روايات

رواية العشق المنتقم الفصل الرابع عشر 14 بقلم مي أحمد

رواية العشق المنتقم الفصل الرابع عشر 14 بقلم مي أحمد

رواية العشق المنتقم البارت الرابع عشر

رواية العشق المنتقم الجزء الرابع عشر

رواية العشق المنتقم الحلقة الرابعة عشر

مراد بصدمه 😳 قمر اول ما شاف كده مشي بسرعه وهو مش عارف يصدق اللي شافه معقول قمر تعمل كده و وتخون ثقته راح على مكتبه وهو متعصب جدا
في نفس الوقت عند قاسم وقمر
قمر بعدته عنها بكل قوتها وراحت ضربته كف خليها ينزل من شفايفه
قمر بصدمه وصوت عالي/ابعد عني يا قاسم انا بكرهك انت ليه مش عايزني اكمل حياتي مش اخذت انتقامك عايز ايه مني انا بكرهك بكرهك ريحه برفانك بتخنقني وجودك جنبي بينرفزني لمستك ليه مقززه انا بقرف منك وبقرف من نفسي عشان حبيتك انا مستحيل ابقى خاينه مستحيل اخون الشخص الوحيد اللي فتح ليه قلبه وخلاني كل حياته ولو عملت حركه دي تاني يا قاسم مش هتردد لحظه واحده اني اقتلك ومشيت وهي على اخرها منه
اما قاسم كان مصدوم من حركتها ما توقعش يكون رد فعلها كده معقول تكون قمر فعلا كرهته قمر اللي كان اول ما يقرب منها يلاقيها بتتجاوب معاه دلوقتي مش طايقه حتى ريحته ولا لمسته قاسم بسرعه خرج من الشركه كلها وهو في حاله غريبه

 

قمر خرجت من عند قاسم وهي بتعيط ودخلت على مكتبها بس اتصدمت لما شافت مراد وهو باين عليه متعصب قربت منه وقالت مراد انت جيت امتى ليه ما رنتش عليا عشان احضر نفسي علشان نخرج مع بعض
مراد بصوت جهوري وعصبيه مفرطه/ ماسكها من ايديها الاثنين وقال ليه يا قمر حتى بعد اللي عمله فيك بتحبيه ده اللي اتفقنا عليه فين القمر القويه من اول ما اقرب منك سلمتي له لنفسك ما توقعتش منك كده ابدا ليه تكسري ثقتي فيك انا شفت كل حاجه يا قمر ولو عايزاني اطلع من حياتك انا ما عنديش مانع وارجعي له براحتك وخلي يعمل فيك زي ما عمل المره اللي فاتت بس المره دي ما حدش هيتعاطف معاكي لانك هتبقى غبيه
قمر بحزن وانهيار /بعد ايده عنها وقالت انت ما تعرفش حاجه انا مستحيل اعمل اللي انت بتقول عليه انا مش رخيصه عشان اعمل كده الموضوع مش زي ما انت فاهم في حاجه انت ما فاهمهاش ولا عارفها وجي تلومني من غير ما تسمع فكرتك مختلف وهتفهمني و ومش هتيجي عليا زي ما كلهم بيجوا عليا
مراد قرب منها وهو متاثر من كلامها انا اسف يا قمر احكي لي ايه اللي حصل واللي شفت ده حقيقي ولا لا
قمر هحكي لك مش عشان ابراء نفسي لا علشان انا عايزه احكي كنت قاعده في المكتب بتاعي مخلص بقى الشغل لقيت سما بتقول الاستاذ قاسم عايزك طبعا انا قلت اكيد عايزني في الشغل عشان الاجتماع فاضل عليه ربع ساعه دخلت عنده
فلاش باك

 

قمر دخلت عند قاسم وقالت في حاجه يا فندم الاجتماع فاضل عليه ربع ساعه انا جهزت كل الاوراق بتاعه الصفقه وان شاء الله هناخدها
قاسم بغموض/بس انا ما استدعيكيش هنا عشان الاجتماع
قمر باستغراب امال انت استدعتني ليه فجاه قمر قاسم واقرب منها وشدها وقال انت متاكده يا قمر انك نسيتيني
يعني قرب منك وش بياثر عليك خالص
قمر بثقه /اكيد مش بياثر انت بره حياتي وبره قلبي انا ما فيش حد في حياتي غير مراد قاسم قرب اكثر يعني مش بياثر انا هوريكي اذا كنت ب باثرولا لا وقبل ما قمر تستوعب كلامه كان قاسم التهم شفايفها في قبله عميقه كل ما قمر تحاول تبعده قاسم يتعمق اكتر في القبله قمر بتبكي وهي مش عارفه تخلص نفسها منه لحد ما ضربته بالالم وخرجت تجري من عنده
عوده من الفلاش باك
قمر بعينين مليانه دموع هو ده كل اللي حصل يا مراد انا مستحيل اعمل تهين كرامتي تاني انا قويت ومش هضعف
تاني مراد قرب منها وخدها في حضنه خلاص يا قلبي انا اسف انا شكيت فيك مستحيل اشك فيك تاني انا مش عارف اصلا شكيت كيف بس يمكن عشان بحبك وبخاف حد ياذيكي
قمر رفعت عينيها ليه انت بتقول ايه يا مراد بتحبيني امتى ازاي

 

مراد بحب/امتى وازاي انا ما اعرفش كل اللي اعرفه اني بحبك وبخاف عليك يمكن انت شايفاني اخ بس انا شايفك حاجه اكثر من كده بكثير يا قمر طيبتك اللي ما فيش منها اثنين قلبك الابيض براءتك اللي زي الاطفال كل الحاجات دي خلتني اتعلق بيكي واعشقك يا قمر عشان كده لما شفتك في حضن قاسم قلبي اتكسر وجرحتك غصب عني
قمر بتفاجئ وصدمه/بص انا مش عايزه اضحك عليك ولا اوهمك بالحب وعايشك على امل كاذب انا هحاول اديك فرصه انا كمان مشاعري ابتدت تتغير ناحيتك بس مش لدرجه الحب يعني بس انا هحاول اديك فرصه وادي لنفسي فرصه كمان
مراد بحب/اوعدك انك مش هتندمي انك اعطتيني فرصه وان شاء الله هستغلها وهنبقى احسن اثنين مع بعض يا قمر يلا بقى امسحي دموعك مش عايز اشوف دموع تاني عايزك على طول بتضحكي وانا كمان عازمك انا النهارده على الغداء يلا بينا
قمر بابتسامه/مراد شكرا فعلا انك في حياتي اخذها مراد ونزلوا عشان يتغدوا
في مكتب سالم السيوفي
سالم السيوفي في حد ه وعصبيه/يعني ايه يمشي والاجتماع فاضل عليه ربع ساعه هو ما عندوش انضباط
السكرتيره سما/يا فندم والله انا برن عليه مش بيرد هحاول اكلمه ثاني برده مش بيرد
سالم/ بسرعه يلا كلميه وقولي له ان الوفد مستنيك النهارده وقع العقد ولازم هو يكون موجود يلا بسرعه قولي لي لما يوصل خرجت سما وهي بتحاول تكلم قاسم لكن اتصدمت في مي
مي بحده/ ايه يا غبيه مش تفتحي هو اللي الاجتماع فاضل عليه قد ايه
سما بخوف/الاجتماع ممكن يتلغي الاستاذ قاسم مش موجود وبنحاول نكلمه مش بيرد والوفد على وصول و والصفقه ما ينفعش يتم من غير الاستاذ قاسم

 

مي باستغراب يعني هو مش في مكتبه طب هو ما قالش هو رايح فين يا ترى رحت فين يا قاسم خلاص روحي على مكتبك راحت سما على مكتبها ومي ماسك التليفون حاولي تكلموا بس مش بيرد يا رب بقى رد يوه وراحت على مكتبها
قاسم كان في عربيته بيسوق باقصى سرعه كل ما يتذكر كلامها وكلمه بكرهك اللي بتذبحه وقرفها منه وضربها ليه بيزود في السرعه اكثر لحد ما وصل على ضفه الجبل ما كانش في حد خالص انزل من العربيه وبص علي الناحيه الثانيه من الجبل وقعد بقي يصرخ واقوى صوته ليه ليه بتعملي كده ايوه انا جرحتك ايوه انا ظلمتك بس انا ظلمت نفسي قبلك قسيت عليك دمرتك كنت بدمر نفسي زيك بس ما توقعتش انك تنسيني وكمان تحب واحد غيري ارجوك ما تعمليش كده ارجوكي ما تسيلينيش وقعد يصرخ باقصى صوت وهو بينادي عليها وبعد شويه خرج صورتها من جيبه وبص لها ما تسيبنيش وقعد يبكي اول مره في حياته يحس بالعجز كده ودموعه نازله بصمت 😭😭😭
(والله زعلت عليك بس تستاهل هنعمل ايه اللي يغلط لازم يتحمل غلطه)
🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
في شركه السيوفي
قمر وهي و ومرادكانوا جايين من من غاده وهم بيضحكوا لكن اتفاجئوا بان الشركه كلها مقلوبه وكلهم متوترين
قمر قربت من سما وقالت لها في ايه ليه كل التوتر ده
سما الخوف الاستاذ قاسم ما جاش والوفد الاجنبي فاضل عليه كم دقيقه ويوصل واحنا مش عارفين نتصرف ازاي ولا مين اللي هيقابلهم
قمر اتوترت شويه بس هدت نفسها بصي انا اللي هقابل الوفد انا درس الصفقه كويس وان شاء الله كل حاجه هتبقى كويسه روحي بلغي بابا عشان يطمن
سما بصدمه/انت متاكده انك تقدري تعمليها اصل الاستاذ قاسم هو اللي مسؤول على الحاجات دي
قمر بثقه/ ايوه متاكده ده اختبار وانا لازم افوز فيه ما تخافيش الشركه بتاعتك دي في ايد امينه

 

سما /خلاص انا هروح اقول للاستاذ راحت سما وبلغت سالم ان قمر هي اللي قبل الوفد اسالم خرج بعد ما سمع كده وروح لها وقال صحيح الكلام اللي سمعته ده يعني انت فعلا هتقابلي الوفد
قمر بحب وثقه/ايوه يا بابا انا اللي هعمل كده وما تخافش انا درسه للمشروع كويس قوي وان شاء الله الصفقه هتبقى من نصيبنا بس انا عايزاك توثق في وتدعمني
الاب بحب/انا واثق فيك يا حبيبتي ان شاء الله نكسب الصفقه النهارده وتثبتي لكل انك رجعت اقوى من الاول يلا بقى عشان ندخل غرفه الاجتماعات مشيت هي وابوها ومراد ودخلوا اوضه الاجتماعات وابتدى الاجتماع
كانت شركه الوفد رئيستها واحده ست اسمها ماريان سيده قويه وشديده الجمال
ماريان بثقه وغرور /هو المشروع حلو بس في شويه حاجات انا مش فاهماها ممكن تفهمهاني
قمر بثقه وتحدي ابتدئ تشرح كل حاجه لمريان العمليه شديده ماريانا اعجبت بطريقتها و والمشروع مضمون نجاحه
ماريان باعجاب/انا معجبه كتير بطريقتك وانا موافقه ان هنوقع العقد واخذت الورقه منهم ووقعت الصفقه
قمر كانت مبسوطه جدا وانا كمان اتشرفت بمعرفتك يا استاذه ماريان خلاص الاجتماع وماريان ورجالتها خرجوا
سالم قرب من القمر وحضنها وقال لها انا فخور بيكي يا بنتي النهارده اثبتي لي اني مش ضروري تكون خلفتك ولاد عشان عشان تفخر بيهم ويحققوا لك النجاح انت عندي الدنيا كلها يا حبيبتي ربنا يخليك قمر خرجت من حضن باباها وبصت في عنيه وقالت ويخليك ليا يا بابا وان شاء الله دايما هتكون في فخور بيا
مراد قرب منهم وقال بالمناسبه الحلوه دي انا اعزمكم كلكم على العشاء بمناسبه نجاح قمر ضحك كلهم
سالم بحب وانا ما عنديش مانع ربنا ما يحرمكمش من بعض يا اولاد انا هروح دلوقتي عشان عندي شغل كتير ومشي

 

وسابهم وهم فرحانين بعد ما مشي ابو قمر مراد قرب منها ومسك ايديها انا فخور بك قوي يا حياتي
قمر في حركه لا اراديه حضنته وقالت لولاك كنت لسه في المستشفى وما كنتش بقيت قويه كده انا انت قويتي وهو حضنها جامد في اللحظه دي كان جاء قاسم واتصدم لما شافهم حاضنين بعض نار الغيره تزيد في قلبه محسش بنفسي غير وهو بيدخل عندهم ويقول الف مبروك يا قمر قمر في اللحظه دي بعدت عني مراد وبصت لقاسم وقالت الله يبارك فيك
قاسم بغير عاميه/مش ملاحظه ان انت بتتجوز حدودكم
لازم تعرفه اللي يبقى هنا يبقى باحترامه وممنوع التجوزات الشركه محترمه
مراد كان لسه هيرد لكن قمر ما منعته وقالت احنا اسفين يلا بينا يا مراد عشان نمشي عشان نجهز نفسنا للعشاء
قمر اخذت مراد ومشيت كل ده تحت انظار قاسم اللي هيفرقع من الغيظ بعد بعد ما مشيوا ضرب الكرسي بايده وقال يانا انت يا مراد
في غرفه مي
كانت قاعده بترن على قاسم مش بيرد ورنت على سما
سما الو نعم يا انسه مي
مي قولي لي صح الاستاذ قاسم جاء
سمع عمليه ايوه يا انسه لسه واصل فورا

 

مي طب تمام انا انا جايه عنده وقفلت السكه وراحت لمكتب قاسم خبطت على الباب وقاسم سمح لها بالدخول بس كان شارد وباين على هدومه وشكله مش مهندم كانه كان بيتخانق مي قربت منه وقالت ايه اللي عمل في شكلك كده انت عملت حادثه ولا ايه ولا اتخنقت مع حد
قاسم ببرود/ رد ما لكيش دعوه يا مي روحي وسيبيني في حالي دلوقتي مش عايز اشوف حد
مي بتمثيل الحزن /انت ليه بتعمل فيا كده يا قاسم انا خايفه عليك ده انا بحبك اكثر من نفسي وانت محسسني اني بفرض نفسي عليك
قاسم في اللحظه دي فقد اعصابه وقرب منها بعصبيه شديده وقال ايوه انت بتفرضي نفسك عليا انا ما بحبكيش وعمري ما احبك افهمي بقى لولا اللي حصل بينا مكان مستحيل اتجوزك يلا اتفضلي اطلعي بره
مي بدموع ا/نا اسفه يا قاسم بس انا كنت قلقانه عليك انت مش فاهم انا بحبك قد ايه انا بعت صاحبتي عشانك واشتريتك انت
قاسم بضحكه سخريه/لا يا مي انت ما تعرفيش تحبي غير نفسك انت بعت صاحبتك مش عشاني عشان نفسك عشان انت مريضه وتفضلي طول عمرك كده انانيه اخرجي عشان مش عايز اتكلم اكثر من كده في كلام يجرحك اتفضلي قال كده بصوت عالي مي جسمهااتنفض وطلعت تجري من عند قاسم وهي بتبكي
وهي بتجري اتخبطت في مراد

 

مي بصيت له وقالت انا اسفه ما كنتش اقصد وكملت طريقها حتى ما استنيتش تسمع رده مش عايزه حد يشوفها وهي ضعيفه
مراد في نفسه البنت دي مجنونه ولا ايه يلا براحتها وسابها وراح على مكتب قمر
قمر كانت خلصت كل كل الشغل بتاعها ومستنيه مراد عشان ياخدها وقعدت تفكر في اللي سمعته كانت معديه من قدام غرفه قاسم وسمعته وهو بيزعق لمي وسمعت اعتراف مي ان هي باعتها قمر ضحكت بسخريه وقالت عمرك ما هتغيري يا مي انا فكرتك اتغيرتي بس ربنا ما حبنيش اتخدع فيك تاني بس انا همثل عليك زي ما انت بتمثلي عليا ونبقوا متعادلين وهي بتفكر وبتكلم نفسها قطع شروطها دخول مراده وهو بيقول لها يلا بينا
قمر بابتسامه خطفت قلبه/يلا بينا عشان تلحق تجهز نفسك
مراد بثقه وهو بيعدل ليقت القميص يا بنت انا مش محتاج حاجه انا مز وحدي
قمر بضحكه ماشي يا عم المز يلا بينا
خرجوا قمر ومراد من الشركه علشان يجهزوا نفسهم لحفله الليل
في غرفه مي في الشركه كانت قاعده منهاره العياط ماشي يا قاسم انا تقول لي كده ما بقاش انا لما ارجعتك ليا وخليتك تبوس على رجلي عشان اسامحك انا مش من النوع اللي بيستسلم بالسهوله دي وخدت حاجتها ومشت
في الليل في قصر السيوفي كانوا كلهم جاهزين علشان العشا اللي جهزوا لهم مراد قمر كانت لابسه فستان احمر طويل وشعرها كانت عاملاه على جنب وحاطه روج نبيتي ولابسه كعب اسود كانت ايه في الجمال جي ومراد وسلم على اهل قمر واخذهم بالعربيه وراحوا مطعم فخم نزلوا من العربيه ودخلوا المطعم

 

قمر ما كنتش عارف ان ذوقك حلو
مراد بحب انا فعلا ذوق حلو عشان نقيتك انت يا قلبي
قمر اتكسفت وقالت بس بقى على طول كسفني بقك على طول بينزل كلام حلو
مراد بثقه يا حبيبي ده طبعي ومستحيل اغيره
دخلوا كلهم وقاعده السفره وابتدي الطلبات تجيلهم
في نفس الوقت في فيلا قاسم
كان معاذ صاحب قاسم راح لقا قاسم قاعد حزين وبيبص على صور هو وقمر راح قال له يلا قوم نغير جو انا عازمك النهارده على العشا
قاسم بياس ما ليش نفس اخرج ولا اروح لاي مكان
معاذ بحب قرب منه وقال له لازم تتخطى اللي انت فيه يلا قوم وفعلا مع الحاح معاذ قام قاسم وغير هدومه ولبس وراحوا للمطعم اختاره له ومعاذ عشان ايه يفرفشه شويه
والحسن الحظ كان نفس الفندق هو هو اللي نازله فيه قمر
قاسم ومعاذ دخلوا المطعم وقاسم اتصدم لما شاف قمر ولاوعيلتها قاعدين على ترابيز هم مرادوا بيضحكوا وياكلوا قاسم ومعاذ قاعده على الترابيزه اللي وراهم وابتدت الموسيقى ومراد قام وقال القمر تسمحي لي بالرقصيه قمر مسكه ايديه
وبدا رقصه على اغنيه اليسا ( ارسمني في ليلك نجمه)

 

قاسم في اللحظه دي قعد يشرب كل ما يقربوا من بعض قعد يشرب اكتر وفجاه ما قدرش يستحمل اكتر من كده كسر الكوبايه في ايده ايده كلها بقت دم و معاذ بصله بصدمه انت انت عملت ايه ايه ده كلها من ليا دم وكل اللي موجودين في المطعم بص له قمر بصت له والتقت عينيهم في نظره طويله نظره فيها حب وشوق وعتاب وكره قطع النظره دي مراد هو بيقول لها يلا بينا نمشي يا قمر قمر ب بصت على ايد قاسم اللي مليانه دم قلبها وجعها عليه بس ماشي وهي بتقول لنفسها يستاهل اكثر من كده وقاسم ومعاذ ماشيو
مراد وصل اهل قمر على بيتهم ام قمر وابو عمر دخلوا ومراد شد ايد قمر استني عايزك يا قمر
قمر باستغراب في حاجه
مراد ا بغيره /نت اتاثرت لما شفت دم قاسم
قمر بتوتر لا طبعا انت بتقول ايه هو حر يعمل اللي يعمله وارجوك ما تسالنيش عن اي حاجه عشان انا تعبانه دلوقتي
سلام سبت حتى قبل ما يرد قمر اتضايقت من كلمات مراد
مراد ضرب ايده في راسه وقال غبي كان لازم تبوظه ليله كده وخد عربيته وراح على فيلته
قمر دخلت لقيت مامتها قاعده مستنياها قربت منها وقالت لها ما نمتيش ليه يا ماما لغايه الوقت
الام بحنان وحب كنت عايزه اسالك سؤال يا قمر انت فعلا ما تقصرتيش من الدم بتاع قاسم
قمر باستغراب /انت ليه كلكم فاكرين اني ضعيفه انا قويه وخلاص بطل يعنيني مش بياثر فيا افهموا بقى الام خدتها في حضنها وقالت لها خلاص يا حبيبتي انا اسفه يلا روحي ارتاحي مش هنتكلم في الموضوع ده ثاني بس انا خفت لتكوني قمر قطعتها لا كنت ولا ما كنتش اقاسم خلاص طلع من حياتي وسابت مامتها وركبت بعصبيه على اوضتها

 

الام قعدت واتنهدت وقالت يا رب يكون اللي بتقولي صح وما يكونش النظره اللي شفتها في عينك دي ترجعك ليه مرحله الصفر
في فيلا قاسم روح فيلته وايده تنزف ما رضيش يخلي معاذ يعقمها له ودخل بيته وبص في ايده وقال معقول حتى دمي ما يبقاش ياثر فيك يعني انت خلاص بطلت تحبيني قلبك اللي حبني خلاص لا قاعد يصرخ ويقول لا ويخبط ايده لحد ما ايده بقيت كلها دم وقع على الارض منهار
(والله وجع الحب صعب ونار الغيره بتحرق اساله مجرب وهو ما تسالوش طبيب)
في يوم جديد مليء بالاحداث الغير متوقعه
في بيت قمر كانت قمر جهزت كل حاجتها علشان مسافره تقعد اسبوع عند صاحبتها في الريف عشان فرحها وكلمت مراد وهو وافق واخذ اجازه عشان يروح معاها واستاذنت من اهلها وهم وافقوا عشان هتروح مع مراد
قمر مسكت التليفون بتاعها وكلمت مراد الو يا مراد قربت توصل انا جهزت كل حاجه
مراد بحب شويه وابقى عندك يا قلبي
قمر طب سلام ما تتاخرش وقفلت معاه وهي مبسوطه ان هي هتروح تغير جو لانها بتحب الجو المزرعه جدا والريف والحاجات دي
في نفس الوقت في فيلا مي كانت مي جهازه كل حاجه وقاسم كان مستنيها تحت علشان يروح معاها لان العريس هو معاذ صاحبه فمش معقول هيسيبه وحديه في يوم زي ده

 

قاسم اخذ ايد مي وركب العربيه في بالعربيه قاسم قال لي مي مش عايز اي استظراف يا مي ولا حركات ملهاش عايزه فاهمه احنا هنروح نعمل واجب وخلاص فهمتي ولا عيد كلامي تاني
مي بملل وزهق خلاص فهمت احنا رايحين فسحه ولا رايحين نتحبس مش هعمل حاجه تضايقك وراحوا على الريف
ومراد وقمر برده كانوا وصلوا والتقت العربيتين عربيه مراد وعربيه قاسم ونزلوا كلهم من العربيات مي جريت على قمر وحضنتها وقالت لها كويس انك جيتي يا فمر علشان نفرح ونهيس
قمر ببرود بعدت مي عنها وقالت لها ايوه كويس برده ان انت جيتي علشان نفرح سهيله يلا روحي مع خطيبك وانا هروح مع خطيبك وسابتها وراحت عند مراد وماسك ايده مي كانت مستغربه ايه اللي خلاها متغيره كده براحتها يلا بينا ندخل ده انا هخليها يوم فظيع ودخلت هي و قاسم
قاسم اول ما دخل سلم على معاذ وحضنه الله وقال الف مبروك يا حبيب اخوك عقبال ما تبقى عندك دسته عيال
معاذ بحب اخوي/تسلم يا غالي عقبال ما افرح بيك يلا بينا ن ندخل جوه مع الرجاله معاذ اخذ قاسم ودخله عندي شباب جوه لكن قاسم اتصدم لما شاف مراد
قاسم باستغراب /مراد انت بتعمل ايه هنا
مراد ده باين عليه هيبقى مرار طافح
يتابع
تفتكروا ايه اللي هيحصل في الفرح ومراد وا وقاسم هيتحملوا بعض ولا هيبقى مرار طافح زي ما قال مراد ده كله هنشوفه في الفصل الجاي وقمر هتعمل ايه مع مي عايزه توقعاتكم كده وارائكم في الحلقه لو لقيت تفاعل هنزل الحلقه ثاني في الليل

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العشق المنتقم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى