روايات

رواية جعلتني مدمنا بالقرآن الفصل العاشر 10 بقلم إيمان مصطفى كامل

رواية جعلتني مدمنا بالقرآن الفصل العاشر 10 بقلم إيمان مصطفى كامل

رواية جعلتني مدمنا بالقرآن الجزء العاشر

رواية جعلتني مدمنا بالقرآن البارت العاشر

رواية جعلتني مدمنا بالقرآن الحلقة العاشرة

الصبح مالك و انجي قاعدين على الفطار و انجي عاوزه تقوله ان هي عاوزه تتعمق بس خايفه و متردده لأنها خطوه مش سهله ابدا و نفس الوقت مالك عاوز يتكلم معاها تاني بس مش عاوزه يضغط عليها عشان مش تعاند اكتر عاوزها تيجي منها هي
مالك :نسيت اقولك صحيح يا ماما ان يوسف خطب انبارح
انجي : بجااد و مقولتليش ليه و الواطي يوسف مقالش ليه طب لما اشوفه
مالك: هو قالي و الله بس نسيت اقولك عشان كنت احم في الج… الجامع و ب.. اسلم
انجي و هي عامله نفسها هبله : طب انا عاوزه اباركله و ابارك لمامته
مالك : تمام هبقا اشوف هو فاضي أمتي.
انجي بتفكير : لا انا عاوزه اروح انهارده و بعد الفطار كمان هتوصلني و روح الشغل
مالك : هتروحي تطبي علي الناس كده فاجاه
انجي: ملكش دعوه انت و بعدين انا عاوزه اتعرف على مامت يوسف
مالك باستسلام: حاضر حاجه تاني
انجي : لا
………………….
عند يوسف و منه و نشوي قاعدين بيفطروا
يوسف : مش جاك اسلم انبارح و بقا اسمه مالك
نشوي : بتهزر
يوسف ببسمه : اه و الله قالي كده انبارح قبل ما نروح ليارا بس ملحقناش نتكلم
نشوي : انا عاوزه اروح اباركله يا يوسف
يوسف : و الله يا ماما مش عارف
نشوي :ليه هو فيه حاجه
يوسف: هو قالي هيقول لطنط انجي بس هو ميعرفش رد فعلها ايه ف عشان بقولك نستني علي ما اسأله و تروح تزوري مامته و اهو و بالمره تتعرفي على طنط انجي
نشوي : تمام و ربنا يارب يهديله الحال
يوسف : يارب
نشوي يتشاور علي يوسف بيديها ال كان قصدها على السفره و بتشاور ليه بمعني تعالي اقولك سر
يوسف : نعم يا نشأ
نشوي: يلا بطل الاسم المستفز دا انا كرهت اسمي بسبك انت و اختك
يوسف : المهم عاوزه ايه
نشوي : هو انت مش ملاحظ ان اختك ساكته و بتاكل بهدوء من غير ما دخل مناخيرها الحشريه دي
منه و هي راسه في نصهم
منه: عيب عليكٍ يا نشأ انك تكلمي بنتك الشريفه العفيفه و النقيه كده من ورا ضهرها
نشوي و هي تنظر ليوسف معتقده ان يوسف هو من يتحدث
نشوي : بس دي بنتي يعني براحتي مش حرام
منه : لا و الله يا نشا كده غلط روحي اعتذرلها
نشوي وهي تستوعب ان من يتحدث ابنتها منه و ليس ولدها يوسف
منه بتكمله : اخس عليكي يا شوشو
نشوي:اعتذر لمين يا بت
منه : بسم الله الرحمن الرحيم هي الغزاله قامت و لا ايه
نشوي : غزاله يا بيئه يا معفنه يا بتاعة كلية اعلام شايفاني بشد في شعري يا بت
منه باستفزاز : عيب تقولي علي نفسك كده يا شوشو
نشوي و هي تبحث عن سلاح الأمهات (الشبشب)
نشوي : فين الشبشب
منه و هي بتجري علي الاوضه
منه : يلاهوي الشبشب الشبشب
يوسف : انا ماشي دا انتو عاملين زي ريا و سكينه
نشوي: علي اخر الزمن بقيت ريا يا يوسف
منه: ليه متبقيش سكينه
نشوي: انخرسي يا بت انتي دلوقتي
منه : طلقني لو مش عاجبك طلقني
يوسف. : انا ماشي عشان معملش جريمه دلوقتي
………………….
سليم : و انت يا استاذ مش ناوي تروح الشغل و لا ايه
ماهي: شغل؟! شغل ايه دا هو لحق يقعد عشان يسافر تاني
سليم: لا مش سفر انا قصدي يروح الشركه هو و خالد بدل ما اخته ال بتروح خليها ترتاح شويه
تالا بتصنع البراءه و مبتسمه
تالا : خلاص يا بابا مش مشكله خليهم يرتاحوا و انا هروح
تميم : لا يا شيخه
سليم : انا قولت كلمه تميم و خالد هيروحوا الشركه انهارده
تالا و هي بتلعب بحواجبها ل تميم و بتكلم سليم
تالا: ليه بس كده يا بابا انا كنت عاوزه اروح
سليم : خلاص انا غلطان ان كنت عاوزه ترتاحي شويه روحي معاهم
تميم و هو بيلعبلها ب حواجبه هو كمان
تميم : تركبي في عربيتي و لا عربيتك يا توتو
تالا بغيظ : لا بعرف اسوق لوحدي
سليم: اتصل بخالد قوله يلا
تميم : حاضر
منال : قومي يا بت انتي انتي لسه نايمه
يارا : لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
انتي مش بتتهدي خالص يا وليه انتي شايفاني نايمه جايه تصحيني ليه
منال: قومي يلا عشان تعملي الفطار
يارا : لما تموتي ان شاء الله او حتي تنشلي عشان تتعظي شويه هبقا حاضر اعملك الفطار
منال: انتي بتدعي عليا
يارا : اشششش اطلعي بره واقفلي الباب وراكي عشان عاوزه انام
منال: بتكرشني يا بت انتي من الاوضه
يارا : انا واخده الاجازه عشان انام تيجي انتي تعكمني عليا يعني و انا قولتلك مش عامله حاجه اطلعي بره يلا عشان عاوزه انام و متنسيش تقفلي الباب وراكي
منال: ماشي يا يارا انا هقول لابوكي علي قلة أدبك دي
يارا : ارنلك عليه اوبس نسيت ان بابا جه من السفر هو و خالد اه يلا روحي قولي لباب و الطريق الاوضه ال قصاد الاوضه دي بالظبط هي دي أوضة بابا ممكن اجبلك تاكسي لو عاوزه بس تاكسي مينفعش انا اجبلك عربيه كاروا احسن عارفاها؟
منال : انتي بقا هتشوفي وش مني تاني يا يارا
خالد من بره
خالد : يارا يا يارا
يارا: نعم يا خالودي عاوز حاجه
خالد : انا صحيت بدري بلا هدف ف تعالي نعمل ا….
خالد: تميم بيتصل بدري دا ليه
خالد : الو
تميم : عندي لكي خير زي الشهد
خالد: هتخطب.
تميم: اه هخطب الشغل تيجي تخطب معايا
خالد: استغفر الله العظيم تف من بوقك
تميم: اتفي تفيت حاجه تانى
خالد:بص انا مش مطمئن. بعد الجمله دي
تميم: لا و انا بطمئنك و بقولك هنروح الشغل من انهارده و مفيش نقاش في الموضوع
خالد ببكاء مصطنع : هو عمي مش حاسس بينا ليه
تميم: معلشي يا حبيبتي انا هقنعه و هنتجوز متقلقيش مفيش حد يقدر يقف في وش حبنا
خالد: بس دا باباك يا تيمو ازاي هتقنعه
تميم: محدش يقدر يقف قصاد حبنا يا حبيبتي
خالد: طب هي طنط موافقه
تميم: اه يا حبي موافقه
خالد بكسوف مصطنع : طب سلام دلوقتي عشان بابا بينادي عليا
تميم : سلميلي عليه
خالد: حاضر يلا لا اله الا الله
تميم: محمد رسول الله
خالد: مقفلتش ليه
تميم: لا اقفلي انتي الأول
خالد: لا انت الاول.
تميم: خلاص نقفل مع بعض واحد، اتنين، تلاته
يارا بعد ما خالد فصل مع تميم
يارا: دا ايه علاقة الحب القذره ال محدش مقدارها دي
خالد:شوفتي محدش مقدر حبنا
يارا: اتجوزوا عرفي احسن
خالد: فكره بردوا انا هقول لتيمو عليها
يارا : فطرت
خالد: هي منال هانم هتعمل اكل
يارا: علي رايك انا هقوم اعمل لينا اكل علي ما انت تلبس و تجهز للشغل
خالد و هو بيبوس راسها
خالد :حاضر يا حبيبي
…………..
مالك: يلا يا ماما عشان منتاخرش
انجي: حاضر استني بس بظبط الطرحه
مالك: طب انا رايح. اطلع العربيه علي ماتخلصي
انجي : ماشي
انجي خلصت لبس و خرجت و ركبت هي و مالك و راحوا عند يوسف
وصلوا البيت و خبطوا و انتظروا لحد ما حد يفتح

………….
الباب بيخبط
نشوي شكل يوسف جه خد الشنطه ال نساها
نشوي: انت مشيت مستعجل و نس…
ايه دا مالك عامل ايه يا حبيبي تعالي خش
مالك: ازيك يا طنط عامله ايه بس انتي عارفتي ازاي
نشوي: انا بخير طول ما انت و يوسف بخير و يوسف ال قالي
مالك: اعرفك ماما.
نشوي: ازيك يا حبيبتي
انجي ببسمه : تمام انتي اكيد بقا مامت يوسف
نشوي: اه انا مامت يوسف خشوا متقفوش علي الباب كده
مالك: ماما أصرت تيجي تبارك ليوسف عشان قراية الفاتحه انبارح
نشوي : الله يبارك فيكِ يا حبيبتي
نشوي: مبارك يا مالك دخولك للاسلام فرحانه عشانك اكتر ما انا فرحانه ليوسف علي خطوبته
مالك: الله يبارك فيكِ يا حبيبتي
مالك: يلا يا ماما عشان اوصلك عشان ورايا شغل
نشوي: يلا فين انتو حتي لسه مشربتوش حاجه
مالك: و الله ورايا شغل
انجي: طب روح انت و انا هبقا اتصل بالسواق يجي ياخدني
مالك: تمام
نشوي: طب استني اجبلك الشنطه بتاعة يوسف تاخدها معاك عشان كان مستعجل و ناساها
مالك: تمام
نشوي: اتفضل
مالك : يلا سلام
انجي و نشوي: سلام
انجي اول ما مالك مشي لفت لنشوي
انجي: انتوا ال لعبوا في دماغ جاك و خلاتو جاك ياسلم صح
……………..
تالا: دخلت الشركه الأول و دخلت المكتب و كان و لا
تميم و لا خالد لسه وصلوا و اتوعدتلهم
تالا : ايوه يا حنين مدخليش حد عليا خالص لمدة ساعتين عشان عندي شغل و مش فاضيه و هاتيلي قهوه
حنين: حاضر يا فندم
تالا: و الله لتشوفوا ال هيعملوا فيكوا ياااه الواحد كان مستني ان هما الجوز ينزلوا مصر عشان يبقا براحته ميشتغلش بجد بقا
الباب بيخبط
تالا: اتفضل
حنين : القهوه
تالا: شكرا يا بت يا حنه
حنين: العفو علي ايه
تالا بخبث: المهم مدخليش حد عليا غير بعد ساعتين و هاتيلي كل الملفات ال خلصانه من اول الشهر و هاتيلي بردوا باقي الملفات ال مفروض تخلص .
حنين: حاضر حاجه تاني
تالا: لا و لو مين ال كان عاوز يدخل مدخلهوش
حنين باستغراب: حاضر
حنين خرجت و قفلت الباب وراها و تالا بصه للباب بخبث
تالا:دا انا هذلكوا يا عرر عشان تتمرقعوا كتير في الطريق ياااه اطلع الروايه و اقعد اقراها بقا اخيرا يوم راحه
تالا طلعت الروايه من شنطتها و قعدت على الكنبه ال في المكتب و هي حاطه جمبها ملف و بتشرب القهوه و هي بتقرا و مستمتعه جدا
………………
خالد و تميم وصلوا الشركه و داخلين اغلب الناس ميعرفوش تميم و خالد فمدوش لحد منهم اهتمام
تميم و خالد وصلوا المكتب. تميم لسه هيدخل المكتب لاقي ال بيوقفه
حنين:لو سمحت انت ازاي تدخل المكتب من غير اذني
تميم : و انتي مين عشان اخد اذنك معلشي
حنين: انا سكرتيرة انسه تالت و انت بقا مين عشان تكلمني بالاسلوب دا
تمبم: انتي مجنونه انا ادخل زي ما انا عايز
حنين: ليه كان مكتب اهلك و انا معرفش و بعدين انسه تالا قالت محدش يدخل عليها غير بعد ساعتين عشان عندها شغل كتير و مش عاوزه حد يعطلها
تميم : اه هو مكتب اهلي فعلا عندك مانع
حنين: اه عندي مانع
تالا: ايه في ايه يا تميم
خالد : انتي مانعه حد يخشلك ليه يختي
تالا: انا غلطانه ان عاوزه اخلص شغلي و بعدين انا مفكاركوا مش هتيجوا دلوقتي كنت مفكره انكوا
هتتمرقعوا في الطريق
حنين: هما مين دول
تالا:دا تميم تؤامي و دا خالد ابن عمي و اخونا في الرضاعه و دي حنين السكرتير بتاعتي
حنين: خواتك الله اكبر انا كده اترفدت من الشغل
خالد:خلاص يا انسه مش مشكله انتي كنتي بتعملي شغلك بردوا
تالا ببسمه مستفزه: يلا ورايا عشان اوريك ا شغلكوا
تالا دخلت و وراها خالد و تميم راح تميم عدي من جمب حنين
تميم بصوت واطي: فلتي من تحت ايدي المره دي بس المره الجايه لا
حنين: و لا يتهزلي شعره واحده
تميم: هنشوف سلام يا.. حنه
حنين و هي راحه مكتبها هي ايه حنه ال العيله كلها مسكاها دي مفيش حنون خالص او اي حاجه تانيه
تميم من وراها: خلاص متزعليش يا حنون
حنين: بسم الله الرحمن الرحيم هما بيطلعوا أمتي دول يا ربي
تميم: بيطلعوه الساعه 2
حنين بقرف: ظريف اووي انا راحه اشوف شغلي احسن
……………….
قبل عشر دقايق
تالا قاعده بتشرب القهوه و بتقرا الروايه و مستمتعه جدا
تالا: يااااااااه الواحد مقعدش القاعده دي من زمان ربنا يطول في اجازه تميم و خالد يارب
تالا سمعت دوشه برده و حد بيزعق ف طلعت تشوف فيه ايه بتبص من القزاز لاقت تميم و خالد بيتخانقوا مع حنين
تالا: هما وصلوا بدري كده ليه لا انا هطلعلهم عشان هما عيال هطله اصلا
……………
جودي: ماما انا راحه الجامعه
ماهي: راحه ليه
جودى : يختييي انتي نسيتي مش انا قولتلك اني راحه اخلص ورق هناك انا و يارا و منه
ماهي: اه معلشي نسيت انتبهي لنفسك و خشي قولي لبابكي
جودي: حاضر
انا داخله اقوله
جودي: سوولي
سليم بقرب: سولي انا معرفتش اربي
جودي: اخص عليك يا حجوج كده تقول علي بنتك ال مفيش منها اتنين كده دا انا حته بدلعك
سليم: ما هو لو كان فيه منك اتنين فعلا كانت الدنيا خربت
جودي بدموع مزيفه:بقا كده يا سولي بتقولي عليا كده انا كده عرفت انك مش بتحبني و متجوز عليا و بتخوني يا خاااين بتخوني يا سولي على اخر الزمن تسيب واحده زي و تبص لواحده غيري اكيد بصيت علي ماهي خطافة الرجاله بس عارف انت هؤفع عليك قضيه ها
سليم: ايه يا بت الفيلم الهندي دا
حودي: و كمان مش مهتم باحزاني كمان طب في علمك بقا يا سولي انا مش هتصالح غير بطقم الماز و ايفون أحدث اصدار
سليم: طب روحي العبي بعيد يا شاطره
جودى: طب 500 جنيه اشترى عرض روايات بس و كده. 100فل و 10
سليم: الله انتي كنتي جايه ليه
جودي: بتوه في الموضوع بس هعدهالك انا راحه الجامعه اخلص ورق و جايه
سليم: ماشي بس متتاخريش و خدي السواق و متسوقيش انتي عشان لما العصابه بتتجمع مع بعضها الدنيا بتخرب و الله انا صعبان عليا يوسف
جودي : ميصعبش عليك غالي يا خويا انا ماشيه
سليم: ماشي
……………….
في المكتب عند يوسف
يوسف: اتفضل
مالك: ازيك يا عريس
يوسف: الحمد لله عقبالك
مالك: لا يا خويا مش عاوز
يوسف: انت طول عمرك قفل كده
مالك: ملكش دعوه انت
يوسف: بكره نشوفك لما تقع على راسك
مالك: سيبك من الكلام دا خد انت نسيت شنطتك في البيت و مامتك ادتهالي ادتهالي
يوسف: ادتهالك ازاي
مالك: ماما أصرت تروح و تبارك علي خطوبتك و لما روحت فكرت ان انت ال علي الباب و انا ماشي اديتني الشنطه و سيبت ماما هناك
يوسف: و مامتك عملت ايه في موضوعك
مالك بتنهيده: و الله مش عارف مجتش اي ردة فعل و دا ال مخوفني و بتتعامل عادي خالص و لا أكن فيه حاجه
يوسف: ربنا يهديها
مالك: يارب

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جعلتني مدمنا بالقرآن)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!