روايات

رواية حسناء الأدهم الفصل الثالث عشر 13 بقلم منال عباس

رواية حسناء الأدهم الفصل الثالث عشر 13 بقلم منال عباس

رواية حسناء الأدهم الجزء الثالث عشر

رواية حسناء الأدهم البارت الثالث عشر

رواية حسناء الأدهم
رواية حسناء الأدهم

رواية حسناء الأدهم الحلقة الثالثة عشر

يتصل طارق ب امنيه فامنيه هى حب حياته ولكن ظروفه وعدم عمله تؤثر على علاقتهم دائما
امنيه بعصبيه : نعم يا سي طارق يا كداب يا مخادع طارق : فى ايه يا امنيه بتكلمينى كدا ليه ؟!!
امنيه : انت ليك عين تكلمنى بعد اللى عملته مع حسناء !!!
طارق : وانتى عرفتى منين ؟!!! هو انتى تعرفي مكان حسناء ؟
امنيه بلجلجه : مالكش فيه انت واحد خاين وقذر ولو فكرت تتصل بيا تانى هفضحك فى البلد كلها ..وأغلقت الهاتف وجلست تبكى …
اتصل بها طارق عدة مرات ولكنها لم ترد وفى الاخير عملت لرقمه حظر ..
طارق
كدا حسناء مكانها معروف يبقي سهل اوصل ليه بس امنيه لازم تعرف الحقيقه وليه انا عملت كدا …
عند حنان

 

 

حنان : الحقنى يا طارق هموت ..
طارق : مالك بس بتشتكى من ايه .؟
حنان بألم : رجلى مش شايلانى وحاسه بتورم فيها بس مكان التورم مش بيوجعنى
طارق : طيب انا هنزل اجيب ليكى دكتور استريحى يا اختى
طارق فى سره دا اكيد ذنب حسناء اللى اتظلمت ويذهب وهو نادم …
عند حازم فى المستشفى
أنهى عمله ودخل مكتبه ..
اتصل على بيسان
بيسان : الو
حازم : احلى الو دى ولا ايه
بيسان بخجل : وبعدين معاك
حازم : الجميل النهارده ظروفه ايه
بيسان : عادى زى كل يوم
حازم : طيب ينفع نتقابل النهارده ونتغدى سوا
بيسان : لا صعب اسيب ماما وهى تعبانه …
حازم : عندك حق طب بصي يا قمرى ما تعمليش اى حاجه وانا هجيب الغدا معايا وأجى عندكم نتغدى سوا وبالمرة اطمن على صحه صافى .
بيسان بفرحه لقدومه : طبعا تنور …
عند زاهر
يذهب زاهر إلى فيلا الادهم ومعه مدرس اللغه الانجليزيه
السيدة نجوى
اهلا يا زاهر يا ابنى
زاهر : اهلا يا طنط انا جيبت مستر على مدرس اللغه الانجليزيه علشان ريم وحسناء
بعد اذنك يا طنط تخليهم يحضروا
نجوى اه طبعا اتفضلوا فى الصالون على ما البنات تنزل
تبعث الخادمه لاخبارهم بحضور المستر
أدهم : حسناء استنى انتى نازله كدا
حسناء : ايوا فى ايه
أدهم : غيرى هدومك دى
مش عايز بنى آدم يشوف حته منك

 

 

حسناء وهى تشعر بغيرته . تمام يا حبيبي
أدهم : هه انتى قولتى ايه
حسناء : تمام
أدهم : لاء اللى بعدها
حسناء : حبيبي
أدهم : وهو يقترب منها انتى هتجنيني انا مش عارف اروح شغلى بسببك يا قمر انتى يلا بسرعه اجهزى وانزلى.. ويسبقها فى النزول
ليقابل زاهر ومستر على ويسلم عليهم
أدهم : عايزك يا مستر على تخلي ريم وحسناء بيرفكت فى الانجليش ..
على : اطمن أن شاء الله هيكونوا متفوقين ..
لتدخل حسناء وريم
يقوم مستر على من مكانه : بسم الله ما شاء الله انا هدرس للقمرات دول ..
ليجد عيون ثاقبه تنظر إليه أنها عيون الادهم وزاهر …
على بخجل : يلا نبدا الحصه
ليجد أدهم يجلس علي يمين على وزاهر على يساره..
أدهم : تعالى يا حسناء جنبي
زاهر : تعالى يا ريم جنبي 😄😄😄
مستر على : هو مين بالظبط هياخد الحصه
أدهم : كلنا علشان لو البنات نسيت حاجه نفكرهم بيها 🙄🙄🙄
تضحك حسناء فى سرها فهى تعلم مدى غيرة الادهم عليها ….
مستر على: يلا بينا نبدأ
نتركهم ياخدوا الدرس ونروح ل ثريا
ثريا تتصل على نجوى
ثريا : ازيك يا نوجا وحشانى
نجوى : وانتى اكتر يا قلبي
ثريا : انا زعلانه منك على فكرة
نجوى : هو انا أقدر على زعلك ليه بس قوليلى
ثريا : علشان ماردتيش عليا فى موضوع زاهر وريم ..
نجوى : تعالى شوفى اللي بيحصل هنا وانتى تعرفي الرد وتضحك
ثريا : ايه اللى بيحصل فرحينى
قصت نجوى عليها ما يفعله زاهر وادهم مع مستر على والجلوس لحضور الدرس
ثريا : افهم من كدا نقول مبروك
نجوى : طبعا مبروك زاهر دا ابنى التانى …

 

 

ثريا : ربنا يفرحنا بيهم حبيبتى وأغلقت الهاتف..
عند خالد
يذهب خالد . كل يوم للبحث عن صفاء
يسأل كل بوابين العمارات عن صفاء ولكنه لم يصل إليها بعد ..
ياتى الى خالد اتصال من شركته الخاصه بالمقاولات
مدير أعماله : خالد انت فين وديما قافل فونك وما بتجيش الشركه والشغل متوقف بسببك
خالد : عندى شغل اهم اخلصه واكون معاكم
مدير أعماله : بس احنا محتاجينك ضرورى فى مناقصه كبيرة بينا وبين شركات الادهم لو تمت شركتنا هتبقي فى السماء ..
خالد : اعمل انت المطلوب
مدير أعماله : ما ينفعش لازم تكون موجود بكرة
أدهم بيه شخصيا هيجى لينا الشركه لازم تكون فى استقباله
خالد : طيب تمام هجيلكم بكرة على الميعاد ..ابعتلى تفاصيل المناقصه على الواتس
مدير أعماله : تمام واغلق الهاتف
خالد : يارب دلنى على الطريق الصحيح ..
عند الادهم
ينتهى المستر من الدرس ثم يودع الجميع ويغادر
حسناء : المستر دا شرحه جميل اوووى
ريم : اه فعلا والنطق عنده حاجه تسحر
لينظر إليهما كلا من الادهم وزاهر بغضب
أدهم : وايه كمان عجبك 🤔🤔🤔 يا حسناء
زاهر : وانتى يا هانم وضحكك فى الدرس يا ريم
حسناء وريم : لا خلاص مفيش حاجه 🙄🙄🙄
أدهم بقولك ايه يا زاهر احنا كدا مش هتعرف نشتغل ثم إن فى شغل بكرة مهم انت غير كل المدرسين ل مدرسات
زاهر : عندك حق من بكره كله مدرسات …

 

 

ريم : ممكن يا آبيه أدهم نخرج انا وحسناء نغير جو ونتغدى برا
أدهم وهو ينظر إلى زاهر : اظن يا زاهر ما عندناش حاجه مهمه النهارده
زاهر : فعلا
أدهم : يعنى فهمت
زاهر : طبعا تلميذك يلا يا بنات أمامكم ساعه تكونوا جاهزين واحلى program هيكون جاهز ليكم ..
البنات بفرحه ميرسي
ويصعدوا للأعلى لتجهيز نفسهم
حسناء : تذهب لترتدى دريس بينك فى ابيض وكانت كالقمر
ريم : ترتدى بنطالون جينز وشميز ابيض وكانت هى الأخرى جميله جدا
تمضي أكثر من ساعه وكل من أدهم وزاهر متضايقين من الانتظار ..
وبعد ساعه ونص تنزل الفتيات
أدهم وهو يمسك بيد حسناء قمرى وصل اخيرا
زاهر وهو يمسك بيد ريم ايه الجمال دا
ريم تشد يدها من يده وتتحدث بصوت منخفض : انت اتجننت بتمسك ايدى كدا عادى أمام آبيه
أدهم : زاهر طلب ايدك ايه رايك يا ريم
ريم : مش موافقه
لينظر الجميع بصدمه وذهول
يعم الصمت لفترة كانت كالعمر
ثم تضحك ريم بصوت عالى
طبعا موافقه ضحكت عليكم ووقعت قلبكم
زاهر : مش هتتغيرى ابدا طول عمرك لمضه وبتاعت مقالب
حسناء : منك لله يا شيخه انا صدقت ووقعتى قلبي
أدهم : انت طيب يا زاهر ربنا يقدرك يا ابنى على اللى هتعيشه
زاهر بحب : احلى عيشه مع احلى ريم
ريم : اوووبا يلا بقي ولا لغيتوا العزومه
زاهر بضحك يلا يا قدرى
أدهم : ياخذ حسناء معه فى سيارته
ويأخذ زاهر ريم فى سيارته
ليذهبا إلى مركب فى النيل ليقضوا وقت ممتع

 

 

ثم يذهبوا إلى أحد الفنادق المشهورة لتناول العشاء بها …..نتركهم شويه يحبوا فى بعض
عند حنان
ياتى طارق بالطبيب لأخته ويقوم الطبيب بفحصها
ثم يطلب عده تحاليل واشعه
الطبيب : يكتب لها روشته من الادويه
تاخده لمدة أسبوع وتعمل الفحوصات دى وهجيلها كمان اسبوع
طارق : طب ايه السبب فى ورم رجليها
الطبيب : انا شاكك فى حاجه بس نشوف نتيجه الفحوصات وبعدين نتكلم
قام طارق بإيصال الطبيب وذهب لإحضار الدواء
ليجد فى الصيدليه …..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية حسناء الأدهم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!