روايات

رواية العشق المنتقم الفصل الثاني عشر 12 بقلم مي أحمد

رواية العشق المنتقم الفصل الثاني عشر 12 بقلم مي أحمد

رواية العشق المنتقم البارت الثاني عشر

رواية العشق المنتقم الجزء الثاني عشر

رواية العشق المنتقم الحلقة الثانية عشر

قمر كانت جايه بسرعه ما اخذتش بالها من العربيه والعربيه ضربتها وقعت على الارض وقالت قاسم صاحب العربيه شاف كده نزل جري من العربيه وشال القمر وحطها في العربيه وساق إلي المستشفى
وفي نفس الوقت في فلا قاسم الالفي
قاسم زعق للبنت وقال لها اخرجي بره البنت اول ما سمعت كده خرجت بره وخوفت من شكل قاسم خافت اللي يعمل فيها حاجه بعد ما البنت خرجت قاسم قعد يكسر في كل حاجه باعصبيه شديده وفي صراع بين قلبه وعقله
قلبه بيقول/انت قسيت عليها قوي ايه ذنبها ايه ذنبها هي حبيتك وثقت فيك وسلمتك نفسها
عقله بيقول/واختك كان ذنبها ايه في اللي عمل ابوها وانت كان ذنبك ايه تشوف عيلتك كلها بتدمر انت ما عملتش حاجه غلط هم اللي بداوا
قلبه/بس تينكر ان انت اتاثرت لما شفتها داخله عندك وانت مع البنت الثانيه وتاثرت لما شفت دموعها ونظره الوجع اللي شفت في عينيها
عقله لا ما تاثرش ولا يتاثر هو خلاص خد انتقام وهي اخذت جزاءه والبادي اظلم
قاسم صرخ قال كفايه خلاص مش عايزه اسمع صوت ثاني وقع على الارض منهار

 

في نفس الوقت في مستشفى الامراض النفسيه
دخل الدكتور احمد علشان يطمن على قمر ويديها الدواء
لكن اتفاجئ ان هي مش في الاوضه خبط على الحمام برده مش في الحمام راح راح نادي على الممرضين اللي كانوا حارسين االغرافه قمر وعليهم الورديه
دكتور احمد بعصبيه /ممكن اعرف قمر فين مش موجوده في اوضتها
يلا انزلوا دوروا عليها اكيد هربت انا مش قايل لكم 100 مره ما تسوهاش وحديها وانتم عارفين ان هي بتحاول تهرب انت ما فيش فايده منكم خالص
واحده من ا الممرضات اتكلمت واسمها سمر احنا اسفين يا دكتور اوعدك ان احنا هنوجدها ما تقلقش
الدكتور احمد بعصبيه/مقلقش ازاي والنهارده معاد
زياره اهلها اتحركي ادور عليها لازم نلاقيها
في المستشفى وصل الشاب وقمر وهي غرقانه بدمها جيري وداها الى غرفه العمليات وكان قلقان عليها كان بيكلم نفسه بيقول يادي المصيبه لا انا وقعت نفسي فيها بقى انا جاي من لندن عشان الشغل ادبس هنا في قضيه قتل استرها معايا يا رب بعد شويه بيخرج الدكتور وبيقول له عايزين متبرع الدم للانسه زمره او سلبي الشاب بلهفه انا زمر الدمي نفسي زمره دم فيك تاخد مني دم اللي انت عايزه وفعلا دخل الشاب عشان يتبرع القمر بالدم

 

وفي نفس الوقت في بيت مي
وهي كانت بتكلم مامتها وبتقول لها ان هي لازم تروح يا قاسم عشان الصفقه بتاعه لندن
الام تغريد/خلاص روحي يا حبيبتي براحتك وابقي طمنيني عليك وعايزاك كده تبقي مفتحه وتحاولي تلوفي على قاسم وتبيني ليك انت البريئه وان هو مش شايف صح يلا بقى روحي
مي بخبث/ معك حق يا ماما انا لازم اعمل كده فعلا خرجت مي وهي الابتسامه على وشها ابتسامه شيطانيه 👿👿 وهي بتفكر تعمل الخطه اللي قالت لها عليها صاحبتها وركبت عربيتها واتجهت لقصر القاسم وهي ناويه تعمل خطه بعديها قاسم مش هيقدر يسيبها
في نفس الوقت في اوضه فهد
فهد كان قاعد على السرير بيعيط على قمر وعلى حالتها هو بيعشقها ايوه بيعشقها من ايام ما كانت الثانوي مع اخته حبها حب براءتها بس ما قدرش يصرح بحبه ليها بس بعد اللي عمله قاسم حاس بالذنب كانه هو اللي عمل كده نفسه كان في اللحظه اللي شافها فيه وهي بتحاول تقتل نفسها كان يقتل قاسم اللي قتل الطفله البريئه اللي جواها بس هو مش هيسكت هيقف جنبيها لغايه ما تعدي المحنه دي فتح تليفونه وقعد يبص على صورهم سوا هو واخته وقمر ابتسم ونام وهو بيفكر ازاي ينتقم القمر
في المستشفى الامراض النفسية

 

الدكتور احمد/ملهاش اثر هنعمل ايه انا خايف قوي من رد فعل ابوها لما يعرف ده ممكن يقفل لنا المستشفى وفي اللحظه دي دخل ابوها وامها علشان ميعاد الزياره بتاعتهم النهارده
الاب بحده/ليه هقفل لكم المستشفى حصل حاجه لبنتي يا قمر ما تتكلم يا دكتور ساكت ليه
الام بلهفه وحنان/قل لي قمر عملت حاجه في نفسها ازيت نفسها
الدكتور احمد بخجل/والله ما عارفه اقول لكم ايه بس بس كل اللي اقدر اقوله لكم ان قمر هربت وما لقيناش الام اول ما سمعت الخبر ده و وقعت مغمى عليها سالم جير عليها فوقي يا حبيبتي قمر بنتنا كويسه ما تقلقيش
اخذها واحطها على السرير وراحوا يجيبوا لها حاجه تفوقها
في المستشفى اللي فيها قمر
قمر ابتعدت تفوق الدكتور لحظه ان هي ابتديت تفوق راح نادي على الشاب اللي معاها بره
الشاب كان بيدعي لها ان هي ربنا يشفيها علشان ما ادخلش نفسه في مشكله وهو بيدعي ليه الدكتور جاي عليه وبيقول له المدام صحيت تقدر تشوفها هنا الشاب جري على الاوضه عشان يشوفها
بس الشاب اتصدم هو ودكتور لما لما شافه بتشيل كل الاجهزه اللي عليها وبتصرخ وبتقول قاسم تعالى خدني انا عارفه ان هم اللي قال له بتعمل كده عشان اكرهك تعالى وانا مسامحاك بس ما تسيبنيش ارجوك يا قاسم تعالى وقعدت على الارض منهاره بتعيط في اللحظه دي جيري الشاب عليها
هو والدكتور ودكتور فورا اعطاء حقنه مهدئه عشان تهدى وما يجيلهاش انهيار عصبي بعد ما خدت الحقنه ابتدت تهدى الشاب شالها وحطها على السرير وقال لها اهدي ما تخافيش اكيد اللي بتحبيه هيجي لك اسمك انت
قمر بوجع وتعب/اسمي قمر وحضرتك اسمك ايه

 

الشاب باحترام/اسم مراد الريان
قمر بتعب تشرفت بمعرفه حضرتك بس انا في حاله تعبانه قوي مش قادره اتكلم كل اللي عايزاه اني اسمع هو ليه عمل كده انا قصرت معاه في ايه عطيته كل حاجه ما لقيتش منه غير الوجع سلمت له قلبي وروحي وجسمي عطيته ثقه ما حطتهاش في حد خالص وكان الغدر نصيبي المشكله اني مش عارفه اكرهه
مراد باهتمام/ لا انت لازم تحكي لي بقى حكايتك ومين هو اللي انت وثقت فيه قوي كده
قمر ابتعد تحكي كل حاجه لمراد من اول معرفتها باقاسم لحد ما شفته ما يخونها والكلام اللي قاله لها وطرده ليها
مراد بصدمه من الكلام اللي سمعه من قمر/انت حطيت في كل ده ولسه لغايه دلوقتي بتحبيه انا عايزك تبقي قويه انا هاخدك معايا لندن وهرجعك اقوى من الاول وعد مني قصتك دي بتذكرني بقصه اختي اللي انتحرت علشان في شاب ضحك عليها بس انا مش هسمح لك تاذي نفسك انا هقف جنبك اعتبريني اخوك
قمر بامتنان ودموعي متلالئه في عينيها 🥹🥹 شكرا كتير انا لو عندي اخ مش هيعمل اللي انت بتعمله وبتعمله مع حد ما تعرفوش انا مش عارفه اقول لك ايه بصراحه
مراد مسك ايدها بتلقائيه وقال ما تقوليش حاجه المهم انك تبقى قويه وتساعدي نفسك علشان تخلصي من المرض اللي عندك
قمر بحب/حاضر هحاول اني انساه واخرجه من قلبي قبل عقلي وكل الحب اللي حبيته له هيتحول لكره كره ما لهوش حدود وحياه كل ده دمعه نزلت من عيني ليدفع م مكانها دم ما بقاش انا قمر السيوفي

 

في قصر الالفي وقفه سياره مي ونزلت منها بس تفاجئت باب الفيلا مفتوح دخلت مي لقيت كل حاجه على الارض وقاسم عمال يشرب شارب يجي خمس ست قزايز ويسكي وكان في حاله سكر شديده مي قربت منه قاسم انت كويس ايه اللي عمل فيك كده شكلك ليه متبهدل
راح قاسم بعد ايده عنه وقال مش عايز اشوف حد ابعدوا عني كلكم كلكم بتكرهوني هي بس اللي كانت بتحبني وقع على الارض مي قربت منه وقالت له طب خدي شرب الكاس ده من ايدي يمكن ينسيك قمر ما هي كانت حاطه مخدر قاسم في قزازه مشروب كانت جايباها معاها اول ماقاسم شارب الكاس ابتدت الرؤيه عنده تشوش وبقى شايف مي قمر قرب منها وشدها لي وقال بحبك قوي يا قمر ما تسيبنيش راحت قربت منه بسته في شفايفه وبوسه طويله وبعد كده قاسم اغمى عليه مي شالته وحطيته على السرير وفكيت له جاكيت القميص ورمت على الارض وقلعت كل ملابسها ورميتهم على الارض ونامت جنبه على السرير وهي بتبتسم ان خطوطها نجحت خطتهاهي كانت واثقه ان قاسم هيكون بيشرب عشان ينسى قمر عشان هي عارفه ان هو بيحبها فراحت جابت مخدر و خلطته في المشروب
في صباح يوم جديد مليء بالاحداث
استيقظت قمر وبادلت ملابسها و وخرجت هي ومراد وراحوا على الفندق واتفقوا ان هم ما يقولوش لحد على مكانها لحد ما ترجع قويه
قمر /هتسافر امتى يا مراد

 

مراد/ان شاء الله بعد بكره عايزه تبقي جاهزه انا محضر لك جلسات مع اكثر من دكتور نفساني
قمر تمام انا هدخل اخذ شاور وارتاح شويه
في فيلا اقاسم الالفي
في اوضه نوم قاسم ابتدا قاسم يصحى كان حاسس بصداع رهيب من اثر المشروب امبارح لسه بيفتح عيونه واتصدم لما شاف مي نايمه جنبيه ومن غير هدوم في اللحظه افتكر لما مي قربت منه وهو شافها قمر قعد يضرب على دماغه ويقول غبي غبي هتفضل طول عمرك غبي يا قاسم
مي كمان ابتدت تصحى ورسمت على وشها البراءه بتمثيل قالت قاسم انت كنت شارب قوي يا قاسم ما قدرتش اخشك عني وكل ما اقول لك ابعد ما كنتش راضي لحد ما حصل اللي حصل انا اعمل ايه دلوقتي لو ماما عرفت انا كنت جايه عشان اواسيك واقول لك الصفقه اللي جايه من لندن اعمل ايه دلوقتي
قاسم بهدوء عكس ما بداخله/ما تقلقيش يا مي انا هتصرف اتفضلي غيري هدومك و حصليني على تحت نزل قسم على الصالون تحت وبعد شويه نزلت
مي ورا وقالت هنعمل ايه دلوقتي يا قاسم
قاسم بهدوء/ما فيش حل غير ان احنا نتجوز بعد ست شهور تكون رجعت مريم من السفر انا عمري ما ادمر حياه حد انت زي اختي حتى بعد اللي حصل هتفضلي اختي الصغيره اللي ما اقدرش اشوفها موجوعه مي جريت عليه بتمثيل وحضانته وقالت له شكرا قوي يا قاسم انك ما تخليتش عني انا بوعدك اني هكون عند حسن ظنك وهتغير يا علشانك وعشان حبنا
قاسم بحد ابعتها عنه وقال لها مستحيل الحب اللي بينا يكون حب اثنين حبيبه ده حب واخواته بس وسابها وخرج مي فرحنه هي اخيرا حققت كل اللي هي بتتمناه اتخلصت من قمر هو هتخطب فتى احلامها قاسم عايزه ايه ا ثاني قاعده بتضحك ضحكه شيطانيه وهي مبسوطه قوي

 

قاسم خد عربيته وراح على بيت عمتو علشان يطلب ايد مي منها و نزل من العربيه وراح عند الباب وخبط عليه فتحت له عمته وقالت له جاي بدري يعني يا قاسم في حاجه يا ابني
قاسم بخنقه وصوت طالع بالعافيه/انا جايه اطلب ايد بنت حضرتك مي ليا
تغريد بصدمه وهي مش مصدقه اني قاسم هيخطب مي
بس ليه دلوقتي يعني ما انت من زمان بتقول ان هي اختك ايه اللي جد
قاسم بكذب/اتضح اني بحبها وكنت ببعد عن حبي ليها بكلمه ان هي زي اختي الحفله بالليل انا مضطره امشي ماشي قاسم من غير ما يسمع رد من عمته
عمتو اللي كانت قاعده هتموت من الفرحه اخيرا حلم بنتها هيتحقق وبعد شويه دخلت مي اللي اول ما شافتها امها حضنتها وقالت لها تعالي احكي لي اللي حصل عملت اللي قالت لك عليه صاحبتك
مي خبز/اكيد وانت شايفه النتيجه قدامك يلا بينا ودخلوا وهم فرحانين ان هم حققوا احلامهم
الام يلا بقى تعالي عشان اجهزك عشان الحفله بالليل ونلحق نعزم الناس
وفعلا خبر خطوبه قاسم من مي انتشر في كل مكان تغريد بعثت دعوه لكل الناس وطبعت صورتهم في الجرايد والمجلات عشان هم شخصيات معروفه

 

فهد اول ما اعرف ان اخته هتخطب قاسم اخذ بعضه وسافر عشان مش قادر يشوف قاسم بيعيش حياته بعد ما ادمر حيات قمر وما رضيش يحضر الخطوبه
في نفس الوقت قمر كانت قاعده بتقرا مجلات بملل لحد ما جاء خبر خطوبه مي وقاسم اتصدمت معقول مي كان بتمثل عليا زي قاسم انا لازم اروح الحفله وبارك لهم بنفسي قامت قمر ونقت احلى فستان عندها وراحت عشان تقيسه
في الليل في قصر الالفي اللي كان مزين باجمل الزينات ومعازيم من شت انحاء المدينه من رجال الاعمال والمعروفين
تغريد نزلت مي بنتها وكانت لابسه فستان احمر قصير من فوق الركبه وحاطه ميك اب اوفر كانت عامله زي عروسه الباربي اللي مليانه الوان الطيف نزلت وقاعده جنب قاسم بعد شويه ابتدت الاغاني وكل ما تيجي اغنيه لاليسا تمسك مي ايد قاسم وتقول له تعالى نرقص بس هو كان بيرفض
والكل كان بيجي يبارك لهم لحد ما جاء حد ما كانش متوقعين ان هو يجي جت قمر وفستانها الطويل الاسود وشعرها البني المتطاير وحاطه روج احمر ناري خطفت الانظار كلهم من اول ما دخلت
مي بحقد وغيره/ايه اللي جابها دي هي مش مفروض في المستشفى مش قلنا خلصنا منك قربت عليهم قمر وسلمت عليهم وبركاته لهم وقالت لهم بالمناسبه دي انا حابه اغني اغنيه لصاحبتي وخطيبي السابق اتمنى الاغنيه تعجبكم

 

راحت قمر وقفت في نص الصالون واخذت المايك وابتدت تغني في تغني اغنيه امال ماهر ( ايه بينك وبينها نظره عينك وعينها نظره مش بريئه عايز تجرح ما تجرح تجرح قلبي وعينيا خني مع واحده غيرها مش ما اقرب واحده ليا سيبها في جرحي تدويني وبلاش تحرمني منها انا قلت كتير لنفسي في شيء غريب ما بينكم بتحاولوا تخبوا عني اللي بتحكيه عيونكم مش هتحمل اكون س سيره تسلوا بيها ما بين قلبي وعيون تبنو الاحلام فوقيه عايز تجرح ما تجرح تجرح قلبي وعينيا خوني مع واحده غيرها مش اقرب واحده ليا سيبها في جرح داويني وبلاش تحرمني بينها في ايه بينك وابن انا قلت كتير لنفسي في شيء غريب ما بينكم بتحاولوا تخبوا عني اللي بتحكيه عيونكم عايز اه تجرح مش مع اقرب انا قلت كثير لنفسي من كتر كلامي عنك اكيد احساس خانها وحس بيها قلبك من كتر كلامي عنها في ايه بينك وبينها نظره عينك وعينها نظره مش بريئه) كل كلمه في الاغنيه كانت بتبص له فيه في عيونه كانها بتوجه له كل حرف كل حرف من الاغنيه كان بيدبح قاسم كانها بتقول له مش كفاك اللي عملته فيا كمان جاي تاخد صاحبتي وتحرمني منها يبقى انت وهي كنت بتحبوا بعض من قبل ما ادخل انا كل الكلام ده كانت بتقوله له في الاغنيه وعينيها مليانه بالدموع وهي بصه في عينيه كل ما يجي عينيهم في عيون بعض قاسم يبعد عنيه بسرعه ما قادرش يواجهها خلصت الاغنيه وجريت على تحت وهي بتعيط كان في العربيه تحت مستنيها مراد قمر قالت لمراد اطلع بينا انا عايزه اسافر دلوقتي مش قادره استحمل اشوفه مع واحده غيري انا بموت مش قادره اتنفس امشي بسرعه يا مراد وفعلا مراد خده قمر على الاوتيل علشان بكره الصبح يسافر
في الحفله قاسم ومي
قسم لبس مي الخاتم بسرعه وقال لهم ان هو تعبان لازم يطلع يرتاح اول ما دخل غرفته اتنفس بالعافيه هو بيقلع الكرفته بتاعته وبيتذكر نظراتها ليه وكل كلمه في الاغنيه اللي كانت بتوجهها له هو ومي هو هو حاسس ان هو بيموت بسبب نظراتها واتهاماتها اللي كلها منطقيه دخل ياخد دش عشان يطفي النار اللي في قلبه
اما مي و تغريد كانت كانوا بيغلوا علشان قاسم ساب الحفله وعشان الاغنيه الزفت اللي غنتها قمر مي ما كانتش حاسه بالذنب خالص بالعكس كانت فرحانه وهي شايفه دموع قمر

 

مي شفتي يا ماما شفت عملت ايه بس انا مش هسكت لها مش هخليها تقرب له خالص خلاص انا خطبته وبقى ملكي تبقى توريني بقى هترجع لحياته ازاي انا داخله ارتاح شويه
اما عند اهل قمر كانوا زعلانين هيموتوا من الزعل على بنتهم اللي مش عارفين مكانها وامها تعبت كثير ونقلوها على المستشفى ودوروا في كل مكان على القمر بس موجودوهاش كانوا بيدعو كل يوم في صلاة من ربنا يرجعها لهم سلمى
تاني يوم الصبح قمر جهزت شنطتها هي ومراد وراحوا على المطار قمر وهي واقفه على باب الطياره انا بوعدك اني هرجع هنا تاني بس مش هبقى ضعيفه ان انت تعرفها هبقى اقوى 100 مره قلبي اللي يحبك مات وبايدك ضاع الحب علشان كده انا لما ارجع هاهتم بحياتي مش هكون ضعيفه تاني وركبت العربيه يا قمر وبدات مسيره حياتها
بعد مرور ست شهور
في القاعه الاجتماعات الكل كان متجمعين بفيهم قاسم لانه بيملك اسهم في شركه ابو قمر اشتراها منه عشان الشركه ما تدمرش
قاسم/بما ان انا ليا اكبر نصيب في الشركه يبقى لي حق الاداره وليه اعرف مين هي الشركه اللي احنا متعاقدين معاها يا استاذ سالم
بس انا بحده عصبيه من تحكمات قاسم/شركه مراد الريان داخله معانا في في الشركه شويه وهتلاقيهم جوه
بعد شويه بيدخل شاب مفتول العضلات وشعر بني وعنيه بني ويسلم عليهم كلهم ويروح عند قاسم ويقول له

 

مراد الريان اتشرفت بمعرفتك اسف على التاخير بس شركتي كانت تعبانه شويه بعد شويه بتدخل عليهم قمر الكل بيتصدم بما فيهم سالم ابو قمر وبتروح عند قاسم وبتسلم عليه وتقول له قمر السيوفي تشرفت بمعرفتك يا فندم
قاسم بيقف بيقول بصدمه قمر
ستوب رايكم وتوقعاتكم تفتكروا فهد نسى حب قمر ولا لا ومراد صديق قمر بس ولا في حاجه تاني ومي هتسكت لما تعرف ان قمر رجعت على حياه قاسم وهو هيكون رد فعله ا ايه لما يعرف ان قمر شاركته ابو قمر هيكون رد فعله ايه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العشق المنتقم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى