روايات

رواية جعلتني مدمنا بالقرآن الفصل التاسع 9 بقلم إيمان مصطفى كامل

رواية جعلتني مدمنا بالقرآن الفصل التاسع 9 بقلم إيمان مصطفى كامل

رواية جعلتني مدمنا بالقرآن الجزء التاسع

رواية جعلتني مدمنا بالقرآن البارت التاسع

رواية جعلتني مدمنا بالقرآن الحلقة التاسعة

مالك (جاك) : ازيك يا ماما
انجي : ازيك يا حبيبي
مالك (جاك) : ماما عاوز اقولك علي حاجه
انجي : عاوز تقول ايه يا جاك
انجي كانت خايفه ان ال في دماغها يبقا حقيقه خاصة بعد تصرفاته الغربيه في اخر فتره لما يطلع يوم الجمعه ال هي إجازته و ال علي طول بيبقا نايم يوم الجمعه مش بيرجع غير بعد الجمعه و كمان ساعات بيخرج اوقات الصلاه و تشغيله القرآن علي طول و كمان بعد مالاحظت ان الصليب بدا يروح من ايه و شبه غير موجود بقت متأكده من دا بس حبت تتأكد منه هو
مالك (جاك) : مبقاش اسمي جاك يا ماما. بقا اسمي مالك
انجي : مالك ازاي مش فاهمه مالك دا اصلا اسم مسلم و انتي مسيحي
مالك : ماما انا أسلمت
انجي : جاك متهزرش دا مقلب صح؟
مالك : مبقاش اسمي جاك يا ماما اسمي مالك متقوليش جاك تاني و بعدين و الله ما مقلب
انجي : طب حصل دا ازاي و عملت كده ليه يوسف السبب صح
مالك : و الله يوسف ما ليه علاقه هو لسه عارف انهارده اصلا و زعل مني عشان مكنش معايا في الخطوه الجميله دي
انجي بتحاول تبقا هاديه جدا لأنها لو ثارت عليه و غضبت مش هتيجي معاه بفايده
انجي بهدوء : أسلمت ليه
مالك : عشان ربنا واحد أحد حي لا يموت آمنت بمحمد خاتم الأنبياء و المرسلين آمنت بالقرآن الكريم و اكتر سوره حبتها في القرآن هي سورة الإخلاص عارفه ليه
انجي : ليه
قال الله تعالى (قل هو الله أحد *الله الصمد*لم يلد و لم يولد*و لم يكن له كفوا أحد) صدق الله العظيم
انا بحس السوره دي بتتكلم عننا يعنى هما مفكرين ان عيسي بن مريم ابن الإله و العياذ بالله ربنا مش متجوز و لا خلف و لا ليه شريك في الملك تعرفي ليه عشان لربنا ليه شريك في الملك و العياذ بالله كده الدنيا مش هتعمر كل واحد هيكون عاوزه حكمه ال يمشي و عشان كده ربنا ملهوش شريك في الملك و لا لسه اولاد و العياذ بالله تعرفي ان الناس القديمه ال هما شيوخ المسيحين ال هما مفروض يكونوا قدوه هما ال حرفوا الكتاب المسيحي و اليهودي علي كيفهم و حللو ال همل عاوزينه و حرموا ال هما عاوزينه كان بيبشر بخاتم الأنبياء في الكتابين و محدش مؤمن بوجود خاتم الأنبياء غير المسلمين
قال الله تعلي في سورة الصف
( إذ قال عيسي ابن مريم يبني إسرائيل اني رسول الله إليكم مصدقا لما بين يدي من التورئه و مبشرا برسول يأتي من بعدي اسمه احمد ف لما جاءهم البيانات قالوا هذا سحر مبين) صدق الله العظيم
تعرفي ان هما حاولوا يحرفوا القرآن الكريم بس معرفوش حاولي تقارني من التلات كتب هتعرفي دا كويس
قال الله تعالى (إن الدين عند الله الإسلام) ال عمران
و إنما الدين المسيحي و اليهودي ما هي إلا شرائع سماويه
مالك :ها يا ماما عاوزه حاجه تاني
انجي : انا عاوزه انام تصبح على خير
مالك بحزن: و انتي من اهل الخير
………………..
بس هو لسه مقاليش انه اسلم كنت لازم اعرف بردوا اول ما ياسلم مش بالصدفه كده
تالا: يووووه بقا ما انا قولت مره انا مالي
جودي : فيه ايه يا بت لابسك عفريت
تالا: انتي جيتي هنا ازاي
جودي : نطيت من الشباك خبر ايه يختي دخلت من الباب و عماله انادي و انتي و لا هنا
تالا: طيب كنتي عاوزه ايه
جودي : لا عاوزه ايه دي بعيدين قوليلي كنتي بتفكري في. ايه
تالا : مكنتش سرحانه في حاجه
جودي : ع فكره انا قولتلك انتي بتفكري في ايه مش سرحانه في ايه
تالا. : و هي تفرق
جودي : اه تفرق كتير و بما انك اعترفت ف احكي
تالا : احكي ايه
جودي : لا يختي متعمليش نفسك هبله عليا انتي فاهمه قصدي
تلا: طالما انتي فاهمه قصدي ف اتكلي ع الله مش هقول حاجه
جودي : كده انا غلطانه و انا ال كنت جايه اديكِ الروايه الورقي
تالا: عادي هقراها إلكتروني او هشتري مش هتغلب معايا كتيشر
جودي : بقا كده طب منتش وخداها و تبقى تعالي قوليلي متجيبيلي الروايه كذا يا جودي
تالا: ماشي يلا بقا اتكلي على الله عاوزه انام
جودي : مش هتقوليلي بردوا كنتي سرحانه في ايه
تالا: لا
جودي : بسسسس انا عرفت
تالا : و عرفتي ايه يا سبع البرمبه
جودي: بتفكري في المز
مز! مز مين يا بت
جودي : تميم حبيب قلب اختك تعال شوف فضيحة اختك الكبيره الشريفه العفيف ال عملالي فيها شيخة العيله بتفكر في المز بتاعها و سرحانه
تميم : هو لو كان الكلام عليكِ كنت هصدقه لكن تالا حبيبتي لااا مصدقش كده ابدا
تالا : انت المز يا برو
جودي : يا محن الكلاب بتاعكوا
تميم : ال متغاظ مننا
تالا : يعمل زينا
جودي : لما يكون عندي تؤام هبقا هعمل كده
تميم : و ليه التؤام خليها قرة عينك
تالا : فكره بردوا على الاقل نخلص منها
جودي: جو التحفيل ال عمال يتحفل عليا دا و انا ساكته بس خفوته عشان اخويا حبيبي و روح قلبي كده من الجوه لو قالولي مين ال في ال هارتي. هقولك تميم حبيبي قاعد في قلبي و مربع
تميم : الداخله دي انا عارفها كويس عاوزه ايه
جودى : احم عاوزه فلوس
تميم : ليه يا آخرة صبري
جودي بابتسامه : اشتري روايات
تميم بنفس الابتسامه : لا
تالا: ليه يا تميم اديها خلي البت تنمي عقلها
تميم : عشان تاخدي تقرأي منها انتي كمان
تالا : عيب عليك انتي تعرف عني كده
تميم : انا اعرف ابو كده
جودي : يلا يا تيمو يا حبيبي في عرض تحفهههه نازل عاوزه اشتري من العرض
تميم : عاوزه كام
جودي : 500جنيه بس
تميم : قولتي كام 50جنيه
جودي : 50 ايه سلامة سمعك يا حبيبي انا بقولك 500 جنيه خمسمييييه چنيييه
تميم : ليه يختي أن شاء الله دا انتي لو هتاجري بيهم مش هتاخدي المبلغ دا و هو دا العرض التحفه مفيش فلوس غير لما اشوف العرض او اقولك علي احلي و اسرع
جودي : قول روحي خدي من ابوكِ
جودي : عارف سلاح الابهات هينزل فوقي هو الواحد ميستنفعش من العيله دي بحاجه انا ماشيه من خلقتكوا اروح انام احسن
تالا : نوم الظالم عباده
تميم : يلا انا ماشي تصبحي علي خير.
تالا : و انت من اهل الخير.
خالد :يارا
يارا : نعم يا خالد
خالد : الا مين البنت ال كانت مع يوسف و مامته و صاحبه دي هي خطيبة او مرات صاحبه
يارا بضحك : خطيبة و مرات مين يا بني دي منه صاحبتي ال هتبقا شريكه معانا في القناه
خالد : هي دي منه التالته في شلة العصابه بتاعتكوا
يارا باستغراب: اه ليه هو فيه حاجه
خالد : لا بس انا كنت مفكر أن هي مرات صاحبه
يارا : لا انا اصلا معرفش صاحبه دا
خالد : ما صاحبه طلع عميل في الشركه عندنا
يارا : و الله
خالد : اه و الله بس يوسف دا عرفك ازاي
يارا: مفيش يا سيدي كل الموضوع ان منه كانت جايه تقعد معايا انا و جودي و تالا عند عمك و انا كنت طالعه من السوبر ماركت و شوفنا بعض هناك و منه عرفتنا علي بعض
خالد: يعني خدتوا أرقام بعض و كلمتوا بعض
يارا : و الله ما حصل انا اصلا مشفتوش تاني خالص غير في حفلة التخرج و هو فعلا كلمني و قالي بحبك بس انا سيبته و مشيت بعد تهزيق و كنت هقطع علاقتي بمنه عشان الموضوع دا و منه راحت اخدت رقمك انت و بابا من جودي مش مني
خالد : بعيدا عليي موضوع بحبك دا بس براءه المره دي و مفيش كلام في التلفونات كتير
يارا : حاضر
خالد : و محن الكلاب دا لا
يارا : متخافش
خالد: ايوه كده شاطره
يارا : يا ساتر انت و تالا بنت عمك واحد قفل نفس الكلام ال هي قالته لي لما يوسف جه انت بتقوله هنا
خالد : مهو دا الصح
يارا : بكره نشوفك يا خويا
خالد : لا ما انتي هتكوني اتجوزتي
يارا : هعيش معاك هنا و هخلي قرة عيني يرزل عليك او اخو مراتك المستقبليه يرزل عليك اوفر
خالد : لا ما انا هخليها تتبري من اخوها احسن و بعدين هو بقا قرة عينك خلاص انا هقوم انام عشان منشلش
يارا : و انا هدخل انام احسن
يارا دخلت عشان تنام افتكرت يوم التخرج
فلاش باك
يارا كانت واقفه لوحدها و عماله تتصور و عامله العداد الزمني لاقت ال بينادي عليها بصت وراها لاقت واحد زميلها في الجامعه
شادي : ازيك يا يارا عامله ايه
يارا : الحمد لله تمام خير فيه حاجه
شادي: لا مفيش بس انا لاقيتك قاعده لوحدك قولت اجي اقعد معاكِ
يارا : لا عادي انا بحب اقعد لوحدي و بعدين مفروض تروح تقعد مع صحابك مش تيجي تقعد معايا و بعدين انا كنت اشتكيت
شادي و هو بيحاول يمسك ايدهاا : هاتي بس هصورك اكيد مش عارفه تتصوري
يارا : لا شكر لو مش هعرف هبقا هروح لصحابي
شادي : يا سيتي هاتي بس
شادي لاقي فاجاه ال بيضربه
يوسف: مهي قالتلك هي اشتكت و انت مصمم تقعد معاها برضوا
شادي بغضب : و انت مال اهلك
يوسف ببرود :ميخصكش و اجري انجر بعيد
شادي : انت متعرفش انا مين دا انا هوديك في داهيه
يوسف بنفس البرود: ابن امك و ابقي ابعتلي اللوكيشن بتاع ال داهيه اروحه عشان متعبكش معايا
شادي ماشي و هو متعصب : ماشي و الله لأخليكوا تندموا انتو الاتنين
يوسف : متنساش تسلملي علي ماما
يارا : شكرا يا استاذ يوسف
يوسف : انتي قاعده لوحدك ليه مش قاعده ليه مع منه و بنات عمك
يارا : خير فيه ايه يا استاذ انت بتكلمني كده ليه كلمني بأسلوب احلي من كده.
يوسف : براحتي
يارا : براحتك ايه معلشي انا مشوفتكش غير مره واحده تقول براحتك بتاع ايه معلشي
يوسف : بلاش اقولك عشان متزعليش
يارا : ع فكره انت قليل الذوق
يوسف: مش مشكله
يارا : انا ماشيه عشان متعصبش
بوسف: يارا
يارا : نعم عاوز ايه
يوسف: بحبك
يارا : انت مجنون انت ازاي تقولي كده انت كنت تعرفني اصلا و اكيد منه عارفه ال اخوها بيعمله
يوسف : ايه ايه اهدي منه ع فكره متعرفش بحاجه و انا بقولك بال انا حسيت بيه
يارا : حسك عفريت يا بعيد انا ماشيه من خلقتك ايه البلاوي ال علي الصبح دي يا ربي عاوزين يعكننوا مزاج الواحد
يوسف : مجنونه بس بحبها
باك
يارا بضحك : يا مجنون. دي شكلها عيله كلها دماغها مهويه
………………
منه : انا مش عارفه و الله انتو من غيري كنت عملتوا
يوسف : كنا عملنا كل حاجه حلوه و متأخرناش علي الناس
منه : يرديك الناس تقول دا مدلوق عليها
يوسف : اه يرضيني و بعدين يا بنتي احنا لاقينك علي باب جامع السيده اخدناكِ بنربيكِ و بناكلك و نشربك ببلاش يعني بنعطف عليكِ
منه : عقبالك زيي
يوسف : لا يختي انا جاي من بطن نشوي
منه : ب مكالمه مني ايوه يا يايور يا حبيبتي اخويا بيخونك متكمليش انا عاوزه مصلحتك ها ايه رايك فى التمثيل دا ممكن اخليه حقيقه
يوسف : هو. انتي نفسك مش راحه الشوكلاته
منه : انا نفسي راحه لحاجات كتير
يوسف :و ال هي
منه :5اكياس اندومي اتسلي بيهم لمده اسبوع و لا حاجه
نشوي :5 أكياس ايه يعنيا
منه : استني بس قبل ما انسي عاوزه من كل نوع شكولاته و كل نوع شيبسي بالاطعمه كفايه عليك انهارده دول بكره لو عوزت حاجه هقولك
يوسف : ماديه حقيره
منه : شكرا علي المعلومه
…………….
انجي و هي عماله تلف في الاوضه و بتفكر في الخطوه ال ابنها عملها ال هي كانت بتفكر تعملها اصلا بس كانت خايفه من رد فعله دلوقتي مبقتش خايفه من رد فعله بس هي لسه متردده هتعمل كده ازاي طب هو بحث ازاي و درس ازاي و عرف الحاجات دي كلها منين حاسه انها تنشل من كتر التفكير مش عارفه تعمل ايه خايفه خايفه دي حاجه صغيره من الخطوه ال عاوزه تعملها دي جدا قطع تفكيرها فونها ال بيرن
نجوي : ازيك يا انجي عامله ايه
انجي : تمام و انتي
نجوى : انا كويسه ايه بقالنا فتره مش بنشوفك
انجي : معلشي و الله يا نجوي مشغوله شويه
نجوي : دا حتي جاك مبقناش نشوفه و لا في الكنيسه و لا في النادي
انجي : اه مهو علي طول في الشركه و مش بيجي غير بليل و بيجي تعبان ف بيخش ينام
نجوي : ااه ربنا يعينه يا حبيبتي
انجي : يارب
نجوي : طب يلا سلام بقا انا كنت بتصل اطمن عليكِ
انجي: طيب سلام
نجوي قفلت مع انجي و انجي قاعدة تبحث عن الفرق بين الدين الإسلامي و الدين المسيحي متردده تسأل جاك هو شبهه فهمها شويه هي متنكرش ان سورة الإخلاص اتعلقت في حبل تفكيرها ان هما فعلا مؤمنين ان عيسى ابن الإله و السوره دي بتنفي الكلام دا حبت تتأكد اكتر دخلت علي جوجل تفسير سورة الإخلاص لقت مكتوب نفس ال جاك قاله
و آخر ما تعبت من التفكير سابت الفون و راحت تنام بس معرفتش فكرت تشغل القرآن و لا افتكرت يوم لما كانت أول مره تسمع فيه القرآن ف قررت ال هي تشغله و هي بتتمنى ان ربنا يدلها على الطريق الصحيح ف شغلت قرآن علي سورة مريم جت علي آية (يأخت هارون ما كان ابوكِ امرأ سوءٍ و ما كانت امك بغيا* فاشارت اليه قالوا كيف نكلم من كان في المهد صبيا* قال اني عبدُ الله أتاني الكتاب و جعلني بيا* و جعلني مباركا أين ما كنت و اوصاني بالصلاة و الذكاة مادمت حيا*و برا بوالدتي ولم يجعلني جبارا شقيا* و السلام علي يوم ولدت و يوم اموت و يوم ابعث حيا* ذلك عيسي ابن مريم قول الحق الذي فيه يمترون*ما كان لله ان يتخذ من ولدٍ سبحانه اذا فضي الأمر كن فيكون* و ان الله هو ربي و ربكم فاعبدوه هذا صراط مستقيم)
انجي حست ان دي اشاره و قررت أن هي تتعمق اكتر في السلام و تسأل ابنها او شيخ او اي حد بس المهم توصل الحقيقه و بعدها نامت

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جعلتني مدمنا بالقرآن)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى