روايات

رواية العالم الموازي الفصل التاسع 9 بقلم سحر حسين

رواية العالم الموازي الفصل التاسع 9 بقلم سحر حسين

رواية العالم الموازي الجزء التاسع

رواية العالم الموازي البارت التاسع

رواية العالم الموازي الحلقة التاسعة

فراس كان مستغرب جدا موضوع الام اللي محدش يعرف عنها أي حاجه وكان الغريب اكتر أن الكل كان بيهرب من الكلام في الموضوع ده ولكن فراس كان حابب يعرف كل حاجه عن الام راح يسأل ريتا .
**********************
ريتا : ايه المفاجأة دي اول مره تيجي في الجناح بتاعي .
فراس : انتي كل مره اللي بتيجي عندي قولت اجيلك النهارده .
ريتا : حبيبي انت تيجي في أي وقت .
فراس : حبيبتي شكرا .
ريتا : قولي عملت ايه مع هراس .
فراس : لا تمام .
ريتا : طيب كويس .
فراس : حبيبتي بقولك ايه .
ريتا : قول يا حبيبي .
فراس : هي مامتك فين .
ريتا : بستغراب بتسال ليه .
فراس : هراس كان بيتكلم وفجأة جاب سيرت مامتك وفجاه سكت ومتكلمش .
ريتا : فراس يا ريت متجبش سيرت الموضوع ده خالص .
فراس : طيب ليه ممكن اعرف .
ريتا : فراس بعد ازنك لو سمحت ممكن متتكلمش في الموضوع ده مع اي حد تاني لو بابا عرف انك بتتكلم في الموضوع ده هيقطع راسك فورآ .
فراس : ياااا لدرجاتي خلاص يا حبيبي براحتك واسف لو ضايقتك .
ريتا : حبيبي انا اللي اسفه بس فعلا انا عايزه اقولك كل حاجه بس بابا مش هيسمح لاي حد يتكلم في الموضوع ده خالص .
فراس : خلاص يا حبيبتي ولا يهمك طيب انا هروح اشوف هراس ورجعلك تاني .
ريتا : طيب يا حبيبي روح .
************************
فراس راح للجناح بتاعه وطلب الوزير عنده .
الوزير : نعم يا الملك المستقبلي .
فراس : بس بقي الموضوع ده لزم اعرف كل حاجه عنه .
الوزير : تحت امرك يا صاحب العرش ولكن ايه هو الموضوع .
فراس : ايه موضوع ام ريتا ده .
الوزير : بخوف …. اه بس الموضوع ده مينفعش نتكلم فيه اصلا .
فراس : مش انت خايف من الملك ليقطع راسك لو متكلمتش انا بقي اللي هيقطع راسك انت فاهم .
الوزير : تمام انا هقولك بس ياريت محدش يعرف اي حاجه عن الموضوع ده .
فراس : وانت متخيل ممكن هعرف مين يعني قول بقي .
الوزير : اسمها اميره جوليانا هي كانت نص بشر ونص ذئب وهي بنت الاميره سمام وهي كانت شخصية طيبه جدا وغلبانه جدا وكانت طول الوقت بتعترض علي قرارات الملك لحد ما الملك حبسها في سجن محدش يعرف مكانه . ….
فراس : طيب وريتا وهراس يعرفو الموضوع ده .
الوزير : اه طبعا يعرفو بس محدش يعرف مكان السجن ده فين .
فراس : يعني محدش يعرف مكانه غيرك انت مش كده .
الوزير : اه فعلا ده حتي الحراس اللي كان معايا قطع رأسهم علي طول .
فراس : واشمعنا انت مقطعش راسك .
الوزير : عشان انا الواحيد اللي كنت بطمن عليها وببعتلها اكل ليها علي فكره الملك كان بيحبها جدا ولكن تتدخلها في أمور القبيله ده هو اللي خلاها تتحبس وتنفصل عن العالم .
فراس : طيب انا عايز اعرف مكان السجن ده فين .
الوزير : اعزرني يا صاحب العرش مش هينفع اعمل حاجه زاي دي خالص .
فراس : انا مش باخد رايك ده أمر مني ولزم ينفذ .
الوزير : ايوه بس ………
وكان لسه هيكمل كلامه راح فراس حط سيف علي رقبته ……
فراس : اي اعتراض منك مش هتكمل كلامك وهقطع راسك دلوقتي .
الوزير : حاضر انا هاخدك لمكان السجن .
*********************
تاني يوم .
فعلا الوزير خد فراس وخرجو من القصر وراحو عند السجن اللي المسجونه فيه الملكه .
فراس : افتح الباب واستني بره انت .
الوزير : تحت امرك يا صاحب العرش .
**************
دخل فراس ولاقي واحده كبيره في سن شكلها متبهدل اوووي وكأنها مسجونه من سنين .
***************
فراس : ازاي حضرتك يا ملكه جوليانا .
جوليانا : مين انت مين .
فراس : انا فراس تقدري كده تقولي خطيب بنتك ريتا .
جوليانا : ايه انا بنتي اتخطبت .
فراس : يعني حاجه زاي كده .
جوليانا : بنتي حبيبتي انا بقالي سنين مشفتهاش هي وهراس .
فراس : وهما كمان نفسهم يشوفو حضرتك .
جوليانا : بس هعمل ايه بقي .
فراس : مش حابه تطلعي من هنا .
جوليانا : اكيد حابه بس هنعمل ايه مش في أيدي حاجه .
فراس : متخفيش انا مش هسيبك هنا كتير .
جوليانا : هههههههههه ايه مش خايف .
فراس : لا انا مش بخاف .
جوليانا : يبقي بشر مش ذئب .
فراس : ايوه بشر بس خليكي واثقه فيا انا مش هسيبك هنا .
جوليانا : انت عارف انا هنا من امته .
فراس : للاسف معرفش بس جه الوقت اللي تتطلعي من هنا .
****************
جوليانا كانت فرحانه جدا جدا وحست بأمل كبير جدا من كلام فراس .
وفراس خرج من السجن وقرر فعلا أن يطلعها من السجن ده وراح يتكلم مع ………..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العالم الموازي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!