روايات

رواية انت قدري الفصل التاسع عشر 19 بقلم رحاب القاضي

رواية انت قدري الفصل التاسع عشر 19 بقلم رحاب القاضي

رواية انت قدري الجزء التاسع عشر

رواية انت قدري البارت التاسع عشر

انت قدري
انت قدري

رواية انت قدري الحلقة التاسعة عشر

#انت_قدري
البارت 19
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
احمد ابتسم بخبث وقال
وانتي وحشتيني اكتر يا حبيبتي..
بصت رنا لريم وقالت
مين دي با بيبي؟..
ريم بغيظ قالت
انا ابقي مراته يا عينيا..
رنا ضحكت وقالت
قصدك طليقته، ولا انت بتضحك عليا يا مودي؟..
ريم وقفت وقالت
يا ايه؟…
احمد بخبث
بتدلعني عندك مانع..
رنا
يلا بقي يا مودي انت وعدتني اننا هنتغدي مع بعض النهارده..
احمد
اوكي يا حبيبتي هخلص بس حاجه في الشغل ونروح..
ريم بحده
وبالنسبالي انا بقي ايه يعني؟..
رنا
سوري بس احنا بينا مشروع خطوبه وكده ومحتاجين نتعرف اكتر..
ريم بصوت واطي
هو لحق ابن الناقصه..
احمد
بتقولي حاجه يا ريم..
ريم مسكت شنطتها وقالت
مبروك بقول مبروك وابقي كلم بابا بقي وخلص معاه الموضوع ده..
احمد
ياريت هيكون احسن وان شاء الله في اسرع وقت كمان..
طلعت ريم وقفلت الباب ورااها وحطت ودنها علي الباب قربت منها السكرتيره وقالت..
السكرتيره
يا انسه لو سمحتي ما يصحش اللي حضرتك بتعمليه ده..
ريم بغيظ
بقولك ايه انا عفاريت الدنيا كلها بتتنطط قداامي ابعدي عن طريقي احسنلك..
السكرتيره بخبث
طيب علي فكره بقي دكتور احمد عنده كاميرات جوه واكيد شايف اللي بتعمليه..
برقت ريم وقالت
احييي…
فتح احمد الباب وقرب منها وقال
في ايه يا ريم..
ريم وشها احمر وقالت
ااا مم انت من امتي تعرف السلعوه اللي جوه دي؟..
احمد
وانتي مالك مش انتي عايزه تطلقي ده اللي ليكي عندي..
ريم بحده
لا انا كنت مراتك وواضح جدا انك كنت علي علاقه بيها من زمان، يعني كنت بتخوني..
احمد بخبث
لا لا دي كانت صديقه زيك انتي وطارق كده، ولو هتسميها خيانه يبقي انتي اللي خونتي الاول..
اتملت عيونها دموع وقالت
معاك حق مبروك مرت تانيه يا مودها..
_ قالت كلامها ومشيت واحمد ابتسم بانتصار انه شاف غيرتها عليه وكمان خلاها تحس باللي كان بيحس بيه لما كانت بتكلم طارق..
طلعت رنا وقالتله
انا كده عملت اللي عليا يا دكتور احمد؟..
احمد
انتي سكرتيرة كامليا مش كده؟..
رنا
ايوه انا، والحمد لله والموضوع عدا علي خير والا كانت شويه كمان وهتاكلني..
ابتسم احمد وقال
ياريت..
رنا
نعمم؟..
احمد
لا لا مش قصدي اتفضلي وشكرا تعبناكي معانا..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_ وفي الشركه بتاعت كامليا..
دخلت هي وممدوح ولقيت الموظفين بتوعها كلهم رجعو وبيسقفولها وجايبين ليها ورد..
كامليا بتوتر
انت ايه اللي عملته ده انا كنت نزلت قرار ان الكل يقدم استقالته عشان هصفي الشركه هنا…
ممدوح بصوت واطي
لا ما انا قولتلهم انك عيله وبترجعي في كلامك عادي..
قرب منها موظف وادها ورد وقال
اتفضلي يا مدام كامليا احنا كلنا بجد. مبسوطين اننا رجعنا تاني تيم واحد وان شاء الله نرجع اقوي من الاول..
اخدت منه كامليا الورد وقالت
ان شاء الله وميرسي علي الورد..
ممدوح
خلاص بقي يا جماعه نشوف شغلنا ومدام كامليا معانا اهو وعايزين شغل من نار..
قربت منه كامليا وقالت
اتنيل تعالي ورايا عايزاااك..
_ قالت كلامها ومشيت من قدامه راحت مكتبها، وممدوح بصلها بقلق وقال..
ممدوح
يا منجي من المهالك ياااارب…
_ راح ممدوح وراها واول ما دخل المكتب حدفته كامليا بالورد في وشه وقالت..
كامليا
انت ايه اللي هببته ده وازاي انا ما عنديش خبر؟..
ممدوح
ما انا وصلت لهشام اخوكي وهو ساعدني لما لاقاكي مكتئبه بقي واتأكد ان راحتك هنا في مصر مش هناك..
كامليا بحزن
انت جيبتني عشان شغلي صح؟..
ممدوح بخبث
طبعا اومال انتي فاكره ايه؟..
كامليا بغيظ
تعرف انت حيوان وحقير وقذر وواطي واطلع بره..
ممدوح بخبث
انا مش هخطب ساره لقيت انها مش مناسبه ليا..
ابتسمت كامليا بتلقاييه وقالت
بتهزر صح…
وبعدين كشرت وقالت
ااااقصد عادي يعني انا مالي بحاجه زي دي؟..
ممدوح ضحك وقال
هههههه يا حقووده بقي فرحانه قي البت وفي خربان البيوت…
كامليا
قولتلك موضوع ما يخصنيش انت نفسك ما تخصنيش ولو علي انك رجعتني لشغلي تاني والسركه هارجع تقف علي رجليها فده واجبك لاني اهملت كل حاجه في حياتي عشانك وانت اهو بترد المعروف..
ممدوح
معني كلامك اني خلاص وجودي ما بقاش مهم..
كامليا بحده
بالظبط وياريت تقدم استقالتك..
ممدوح
ما انا فعلا هقدم استقالتي..
كامليا
والله ومستني ايه حضرتك بقي؟..
ممدوح قرب منها وهي رجعت لورا وقالها
كنت مستني اجيبك وبعدين ما هو طبيعي راجل زيي يقدم استقالته عشان الايام الجايه ما يتقالش عليه جوز الهانم..
كامليا بصتله بعدم تصديق وقالت
اييه انت قولت ايه؟..
ممدوح كتم ضحكته وقال
انتي هتعملي فيها طرشه مش هكرر كلامي مرتين…
كامليا بتوتر
طيب انت رايح فين؟..
ممدوح بهدوء
يا ستي بعد ما موضوع ولاد عمي خلص ابويا رجع الحمد لله وطلع عايش..
كامليا بصدمه
بتهزر ايه الفيلم الهندي. ده؟…
ممدوح
سبحاانه المهم ان احنا مش عايزين نرجع البلد دي تاني وقررت اني هفتح شركه صغيره هنا بقي..
كامليا
انت بتقولي كده ليه انت مالي اصلا، اتفضل بره..
ممدوح بغيظ
ايه يا بت الرزاله دي، علي العموم انا ماشي عشان مش فاضي وتشتغلي هنا وبس مش عايز هئ ومئ…
كامليا
وانت مااالك ممدوح امشي بدل ما اطلبلك الامن..
ممدوح بغيظ
مااشي اهو بس خليكي فاكره اللي انتي بتعمليه ده..
_طلع ممدوح وكامليا راحت قعدت علي مكتبها وقالت وهي مبسوطه..
كامليا
واخيرا رجعت لحياااتي، بس ان ما ربيتك يا ممدوح ما ابقاش انا كامليا..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_ وفي بيت طارق
رجع من المستشفي وراح للشقه اللي فيها رباب لقي مامته طالعه من هناك وهي مدايقه..
طارق
في ايه يا ماما هي المجنونه اللي جوه دي عملتلك حاجه؟..
سهير
لا بس انت ليه مزعلها..
طارق
مش مزعلها يا ماما علي فكره انا اا…
سهير بحده
انت جايب بنت الناس تمرمطها معاك وعشان مين، عشان اللي خزوقتك، بقولك ايه انا حبيت رباب ودخلت جوه قلبي كده وربعت ولو زعلتها تاني هعتبر انك بتزعلني وهغضب عليك..
طارق بسخريه
ادخلي يا سهير نامي الله يهديكي..
سهير بدموع
تعرف فيها من طيبة اختك الله يرحمها اوعي تزعلها عشان خاطر اختك كانت هتبقي فرحانه لو كانت عايشه وشافتها كانت هتحبها اووي..
ابتسم طارق وقال
اطمني مش هزعلها، ادخلي انتي بس جهزيلنا الغدا لحد ما اشوف رباب واجيلك..
سهير
حاضر يا حبيبتي…
_ ودخلت سهير شقتها، وطارق دخل عند رباب ولقاها مطلعه شنطة هدومها بره اوضتها وقال، وطالعه وهي ماسكه ايد امها..
رباب
يلا يا ماما معلش تعباكي معايا..
طارق
علي فين يا هانم؟..
رباب بحده
واخده امي وماشيه هو انو فاكر لما تطردني من المستشفي عشان يعني فتحت دماغ الست ساره بتاعتك هقعدلك هنا انسي يا عنيا..
قرب منها طارق ومسك ايد سميه
هو انا عارف اننا ممرمطينك معانا، بس اعمل ايه في دماغ بنتك..
_واخدها عشان يدخلو الاوضه جوه ، ورباب اتعصبت قالت…
رباب
انت بتعمل ايه احنا هنمشي..
طارق بحده
ما اسمعش صوتك هدخل امك جوه وجايلك…
رباب بعصبيه
تعالي يا حيلتها هو انا هخاف منك يعني..
_ دخل طارق سميه ونيمها علي السرير، وطله وقفل الباب وبص لرباب بحده..
طارق
انا عايز افهم بقي انا كيس جوافه واقف كنت، هي غلطت فيكي سيبيني اتعامل مش تخبطبها بالروسيه تخليها يغمي عليها..
رباب مسكته من هدومن وقالت بعصبيه
بقولك ايه يااااه صوتك هيعلي عليا تاني هعمل منك لحمه مفرومه للقطط والكلاب انت فاهم ولا لا؟..
طارق بقلق
في ايه يا شبح. ده انا بهزر معاكي والله، فيها اما اطردت من المستشفي ومستقبلي هيبوظ عادي يعني..
رباب بقلق
ايه ده هما طردوك انا اسفه..
طارق بقلق
رباب انا بخاف منك اوقات بتكوني رقيقه واوقاات بتتحولي لابراهيم الابيض..
رباب بحده
ما انت لو ما كنتش طردتني وقولتلي روحي البيت انا كنت هتصرف وما كنتش هتطرد..
طارق قرب منها وقال
انا ما كانش قصدي اطردك، بس انو كنت عارف ان ابوها هيجي وابوها ده راجل شايف نفسه وما كنتش هتحمل حد يقولك حاجه وانا واقف..
ابتسمت رباب
بجد؟..
طارق قربها ليه بهدوء وقال
بجد طبعا مش مراتي..
بعدت عنه بسرعه وقالت وهي مكسوفه
علي فكره احنا لسه في حكم المخطوبين فتتلم..
طارق بصدمه
رباااب ايه ده؟…
رباب بقلق
هو ايه؟..
طارق بخبث
طلعتي بتتكسفي وبتحمري وفيكي انوثه اهوو..
رباب بغيظ
شوفت اهو الحمد لله طلعت في حاجه متشابهين فيها…
طارق قرب منها وهو متعصب وهي خافت
طارق والله هصوت والم عليك العماره كلها..
طارق بهدوء
ابقي خلي الشباك مفتوح..
رباب
ليه؟…
طارق بغيظ
عشان لو جبهتي اللي طارت من شويه رجعت ما تقفش بره كتير..
_ضحكت رباب اووي وطارق قرب منها اكتر وقالها بصوت هادي…
طارق
انتي حلوه اووي يا رباب ازاي ما كنتش واخد بالي انك بالحلاوه دي..
رباب يتوتر
ااا مم ما شكلها كانت نضارتك بايظه وقتها..
طارق لمس وشها بأيده وقال
لا ده النظر كله كان بايظ، الخميس الجاي هتكون الدخله مش كده؟…
رباب بصدمه وهي باصه ورا طارق
ماما..
طارق
لا ما تشغليش بالك هخليها عند امي عشان نبقي براحتنا هنا..
رباب
يا عم اتنيل ماما واقفه وراااك..
صوت طارق بخوف ووقف ورا رباب وقال
والله العظيم الست دي ملبوووووسه والله ملبوووسه..
رباب كتمت ضحكتها
اعملك حاجه يا ماما يا حبيبتي..
_مسكت سميه ايد رباب واخدتها معاها جوه اوضتها ورزعت الباب في وش طارق..
طارق بغيظ
طيب يا حماتي دي مراتي علي فكره.. اللهي تنامي ما تقومي يا حفيدة دراكولا انتي..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_ وفي بيت اهل ريم..
كان ممدوح قاعد بيتفرج علي الماتش ورشاد ماسك ورق وبيقرا فيه، وريم بتعيط والكنبه حواليها كلها مناديل..
ممدوح
ما تشوت ياااه بقي..
ريم بغيظ
بدل ما انت بتتفرج علي الماتش تعالي واسيني..
رشاد
ما يصحش كده يا ممدوح..
ريم
قوله الجزمه..
رشاد بخبث
ما تعليش صوتك وانت بتتفرج علي الماتش يا حبيبي الجيران تدايق مننا..
ريم ببكاء
اخص عليك يا بابا والله زعلانه منك..
ممدوح بخبث
ما انتي اللي من صباحية ربنا بتعيطي ومش راضيه تقوليلنا ايه اللي مزعلك..
ريم ببكاء
مين قالك اني بعيط بالعكس انا زي الفل اهو..
ممدوح
ما هو باين من كوم المناديل اللي جنبك ده
قامت ريم وقعدت جنبيه وقالت
هو انت تعرف البت اللي خطبها صاحبك صح؟..
ممدوح بخبث
ايوه اعرفها دي كانت زميلتنا زمان في المدرسه وكانت بتموت في احمد…
ريم بغيظ
شوفتو اهو اللي انتو كنتو بتقولو عليه محترم وبيحبني ما صدق اطلق منه وراح خطبها..
رشاد
هو عمل حاجه حرام ولا عيب ده حقه..
ريم ببكاء
بس مش بالسرعه دي يا جماعه..
ممدوح
وانتي مالك انتي عايزااه يفضل زعلان عليكي علي طول ما طبيعي الراجل يشوف نفسه ويتجوز..
ريم ضربته بالمخده
علي فكره هو لو كان صاحبك فانا اختك يا خازوق ساره..
رشاد
انتي بتعايري اخوكي ياااابت..
ريم بحزن
مش بعاير حد انا داخله انام ومش فارق معايا اصلا…
_دخلت ريم اوضتها وفتحت موبيلها وفضلت تقلب فيه، ودخلت علي حساب احمد علي الانستجرام وفضلت تتفرج علي صوره وابتسمت وقالت..
ريم
هو انا كنت متجوزااه ازاي ده يعني…
_واتحولت ملامحها للحزن لما افتكرت انهم خلاص ما بقوش متجوزين وانها مش من حقها حتي انها تتفرج علي صوره وانه بقي لغيرها..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_ في بيت طارق كان احمد عندهم وقاعد مع رباب ومامتها…
احمد
تقريبا مامتك هنا احسن مش كده؟..
رباب
ايوه بقيت بتتحرك اكتر من الاول…
احمد
معلش يا رباب انا عارف اني قصرت معاكي لما كنت مسافر وحصلت المشكله مع اهلك بس اهو طارق اتصرف.
رباب بقلق
هو قالك ايه؟..
احمد
في ايه؟…
رباب بقلق
بص بصراحه هو قالم انه متجوزني شفثه اصلا انت مش محتاج ترد هي باينه لوحدها..
ابتسم احمد وقال
تعرفي ان طارق كنت بتعصب منه كتير وكنت بفضل ادعي عليه دعوات بغل وحقد والحمد لله ربنا استجاب واهو اتجوزك…
رباب
قصدك ايه بقي يا دكتور..
احمد
قصدي انك اهو متجوزه الواد عاقل، يبقي يفضل كده..
رباب بثقه
بعون الله شهر واحد وهتلاقيه بيعقب في الشارع..
احمد
ياريتها تيجي علي كده، المهم الواد طارق كويس وابن ناس…
رباب بصوت واطي
بس كيوت شويه..
احمد بغيظ
بالنسبالك يا تربية الشوارع انتي..
رباب
ليه قلة القيمه دي يا دكتور يعني ما انت زيه برضو..
احمد بحده
اسكتي يا رباب انا غلطان اني جيتلك اصلا..
دخل طارق وقاله
منورنا يا دكتور احمد..
احمد
بنورك يا طارق المهم انا فهمت خالي الموضوع ومن بكره تقدر تيجي تكمل شغل في المستشفي..
وراح قعد جنب رباب وقال
مش وقته انا بجد اسف بس انا ناوي افتح عياده وده اللي نفسي فيه..
احمد
بس انا محتاجلك معايا في المستشفي وخصوصا اني ما بقتش موجود علي طول، وعلي فكره انا ليا النص في المستشفي وهمسكك الاداره مكاني..
طارق
طيب تمام بس انا الخميس الجاي فرحي وبعده اسبوع اجازه وارجع بقي المستشفي..
احمد بسخريه
اسبوع قلبك ابيض ده انت هتطفش منها من تاني يوم…
طارق
ادينا بنحلم وربنا يستر..
رباب
بقي كده طيب مش متجوزه بقي انزل سغلك من بكره..
احمد
يا جماعه مش كده انا مش جاي اخرب بينكم..
وقف وقال
علي العموم الف مبروك، وخلي بالك منها يا طارق رباب اختي واكتر كمان..
طارق
والنبي وصيها هي وامها عليا الاول..
ضحك احمد ورباب قالتله
شكرا يا دكتور احمد يتردلك في الافراح ان شاء الله..
_ ابتسملها احمد وبعدين مشي وطارق راح معاه عشان يوصله،وقربت رباب من مامتها وحضنتها وقالت..
رباب
انا مبسوطه اووي يا ماما من زمان ما فرحتش كده..
_رفعت سميه ايدها وحضنت بنتها من غير ما تقول ولا كلمه، وكان طارق واقف عند الباب وبصلهم وهو مبتسم وبعدين مشي راح شقته..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دخل عندها رشاد وقال..
رشاد
لو كنا بنسمع الكلام ما كناش وصلنا لهنا..
مسحت ريم دموعها بسرعه وقالت
ما فيش حاجه علي فكره..
رشاد
حتي زعلك بتعاندي فيه، يا بنتي دي مش شطاره ولا انتي كده باينه قدامنا جامده بالعكس انتي ضعيفه اوووي..
قعد جنبيها ومسك ايدها وقال
عارفه الشاطر والقوي بجد هو مين، اللي يعترف باللي جواه من غير ما يخاف من حد، اللي يقول اللي عايزه من غير خوف وفي نفس الوقت ما يجرحش حد بالكلام ده ينقي كلامه يقول اللي عايزه بس بطريقه محترمه..
ريم بدموع
هو انو زعلانه وجدا لما شوفته مع واحده غيري، انا عمري ما اتخيلت ان احمد يعمة كده..
رشاد
عشان متسرعه حاكمه علي كل حاجه من بره، زي موضوع طلاقك ده لو كنتي فكرتي لحظه واحده في اللي هيحصل بعد كده ما كنتيش طلبتيها منه..
ريم بسخريه
لا انا معايا حق اهو موضوع طلاقي ده خلاني اعرف حقيقته وانه ما صدق اطلع من حياته عشان يدخل غيري..
رشاد بجديه
ريم انتي بتحبيه ولا لا ورد واحد بس عليا..
_سكتت ريم شويه وافتكرت اليوم اللي قضته هي واحمد هنا وانه عملها اللي عايزااه واكلهة كشري وجريو في الشارع وكان بيغنيلها الاغنيه اللي بتحبها، وابتسمت بدموع وقالت..
ريم
في مره كده كان كويس اووي معايا وكنت حابه اوي وجوده في حياتي، وفي اوقات تانيه كان بيخوفني منه وبيهددني وبرغم اني ما كنتش بحب كده الا اني كنت عارفه انه خايف عليا..
رشاد
بس ده مش رد لسؤالي انتي بتحبيه ولا لا، بطلي عند والدماغ الناشفه دي سيبك منها وردي باللي جوه قلبك..
ريم ببكاء
ايوه بحبه يا بابا وغيرت اووي عليه كمان لما شوفت الزفته اللي هيخطبها مكااني دي..
رشاد بجديه
يبقي قوليلو كده..
ريم
يا بابا بقولك خطب وحتي لو ما كانش خطب انا مستحيل اقوله حاجه زي دي بعد اللي عملو..
رشاد
عمل ايه هو راح خطبها وانتي مراته مثلا..
ريم بغيظ
بس كان يعرفها لما كان متجوزني..
رشاد بخبث
طيب ما انتي كنتي تعرفي طارق ولما كان يدايق من كلامك معاه كنتي بتزعلي، اللي ما ترضيهوش علي نفسك بعد كده ما ترضيهوش علي غيرك…
_ قال كلامه وطلع وقفل الباب وحط الفون علي ودنه وقال..
رشاد
ها يا ابني اتأكدت بقي وارتحت..
ابتسم احمد وقال
ايوه يا عمي اتاكدت..
رشاد
طيب وناوي علي ايه، هتقولها انك رديتها؟..
احمد بخبث
لا معلش بقي يا عمي سيبني اتعامل معاها، ابمهم انا بكره ان شاء الله هكون خلصتلك كل الاوراق المطلوبه عشان الشركه الجديده..
رشاد بفرحه
انا بجد مش عارف اشكرك ازاي علي كل اللي بتعملو معانا ده؟..
احمد
ده واجبك يا عمي وبعدين هو انا مش زي ممدوح ولا اي؟..
رشاد
طبعا زي ممدوح ما فيش كلام، يلا تصبح علي خير…
_قفل معاه احمد وراح وقف في البلكونه بتاعت اوضته ومسك موبيله تاني وكلم ممدوح اللي كان نايم..
ممدوح
عايز ايه يا احمد..
احمد
مفتاح بيتكم..
ممدوح
ليه عايز تسرقنا ولا ايه؟..
احمد
هسرق منكم ايه يا معفنين انتو، عايز اجنن اختك..
ممدوح
بص يا ابو حميد انا مقدر انها مراتك بس ما توصلش بيك انك تطلب مني مفتاح البيت…
ضحك احمد وقاله
اومال لو عرفت اللي انا عايز اعمله كمان..
ممدوح بحده
نا تلم نفسك يالا بقي..
احمد
يا اهبل دي مراتي المهم بس سيب المفتاح مع عوضيكو البواب انتي وطالع الصبح…
ممدوح
طيب انت عايز تعمل ايه؟…
احمد بخبث
هبقي اقولك بعدين…
_ تفتكرو احمد ناوي يعمل ايه…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية انت قدري)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!