روايات

رواية العشق المنتقم الفصل الثالث عشر 13 بقلم مي أحمد

رواية العشق المنتقم الفصل الثالث عشر 13 بقلم مي أحمد

رواية العشق المنتقم البارت الثالث عشر

رواية العشق المنتقم الجزء الثالث عشر

رواية العشق المنتقم الحلقة الثالثة عشر

قاسم بصدمه 😳قمر
مراد بص لقاسم وقال/ايه ده انتوا تعرفوا بعض
قمر بثقه وغرور/ايوه يا مراد قاسم الالفي كان خطيبي بس ما حصلش نصيب تركنا بعض
مراد ماسك ايد قمر وبص لهاوقال/في حد يسيب القمر ده ده اكيد اعمى عشان ما اقدرش الجوهره اللي في ايده يلا كل واحد ما ياخدش اكثر من نصيبه وانا من نصيبي الحلو انك في حياتي
قاسم بعصبيه وغيره/مش تعرفينا يقرب لك ايه هو
مراد شد قمر من وسطها وقربها منه وقال انا ابقى خطيب قمر و قريب هبقى جوزها واكيد هعزمك يا استاذ قاسم
قاسم بعصبيه ونرفزه/خلاص يلا بينا نبدا احنا مش هنقضي الاجتماع كله تعارف وابتدى الاجتماع و قمر خرجت بكل ثقه تشرح عقود العقد بكل عمليه ولا كانها سيد اعمال ناجحه
الكل الموجودين في الاجتماع كان معجب بطريقتها وشرحها للمشروع ابوها كان بيبص لها بصدمه ان بنته كبرت وبقت سيده اعمال ناجحه الاجتماع خلص
كل الموجودين في القاعه وقفوا مراد قرب من قاسم وقال له اتشرفت بمعرفتك يا فندم بتمنى تكون شراكه مميزه لي وليك بعد اذنك اخذ ايد قمر وخرجه كل ده تحت انظار قاسم اللي هيفرقع من الغيظ خرج بعصبيه شديده وراح على مكتبه
ابو قمر خرج ورا قمر بسرعه وماسك ايدها وقال هنا عليك ابوك وامك يا قمر قدر قلبك يطاوعك انك تسيبينا

 

ما تعرفيش امك تعبانه قد ايه على فراقك يا بنتي دي حبسه نفسها في الاوضه من ساعه ما اختفيتي و تاكل وتشرب بس عشان تعيش جسد من غير روح
قمر والدموع متلالئه في عينيها/اسفه يا بابا انا كان لازم ابقى قويه قبل ما ارجع لكم عشان ما اشوفش نظره الكسره اللي كنت اشوفها في عينيكم انا النهارده قمر ثانيه خالص انا وانت دلوقتي هنروح عند ماما وهتشوف بنتها قمر قويه زي ما هي كانت عايزه انا عارفه اني غلطت اني ما تبعتش كلامك واصرت على قاسم بس انت كمان غلط لما قسيت عليا خليتني ادور على الامان بره مع انه الامان موجود قدامي
الاب شدها واخدها في حضنه وقال حقك عليا يا بنتي كنت فاكر ان كده بحميكي ما كنتش اعرف اني بضغط عليك واخليك تدوري على الامان بره اخذها في حضنه طبطب عليها انا مبسوط جدا يا بنتي انك لقيتي شخص محترم زيي مراد الريان الشخص ده شخص محترم كثير انا ما اعرفه شخصيا واعرف والده ناس محترمه وربنا يعوضك يا بنتي ويفرحني بيكي يلا بينا نروح على الفيلا بتاعتنا عشان ماما تشوفك
قمر بحب/ يلا بينا انا كتير مشتاقه لها و جههت كلامها المراد وقالت له مراد هتيجي معانا ولا هتروح على فيلتك
مراد بحب/ اكيد حاجه معاكي يا قمر ما ينفعش تسيبك لوحدك لما اطمن عليك مع اهلك ابقى اروح فيلتي
قمر تمام يلا بينا خرجت قمر ومراد وسلم وراحوا ناحيه العربيه واتجهوا لبيت قمر
في نفس الوقت في مكتب قاسم كان بيكسر في كل حاجه بعصبيه شديده كل ما يتذكر مراد وهو بيشدها ليه وهو حاط ايده حوالين وسطها وكلمه خطيبها دي بتدبحه

 

قاسم وهو بيكلم نفسه معقول تكون نسيتني معقول لقيت حد ثاني تحبه مستحيل قمر تحب واحد غيري هي بتحبني انا وبس ايوه هو كده قمر ملكي انا وبس وفي نفس اللحظه دخلت عليه مي وقربت منه بدلع وقالت ايه يا بيبي ايه اخبار الاجتماع كان عامل ازاي انا اسفه ما قدرتش احضر بعد عنها وقال لها 100 مره قلت لك احترمي نفسك انت مش في البيت انت في الشركه امتى هتبطلي الجنان بتاعك ده اتفضلي روحي على مكتبك واول مره واخر مره تدخلي مكتبي من غير اذن يلا اتفضلي خرجت مي وهي مستغربه الحاله اللي فيها واسلوبه معاها ومطمنهاش وكانت بتفكر لتكون قمر رجعت على حياته ما هو مش معقول يعاملني كده غير لو شاف قمر وراحت على مكتبه وبعتت للسكرتيره بتاعه قاسم سما تحصلها على المكتب
في فيلا السيوفي نزلت قمر وابوها ومراد واتجهوا الى الفيلا فتح الباب سالم ودخل ما لقوش حد في البيت غير الخدامه وقالت في حاجه يا سالم بيه شايفاك جاي بدري يعني
سالم /قولي لي صح هي ست هانم خرجت ولا نامت ولا هي فين
ا الخدامه باحترام/ايوه يا بيه اعطتها الدواء وهي دلوقتي برتاح تحب اروح اصححها لك
سالم/لا ما فيش داعي احنا نطلع لها سلام اخذ قمر ومراد وطلعوا لها لقوها نايمه على السرير وبتعيط وماسكه صوره بنتها قمر وبتقول ارجعي يا قلب ماما ما توجعيش قلبي اكتر من كده ماما من غيرك تموت يلا يا حبيبتي ارجعي لي

 

بعد شويه سمعت صوت بنتها بتقول انا هنا يا ماما رجعت لك يا قلبي ما اقدرش اشوفك وانت موجوعه كده في اللحظه دي الام جريت على بنتها اخذتها في حضنها كانها غايبه من سنين وقعد تبوس فيها وتقول اخيرا رجعت لي قلبي انا كنت بموت كل يوم من غيرك ما تبعديش عني تاني يا روحي وربنا هينتقم لك من اللي ظلموكي ما تحطيش في قلبك وحاولي تنسي اللي اسمه قاسم ده خرجيني من قلبك ومن حياتك يا حبيبتي وكملي حياتك وانجحي وعرفيني ان المراه ما بتهزمش من علاقه فاشله
قمر قربت منها وماسكه ايديها وقالت انا عملت كل اللي انت بتقولي عليه ده يا ماما اللي قدامك قمر جديده خالص ما فيش حد في حياتها اسمه قاسم اللي قدامك قويه قمر القديمه ماتت يوم ما شفته بيخوني يوم ما خدعني وسابني يوم فرحي والواحد لازم يتعلم من اخطائه الواحد مش بيتولد متعلم جاهز الدنيا هي اللي بتعلمنا
قمر اخذ مامتها ونزلوا على تحت في الصالون كان سالم قاعد مع مراد ا قمر قربت منهم وقالت حب اعرفك يا ماما مراد الريان خطيبي واكتر واحد واقف جنبي تقدري تقولي كده نص الثاني الام راحت سلمت عليها وقالت تشرفت بمعرفتك يا ابني اتمنى تكون عوض لبنتي على عاشته يلا بقى عشان نتعشى سوا ويبقى عيش وملح وفعلا راحوا كلهم على السفره وابتدوا ياكلوا مع هزار الام والاب وكسوف قمر وضحك مراد اللي اكتشفوا ان هو شخصيه مرحه كثير وانسان طيب قوي اهل قمر حبه كتير واعتبروا كان واحد من العيله عشان هو الوحيد اللي وقف جنب بنتهم في محنتها
بعد ما خلص العشا استاذن مراد عشان يمشي وقال لهم شكرا كتير على العشا وعلى السهره الحلوه حقيقي انتوا عيله رائعه وتشرفت بمعرفتكم كثير وان شاء الله مش هتبقى اخر زياره انا مضطر امشي دلوقتي عشان الوقت اتاخر

 

سالم باحترام/ده انا اللي اتشرفت بمعرفتك يا ابني واتمنى ما تكونش اخر زياره لك عندنا وتعتبرنا عيلتك الثانيه وسلم عليه ومشى ومشيت و ورا قمر عشان تودعه
بره فيلا السيوفي في الجنينه قمر وقفه قصاد مراد وقالت شكرا كتير على كل اللي بتعمله لي واللي عملته لي وعلى وقفتك جنبي بس انا مش فاهمه انت ليه قلت ان انا خطيبتك كان فيك تقول انك صديقي
مراد بحب واهتمام/اسمعي يا قمر لو قلت حاجه تاني غير ان خطيبك كان هيفضل يضايقك وكان يقرب منك ويرجعك لمرحله الصفر تاني وفي حاجه تانيه انا كنت حابب اقولها لك انت لسه بتحبي يا قاسم
قمر بسرعه /قالت انت بتقول ايه اكيد لا انا مستحيل احب واحد زيي حب اللي في قلبي مات من يوم ما شفته بيخوني وعرفت اللي عمله كله فيا اتحول كل الحب الكره وحقد
مراد يبقى خلاص حاولي تركزي في حياتك وما تبصيش وراكي تاني واثبتي لكل انك قويه وعرفيهم مين هي قمر السيوفي انا مضطر امشي دلوقتي عايزه حاجه مني قبل ما امشي
قمر بحب/ لا عايزه سلامتك ابقى كلمني بعد ما تروح الفيلا
مراد/ تمام ابقى اكلمك بعد ما اروح مشي مراد وركب عربيته واتجه الى القصر بتاعه قمر اتنهدت بسبب الاحداث كلها اللي حصلت في اليوم وهي بتفكر في المستقبل هيحصل ايه وايه اللي مخبيه لها الزمن ودخلت عشان ترتاح من تعب اليوم
في فيلا مي
مي كانت جات من الشركه وهي متعصبه من الكلام اللي سمعته من سما
فلاش باك

 

مي دخلت على مكتبها وقعدت وشويه دخلت عليها سما وقالت لها تؤمريني بحاجه يا انسه مي
مي بعجرفه وغرور/بصي عايزك تحكي لي ايه اللي حصل في الاجتماع ومش عايزه كدب يلا قولي
سما بخوف/بصي يا مدام مش عايزه اكدب عليك اللي حصل النهارده حاجات خطيره اول حاجه حصلت قمر السيوفي بقيت شريكي قاسم بيه في الشركه هي وخطيبها
مي بصدمه/ انت بتقولي ايه قمر بقت شريكه قاسم طب ازاي ومين هو خطيبها ده
سما/اظن كان اسمه مراد الريان شخص غني قوي وشخصيه كده ومز
مي بعصبيه /خلاص روحي خرجت سما بسرعه من عصبيه مي اللي كانت ممكن تحرق الناس كلها قعدت مع نفسها وهي بتقول انت ما بتخرجيش ليه من حياتي حتى بعد اللي عمله رجعت قويه بس انا مش هسمح لك دخول حياتنا تاني حتى لو كان اخر يوم في حياتي
عوده من الفلاش باك
مي بسرعه وبعصبيه /نادت على مامتها علشان تشاركها في المشكله اللي ظهر جديد وتوجد حل معاها
الام نزلت جري / ايه يا بنت في ايه ميت لك ميت ولا ايه في حد بينادم على حد كده اتهدي قولي لي مالك
مي وعصبيه وخوف/ مصيبه يا ماما مصيبه الزفت اللي اسمها قمر رجعت تاني على حياه قاسم ومخططه كويس قوي انها تدخل في حياته ثاني وتدمرها زي ما دمر لها حياتها بس انا مش هسمح لها انت لازم تساعديني يا ماما
تغريد بثقه/يا بنت انت هبله هو دمرها واكيد عارفه ان ما هو يعمل مش هيرجع له وهو مش هيفكر يجعلها اصلا خليك واثقه في نفسك وما تخليش حاجه يتاثر فيك وبعدين هو كسر ثقته فيها ومستحيل ترجع الثقه بعد ما تتكسر

 

مي بتفكير/قصدك ان قمرمستحيل تقرب منه تاني لو كده احاول ارجع اكسب ثقه قمر تاني بيقول لك راجل الاعمال الناجح بيخلي عدو قدام عينه انا هعمل كده معاها هرجع ابين لها اتجبرت على قاسم وان هو اللي خطط لكل حاجه وانا ما كنتش اعرف وانت اجبرتيني ان اخونها
تغريد بثقه وفرحه/عفارم عليك يا بت انت كده بنتي يا حبيبه قلبي وقعدوا هم الاتنين يضحكوا على الخطه اللي هتعملها مي في قمر 👿😈😈
في مالها ليلي مليان بنات مش كويسين وناس بتشرب كان قاعد قاسم هو وصاحبه معاذ و وقاسم بيشرب بشراهه
لحد ما معاذ قرب منه اخذ منه كوبايه المشروب وقال له كفايه هتدمرنفسك هي مش اخر واحده في العالم عشان تعمل كده مش انت عملت اللي كنت عايز تعمله زعلان ليه دلوقتي ان هي كملت حياتها اديك اخذت شركتهم عايز ايه منها هي
قاسم بوجع وحزن /مش عايز حاجه منها بس كنت عايزه اعرف هي فعلا بتكرهني قدرت تشيلي الحب اللي كان في عينيها وفي قلبها لو جاوبتني على الاسئله دي انا هرتاح بس المشكله اني ما اقدرش اسالها هقول لها ايه
معاذ قرب منه وشاله وهو مش قادر يقف على رجليه من كتر المشروب وحط كان قاسم بيقول له سيبني مش عايز اروح مش عايزه ادخل البيت اللي كسرتها فيه كل حته في البيت ليها ذكرى في مش عايزه امشي معاذ ما سمعش كلامه وكمل ماشي و لحد ماوصل معاذ باسم العربيه وحطه في الكرسي اللي ورا واتحرك لبيت قاسم

 

بعد شويه وصلو لبيت قاسم قرب منه وسنده لحد القصر ودخله وصعد به الى غرفته حطه على السرير كان بيتكلم قاسم بدون وعي قمر ما تسيبنيش انت ليا لوحدي انا حبيبك قاسم انا بطلك مش انت دايما بتقولي ان امانك ما تسيبنيش وراح في عالم ثاني معاذ كان واقف بيكلم نفسه وهو بيبص عليه انت اللي عملت في نفسك كده ظلمتها وظلمت نفسك ونزل تحت ومشي
في يوم جديد مليان بالمفاجات
في بيت قاسم
اشعه الشمس تدخل لها على وش قاسم ابتدى يفوق من اثرها
صحي وماسك راسه اللي كان حاسس بصداع شديد فيها قام وتوجه للحمام علشان يفوق
وبعد شويه من الوقت خرج وراح على غرفه تغيير الملابس واختار بدله كلاسيكيه سوداء وساعه فضي وحط برفان الرجولي اللي بيخطف عقول البنات ونزل عشان يروح الشركه ويشوف قمر هتقدر تقاومه ولا مش هتقدر وهتبان ضعيفه قدامه هو عارف ان عطره بياثر عليها نزل هو ومبتسم بثقه
وبيت قمر كانت قمر نايمه على السرير بكسل لحد ما صحيت على رن التليفون صاحبتها سهيله قمر بصت في التليفون لقيت رقم صاحبتها ردت عليها وقالت الو ازيك يا سهيله عامله ايه
سهيله بحب/كده برده ما تساليش عليا على العموم يا ستي انا طالعه احسن منك وعزمك على على فرحي وانت لازم تحضري معايا وتقعدي لحد الفرح
قمر ببراءه وطيبه/وانا ما اقدرش اكسر لك كلمه يا قمر هتلاقيني اول واحده وكل اصحابنا هيبقى موجودين
سهيله بتاكيد/ايوه يا حبيبتي ده حتى مي رنيت عليها واكد وقالت لي ان هي هتيجي هي وخطيبها قاسم الالفي مدير خطيبي في الشغل
قمر/خلاص قشطه هتلاقيني انا وخطيبي كمان جايين

 

سهيله بحب/ايه ده انت اتخطبتي ربنا يتمم لك على خير يا قلبي مستنياك انت وخطيبك سلام
قفلت معاها وهي بتفكر في الحفله واللي هيحصل فيها دخلت خد الشاور وطلعت وراحت عند غرفه تغيير الملابس ونقت جاكيت كت وجيبه قصيره وابتسمت برضه على نفسها
وريني يا قاسم هتعمل ايه ما بقاش انا قمر اما خليتك تلفها حوالين نفسك نزلت لقيت عيلتها كلهم متجمعين على السفره
الاب تعالي يا قلبي افطري قبل ما تخرجي قعدت قمر
قمر/ هاكل كم لقمه لحد ما يجي مراد وياخدني وبعد شويه سمع صوت عربيه اهو انا لازم امشي
الام بحب/ ما تخليه يا بنتي يخشي يفطر معانا
مراد دخل لا يا طنط انا متاخر يلا بينا يا قمر وفعلا اخذ قمر وركب العربيه وراحوا للشركه
اول ما وصلوا دخلوا هو وقمر والكل كان بيبص عليهم باحترام شديد وفي اللي كان بيبص على قمر نظرات اعجاب من شكلها لحد ما وصلوا المكتب مراد بصلها بحب وحنان ده المكتب بتاعك يا حبيبتي وعقبال ما اشوفك صاحبه شركه يا رب انا مضطره مش عشان عندي ميتنج في الشركه بتاعتي حمضي هنا مع السكرتيره بتاعه قاسم وبعد كده اروح الشركه بتاعتي ونتقابل اخر اليوم يا حياتي
قمر بحب/ تمام يا قلبي
وخرج مراد وهي قاعده تراجع الملفات واوراق الصفقه اللي مضوها امبارح وكان في شويه ورقه عايزاه تتمضي فاخذتهم وراحت لمكتب قاسم لقيت السكرتيره سماء بترتب الورق الصفقات قربت عليها قمر وسلمت عليها وقالت عامله ايه يا سما وحشتيني يا بت

 

سما حضنتها قالت لها وانت اكتر يا قلبي لك سنه ما اعرفش عنك حاجه ودلوقتي بعد ما جيتي حتى ما فكرتيش تكلميني هتعملي زي مي ولا ايه تتعاملي معانا بعجرفه وتنسي اصحابك
قمر بحب وطيبه/لا ابدا يا قلبي بس مشغوليات قولي لي صح هو الاستاذ قاسم قاعد فاضي ولا معاه حد
سما/ لا قاعد فاضي استنى اخذ لك اذن بالدخول وفعلا سما قالت لقاسم وهو اذن بالدخول
قمر دخلت بكل ثقه وسلمت على قسم وقالت شكرا لوقتك يا استاذ قاسم الاوراق دي عايزه قاسم صدم اللبس اللي لابسه قمر ومن الجيبه القصير اللي مبينه رجليها بص لها بغضب مكتوم وقال اظن الشركه دي شركه محترمه وما ينفعش تيجي باللبس ده ده مش مالها ليلي
قمر ببرود و وثقه/ اظن الموضوع ده ما يخصكش اتفضل امضي على الاوراق عشان عندي شغل كتير وانا عارفه نفسي اني محترم مش محتاجه حد يقول لي وفعلا اخذ منها القاسم الاوراق ومضى عليهم واعطاهم لها بغير شديد ه وقفوا قرب منها وقال لها كنت عايز اسالك سؤال يا قمر
قمر استغربت اتفضل

 

قاسم قرب منها وبص في عينيها قولي لي يا قمر انت بتحبي مراد ولا واخده عشان تنتقم مني قولي لي ما تخبيش
قمر بقوه /ابعد لو سمحت عني وشيء ما يخصكش اذا كنت بحبه ولا لا وعايزك تفهم حاجه مهمه قوي حتى لو مش بحبه فانت بره حياتي بس على العموم انا هريحك ايوه بحبه وبعشقه هو عوض ربنا ليا من الظلم اللي شفته وسبته وخرجت ودخلت مكتبها قعدت تتنفس بالعافيه من اثار قربه هي ايوه تعالجت بس لسه في اثار من برشام الهلوسه اللي كان بتاخده قعدت تاخد نفسها بالعافيه وتقول ساعدني يا رب انا مش ضعيفه
في نفس الوقت قاسم كسر كل حاجه في المكتب وهو بيقول ليه يا قمر ليه بتحبيه اكيد مش صح وانا حثبت لك كده انا مش اي حد عشان تنسيني بالسهوله دي انا قاسم يا قمر وقعد على مكتبه يكمل باقي شغله
في نفس الوقت دخلت مي بعجرفتها وغرورهاالشركه وعرفت من السكرتيره غرفه قمر وراحت اتجهت للمكتب بتاع قمر كانت قمر مشغوله بتخلص بقى الشغل عشان تثبت نفسها لقيت مي بتخبط على الباب تسمحي لي ادخل يا قمر
قمر ببرود/ اتفضلي في حاجه يا انسه مي
مي بحزن مصطنع🥹/ انا اسفه لكل حاجه عملتها لك في حياتك ما تفكريش ان انا مبسوطه مع قاسم بس هو طلع بيحبني وانا حاولت ارفض بس ماما بهدلتني وقالت لي لازم توافقي فاضطريت انه اوافق عشان علشان هو بيحبني وبيعشقني
بصي اللي زي قاسم ده مستحيل يتحب اللي يعمل في بنت غريبه كده يبقى اكيد مريض حاولت امنعه انت صديقه عمري مستحيل اخونك بس هو كان مهووس بيا واجبر امي ان هي ا تجبرني اني اتجوزه وانا خفت لاعمل فيا زي ما عمل فيك عشان كده وفقت مسامحاني ولا لا يا قمر
قمر بحيره 🤨 ما اعرفش اقول لك ايه بس انا مسامحاكي بعد اللي عمله قاسم اتاكدت ان هو ممكن ياذي اي حد حتى لو ما كانش ليه ذنب عشان كده انا مصدقاك انت هتفضلي طول عمرك صاحبتي وحضنتها امي ابتسمت بخبث ان خطتها نجحت
مي/كويس انها انت رجعتي صلحتيني عشان انا ما اقدرش على زعلك واوعدك ان احنا هنرجع احسن من الاول وبتمنى انك تكوني نسيتي قاسم وقدر مراد يرجع لك ثقتك في نفسك اللي خسرها لك قاسم

 

قمر بحب /مسكت ايديها وقالت ما تخافيش عليا خلي بالك من نفسك وما توثقيش فيه ابدا انا عارفه انك مش بايدك انك تفركشي الخطوبه وخصوصا كمان ان هو يبقى ابن عمك فمش هتقدري بس انا عايزاك تاخدي بالك من نفسك بس نسيت اقول لك هي سهيله عزمتك على الخطوبه
مي خبث\ ايوه يا حبيبتي عزمتني وانا رايحه انا وقاسم هنقعد اسبوع هناك في الريف قاسم موافق ان هو يروح معايا عشان يبقى صاحبه العريس ايه رايك انك تجيبي مراد وتقعدي معانا اسبوع اهو بالمره نفك ونغير جو
قمر تمام\ هشوف مراد واقول لك مشيت مي وهي مبسوطه ان خلاص حققت كل مخططاتها اما قمر قعدت تقولي لنفسها يا ربنا محتاره اصدق مي ولا لا هي كلامها ومنطقي بس انا مش حاسه ان هي دي الحقيقه يا رب ارشدني على الطريق الصح
قمر قعدت تكمل شغلها وبعد شويه طلبها قاسم على مكتبه رحت قمر على مكتب قاسم عشان تشوفوا عايز ايه
بعد شويه جي مراد علشان ياخذ قمر على الغداء راح على مكتبها ملقهاش
مراد باستغراب 🤔 يا ترى قمر راحت فين راح ادور عليها في كل مكان ملقهاش دخل غرفه الاجتماع عشان يشوفها هناك عشان في اجتماع بعد ربع ساعه بس اتصدم لما شاف قاسم ما يبوس قمر
مراد بصدمه 😳 قمر
ستوب تفتكره ايه اللي خلى قاسم يبوس قمر ومراد هيبقى رده فعله ايه واللي هيحصل في حفله فرح صاحبتهم وهل قمر ومراد هيروح الحفله ده كله هنشوفه الحصه الجايه لو عايزه اقول لكم ان الحلقه دي هتبقى خطيره وهنشوفه الغيره بتعمل ايه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العشق المنتقم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى