روايات

رواية الصائغ والجواهر الفصل الثالث 3 بقلم ميرفت السيد

رواية الصائغ والجواهر الفصل الثالث 3 بقلم ميرفت السيد

رواية الصائغ والجواهر الجزء الثالث

رواية الصائغ والجواهر البارت الثالث

رواية الصائغ والجواهر الحلقة الثالثة

3
باختصار ومش عاوز اسئلة ولا واحدة منكم تقاطعني من بكرة كل بنت فيكم جايلها عريس مايترفضش وانا موافق
لؤلؤة بكرة جايلك دكتور صيدلي اسمه محمد
وبعد بكرة ان شاء الله دهب انا وافقت اجوزك لسامي ابن سالم وانا عارف انك بتحبيه وساكتة عشان انا كنت رافضه بس بصراحة دة الي هاتطمن عليكي معاه
وانتي يافيروزة انتي وماسة يوم الجمعة خطوبتكم على ولاد ابن عمي عبد الناصر
والسبت خطوبتك ياجوهرة على دكتور عصام
وبخلال شهر كل بنت منكم هاتكون في بيت عريسها
كان الصمت يعم المنزل على غير العادة
نظر فاروق بوجوه بناته فوجدهم عبارة عن افواه وعيون مفتوحة من الدهشة وصوت صرصور الحقل
فاكمل كلامه قائلا : عارف الصدمة واحساسكم بس انا ليا أسبابي ورحمة امكم الغالية ماتتعبو قلبي انا هاقولكم كل حاجة بس بعد جوازكم انا ابوكم وعارف مصلحتكم
واخيرا قالت فيروزة : بابا انت بكامل وعيك انا اسفة بس دة مش حضرتك مش تربيتك لينا ولا تفكيرك
دهب:انا مستغربة وواثقة ان في سبب قوي يابابا ارجوك صارحنا انت معودنا على التفاهم متعاملناش كدة وكأننا رجعنا لسنة 1900
كان فاروق يستمع وهو يشعر بالحزن فهم على حق ولكن شعوره بانه سيتركهم بمفردهم لمواجهة الحياة هو مبرره لما فعل
قالت ماسة:طب وانا الي يادوب قربت اتم 19 سنة
نهض الاب وقال بعصبية:بس خلاص مش عاوز اسمع كلام تاني انا قررت والي مش هاتعمل كدة هاغضب عليها ولو عاوزين تصغروني انا ابوكم الي ربتكم والناس بتحلف باخلاقكم وطاعتكم ليا عاوزين تقللو احترامي وتخلو الناس تقول عني معرفتش اربي تمام بلاش بعد ماالتزمت بكلمتي طلعوني عيل عشان حضراتكم شايفين اني باظلمكم
ردت جوهرة بعصبية:ايوة لما تخطبلنا وتجوزنا بسرعة عرسان منعرفهاش تبقى بتظلمنا احنا محصلناش البهايم انت كدة ظالم
رفع فاروق يده ليصفعها ولكنه توقف ووقع مغشيا عليه
افاقته دهب فهي طبيبة ولكن كانت حالته الصحية سيئة فنظر حوله ليجد بناته يبكين بحزن
وانكبت جوهرة تقبل يده ودموعها تتساقط بشدةوهي تقول:سامحني يابابا انا غلطانة دة انت اب وام انت عيشت عشاننا وحرمت نفسك حقك عليا
#بقلم_مرفت_السيد
وكذلك باقي البنات قبلن يديه وهم يعتذروا فاباسم وقال بصوت واهن:متقلقوش انا مش زعلان، انتو عارفين اني لو هارميكم في النار لازم تثقوا ان دة لمصلحتكم وانا هاجوزكم لناس محترمة وعاوزكم تثقوا ان دة للصالح
لؤلؤة : واحنا موافقين نترمي بالنار عشانك
فيروزة:خلاص بقى احنا موافقين بس انت قوم كدة ومتخضناش عليك ولاايه يابنات
هتفن كلهن بالموافقة
ماسة:خلاص ياروقة هاتجوز انا اصلا فاشلة بالدراسة
ضحك الاب بصعوبة وقالت دهب: ضغطك كان واطي اوي ليه ترهق نفسك كدة
فاروق:مااكلتش كويس بس متقلقوش ياللا حضروا العشا ربنا يحفظكم
كانو يتناولون طعام العشاء بصمت وكلا منهن بداخلها نفس التساؤل: ليه ولكنهن اثرن الصمت لأجل خاطر والدهم
اما بمنزل كل عريس لم يختلف الوضع كثيرا
بمنزل محمد اجتمعت العائلة الام والاب والشقيقتان الاصغر
بناء على طلبه
قال الاب وهو ايضا صيدلي ولكنه مريض ويتحرك بصعوبة :في ايه يامحمد خير جمعتنا كلنا انا وامك واخواتك ليه
الام:خير ياابني
محمد :خير ياحاج بصراحة كدة انا قررت اتجوز
الاب:الف بركة ياابني مين العروسة
محمد :بنت واحد من أصحاب الشبخ عبد الله وعلي واعتقد انها معيدة بكلية اثار
#بقلم_مرفت_السيد
الام بسخرية :ومن امتى بتوافق على حواز الصالونات ومالها اسماء بنت خالك
محمد:ياأمي انا عندي اسباب وان شاء الله بكرة الخطوبة
هتفت زهرة شقيقته:ايه بسرعة كدة
الاب:أيوة ايه السربعة دي
محمد بهدوء : ياحاج اسمحلي بكلمتين على انفراد
وبعدما انتهى محمد وابوه من الكلام على انفراد بالصالون والام يتاكلها الفضول خرج الاب وقال: حضرو نفسكم بكرة وباذن الله الجواز هايتم بخلال اسبوع واهو شقة ابننا عالدهان بس وبأمر الله نفرح قريب
الام:بس ياحاج عاطف انا…
قاطعها بحدة:ولاكلمة ابنك راجل وعارف مصلحته الكلام انتهى
اما بمنزل سالم كان الوضع مختلفا دمعت عيناسامي من السعادة حين ابلغه ابوه واطلقت الأم زغرودة من السعادة
وقال ساني وهو يقبل يد أبوه :ربنا يخليك ليا بس عرفت اقنعه ازاي دة الحج فاروق كان رافض خالص
سالم:ربك كريم متفكرش كتير بس يابني انا عاوزك تتقي ربنا قيها
ام سامي:يلهوي ياسالم دة بيتمنالها الرضا دة كل يوم يروح عند شغلها عشان يشوفها من بعيد بس
سالم بحزن:ربنا يسعد قلبك يافاروق زي ما فرحت قلب إبني
ام سامي :بقولك ياسالم متنساش تبلغ سمير وسليمان ولادك ومراتاتهم عشان ييجوا معانا
سالم:بلغتهم خلاص ربنا يتمم على خير
سامي بسعادة: يارب ياحاج دة انا هاجيبلها حتة من السما
ودخل غرفته وهو يكاد يطير من السعادة فهي دهب عشق عمره وأخيرا سيصبح الحلم واقع
اما بمنزل عصام فهو يتيم ووحيد بعدما مات ابوه ولحقت به امه اتصل عصام بعمه وخاله ليحضرا معه فباركا له ولم يهتم أحدهما كثيرا بسؤاله عن احواله فجلس عصام بمنزله وهو يتخيل عروسته الجميلة بجانبه والمنزل ممتلئ بالأطفال فأبتسم وهو يغمض عينيه بسعادة
اما بمنزل عبد الناصر فكان الوضع مشتعلا
بعد العشاء قال عبد الناصر :تعالو ياولاد وانتي كمان ياحاجة بالجنينة عاوزكم بموضوع
بعدما جلسوا جميعهم قال:عمر ويونس اعملوا حسابكم يوم الجمعة هاتيجو معايا تشوفو عرايسكم انا خطبتلكم بنات فاروق ابن عمي
ضحك يونس بشدة :انت اكيد بتعزر ياحاج
رب عبد الناصر عصاه بالارض:اخرس ياولد
عمر :بابا انت بتتكلم جد
*جد الجد وخالد عارف وشاهد
أومأ خالد براسه بالموافقة فقال عمر بحدة: دة انا لو بنت كنت اخدت رأيي الاول ازاي الكلام دة
*وطي صوتك ياقليل الادب
:ياحاج انا مش هاتجوز ومش جاي وبعدين انهو مصيبتين دول يقبلو بعريسين بدون مايشوفوهم والمفعوص دة يتجوز إزاي وهو بيدرس.
نهض الأب بعصبية: آخر كلام عندي والي هايرفض هاحرمه من الميراث وهارميه برة انا اخترت المرادي بنات يتقالو بالدهب واظن كفاية اختيارك الي فات المهبب فاهمني طبعا
#بقلم_مرفت_السيد
وانصرف الاب جلس عمر بعصبيه وقال لخالد:ينفع كدة
خالد:ياعم وافق انت خسران ايه
يونس : انا شخصيا هاوافق عشان متحرمش من ميراثي بس لو طلعت وحشة هاخليها هي الي ترفضني
عمر للام الصامتة:ايه ياأمي يرضيكي التحكم دة
الام بهدوء:أبوك تعبان يابني متنساش دة لسة قايم من تعب بقلبه
خالد:ياعم امك بتتكلم صح انت مش هسران حاجز
عمر باستسلام : ماهو تعبه دة الي مخليني مش قادر اتكلم
وباليوم التالي بالمساء اقترب موعد وصول محمد لخطبة لؤلؤ
استعدت لؤلؤ لمقابلة عريسها الغريبة وكذلك باقي الفتيات وحلس فاروق وسالم بانتظار العريس واهله والشيخ علي وعبد الله
فماذا سيحدث 🤔🤔

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الصائغ والجواهر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!