روايات

رواية تزوجت حبيبة اخي الفصل التاسع عشر 19 بقلم إسراء هاني

رواية تزوجت حبيبة اخي الفصل التاسع عشر 19 بقلم إسراء هاني

رواية تزوجت حبيبة اخي الجزء التاسع عشر

رواية تزوجت حبيبة اخي البارت التاسع عشر

رواية تزوجت حبيبة اخي الحلقة التاسعة عشر

نعم لقد عاد لم ينتظر اكثر حتى ينقذ حبيبته من ذلك الرجل الذي ظن انه سيحيمها
لكنه لا يدري ان قلبه يؤلمه اكثر من أي حد
فالقدر وللمرة الثانية سيحرمه من حبه
و لكن الأكيد ان القدر يخبئ له الأجمل
كان في المكتب عندما رن هاتفه يراجع بعض الأوراق مع هبة
عمر : اه يا ندوش
ندى بفرحة : سامر رجع
أغلق هاتفه و هو سعيد جدا و لكنه شعر بالالم الشديد لانه اليوم سيتركها بلا تردد فهو بشر و من حقه ان يؤلمه قلبه
عمر : هبة تتجوزيني
سقطت الأوراق من يدها تنظر إليه لعلها سمعت خطأ
هبة : هاا

 

عمر : تتجوزيني
هبة : انت قولت تتجوزيني
عمر : اه
هبة : انت عايز تتجوزني
عمر: اه موافقة ولا …
هبة: يعني انا حتجوزك انت حتجوز حب عمري انا مش مصدقة اكيد بحلم اقرصني يا عمر اقرصني
كانت تبكي قام ووقف بجانبها يتأملها
عمر ااقرصك حاضر
التهم شف.تيها بقب.لة حميمة جدا جعل جس.دها يرتخي و كادت تفقد وعيها
عمر : اديني قرصتك حقيقة و لا حلم
هبة : هااا
عمر : هااا ايه
هبة : انا فين
عمر بضحك: كل ده من بو.سة اومال لو كملت
هبة بخجل : انت قليل.. الادب
عمر : يلا عند اهلك ما فيش وقت

 

كانت تعلم انه لا يحبها لكنه لم تيأس و لن تضيع فرصة ان تكون بجانبه ذهبت إلى أهلها و امها كانت تعلم انها متيمة بذلك العمر حد الجنون
أم هبة : بس انت متجوز يا ابني
عمر : عارف بس حطلقها خلال فترة قريبة جدا
أم هبة : طيب لما تطلقها ابقى تعال اطلبها
هبة: ماما انا موافقة
عمر: انا حكتب كتابي النهاردة و الفرح بعد الطلاق
هبة : يعني حتعملي فرح
عمر : وما عملش ليه ده انتي ست العرايس
أم هبة : انا عارفة اني لو فضلت اتكلم لبكرة كلام زي قلته لانه بنتي عشقاك يبقى على بركة الله
اتصل على صديق له احضر الماذون و قرأوا الفاتحة وصل المأذون و كتبوا الكتاب
وقفت هبة تزغرد و تضحك من صميم قلبها
أم هبة : ربنا يفرح قلبك امانة عليك يا ابني تحطها في عينيك
عمر : ان شاءالله اوعدك
أخذها من يدها و ذهب بأقصى سرعته إلى البيت حتى ينهي ما بدأه
////

 

جالس في بيت لا يذهب إلى عمله ابدا ممتنع عن الطعام كطفل صغير فقد امه
أيعقل ان يكون هو الآسر
كان يحرك جيشا بأكمله أصبح لا يقوى على الحركة
كيف لا و قلبه محطم
خالد، : حرام عليك يا ابني قوم شوف شغلك ايه اللي حصلك
_
خالد : كل ده عشان عشان البت دي قوم و انا اجوزك ست ستها
آسر بدموع وصوت متعب جدا : مش عايز ست ستها يا بابا و يكون بعلمك ان ما تجوزتهاش حامو.ت نفسي اوعدك و خلي الفلوس تنفعك
خالد بخوف : طيب عايز ايه مني اعملك ايه و انا جاهز
آسر : تصفي شغلك بكل الممنوعات اللي بنشتغل فيها نشتغل بالاعلانات وبس شركتنا كبيرة و معانا فلوس كتير
خالد : انت اكيد تجننت
آسر : لا ما تجننتش يا بابا إذا مش عايز تخسر ابنك الوحيد تعمل اللي انا بطلبه عشان ما احسركش عليا
خرج خالد غير مصدق انا هذا آسر ابنه نعم فهذا الحب يجعلك تصبح شخصا آخر المهم ان بجانب من تحب مستعد ان تضحي و تعمل اي شئ يقربك من حبيبك
////

 

دخل سامر عليهم لتأخذه امه في حض.نها و اخته لكن نظره مسلط على تلك النائمة و رأسها عليه شاش ابيض اغمض عينيه غير مصدق ما يرى فقد كان يتمنى أن يكون اخاه يكذب
اشتمت عبيره شعرت به نعم انه هو فقلبها لا يكذب ابدا استيقظت تبحث عنه حتى تتأكد انها لا تحلم نظرت وجدته أمامها في حض.ن امه و الدموع تلمع في عينه
اقترب منه بصوت خافت موجوع
سامر : سلامتك
أدارت وجهها و سحبت الغطاء تغطي رأسها فهي لا تريد أن تراه فهو السبب فقد ضحى بها و لم يحاول ان يعيدها لحض.نه
ليدخل عليهم عمر بصدمة قلبت حياتهم كانت واقفة تريد ان تذهب إلى الحمام دخل عليهم عمر و في يده هبة محتضنها و يقب.لها من أنحاء وجهها ليقف الجميع ينظر اليه في حالة زهول
أم عمر : عمر مين دي
عمر : حبيبتي يا أمي باركيلي كتبت كتابي على هبة
صدمة صاعقة أيعقل ما الذي يحدث وقفت اسراء بلا حركة تكاد تفقد وعيها و دموع أم عمر و ندى يهبطون بقوة عند رؤويتهم لتلك الواقفة كانها صعقت بالكهرباء
ندى : انت بتقول ايه
عمر ؛ ايه بقول ايه الشرع حلل اربعة
سامر : انت بتهزر صح
عمر : سمور حبيب قلبي مش شايفك رجعت امتى نورت بيتك يا حبيبي
اقترب من اخيه ليحضت.نه لكنه دفعه بيده
عمر : في ايه
سامر : انت تجوزت على اسراء
عمر : اه في ايه مالكو مصدومين انا لا اول و لا اخر واحد يتجوز على مراته

 

سامر : ليه يا اخي ليه يتجوز على مراته و هو مكملش شهرين ليه تض.ربها و تش.تمها و تعورها انت عمرك ما كنت كدة بتجوز بنات الناس عشان تهينهم انت مش بتحبها
عمر : ههههه احبها ايه انا احكيلك عجبتني سكتها كانت صعبة و من نوع البنات اللي انا مش بتاعة الكلام ده انا كنت طول عمري جمدة ههه قصدي كانت سكتها صعبة دخلتلها بسكة الحب و الجواز بس انا عمري ما حبيتها انت مش شايف القمر اللي في ايدي انا حتى لحتى الان ما لمستهاش
ستوووب لحظة هل فعلا ما يسمع هل ما زالت آنسة هل لم يلمسها هل حقيقي ما يسمع كانت احلى مفاجأة سمعها في حياته فلقد كان أكثر شئ يؤلمه ان يتخيلها في حض.ن اخيه
سامر : مستحيل تكون اخويا اللي انا اعرفه انت واحد تاني
مشت اسراء امامه فألم الدنيا ووجعها كله في قلبه وقفت امامه وقلبها كله حسره
اسراء : مبروك
مدت يدها تسلم عليه و على هبة
ومشت ناحية باب المنزل تريد ان تصعد شقتها لتجهز حقييتها و تغادر
عمر بوجع يكفي للقضاء على جيش بأكمله : اسراء
أدارت ظهرها و نظرت اليه
عمر : انتي طالق يا اسراء تحرمي عليا ليوم الدين
لتسقط فاقدة وعيها فكل الألم هذا كثير جدا على قلبه ليقترب سامر من اخاه و يلك.مه في وجهه و يركض ناحيتها حملها ووضعها على السرير يبكي بشدة هو و أمه و ندى

 

أخذ عمر هبة وصعد للأعلى دخل شقته
لتسحبه هبة إلى حضنها
هبة بدموع : ابو.س ايدك عيط صر.خ ما تفضلش ساكت كدة
عمر : وجعتهم اوي يا هبة اوي
هبة : عشان بتحبهم عشان تسعدهم و مسيرهم يعرفوا انك أطيب و احن واحد في العالم كله عشان خاطري هون على نفسك انا خايفة عليك جدا
عمر : ما تخافيش انا كويس عملي حسابك الاسبوع الجاي نتجوز و نسافر
هبة : لسة بتحبها
اغمض عينيه بعنف لتهبط دموعه بغزارة فهو نعم يحبها و بجنون لكن اخيه اغلى من اي شئ شعرت بغصة في قلبها عندما أدار وجهه يخفي ألمه على فراقها قامت من جواره ليمسك بيدها و ينظر لها بعيون راجية
عمر بدموع : اعطيني فرصة و استحميلني اللي انا شوفته مش قليل انا عارف اني وجعتك اوي بس يخلص اللي انا فيه و حعوضك انا اسف جدا
لتهبط على قدميه تجذبه لحض.نها و تضغط عليه بقوة
هبة : و انا اوعدك يا روح قلبي اني حنسيك كل الوجع اللي شوفته في حياتك
عمر : انا عايز انام
أمسكت يده و ذهبت به إلى غرفة النوم وضعته في حض.نها و كانت تلعب في شعره حتى ذهب في نوم عميق من شدة ألمه
/////

 

نائمة كقطعة جليد تحت أنظار سامر الذي يتألم بشدة عليها
يفحصها الدكتور ليؤكد لهم انه لا يوجد سبب عضوي للألم أعطى لها حقنة مهدئة و خرج
كان يجلس بجانبها ممسك بيدها يق.بلها بقوة و يبكي بنحيب
سامر : انا اسف اسف انا السبب سامحيني
تحت أنظار ندى و أم عمر ينظرون باستغراب لا أحد يفهم ما يحدث
بدأت تستيقظ نظرت له وجدتها يبكي بشدة ممسك يدها سحبت منه يدها و بدأت بالقيام
اسراء : انا عايزة امشي
سامر : تمشي تروحي فين انت تعبانة مش قادرة
حاول أن يمسك يدها لتدفعه بعيدا عنها بقوة
اسراء : انت بالذات مش عايزاك تلمسني و لا اشوفك صدفة حتى فاهم
حاولت القيام و هي غير متزنة و رأسها يدور أمسكت ندى بها و أجلستها على الكرسي
سامر : طيب خليني اوصلك
اسراء : قولتلك مش عايزة حاجة منك ندى ممكن تجيبيلي تلفوني اكلم محمد
فعلا كلمت اخيها و تركتهم و ذهبت و هيا محطمة
لتنصدم اكثر من شدة فعل أهلها
أم محمد : اتطلقتي يا نهار اسود يا نهار اسود يا فضي.حتنا ده انتي مكلمتيش شهرين عملتي ايه عشان جوزك يتجوز عليكي و يطلقك اكيد كان في حاجة عشان كدة كنتي بترفضي العرسان
كانت واقفة تستمع إليهم بعذاب اكبر تركتهم و مشت ناحية غرفتها
اسراء : مش حادافع عن تفسي يا أمي بس اذا شايفاني فعلا المذنبة يبقى تجيبي س.كينه و تد..بحيني و تريحيني
دخلت غرفتها لتكتم شهقاتها تحت وسادتها تتمنى الموت حتى يستريح قلبها

 

صعد سامر لعمر بجنون و كان يكاد فقد عقله دخل شقته حتى وصل غرفته كان نائما ليوقظه بقوة
عمر بخوف : ايه في ايه حد يصحي حد كدة
سامر : يا برودك يا اخيه انت كمان نايم و لا كانه في حاجة حصلت
عمر : هو ايه اللي حصل
سامر بضحك : ايه اللي حصل لا ابدا يا ملاك انت ازاي كنت عامل فيها ملاك و انت شيطان من اللحظة دي انت لا اخويا و لا اعرفك عشان انت جرحتني اوي اوي
هبة : انت فاهم غلط يا سامر عمر عمل كل ده عشان …
أمسك يدها و أشار برأسه لا لأن عذاب سامر سيتضاعف اذا علم بالحقيقة
عمر : ربنا يسعد قلبك ي اخويا
اخذ هبة و خرج من البيت ذاهبا إلى بيتها و قد تجمع ألم الكون كله في قلبه
///
جالسة في غرفتها تبكي على ما حدث معها فقلبها يتألم بسبب حبها و يتألم لأجلهم
سمعت صوت ناحية النافذة ركضت لترى من أين هذا الصوت ليقفز شخصا ويضع يده على فمها مانعها من الص.راخ

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجت حبيبة اخي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!