روايات

رواية المؤنسات الغاليات الفصل الأول 1 بقلم مريم شعبان

رواية المؤنسات الغاليات الفصل الأول 1 بقلم مريم شعبان

رواية المؤنسات الغاليات البارت الأول

رواية المؤنسات الغاليات الجزء الأول

رواية المؤنسات الغاليات
رواية المؤنسات الغاليات

رواية المؤنسات الغاليات الحلقة الأولى

كنت بشتاقلك و انا و انت هنا بيني و بينك خطوتين
رحممممه
رحمه: جاية يا ماما الواحد مش عارف يغني و تخرج
رحمة: السلام عليكم
الكل: و عليكم السلام
رحمه: عامل اي يا بابا
جابر: الحمدلله يا حبيتي
رحاب: روحي شوفي اخوكي
رحمه: حاضر
رحاب: براحة مش عايزة الواد يقطع الخلف
رحمه بضحك: حاضر و راحت
رحمه: ياسرررر
ياسر: في أي يا مجنونة أنا مش قولت مليون مرة تدخلي براحة
رحمه: يلا عايزين نخرج
ياسر: حاضر يلا
رحمه: لا بس اي الشياكة دي
ياسر: حلو يا بت
رحمه: بت في عينك
ياسر: طيب يلا من هنا
رحمه: مش هخرج
ياسر: هضربك
رحمه: مش هتقدر
ياسر: و الله و لسي هروح عندها
رحمه: يا باباااااا و تجري
ياسر بضحك: مجنونة ويروح وراها
جابر: في أي صوتك عالي كده ليه
رحمه: بهرب من ابنك
رحاب: عملتي اي
رحمه: كان عايز يضربني
ياسر: هكسر دماغك
رحمه: الحقني يا بابا
جابر: تكسر دماغ مين
ياسر: أنا قولت هكسر دماغ حد
جابر: ايوه كده متخافيش يا حبيتي
رحمه: حبيبي يا بابا وتبص ل ياسر ربنا يحفظك ليا
ياسر: بص بص
رحاب: بس انتوا صغيرين يلا عشان ننزل نجيب الحاجة عشان نسافر عشان عمكم اسماعيل راجع من امريكا
رحمه: يلا يا ياسر و تروح تمسك أيده
ياسر: يلا يا حبيتي
جابر بضحك: ربنا يحفظهم لبعض
رحاب: و يحفظك لينا يا حاج
جابر: يارب
*********
عند رحمه و اهلها بعد ما اشتروا حاجاتهم و كانوا ماشين في وسط البلد
رحمة: عايزة ايس كريم
ياسر: تمام هروح اجيب
جابر: تمام يا حبيبي خد
ياسر: معايا يا حاج و يروح
رحاب: احنا هنسافر امت يا حاج
جابر: بعد بكرة باذن اخوي جاي الخميس باذن الله
رحاب: باذن الله
رحمه: نرجع بسرعة عشان الدراسة هتبدا و انا ٣ ثانوي
جابر: هنرجع باذن الله
رحمه: باذن الله
ياسر: الايس كريم
رحمة بفرحة: هات
ياسر: بالهنا
رحمه: الله يهنيك
جابر: تسلم يا حبيبي
ياسر: الله يسلمك
رحمه: الله حلو
رحاب: يلا هنفضل واقفين
رحمه: نتصور
رحاب: يبقي هنقعد ساعة
رحمه ضحكت: يلا ياسر نتصور
ياسر: يلا و اتصوروا
رحمه: بابا ماما تعالوا نتصور كلنا
جابر: يلا و اتصوروا كلهم و أقعدوا يتصوروا كتير
رحاب: مش كفاية الساعة بقيت ١٢
جابر: يا ستي براحتنا احنا كلنا بكرة إجازة اساسا
ياسر: عارفين الجو ده عايز اي
رحاب: اي
ياسر: نمشي لحد البيت
رحاب: بجد
جابر: يلا يا ولاد
رحاب: هو انت اي حاجة تقول اه
جابر: يا ست سيبهم براحتهم و كمان نص ساعة و نكون في البيت مش هنمشي كتير
ياسر: عاش بابا عاش
رحمه: عاش عاش
رحاب بابتسامة: ربنا يحفظك لبعض
جابر: و يحفظك لينا يا حبيبتي يمشوا كانوا بيضحكوا و فرحانين
رحمه: قادرين يا دنيا نعيشوا أحلامنا يوم بعد يوم نلاقيها قدامنا
ياسر: صابرين أوي وراضيين ماشيين ومش خايفين
نتعب وماله مهما يوم شوفنا
رحمه: ولا مستحيل ولا صعب هيحوشنا راميين حملنا على الله
ياسر: طالبين ستره ويّ رضاه
*****
تاني يوم كانت رحمه بتحضر الشنط وتدخل رحاب
رحاب: رحمة بقولك اي ده
رحمه: اي ده اي
رحاب: اي الحاجات دي كلها احنا رايحين اسبوعين
رحمه: يا ماما لازم انزل ب الشياكة بتاعتي
رحاب: طيب يا اخت بقولك
رحمه: نعم يا قلبي
رحاب: عايزكي تجي معايا نعمل شنطة اخوكي
رحمه: و هو مش يعملها ليه
رحاب: هو مش موجود اساسا
رحمه: راح فين
رحاب: خليته يروح يجيب حلويات عشان ناخدها بكرة معانا
رحمه: اه تمام اسبوعين و نرجع صح
رحاب: باذن الله يلا ورايا
رحمه: يلا
*********
رحمه: ماما
رحاب: نعم
رحمه: هو أنا لازم اروح
رحاب: اه طبعا لازم بتهزري انتي
رحمه: يا ماما محدش بيحبنا هناك نروح ليه
رحاب: عشان خاطر ابوكي معلش
رحمه: عشان خاطر بابا بس و يجي ياسر
ياسر: السلام عليكم
الكل: وعليكم السلام
رحاب: جبت الحلويات
ياسر: اه في المطبخ
رحاب: تمام
ياسر: هو أنا لازم اروح
رحاب: و بعدين بقي
رحمه: لسي بسال نفس السؤال
ياسر: بجد ما هو يا ماما محدش بيحبنا هناك نروح ليه
رحاب: للمرة المليون عشان ابوكم
ياسر: ماشي تسلمي يا امي تعبني نفسك ليه كنت هجي اعملها
رحاب: سلمك الله أنا عملتها يا حبيبي
رحمه: عملت اي أنا وافقة بعمل الشنط دي
ياسر: حضري و انتي ساكتة عشان احنا رايحين ل افلام
رحمه بضحك: اه رايحين ل عمتك سميرة أنا عيالي كانوا في مدارس متفوقين
ياسر: اه و عيالها اساسا مش عارفين الف باء
رحاب: بس عيب احترموا نفسكم ابوكم برة
رحمه: يا ماما ما عمتو سميرة دي غريبة اوي
رحاب: يا بت عيب
ياسر: أنا مش بحب غير عمتو تيسير
رحمه: و انا كمان عمتو تيسير طيبة اوي اوي
ياسر: اه جدا عايزة انزل عشان اشوفها بس
رحاب: تيسير و عمكم اسماعيل طيبين زي ابوكم إنما سميرة مش عارفة طالعة لمين ربنا يهديها أنا هروح اشوف الاكل وتخرج
رحمه: ما ايدك معايا يا اخ عشان نخلص
ياسر: تمام اعملي القميص حلو
رحمه: هخرج والله
ياسر: لا خلاص اسف
رحمه: أنا خائفة من بكرة اوي
ياسر: ليه يعني
رحمه: ما انت عارف كل ما ننزل لازم تحصل حاجة
ياسر: متخافيش يا حبيتي خير أن شاء الله
رحمه: باذن الله
رحاب: الاكل يا ولاد
ياسر: يلا ناكل و نرجع نكمل
رحمه بابتسامة: يلا و يخرجوا
********
في مساء رحمه في غرفتها بتكلم بنت عمتها تيسير (روح)
رحمه: كام ساعات باذن الله هنجي
روح: باذن الله أنا فرحانة اوي
رحمه: و انا جدا وحشتني اوي
روح: و انتِ كمان يا حبيتي
رحمه: هو عمك اسماعيل جاي مع مين
روح: يوسف ابنه
رحمه: اه تمام عمتك سميرة عندكم
روح: لا هتجي بعد يومين عشان جوزها عنده شغل
رحمه: تمام سلام أنا هقفل عشان انام
روح: تمام تصبح علي الخير
رحمه: وانتِ من اهله و قفلت

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المؤنسات الغاليات)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى