روايات

رواية بداية جديدة الفصل الثاني 2 بقلم إسراء ابراهيم

رواية بداية جديدة الفصل الثاني 2 بقلم إسراء ابراهيم

رواية بداية جديدة الجزء الثاني

رواية بداية جديدة البارت الثاني

رواية بداية جديدة الحلقة الثانية

جومانا بصدمه وهي بتبص لمروان : مراتك
مروان: جومانا اهدي هفهمك كل حاجه
جومانا: تفهمني ايه رد تفهمني ايه
مروان: لارد
جومانا: متقولش حاجه اخرس اخرس ايوه مهو العيب عليا انا مغفله قولت يا بت ما تخليه يسافر ايه يعني ده انتم حب 16سنه ولما مكلماتك قلت قولت يعيني اتلاقيه مشغول وكدبت كل احساسي بسبب ثقتي الكبيرة فيك بس طلعت مغف*له وانت طلعت وس*خ
مروان: ينفع تسمعيني
جومانا وهي بتديلوا بالق*لم: اسمع ايه هو سوال واحد ليه ولا اقولك متردش وجريت وسابته
*باك *
مروان: انا فعلا بكر*هك انت دمر*ت حياتي كلها انت سبب كس*رت جومانا في يوم ده ولحد النهاردة
يونس: انا عملت ده عشان مصلحتك بس انت اللي غبي وطايش
مروان مردش عليه ومشي
عند جومانا في العربيه: الو يا ليلي انا جايه اخدك اهو
ليلي: تمام
في البيت
شيماء : انتو جيتوا تعالوا عايزاكي في موضوع يا جومانا ويلا يا ليلي انتي وزينه علي اوضتكم
جومانا: في ايه يا ماما
شيماء: بصي هو طلب غريب بس عمك عزمنا ليه معرفش
جومانا: عزمنا!! عزمنا ليه ان شاء الله لا مش هنروح
شيماء: يا بت نروح نشوف يمكن يكون عايزك في حاجه مهمه
جومانا: هنروح نعمل ايه يا ماما لا مش عايزه اشوفهم مش ناقصه ولو في مواضيع مهمه يبقا يقولها في الشركة
شيماء: عشان خاطري انا يا جومانا
جومانا: يوووه يا ماما انتي خاطرك غالي عندي بلاش كده ماشي يا ماما البسوا
في بيت عمهم
ياسين: اهلا جومانا هانم بنفسها عندنا
جومانا: مغص*وبه والله ثم انك ليك الشرف اصلا انك تشوفني مرتين
ياسين: يعم ماشي يلا السفره جاهزه
يوسف : يا ساتر في حد يشوف الخلقه ديه علي الاكل
ليلي: هو انت تطول اصلا يالا انت ده انت ليك الشرف
ياسين: يالا في ايه يا بت
كان لسه هيكمل بس قاطعوا ياسين: اسكت يا يوسف مش عايزين مشاكل
يونس: تعالي يا ياسين عايزك
في المكتب
ياسين: ايه مش ناوي تديها حقها ولا ايه
يونس:ما هو انا عايزك عشان كده عايزك تلين دماغها شويه اصل هي بتحبك وهتسمع كلامك
جومانا بزعيق وهي بتفتح الباب: انت كنت عارف يا ياسين كنت عارف
البيت كلوا جيه علي الزعيق
شيماء: في ايه يا بنتي
يونس: في ايه اي دي بس مش متر*بيه دي بتتصنت علينا
شيماء: اخرس قط*ع لسانك بنتي متربيه احسن تربيه
جومانا: استني يا ماما بص بقي خلاصه الكلام يا راجل انت ان الكلام اللي انا قولتوا الصبح مش هيتكرر وده اخر كلام عندي ومشيت
يوسف: في ايه يا بابا هي البت ديه بتكلمك كده ليه
يونس: اطلعوا بره دلوقتي
تاني يوم عند جومانا في البيت: الو مين معايا
هدي : معايا اخت ليلي هاني
جومانا: اه في ايه
هدي : معلش يا فندم احنا عايزين حضرتك في المدرسه ضروري
جومانا: انا جايه حالا
في المدرسه في مكتب المدير
جومانا دخلت لقت يوسف سايح في دم*وا ومعاه ياسين و مروان
جومانا: في ايه ليلي عملتي ايه في ايه
ليلي: معملتش حاجه
يوسف: كدا*به اومال مين اللي فتح دماغي
المدير : استني يا يوسف بعد اذن حضرتك يا استاذه جومانا شايفه اختك عملت ايه ودي مش اول مشكله صح ولا ايه
جومانا: وانا اختي مش مجنو*نه اكيد النط*ع ده عملها حاجه
يوسف:هو مين ده اللي نط*ع…
ياسين: اسكت يا يوسف خلاص يا مستر حصل خير دول عيال
مروان: لا مفيش خير يعني اي اخويا دماغوا تتفت*يح ونسكت
‏ياسين بهمس : مروان لم الدور بلاش مشاكل

‏المدير : يعني انا اعمل ايه
ياسين: هما الاتنين يتجازو عشان غلطوا
المدير: رفد تلت ايام كل واحد
قدام المدرسه
يوسف: احمدي ربنا اني معملتش محضر
جومانا: محضر في عي*نك هو انت غلطان وبتقاوح
يوسف: انا مغلطش وغير انك مكنتيش حاضرة علشان تحكمي
جومانا: حتي لو مش حاضرة فانا واثقة في تربية اختي كويس جدا
يوسف: هكون مستني اي منكم متربين من غير اب هتكون حالتكم عاملة ازاي
ياسين بزعيق وضربة بالق*لم: ده انت طلع تربية وس*خه فعلا بقا
يوسف: اي هو انا كذبت
ليلي: جريت ركبت العربية وقعدت تعيط
جومانا: عارف يا يوسف لو شوفت دمعه وحده في عين اختي انا هعمل فيك اي وعمر ما كان ان ابونا ميت ده عيب فينا بالعكس في ناس ابهاتهم عايشة وبتبقي حالتهم ابش*ع بكتير وبتبص ناحيه مروان
يوسف: متقدريش تعملي حاجه
ياسين: بس بقي مروان خد يوسف وامشي
مروان: استني يا ياسين انت واقف معاها كده ليه يعني ثم انه تعالي هنا اختك مر*يضه نفسيه واخويا مش غلطان
جومانا: اختي مش مر*يضه نفسيه انت واخوك مجا*نين وغير ان ياسين اصلا بقا شبهكم وبيخبي عليا ومش عايزة اعرف حد فيكم تاني
مروان: انا غلطان اصلا اني اعتبرتك بني ادمه وبتكلم معاكي
ياسين: لو سمحتي يا جومانا روحي ليلي وعايز اتكلم معاكي
جومانا: مفيش كلام بينا انسي
ياسين: لو سمحتي يا جومانا
في كافيه
جومانا: نعم عايز ايه
ياسين: والله انا لسه عارف من قريب اقسم بالله وكنت هقولك بس فعلا كنت مستني والله هو ده اللي حصل
جومانا: بجد ومقولتش علي طول ليه
ياسين: حسيت انه مش وقته يا جومانا مش عارف بجد
ياسين: بصي يا جومانا انا مستعد اعمل اي حاجه تطلبيها بس بلاش نشو*ه علاقتنا زي ما الباقي مشوه من جوه
جومانا: عايزاك تساعدني اجيب حقي
ياسين: عايز تفاصيل اكتر وانا معاكي في اي حاجة
جومانا: بص مبدائيا انا عارفة ان الشركة مشتركة في حاجات كتير فيها فس*اد وعمي هو المسؤول عن كل ده وانت دراعه اليمين فعايزة تقارير تثبت ده
ياسين: طيب هفكر
جومانا: نعم!!
ياسين: خلاص موافق بس هو انتي كده هتحب*سي بابا
جومانا: لا هبت*ذه بس
ياسين: اصيل يابو حميد
جومانا بضحك: بذمتك مش عندي حق
ياسين: of course يا هندسه طبعا معاكي حق
جومانا وهي بتسقف وتضحك: اوعا يا ياسو عنجليزي ده
ياسين: مش انتي بس اللي تعرفي تتكلمي انجليزي
جومانا: طيب يلا بقا بصفتي مديرتك يلا من هنا علي الشركة
ياسين: هقهقهق مديرة مين يا حلوه انتي انا محدش يمشيني
جومانا: اوماااال يلا ياد من هنا بدل ما اكلم اللي بالي بالك واقولها بيصيع
ياسين: طب س… س… سلام
في الشركة
السكرتيره: استاذه جومانا يونس بيه عايزك
جومانا: تمام
في مكتب يونس
جومانا: ها قول عايز اي معنديش وقت اضيعه معاك
يونس: ما تتكلمي عدل واحترمي اني عمك واكبر منك سنا ومقاما
جومانا: لما الكبير ميحتر*مش نفسه يبقا ده جزائه وانت اه اكبر سنا لكن مقاما مظنش لان المقام مش بالسن يا عمي ولو كان عندي ليك ذرة احترام حتي فهي راحت بعد الورق اللي زورته ان الشركة ملكك بس يلا كل واحد وحقيقته بتبان في الاخر
جومانا بصوت عالي: ها سمعاك قول طالبني ليه
يونس: انا موافق انك تبقي رئيسه مجلس ادارة معايا
جومانا: اصلا ده حقي ومش ده اللي عايزة اسمعه
جومانا وهي بتلف حواليه: انا عايزة اسمع ان الكلمه الاخيرة والاكيده هتبقي مني انا في الشركة دي وهتقول كده قدام الموظفين وهنمضي عقود بكده
يونس: الموظفين لا قدري هيبتي قدام الموظفين
جومانا بزعيق: وانت ليه مقدرتش ان ابونا مات واننا بنات لوحدنا ليه اخدت فلوس وسلطه مش من حقك ليه عملت كده بس الواضح ان بابا كان عارفة صنفك كويس اوي وسابلي ورق يثبت حقي انا واخواتي مع اني مكنتش عارفة ليه بس مع الوقت عرفت ان صنفك هو الند*الة وهو كان قلقان علينا
يونس: خلاص موافق
جومانا: حلو كده يلا اطلع بقا قدام كل الموظفين وقول كده واه نسيت اقولك علي حاجه انا عندي شرط
يونس: انتي كمان هتتشرطي
جومانا: انا اشرط براحتي وانت تسمع وتنفذ
جومانا: شرطي هو…..
يونس: لا مستحيل
وبس كده البارت انتهي اتمني يكون عجبكم
للكاتبة: إسراء إبراهيم
وياتري اي شرط جومانا وباي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بداية جديدة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى