روايات

رواية جحيم الصعيد الفصل الأول 1 بقلم أميرة أسامة

رواية جحيم الصعيد الفصل الأول 1 بقلم أميرة أسامة

رواية جحيم الصعيد الجزء الأول

رواية جحيم الصعيد البارت الأول

رواية جحيم الصعيد الحلقة الأولى

⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩
صدقيهم لو قالولك إنى عصبى أو فلاتى
و انى بعرف ألف واحده و قلبى بيغير يوماتى
صدقيهم لو قالولك أى كدبه عن حياتى
بس أوعى تصدقيهم لو قالولك انه كان كداب معاكى ما حبكيش
و ان جم قالولك انه مش باين عليه أثر الفراق ماتصدقيش
⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩
البارت الاول
الشخصيات
حور..اسم علي مسمي تمتلك من هدوء الملامح الكثير..
اي حد يشوفها يفكر ان هي هاديه جداا عشان هدوء ملامحها وبرائتها لاكن هي فالحقيقه شقيه ومجنونه ولسانها مترين.وعنيده جدااا وتمتلك شخصيه طفوليه تجنن عيونها زرقا بشترها بيضه شعرها دهبي لاكن قصير بيصل طوله للكتف.. رفيعه جداا ومش طويله لو اي حد شافها من ضهرها يفكرها طفله لاكن جسدها ممشوق .عندها 19سنه.. شاطره جداااا في دراستها كان حلمها تدخل طب وبالفعل جابت مجموع يدخلها طب وهي مرتاحه جداا لاكن الظروف اللي اتحطت فيها اجبرتها انها تتنازل عن حلمها عشان المصاريف…ودخلت كليه تجاره….ملهاش فالدنيا غير والدتها وصاحبت عمرها ووالدت صحبتها… لاكن هي بطبعها عشريه وكل الناس بتحبها جداا بتسكن فالقاهره في حي متوسط..
الام…. مني…عندها 45سنه تمتلك كتير من ملامح حور ابنتها الوحيده.. نفس العيون ونفس لون البشره لاكن الشعر اغمق شويه ..فقدت زوجها وحب عمرها… عادل…في حادثه في شغله كان مهندس و واثناء المعاينه. في موقع البناء انفلتت رجله من علي الخرصانه ووقع من الاعلي علي مواد البناء الثقيله فتوفي في الحال وكانت صدمه لمني مراته وابنته الوحيده حور..ومن وقتها وهما بيعيشو عالمعاش بتاعه وشغل حور.. ومن وقتها ومني والدتها بعد صدمه زوجها اصبحت مريضه قلب وكل يوم حالتها بتتدهور عن اليوم اللي قبله ومحتاجه عمليه زرع قلب في اقرب فرصه…
اما حور فا ابتدت تشتغل وهي عندها 17سنه والدها توفي في اخر سنه ليها فالثانويه وكان يوم مانجحت وجابت مجموع طب كان يوم وفاه والدها وملحقتش تفرح بنتيجتها ولا بحلمها اللي كان ابتدي يتحقق كان نفسها تفرحه وتحقق حلمه فيها بس لا هو عرف ولا هي فرحه وحلمها اتهد ودخلت تجاره. ابتدت تشتغل في الاول اشتغلت في محل ملابس.. واشتغلت كاشير في سوبر ماركت واشتغلت مندومه وحجات كتير .. وكانت بتسيب الشغل بسبب اخلاق اصحابها الوحشه اللي كان كل همهم يحصلو عليها بأي تمن او كانت بتسيبه لسوء مواعيده كان بيطلب منها تسهر لاوقات متأخره.. او كانت تسيبه لقله الراتب.. واخيرا صاحب والدها حب يساعدها فا اشتغلت سكرتيره تحت التدريب في شركه مقاولات وطبعا شغلانه مؤقته لعدم وجود خبره ونظرا لسنها الصغير..
نروح بقي لصاحبتها…وانتيمتها واختها.. سهي.
سهي.. عندها 19سنه نفس سن حور اصحاب مم الحضانه ومن يومها عمرهم ماسابو بعض ابدا سهي وحيده زي حور كان ليها اخ اكبر منها بسنه واتوفي وهو عنده 3سنين كانت سهي سنتين ومن يومها وهي وحيده امها بتعتبر حور كل حاجه بالنسبالها الاتنين مش بيسيبو بعض ابدا.. شعرها نفس طول حور بيصل للكتف.. لاكن عكس لونه تماما .
سهي شعرها اسود زي الليل.. عيونها بني غامقه رموشها طويله وعيونها متكحله بشرتها تميل للسمار.. تشبه الهنود الي حد كبير.. عكس حور فالدراسه فا هي فاشله بمعني الكلمه او مش بتحب الدراسه عموما وجابت مجموع تجاره بالعافيه.. كانت مضايقه ان حور مدخلتش طب ودخلت معاها تجاره لاكن مرضيتش تضايقها خصوصا ان حالتهم الماديه بقت صعبه بسبب مرض والدتها وموت والدها…
سهي بتسكن في نفس العماره مع حور الاتنين في نفس الدور .بتعيش مع والدتها.. حنان.. اللي تقريبا نفس سن مني.. ست طيبه جدا وجدعه وبتعتبر مني اختها وحور زي سهي..زوجها متوفي هو وابنها في حادثه برضه. كان نازل بابنه يجبله حاجات من السوبر ماركت كان فرحان بيه وبعد ماجابله الحجات الحلوه وهو بيعدي الشارع عربيه خبطتهم الابن مات في لحظتها اما الاب استمر وضعه السئ لمده اسبوع. فالاخر اتوفي هو كمان ومن يومها ..وهما كمان بقو لوحدهم…اللي يشوفهم يقول اهل مش مجرد جيران خصوصا..انهم بيشتركو في تفاصيل كتير في حياتهم الاب متوفي.. الاتنين ملهمش اخوات.. نفس السن نفس الدراسه.. نفس الطباع….
نروح بقي لبطلنا…..
رحيم..سنه 30سنه صعيدي الاصل والطبع.. رجل شرقي من الدرجه الاولي.. قاسي الطباع تقريبا مش بيضحك يمتلك من الجمال والجاذبيه الكثيررررر وكأنه استحوذ عليها من جميع الرجال. يمتلك صوت خشن صوت رجولي بحت يخافه الرجال قبل النساء لديه جسم رياضي يفتن وطول يبهر..يعيش مابين الصعيد والقاهره ..هو صعيدي ابآ عن جد..لاكن درس وتعلم في القاهره وحاليا يعتبر هو من اكبر مصدرين الفواكهه في مصر والدول العربيه وبعض الدول الاجنبيه..حيث يمتلك في بلده مزارع كثيره ..بعد وفاه والده جده سلمه كل شغله وبقي هو اللي شايل كل حاجه من صغره بيحاول وبجتهد واتعلم وكبر المزارع وفي وقت صغير رحيم بقي عنده شركه من اكبر شركات تصدير الفواكه.. رحيم رغم صغر سنه بس كان عنده طموح كبير ومن يومها بقي هو المسؤول الاول والاخير وجده سابله كل حاجه يديرها من كتر ثقته في وفي ذكاءه .رحيم مثقف ومتعلم سافر دول كتير عربيه واروبيه اي حد يشوفه ميصدقش انه صعيدي ومبيثبتش انه صعيدي غير لما يلبس الجلبيه والعمه… جده اتنازله عن العموديه بعد رفض دام كتير بينه وبين جده واخيرا وافق بسبب لح جده الدائم.
رحيم بيعيش مع اهله جده واخته الوحيده ساره..ووالدته.. أمنه. وعمه ومرات عمه وبنت عمه قمر اللي نفس سن ساره اخته 21سنه.. وابن عمه وصاحبه امجد ….
امجد وساره بيحبو بعض جداااا وهيتجوزو😉
رحيم ليه اتنين صحابه ابن عمه امجد.. وده عايش فالصعيد من صغره ورغم انه متعلم بس مقدرش يعمل زي رحيم لانه كان بيحب ساره جدا ومحبش يبعد عنها ابدا .
وسليم صاحب عمره ودراسته وشغله وكل حاجه اتعرفو علي بعض من الجامعه ومواقف كتيرقربتهم من بعض لحد ما بقو ميستغنوش عن بعض…..كده عرفتكم الشخصيات الاساسيه.. والشخصيات الباقيه نتعرف عليها بعدين……نبتدي😉😉

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جحيم الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى