين يا بت دول الضيوف اللي سي عبد الكريم خلانا ننضفلهم القوضه امبارح
بنت١/اه يمكن اما صحيح بنات مصر دول جلالات الربايه
بنت ٢/ياسيتي مالناش صالح خلينا نشوف شغلنا وبس يلا نروح نكمل تحضير الوكل
بنت١/علي رأيك يلا
خرجت ديانا من الحمام ودلفت الي الغرفه ولكناها تفاجئت ب……..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حطمت قواعده)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى