روايات

رواية اللغم الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم زينب أحمد

رواية اللغم الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم زينب أحمد

رواية اللغم الجزء السادس والثلاثون

رواية اللغم البارت السادس والثلاثون

رواية اللغم الحلقة السادسة والثلاثون

البارت(36)
مريم: ميلان
التفت لها
وكان الظلام يسود الغرفه
اللغم ببرود: انا اللغم
فتحت مريم النور لتصدم مما الذى يقف امامها
اليكس يغلق النور بسرعه
مريم بصدمه: مش ممكن..بقلم زينب أحمد.. اللغم يبقي ميلان أختي
اليكس: تعالي معاايا ياامريم
مريم تزيح يده وتقترب من اللغم
مريم: ميلان
يمسكها اللغم بعنف: قولتلك انا اللغم
اليكس بتوتر: هي متقصدش سيبها لوسمحت
يلقي مريم بعنف
اللغم ببرود: خدها واخرجوا قبل مااغير راى
يجذب اليكس مريم بقوه ويخرجوا ويغلق الباب
…………………………بقلم زينب أحمد……………………
عند سالم
الهام: حصل اي
سالم: صاحبة ميلان الي ماتت مش اختها
الهام بصدمه: اي.بقلم زينب أحمد.. طب اي العمل دلوقتي
سالم كاد ان يرد عليها ولكن قاطعه وصول رساله لموبايله… فتحها وصدم مكانه فهو يرى شركته ومستقبله هو واولاده ينهاار امامه
الهام: في اي ياسالم
سالم يمسك قلبه ثم يسقط علي الارض
الهام بصرااخ: سااااالم
…………………………….بقلم زينب أحمد…………………
في اليوم التالي
كانوا يقفون جميعا يرتدون اللون الاسود
ولان صوفيا مسيحيه دفنت حسب الدين المسيحي
كانت مريم شاارده فيما حدث في اليوم السابق
فلاش باك
في بيت ميلان
في الطابق الاول
تشد يدها منه بعنف
مريم: ممكن تفهمني في اي وازاى ميلان بتتكلم كده وعينيها حمرا ليه… ثم اكملت بصراخ اختي جراااالها اي؟؟
اليكس: طب ممكن تقعدى علشان نعرف نتكلم
بعد ان جلسوا
اليكس بتوتر: انا هاقولك الي انا اعرفه
تنظر مريم له بانتباه
اليكس: ميلان مكنتش كده.. اه صح وكانت بتظهر بشخصيه اللغم تقدرى تقولي ازدواجيه في الشخصيه بس الشخصيتين كانو عارفين بوجود بعض وبيساعدوا بعض بس الي بقاا بيحصل ان اللغم بيعمل تصرفاات من دون معرفه ميلان الي بتصحي مش فاكره حااجه… اعتقد السبب في ده العقار الي البرفيسور بيعطهولها وبيخلي عندها قوه غريبه وعيونها حمراا كده
مريم: طب اي الي خلي الموضوع ده يبدا ميلان كاانت كويسه
اليكس: اجابه السؤال ده مش عندى عند ميلان
والي حاسس ان الاجابه هاتكون البروفيسور برده
مريم: طب انتي شدتني وطلعتني كده ليه؟
اليكس: علشان اللغم ممكن يعمل اي حااجه يامريم تتخيليها ومتتخيلهاش فلما يكون موجود ابعدى
باك
ونذهب عند ميلان التي يؤلمها قلبها لما حدث لصديقتها
تنظر ميلان لصندوق صوفيا وتتذكر ذكرياتهم معاا ولكن هناك موقف تذكرته في تلك اللحظه بالذات
عوده للمااضي
صوفيا: Maryam must know, Milan
مريم لازم تعرف ياميلان
ميلان؛: لو عرفت هاتخاف وتبعد عني ياصوفيا
صوفيا: If you say everything from the beginning, will call you and she will be by your side لو عرفت كل حااجه من الاول هاتكون جنبك
ميلان: Not that easy مش بالسهوله دى
صوفيا: I am by your side all the time, Milan, do not forget that انا هاكون جنبك في كل الاحوال يااميلان متنسيش ده
عوده للحاضر
تنزل دموع ميلان بصمت وهي تلوم نفسها مئات المرات علي ماحدث لصوفيا وشي واحد بعقلها هو انها السبب بموتها ولا شي يغفر ذلك
…………………………..بقلم زينب أحمد………………………..
في المستشفي
الهام بقلق: هااا يادكتور
دكتور: جلطه للاسف سببتله شلل
الهام بصدمه: اي
دكتور: وحالته النفسيه مهمه جداا لان جلطه تانيه وهاتكون بنهايه حيااته عن اذنكوا
الهام تجلس بصدمه وبجانبها ياسمين زوجه ابنها
تواسيها والاخرى لا تسمعها فقط كل شئ ينهار امامها
سمعتهم ثم اولادها ثم الشركه والمال والان زوجها
فتسقط مغمي عليها
ياسمين بصدمه: ماما الهااام
………………………………بقلم زينب أحمد……………………..
في احد الكافيهات
مريم بهدوء: معلش اتاخرت عليك
حسام: لا ولايهمك… انتي عامله اي..بقلم زينب أحمد
. انا عارف اد اي صوفيا قريبه منك
مريم ببرود: انا مش جاايه اتكلم عن صوفيا
حسام: في اي يامريم بتتكلمي كده ليه
مريم تخلع الدبله من يدها وتضعها امامه
حسام بصدمه: وده معناه اي
مريم: معنااه اني بنهي المسرحيه الي كنا عاملينها ميلان عرفت كل حااجه ومفيش دااعي نكمل فيها
حساام: مسرحيه!! خطوبتنا بالنسبه لك مسرحيه
يعني هي مش فارقه معااكى؟
مريم: لا رد
حسام: مريم انا عارف كان المفروض اقول الكلام ده من باادرى بس انا بحبك فعلا وعاوز اكمل معااكي
انا مكنتش مخطط لكل ده يحصل بس امتا يبقي في حااجه مترتبلها والحب بالذات مينفعش نرتبله
مريم بهدوء دون ان تنظر له : مش هاينفع ياحسام
حسام: بصيلي
نظرت مريم له بعيونها الحمراء التي تمنعها من ان تبكي امامه
حسام: انتي فعلا مش عاوزااني فعلا محبتنيش؟
مريم: ايوه
حسام: ايوه اي
مريم بعد اخذت نفس عميق: ايوه انا مش بحبك
ثم قامت مسرعه والتفت لتغادر
مشت خطوتين نزلت دموعها بصمت ثم وقفت
ومسحت دموعها ثم غاادرت وهي تعلم انها فعلت اسوا شئ بحقها ولكن ذلك من اجل ان تمنعه ان يكتشف بان اختها هي اللغم
من أجل أختها مرت فوق قلبها وغير نادمه علي ذلك
……………………….بقلم زينب أحمد…………………..
في بيت ميلان
ميلان بهدوء: مريم مالها ياليكس بتتجنبني ليه
اليكس: لا رد
ميلان بحده: اليكس
اليكس بضيق: مريم شافتك امبارح ياميلان وعرفت انك اللغم
ميلان بصدمه: اي..
ثم جلست ومسكت دماااغها بقسوه
ثم ازااحت يدها التي ترتعش بشده ثم نظرت له وقالت بتوتر: انا انا لما حسيت ان فيا حااجه غلط بعتلك رساله ثم وقفت وقاالت بحده: ليه موقفتهاش ليه يااليكس ثم تكمل بضيق: ليها حق تخاف مني وتبعد عني… انا Monster يااليكس
اليكس: اهدى ياميلان هانلاقي حل
ميلان تسير ذهابا وايابا: انا ليه مبقتش افتكر حااجه ليه مبقتش قاادره اسيطر علي اللغم زى الاول هاااا ليييه!!!!
اليكس: لازم تقابلي البرفيسور هو اكيد عنده الحل
ميلان: وتفتكر هاقدر اثق فيه بعد الي عرفته
اليكس: بس هو الوحيد الي يقدر يساعدك لازم تقاابليه
ميلان بغضب: عندك حق لازم اقابله
ثم غاادرت مسرعه
غاادر خلفها اليكس ليكون بجانبها
……………………………..بقلم زينب أحمد…………………….
في بيت مواافي
في المكتب
موافي بصدمه: تقصد اي
البروفيسور: ميلان هاتفقد ذاكرتها بالتدريج ومعتش هايبقي في ميلان هايبقي اللغم وبس وده سهل اسيطر عليه لكن صعب اسيطر علي الاتنين مع بعض وبالاخص ان ميلان عندها نقطه ضعفها مريم اختها
موافي: طب ميلان عارفه الكلام ده؟؟
البروفيسور: اكيد لا طبعا لو تعرف مكنتش قبلت من الاول
موافي: طب افرض عرفت دلوقتي
البروفيسور بابتسامه: Too late متاخر اووى لسه اخر جرعه معااياا وهاتاخدها وسااعتها كل حااجه هاتبقي زى مااحنا عااوزين
سمعوا صوت بالخااارج خرجوا مسرعين
مواافي: في اي يااميلان
البروفيسور يظهر من خلف مواافي: ميلان I miss you
ميلان بغضب: انت عملت فياا اي…بقلم زينب أحمد
. ليه مبقتش قااادره افتكر حااجه رد عليا
البروفيسور: اي ازاااى يعني
ميلان: انت عااوز تفهمني انك متعرفش اي حااجه
البرفيسور ل اليكس: Say it calmly قولها تهدى
اليكس: خلينا نقعد ياميلان ونفهم يمكن فعلا ميعرفش اثاره الجاانبيه اى
تزيح ميلان يده عنها بعنف
البرفيسور يذهب ويقف امامها ويقول ببرود: متعمليش اي حااجه تندمى عليها بعدين وتخسرى اختك بسببها
ميلان بغضب وصوت عالي: اختي…. لولا اختي انا مكنتش واافقت اكون فاار تجاارب ليك لولا اختي مكنتش وااافقت اكون اللغم من الاول
رشيد علي أعلي السلم والشاش محيط براسه
رشيد بصدمه: انتي اللغم!!!
ميلان: لا رد
ينزل رشيد السلم ويذهب ويقف امامها
رشيد بحده: ردى عليااا انتي اللغم؟؟ انتي الي ضربتيني علي راسي؟؟
اليكس: اهدى وحاول تفهم يارشيد
رشيد انظاااره مصوبة علي ميلان وينتظر ردها
رشيد بزعيق: ردى علياا
ميلان بهدوء ولا تنظر له: ايوه
……………………………………..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اللغم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!