روايات

رواية جعلتني ملتزما الفصل الثلاثون 30 بقلم رمضان

رواية جعلتني ملتزما الفصل الثلاثون 30 بقلم رمضان

رواية جعلتني ملتزما الجزء الثلاثون

رواية جعلتني ملتزما البارت الثلاثون

رواية جعلتني ملتزما
رواية جعلتني ملتزما

رواية جعلتني ملتزما الحلقة الثلاثون

بعدما قالت اماني لمنى ان خدي الخبر الجديد كريم وهمس هيطلقوا

مني بصدمه : ايه هيطلقوا مين قالك؟

اماني :واحد صاحب ياسر

ياسر قاله

شيماء : يابنت اللعيبه ده انتي طلعتي جامده اووووي

مني : انتي مش مكسوفه من نفسك يااماني انك تأذي واحد بالحاجه ال ساعدك بيها انتي عارفه ان كريم عمل كده عشا ينقذك من ابوكي المجنون ال كان هيجوزك واحد قده ،،

 

 

 

 

 

 

 

اماني : انا ممكن اعم ل اي حاجه اي حاجه يامني عشان محدش يتحداني وكريم اتحداني والبادي اظلم ………………………

همس : واخوكي عمل كده ليه ياياسمين ازاي يتدخل بيني بين جوزي

ياسمين تبكي : انا اسفه ياهمس احمد كان فاكر انه كده بيساعدك

همس تحضن صديقتها : متعيطيش ياهبله عشان خاطري ياياسمين اهدي عادي قدر الله وماشاء فعل

ياسمين بحزن : يعني انتي مش زعلانه مني

همس : ازعل ليه يابت بطلي هبل ف حد يزعل من نفسه

بس اضحكي بقي عشان انتي بالذات ال مقدرش اشوف دموعك وبعدين بكره اخر ماده يعني هناخد افراج وهنخرج بكره كمان ان شاء الله

ابتسمت ياسمين ربنا يخليكي ليا ياهمس كنت خايفه اوي لحسن اخسرك

همس انا ماليش صاحبه غيرك ازاي بس اخسرك!!!

……..

ف الطريق اخذت همس تتزكر ما قاله لها كريم ف هذا اليوم

 

 

 

 

 

 

 

ياااه يعني كريم اما كان متعصب كده كان فيه سبب للعصبيه دي ومعني انه اتعصب وزعل وادايق كده يعني انا اهمه!!

هو قالي كلام صعب

بس عنده حق والقدر صادف اني اكون عند ياسمين ف الوقت ده بالذات ،

تبتسم همس، مطلعش وحش زي ماانا كنت متخيلاه

ولكنها تنوقف كأنها تزكرت شئ

طيب واماني والورقه العرفي

عموما انا كده كده خلاص هنسيب بعض مالوش لازمه الكلام ده ربنا يهديه لنفسه بق

 

 

 

 

 

 

ذهبت همس للمنزل

وفتحت كتابها لتزاكر وكانت شارده ع امر اخر وهي لاتعلم ماذا ستفعل ؟كان غدا اخر يوم امتحان لها وبعدها ستنفصل عن كريم اين ستذهب ولمن ؟كان الامر صعب بالنسبه لها

….

فجأه سمعت صوت رساله من هاتفها علي الواتس اب

فتحت همس الرساله كان رقم غير محفوظ عندها

#الرساله

عارفه انك مستغربه جبت رقمك ازاي مش مهم تعرفي انا مني صاحبة اماني هبعتلك #اوديو دلوقتي عاوزاكي تسمعيه كويس اوووووي ، انا فرحانه بيكي اوي وبجد بحسدك نفسي ابقي زيك نفسي اقرب من ربنا وميهمنيش حد زي ماانتي بتعملي عشان كده انا عمري ماهقبل انك تتظلمي لانك كل اما بتنجحي ف حياتك كل اما بتكسري حاجز الخوف ال جوايه وببقي حاسه اني هكون زيك ربنا يحفظك ياهمس وابقي ع يوم زيك ياقدوتي الحسنه

وارسلت لها اوديو….. كان الاديو عباره عن الحوار الذي دار بين اماني ومني

…………

 

 

 

 

 

 

 

 

اماني : خدي الخبر الجديد كريم وهمس هيطلقوا

مني : ايه هيطلقوا مين قالك؟

اماني :واحد صاحب ياسر

ياسر قاله

شيماء : يابنت اللعيبه ده انتي طلعتي جامده اووووي

مني : انتي مش مكسوفه من نفسك يااماني انك تأذي واحد بالحاجه ال ساعدك بيها انتي عارفه ان كريم عمل كده عشا ينقذك من ابوكي المجنون ال كان هيجوزك واحد قده ،،

اماني : انا ممكن اعمل اي حاجه اي حاجه يامني عشان محدش يتحداني وكريم اتحداني والبادي اظلم)

همس بصدمه يااااااه هي ف ناس مؤذيه وحقيره كده يارب رحمتك

واخذت تبكي بشده

نعم فلقد اخطأ كريم عندما كانت عند ياسمين ولكن كان ذلك لسبب مقنع

واخطأ عندما كتب هذه الورقه فلقد انقذها بطريقه ليست صحيحه ولكنه فعل ذلك بنيه حسنه !!!!

ولكن ألغريب ف هذا كله انه حتي لم يدافع عن نفسه امامي كان يجب ان يشرح لي لكي افهم!!!

ولكن لو اخبرني الحقيقه ف وقتها هل كنت سأصدقه؟!!!!!!

…….

كانت همس مشتتة المشاعر كانت سعيده وف نفس الوقت حزينه سعده لانه افضل مما توقعت وحزينه لان الطريق بات بينهم مسدود

همس تحدث نفسها

بس لازم اعتذر له ع الكلام ال قولته واين كان ال هيحصل او هنسيب بعض بس كفايه اني غلطت فيه

همت لتخرج من غرفتها ولكنها نظرت ف الساعه لقد كانت الواحده ونص صباحا بالتاكيد هو نائم بعد ان اخرج من اللجنه غدا سأعتذر له ان شاء الله…..

قامت وتوضأت لكي تصلي كعادتها قبل ان تنام ومن خلف الباب كعادة كريم يحلس ليستمع لصوتها وهي ترتل القران ف صلاتها

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جعلتني ملتزما

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى