روايات

رواية بعد فوات الاوان الفصل الرابع 4 بقلم حنين هاني

رواية بعد فوات الاوان الفصل الرابع 4 بقلم حنين هاني

رواية بعد فوات الاوان الجزء الرابع

رواية بعد فوات الاوان البارت الرابع

رواية بعد فوات الاوان الحلقة الرابعة

خديجه: انتي يابت ياماما انا جيت
هبه وهي خارجه من المطبخ: وايه ياختي لزمتها ماما بعد كلمت بت
خديجه: بدلعك يابووب ياجميل انتاا
هبه: ريحيي نفسي عشان دلعك ده مش هيخلني اتنازل واودكي في حته
خديجه: ليه بس ياماما انا بجد محتاجه اروح عشان احسن نفسيتي واكون مستعده لامتحانات السنه
هبه: شوف ازاي علي اساس انك مجتهده اوي يابت بصراحه
خديجه: اووووومال اي
هبه: طيب بصي انا موافقه عشان عارفه انك مش هتبطلي زن واهو بالمره كمان اروح اسكندريه اعد هناك عقبال ماترجعي
خديجه: ايوه بقا ياهبه ياجامده بحبك بحبك بحبك لو هشحت كده محبش قدك
هبه: ايوه يختي ايوه ماهوو عشان خلاص خدتي مصلحتك
خديجه: اخس عليكي اهبه احبيبتي ده انا بحبك قد الدنيا
هبه: اه منا عارفه المهم يزفته الرحله دي هتطلعي امتا
خديجه:يوم الجمعه يعني بعد يومين
هبه: ماشي ابقي رني علي ابوكي وقولي ليه عشان يكون عارف
خديجه: ياماما مدام لسه بتحبيه ليه مش عاوزه ترجعي وانتي عارفه انو بقا ندمان
هبه: خديجه اقفلي الموضوع انتي كنتي لسه صغيره ومش فاهمه حاجه ابوكي رماني اول لما شاف واحده احسن مني ونسي العيش والملح الي بنا نسي انا وقفت معاه ازاي وفضلت معاه لغايت لما بقا حاجه واول ماكبر رماني ونسي كل الي عملتو عشانو
خديجه: طيب ياماما اخر فرصه احنا كلنا بنغلط
هبه: خديجه قولت خلاص اقفلي علي الموضوع وسابتها ومشيت
عند يحيي روح البيت
سماح: ايه الي جابك بدري كده ييحيي
يحيي: مفيش حاجه ياماما وسابها ودخل اوضتو
سماح: هو في ايه وراحت داخله ليه مالك ياحبيبي شكلك مضايق
يحيي: بقا انا بعد كل الي عملتو ليها تطلع بتغفلني عشان اعملها كل الي هي عاوزه وعشان الفلوس كل ده عشان حبتها ليه تعمل فيا كده ليه ياماما
سماح: بص انا مش هسالك حصل اي بس انتا ليه ياحبيبي متقولش ان هي شر ومشيت وفي خير احسن ليك مش بدل مكنت تتجوزها وتعرف كده قول ياحبيبي الحمدلله (وٌعٌسِيَ تٌکْرهّوٌ شُيَئآ وٌهّوٌ خِيَرآ لَکْمً وٌعٌشُيَ آنِ تٌحًبًوٌ شُيَئآ وٌهّوٌ شُرآ لَکْمً وٌآلَلَهّ يَعٌلَمً وٌآنِتٌمً لَآ تٌعٌلَمًوٌنِ) فقول الحمدلله يحبيبي ان ربنا ظهر الحقيقه
يحيي: عندك حق يامي الحمدلله يلا بقا انا هصلي وانام ولما يجي احمد صحيني
سماح: ماشي ياحبيبي ونام بعدها
في الكليه عند هنا
هنا: اي ياسولي زعلانه ليه
سالي صحبت هنا من الطفوله ومخطوبه
سالي: مفيش حاجه ياحبيبتي
هنا: عليا انا بردو اوعي يابت ليكون خطيبك مزعلك
ضحكت سالي وقالت لا مش مزعلني
هنا: طب اي الي مزعلك
ردة سالي بحزن: بابا ياهنا الحمل بقا تقيل عليه اوي يعني جهازي وفلوس كليه غير كمان اخواتي وانا مش عارفه اعمل اي عاوزه اشتغل بس مش لاقيه شغل كويس وتعبتت من كتر التدوير ومش عارفه اعمل اي
هنا: امممم والي يساعدك
سالي: اكون مديونه ليه والله
هنا: لا مفيش الكلام ده احنا هنبقا شركا
سالي: ازاي مش فاهمه
هنا: يعني انتي دلوقتي محتاجه شغل وانا انتي عارفه اني نفسي يكون عندي عربيه اكل تيك واي صح
سالي: اه صح
هنا: انا بقا هقول لبابا ان انا قررت اعمل المشروع وانتي هتكوني معايا شريكه وهنفتحها بعد الكليه وكده نقدر نحل كل حاجه انتي هتشتغلي شغالنه مضمونه وانا هحقق حلمي في الاكل
سالي: طيب فكره حلوه وانا هبقا اخد نص المرتب بس والتاني هسدو ليكي
هنا: بصتلها بقرف عيب عليكي حته يعني ايه هكون دافعه حاجه من جيبي
سالي: لا بس بردو الحق حق
هنا: بصي نشوف الموضوع ده بعدين ويلا عشان المحاضره هتبدأ
سالي يلا
عند احمد
احمد: انسه امنيه انتي هتشغلي معايا وبره هيفهموكي كل حاجه
امنيه: تمام هبدا امتا
احمد: دلوقتي بس بقي انا عاوز التزام وشغل جامد
امنيه: تمام يافندم
احمد: بصلها وقالها فندم؟ ايه شغل التسعينات ده ياقديمه
امنيه: اومال اقولك ماشي يالاه
احمد: لا ياخفه اسمها ماشي يامستر احمد
امنيه: مستر اي هو انتا عايش في الدور كده ليه يابني فين التواضع
احمد: بقولك ايه يابت انتي شكلك جر مشاكل وانا كده هزعل وهجيب ناس تزعل لسانك ده هقطعهولك لو مسكتيش
امنيه: لا ده انا الي هزعلك ياض انتا اتجننت ولا اي بص هقولك نصيحه حلوه عشان انا خايفه عليك مني بلاش تضايقني علشان مخربش عليك وهزعلك ماشي ياباا
احمد: اي يابنتي انتي انا مش بكلم واحده ده انا كده بكلم واحد صحبي فين الانوثه يمااا انتي
امنيه: ماهو مع اشكالك دي مش بتنفع بصراحه وبصلتو بقرف وسابتو ومشيت
احمد: عنيفه اوي بس قمر بصراحه هيييححح
عند خديجه
خديجه: ايوه وافقت اني اطلع
منه: طيب الحمدلله كويس ان هي وافقت
خديجه: ايوه ده انا كنت هعيط لو موافقتش
منه: علي اساس البت عندها دم واحساس وبتحس زينا
خديجه: تصدقي بالله انا غلطانه اني كلمتك فعلا الصحاب في اجازه غوري وقفلت السكه
عند يحيي بيكلم صاحبو في الفون
ياسين: ياعم خلاص فكك منها وروق
يحيي: انتا فاكرها سهله يابني
ياسين: لا بس انا هقولك تاخد حقك منها ازاي
يحيي: ازاي يعني مش فاهم هتعمل ايه
ياسين: هفهمك بكره كل حاجه
يحيي: ياعم قول انجز
ياسين: تتجوز
يحيي: اتجوز؟؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بعد فوات الاوان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى