روايات

رواية بسمة الفهد الفصل الثاني 2 بقلم زينب نبيل

رواية بسمة الفهد الفصل الثاني 2 بقلم زينب نبيل

رواية بسمة الفهد الجزء الثاني

رواية بسمة الفهد البارت الثاني

رواية بسمة الفهد الحلقة الثانية

“وهما قربوا يتموا الكتب الكتاب فجأه بدون اي مقدمات”
بسمه قلبها اتقبض وردت بتسرع: لاااااااا
نجوي بتردد : يا ياا يا شيخ كمل معلش اصلها مجنونه
فارس قاعد ساكت عشان هو فعلا عارف ان بسمه مش موافقه انها تتجوزه وانهم بيعذ”بوها
فهد بإستغراب وبيبص لأثير: هو انتي مش موافقه ولا فيكي ايه؟
بسمه بدأت تعيط وجريت زي الاطفال ورا فهد : لا مش موافقه ابدا …” وكملت وهي بتبصلهم بقهره”حرام عليكم انتوا بتعذبوني ليه انا لا يمكن اوافق علي الجوازه دييي
المأذون اخد شنتطه : طب استأذن انا بقا
انور قام وقف وطلع المسد’س ووجهه علي المأذون وكلمه بتحذير : اقعد مكانك..

 

 

فارس قام وقف ومسك انور: اهدي يا انور
فهد بص لأنور بحده وقام وقف: خد بالك انك انت مش عامللي حساب؟
انور شال المسدس بغيظ : انت مش شايف الاستاذه دي بتعمل ايه؟؟
فهد : مافيش جوازات يا انور
انور بصوت عالي: نععععم
نجوي : اهدي بس يا استاذ فهد نتفاهم طيب
فهد : اهو دا اللي عندي يلا يا بسمه
انور راح شد بسمه وقال: بسمه مش هتروح مع حد
فهد بغضب وطلع المسد’س ووجهه عليه: انت عارف اني متهور سيبها احسن لك…”ووجه كلامه للمأذون” وانت اتفضل
المأذون بخوف: ط طب سلام عليكم ” اخد حاجته وخرج بسرعه”
“كل دا تحت عياط بسمه وخوف نجوي علي انور”
انور خاف لان فعلا فهد ممكن يقت’ل اي حد يعصبه: تمام انا هسبهالك بس حساابك معايا قرب” انور زق بسمه لفهد وفهد مسكها ووقفها ورا ضهره”
بسمه بتوجه كلامها لفهد: ارجوك مشيني من هنا
فهد : انا هاخدها ومحدش هايشوفها تاني..يلا”فهد اخد بسمة ونزل عربيته”
نجوي قعدت وبصت لأنور : انت هتسيبه ياخدها يامنيل
انور بغيظ: هسيبه يمشي ورا مزاجه ….انما انا هخليه يمشي ورا مزاجي
****************************
“فهد راكب العربيه ومتعصب وجنبه بسمه “

 

 

بسمه بعياط : هو حضرتك هتوديني فين
فهد متجاهلها ” ووقف بالعربيه قدام مكتب ”
بسمه : هو احنا فيين؟؟
فهد بصوت عالي : ماتبطليي عيااط صدعتيني
بسمه حطت ايديها علي بؤها زي الاطفال وعيطت
فهد طلع الفون : الو ….بقولك ايه من غير كلام كتير قابلني عند مكتب المأذون (…) ومعاك نادر ” معطالوش فرصه يتكلم وقفل فوشه”
فهد بيبص لبسمه ويكلمها بهدوء:ممكن تبطلي عياط؟
بسمه بتهتهه: ح حاضر..ممكن اعرف احنا فين؟
فهد : احنا قدام مكتب المأذون يابسمه…انا كنت هاخدك علي الفيلا علي طول بس لا انا هكتب كتابي عليكي الاول
نسمه بفرحه : بجد ؟؟؟
فهد : ايوه….اهم جم
نسمه بإستغراب : هما مين؟
فهد خرج من العربيه : اطلعي من العربيه تعالي يلا
” نسمه طلعت من العربيه وفهد مسك ايديها وهي استغربت ومسكت ايديه ”
نادر بإستغراب لأن فهد عمره ماحب يتجوز: في ايه يافهد انت هتتجوز بج…..
فهد : مش عايزه كلمه…انت هتكون وكيلي يا عمر ونادر هيكون “شاور علي بسمه” وكيل بسمة
عمر : ماشي ياصاحبي
************************************
” في مكان تاني وسط البلد”
باسم : همو’ت والاقيها يا ناصر
ناصر : مش انت اللي طلقت مراتك وقولتلها خدي بنتك؟
باسم بحزن : بس هي وحشتني يا ناصر هي وبنتي انا مش قادر اعيش من غيرهم
ناصر : انا هعرفلك مكانها ماتقلقش
باسم : ياريت وف اسرع وقت وانا هساعدك
،*************************************

 

 

” فهد دخل للمأذون وعمر كان وكيل بسمه ونادر وكيل فهد”
المأذون: بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
بسمه ابتسمت من قلبها وابتسامتها خلت اللي حواليا شارد في جمالها
فهد اخد باله ان كلهم مركزين معاها وحس بنار جواه : احمممم يابسمه
عمر فاق من سرحانه: الف مبروك يا فهد ربنا يخلي ….
فهد : الله يبارك فيك ياعمر
نادر : الف الف مبروك يافهد باشاا
” فهد شكر المأذون وخرج لعربيته هو وبسمه”
فهد : يلا انا عايز اخد مراتي ونروح علي بيتنا
” بسمه سمعت كلمت مراتي فرحت اوي ”
عمر بيغمزله : ايوه بقا عرسان جدااد
فهد : اتلم يا زفت …يلا يابسمة
” فهد ركب العربيه وجنبه بسمه”.
بسمه : انا بشكرك جدا بجد انت كد…
فهد تجاهلها وكمل كلامه: احنا دلوقتي هنروح محل لبس تشتري اللي انتي عايزاه كله
بسمه اتكسفت لأنها مش متعوده عليه : لا لا حضرتك هتتعب نفسك والفلوس بردوا
فهد : فلوسي هي فلوسك يابسمه….وبعدين ايه حضرتك دي متجوزه جدك؟
بسمه : انا اسفه بجد اقولك ايه طيب
فهد : قوليلي يافهد …هو انتي عندك كام سنه انا مأخدتش بالي؟
بسمه : عندي 18 سنه وانت عندك كام سنه
فهد بصلها بندم : 18 سنه؟؟انا ياستي عندي 30 سنه
بسمه بصدمه: ايه دا بجد…مش باين عليك خالص
فهد : امال ادتيني كام ؟
بسمه : مثلا بالكتير 25
فهد ضحك : ياجدع …” فهد وهو بيركن العربيه قدام محل كبير”طب يلا ننزل احنا وصلنا

 

 

بسمه نزلت من العربيه وقفت و بصت للمحل قد ايه هو جميل اووي وفخم وكبير ومليان كل اشكال والوان لبس بناتي
بسمه بصت للمكان بإعجاب وذهول: ايه دا الله
فهد : حلو المكان …..معلش انا كنت عايز اجيبك لمكان احسن من دا بس للأسف انا تعبان والمكان بعيد…بس لو عايزاني اوديكي المكان التاني ماعنديش اي مشكله
بسمه : لا لا هو في احلي من كدا…” كملت بحزن ” هو انا استاهل كل دا؟
فهد : طبعا تستاهلي اكتر من كدا
بسمه بحزن وهي بتبص لفستانها : وانا ادخل بالفستان المبهدل دا
فهد : ولا يهمك اي حد انتي زي القمر اصلا
بسمه ابتسمت بخجل
فهد : طيب يلا ندخل
بسمه بتردد : هو هو انت هتيجي معايا
فهد : ايوه انا جوزك عادي مكسوفه ليه …مسيرك هتتعودي عليا عادي…يلا يابسمه
“فهد وبسمه دخلوا المحل”
فهد للبنوته اللي واقفه: بصي احنا لسه متجوزين جديد تمام خديها خليها تختار لبس كتير واللي هي تشاور عليه اديهولها حتي لو سعره ايه
البنت : تمام تعالي يا حبيبتي” بسمه دخلت وراها وسابوا فهد قاعد برا”
البنت : بصي دا تحفه ايه رأيك
بسمه بصتله بخجل وصدمه : ايه دا لا طبعا دا ديق وقصير اوي
البنت استغربت : هو مش انتوا متجوزين جديد
بسمه حاولت تداري لأنها استغبت: ا اصل انا عندي من الحاجات دي كتير انا بس جايه اشتري شوية بيجامات ولبس خروج وكدا
البنت : اهااا طب تعالي القسم التاني
بسمه شافت فستان قصير شكله حلو لونه احمر وشكله شيك جدا حبت تجيبه : ممكن تديني دا حلو جدا
البنت : اكيد يحبيبتي

 

 

” اشترت خلاص كل حاجه وطلعت لفهد”
البنت : حضرتك انا جبتلها كل اللي هي عايزاه تمام
فهد طلع فيزا وعطاه للكاشير: اتفضل شوف الحساب كام انا هدفع فيزا
” فهد طلع هو وبسمه ركبوا العربية وبسمه كانت مبسوطه..وبتدعي ربنا انه يكون حنين معاها كدا يمكن ربنا عوضها …وفهد بيبصلها وفرحان انها مبسوطه….بس ف نفس الوقت مستغرب نفسه هو فعلا حنين كدا علي واحده اول مره يحس احساس غرب تجاها”
فهد : يارب تفضلي مبسوطه كدا علي طول
بسمه : انا مش عارفه اقولك ايه بجد
“وصلوا الفيلا ونزلوا من العربيه”
بسمه دخلت الفيلا ومندهشه جدا : ماشاء الله بجد هي دي فيلتك
فهد : فيلتنا قصدك…” كمل وهو بينادي علي داده كريمه”
داده كريمه: نعم يافهد بيه ….”بصت لبسمه بإستغراب بعد كدا ابتسمتلها” ازيك ياجميله
فهد بإبتسامه : اقدملك دي بسمه مراتي ….بسمه دي داده كريمه
بسمه : ازي حضرتك ياطنط
داده كريمه : بسم الله ماشاء الله عليك يحبيبتي ربنا يحرسك والف مبروك…احضرلكم العشا
فهد بإبتسامه : لا انا مش جعان شوفي بسمه لو جعانه
داده كريمه : حبيبتي عايزه تاكلي ايه؟
بسمه : لا انا مش جعانه ياطنط انا بس عايزه انام.
داده كريمه: طيب ياحبايبي اطلعوا ولو عايزين حاجه شاوروا بس
فهد : تسلمي يا داده كريمه
” فهد طلع معاها الاوضه ”
بسمه : دا سرير واحد ….هو انا هنام فين؟
فهد شاور علي السرير: هتنامي هنا
بسمه : وانت هتنام فين
فهد شاور علي نفس السرير : هنام هنا بردو

 

 

بسمه : لا طبعا خلاص انا هنام علي الارض
فهد : بسمه اسمعي الكلام انتي ماتعرفينيش
بسمه : ا انا اسفه بس مش هاينفع
فهد تجاهلها ودخل الحمام غير هدومه وخرج
بسمه بتردد : ممكن انزل الحمام اللي تحت اغير هدومي طيب
فهد : امال الحمام دا بيعمل ايه هنا
بسمه : ططب خلاص هغير ف الحمام دا
” بسمه دخلت غيرت وغسلت وشها ولبست بيجامه واسعه عليها ميكي شكلها كيوت وسرحت شعرها الطويل الجميل ولبست عليه الطرحه وخرجت ”
فهد بصلها بإعجاب بس اتدايق وهي لابسه الطرحه : يعني انتي لابسه بيجامه وهتنامي بالطرحه؟؟
بسمه : لا قصدي اه عادي بنا…
فهد بنرفزه : بسمة اقلعي الطرحه مش عايز استعباط انتي مش متجوزه جدك قلتلك
بسمه خافت وغمضت عنيها بخجل وشالت الطرحه …شعرها اتفك ونزل لوسطها كان شكلها قمر اوي
فهد بذهول وهو بيقرب : طب م انتي حلوه اهو

 

 

بسمه بترجع وهي تايهه: ا ايه…ممكن ترجع بعد اذنك
” فهد رجع نام علي السرير وبسمه نامت وكانت شبه الملاك وفهد سرحان ونام
فجأه سمع صوت حاجه اتكسرت وحد بيصوت و ملقاش نسمه جنبه و…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية اضغط على : (رواية بسمة الفهد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!