روايات

رواية الحربايه والثعبان الفصل السابع والعشرون 27 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الفصل السابع والعشرون 27 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الجزء السابع والعشرون

رواية الحربايه والثعبان البارت السابع والعشرون

رواية الحربايه والثعبان الحلقة السابعة والعشرون

✿ قصص منه محمد كاتب ✿
في المستشفي
سولا للدكتور: ابني جمال عامل ايه دلوقت
د: متقلقيش مجرد شرخ في دراعه , وجرح في الجبهه, وهيتحسن مع العلاج , هو حاليا بيفوق من البنج
رحاب دخلت ملهوفه: طمنيني جمال عامل ايه ؟؟ انا جيتلك جري من النادي ع هنا
سولا: عنده شرخ في دراعه وجرح في دماغه وفقد دم كتير
رحاب بضيق: ازاي حصل ده فجأه , جمال مكنش متسرع في السواقه اطلاقا
سولا بحيره : معرفش ايه الي حصل , فعلا هو بيحب يسوق ع مهله, الله اعلم الحادثه حصلت ازاي؟؟!!
داغر قرب منهم وهو بيشمر كمام قميصه!!
سولا: كان هيخبطه بالعربيه
رحاب : اه يعني انت السبب , طبيعي الحركات دي متوقعه منك , لان انت واختك مش عايزني اتجوز جمال , بجد مش قادره اتخيل انك تنزل للمستوي الحقير, وتحاول تتخلص منه
آمير دخل: داغر
رحاب بنرفزه : آمير شايف حقاره افعاله , بسببه جمال راقد في المستشفي
دعاء بنفعال: بتقولي ايه اخويا ليه يعمل كدا؟!
رحاب: اسألي نفسك عارفه انك واخوكي مش عايزني اتجوز جمال, نفسي افهم نوعكم ايه من البشر , وفعلا اثبت انه اخوكي وهو اخبث منك
آمير بغضب: رحااااااب لحد هنا وكفايه
رحاب تابعت: افتكري حاجه واحده, لو حصلت اي حاجه لجمال , مش هسامحك ابدا , طنط سولا اتصلي بلغي عنه فورا , ده لازم يترمي في السجن
سولا: رحاب انتي فاهمه غلط, هو اصلا كان هيروح في الحادثه , لكن الحمد لله طلع سليم وهو الي جاب جمال ع هنا , واتبرع بدمه لابني , لازم نشكره مش نعنفه , ومكنتش اعرف انه اخو دعاء
آمير ودعاء بصه لرحاب نظرات ناريه
سولا بأحراج: انا اسفه يابني , وبعتذرلك بالنيابه عنه , وبشكرك ع المعروف الكبير انك جبته المستشفي وانقذت حياته , ازاي اكفائك ع ده
داغر: متقوليش كده , مفيش شكر ع واجب , حتي لو كان اي حد غير جمال في وضعه, كنت هعمل نفس ما عملت معاه
دعاء سحبت اخوها بعيد للطمئنان: داغر انت بخير , اتأذيت فيك حاجه
داغر ابتسملها: انا كويسه متقلقيش عليا
دعاء: رحاب كانت ظالمه ليك مره تانيه , معرفش ايه مشكلتها معاك , ومكنش ليها اي حق في كل الي قالته , لما اهانتك من غير ما تشوف الصوره كامله
داغر: لما واحده تكره واحد تشوف حتي اعماله الكويسه شر دعاء انا معنديش اي مشكله مع جمال , حتي الحادثه كانت غلطته هو , وانا بس ساعدته, ودلوقت بلاش تضايقي نفسك انسي الي اتقال روحي آمير اكيد منتظرك
دعاء بقهر: مش سهل انسي كلامها الجارح بسهولة, المهم عندي انك طلعت بخير
داغر بضحكه: الحمد لله صاغ سليم اللاكصدام اتخبط بس!!
دعاء: ياسيدي فداك الف عربيه
داغر: الحمد لله همشي انا
دعاء: بلغ ماما اني مقدرتش اروحلها النهارده, اكيد ياحبيبتي قاعده مستنيني
داغر: حاضر هبلغها اهتمي بنفسك
………….قصص منه محمد كاتب…………
في جناح دعاء الي مكشره جدا
آمير: عارف الي حصل امبارح رحاب غلطانه فيه , و بجد انا محرج انها رمت اللوم ع داغر من غير ما تعرف الموضوع , والكلام لما بيخرج صعب يرجع مكانه , بس ممكن نعتذر عن قسوته
دعاء: المفروض كنت تفرض ع رحاب انها تعتذر لداغر, اتهمته بحاجه هو معملهاش , من غير حتي ما تفكر!
آمير: دعاء
دعاء كشرت اكتر: طبعا مينفعش رحاب تعتذر , لكن انا بس الي اتأسف واعتذر للكل في كل مره حتي لو مكنتش غلطانه , كل مره بتحمل الاهانه من اهلك , لكن لما تيجي عندي سواء انا او اهلي تسكت وتلزم الصمت , ليه مبتجبليش حقي في اي وقت , اختك شتمتني قبل كده انا وامي , ودلوقت حقرت اخويا
آمير: انا عاقبتها , حتي بابا لما عرف رافض يكلمها , وهي فهمت غلط, للسبب ده بالغت في رده فعلها
دعاء بتريقه : عندك حق هي معذوره فهمت غلط
آمير قفل الموضوع : ع كل حال المراره زادت بالفعل , ومش عايز اجادل , واخلق مشاكل جديده رحاب الي عملته غلط , وانا اعتذرتلك عنه , وانتي اعتذري لداغر بالنيابه عني ( اخد مفاتيحه ومشي)
دعاء موبيلها رن راحت ترد: ازيك ياخويا
داغر: انا بخير , دعاء متقوليش لـ امي عن الي حصل من رحاب امبارح , هي قلقانه مش عايزين نزود قلقها , والي قالته رحاب سوء فهم منها
دعاء بحده: داغر مينفعش للانسان يتجاوز حدوده حتي لو كان عنده سوء فهم رحاب راحت لـ ابعد حد بسبب كراهيتها ووقفت عقلها عن التميز بين الصح والغلط رغم هتتجوز جمال وتدمر نفسها
داغر: تقصدي ايه مش فاهم الي بتقوليه
دعاء: جمال مش بيحبها وهي في يوم هتندم اشد الندم ع اختيارها وهتعرف انها غلطت في قرارها لما رفضتك
داغر: بس انتي قولتلي انهم بيحبوا بعض!
دعاء: هي فعلا بتحبه لكن هو لاء هو بيلعب بمشاعرها وبيتشغل عواطفها انا بنفسي شوفته بيبوس بنت تانيه يوم ما كنت راجعه من متابعه الدكتوره
داغر: وقولت لها
دعاء: ورفضت تصدقني
داغر: سبيها وربنا ينور بصيرتها بعيد عنك
دعاء لمحتها : هكلمك تاني سلام
داغر: سلام
دعاء قفلت الموبيل وراحت عليها: طنط عملت كل الي قولتيلي عليه في المطبخ, ممكن اروح ازور امي دلوقت , هي اتصلت بيا كذا مره وعايزه تشوفني , اذا سمحت لي طبعا
ناني بصتلها بغيظ: من امتي محتاجه لـ اذني , بتعملي دايما الي عيزاه , فمين انا عشان امنعك لكن بيت الست هو بيت جوزها, لو فضلت تواصل القلق ع اهلها , مش هيبقي عندها وقت لبيتها , ولو فاكره عندنا فرح الاسبوع الجاي , ع الاقل مش عشاني , اعملي ده عشان جوزك
دعاء حاسه انها جات ع حساب نفسها زياده عن اللزم وحرفيا حاسه انها في يوم مش هتقدر تصمد للاخر
…………قصص منه محمد كاتب……….
في جناح دعاء قاعده في البلكونه حزينه
آمير دخل: مساء الخير
دعاء مسحت دموعها بسرعه واستقبلته ببتسامه جميله: مساء النور
آمير قعد قدامها : عامله ايه؟؟!
دعاء: انا كويسه هيحصلي ايه؟؟!!
آمير: شكلك حزينه وفكرت حد قالك حاجه زعلتك
دعاء: محدش بيقول ولا بيعيد هقوم اجهزلك العشي
آمير شدها جنبه ومسك ايدها بين ايديه: اقعدي مكانك يادعاء , انا حاسس ان علاقتنا رايحه في مكان بعيد وفيه شرخ بيحصل فيها بمشاكل غيرنا , واتورطنا فيها وده بيبعدنا اوي عن بعض عمري ما رسمت الحياه دي لينا, انا نفسي اعيش حياه مثاليه معاكي , لاني شوفت فيكي الصفات الحلوه الي كنت عايزها في شريكه حياتي
دعاء: بس حاسس بالندم بعد جوازك مني, للاسف خيبت كل توقعاتك
آمير مسك صوابع ايدها يداعبهم: دعاء الموضوع مش كدا انا بحبك حب من غير حدود
دعاء: لكن انت بتشك في حبي ليك
آمير قرص خدها : حاليا مش هقدر اشرحلك , وافهمك , وانتي مكشره كدا , بس هنتكلم عنه بعدين , لكن دلوقت تعالي معايا
دعاء: ع فين
آمير : نعدل مودك يله قومي
دعاء: مش قبل ما تقولي
آمير: هقولك لما نوصل
دعاء وقفت مكانها باصرار: لاء قولي دلوقت
آمير بيسحب فيها : متبقيش عنيده ‘والا هرفعك ع ضهري ‘وانزل بيكي
دعاء: شوال انا
آميرمسك ايدها وضحك : انتي مصدر النور لقلبي
…………….قصص منه محمد كاتب…………….
في منزل عائله دعاء
بهيه بفرحه: عارفه قلبي كان طول اليوم حاسس اني هشوفك النهارده
آمير ابتسم بكل هدوء: كنا جيلك من يومين بس حصل ظرف طاريئ
بهيه: داغر قالي خطيب اختك عامل ايه دلوقت؟!
آمير: الحمد لله خرج من يومين
بهيه: ربنا يطول في عمره , ممكن يا بني اقولك ع حاجه لو مفيش مانع
آمير: بتقولي ايه بس ياخالتي اتفضلي
بهيه: يعني الي حصل انساه وشيله من دماغك عارفه ان داغر اتسرع و
آمير قطعها: انا نسيته وحذفته في نفس اليوم وانتي كمان انسيه ومتقلقيش
بهيه: انا قلقي ع دعاء بس الي مطمني انك واخد بالك منها ومهتم بيها
آمير: دعاء دي حته من قلبي
بهيه: عارفه ياحبيبي ومبروك لفرح اختك وربنا يتمم بخير
آمير: انتي تحضري وتبركلها بنفسك , بصراحه ماما مقدرتش تيجي تعزمكم بنفسها , لانها مشغوله وانا جيت انا ودعاء نعزمكم بالنيابه عنها
بهيه: ياحبيبي انك تيجي بنفسك ده كفايه عندي
آمير: خالتي انا عايز كل الاسره تيجي للفرح ويوم الحنه
بهيه: اه طبعا هنيجي ده فرحنا
داغر دخل مبتسم: السلامو عليكم
الكل رد وآمير قام نص قومه: عامل ايه
داغر صافحه: الحمد لله خليك قاعد اخبارك
آمير: الحمد لله وانت
داغر ببتسامه صافيه: اهي ماشيه
آمير: داغر انا مخصوص عشان اقابلك , حبيت اشكرك , واعتذرلك
داغر: كدا خلتني واحد غريب, و ع ما اتذكر صدقتنا مش محتاجه للشكر
آمير: وانت مفكر ان ممكن صدقتنا تتكسر ابدا’ انا بقدرها جدا
داغربصله بعتذار: انا آسف جدا لليوم
آمير قطعه بضحكه جميل: هو انت مش لسه قايل مفيش داي للاسف
داغر هز دماغه: تمام
آمير: ها طمني , عامله ايه
دعاء وبهيه انبسطوا انهم صالحوا بعض والامور رجعت لمكانها الطبيعي!!!
…………….قصص منه محمد كاتب……….
في منزل عائله جمال
سولا: جمال كنت عايزه اسألك عن امر مهم؟؟
جمال: عن ايه؟؟
سولا: ايه المشكله الي بين رحاب واخو دعاء , يعني اخوها ساعدك , لكن رحاب فقدت اعصابها برده فعل غريبه, واهانت الولد بطريقه مبتذله , ومبقتش فاهمه حاجه , وليه دعاء تقلب اهل رحاب عليك
جمال: لان دعاء مش عايزني اتجوز رحاب
سولا: والسبب يعني كنتم زملاء في الجامعه ليه تعمل كدا بينك وبين رحاب
جمال: داغر هو السبب لانه كان معجب برحاب وطلبها وهي رفضته ودعاء بتنتقم من رفض اخوها من رحاب
سولا: اه هو كدا
جمال: بالظبط انا شخصيا معنديش مشكله مع دعاء ‘لان هي بالنسبه نفس دعاء زميلتي
سولا: يله ادخل نام الوقت اتأخر لازم جسمك يرتاح
جمال: اوكيه تصبح ع خير
سولا وهي ماشيه: وانت من اهله
………………..قصص منه محمد كاتب…………..
في منزل عائله آمير
ناني بغضب شديد: تعزمهم من غير ما تقولنا ازاي؟
رياض: جرالك ايه ياناني لازم نعزم اهل دعاء ويحضروه فرح بنتنا
آمير: انا سهلت عليكي الامر وعزمتهم بنفسي
ناني: لطيف منك , روحت قطمت رقبه امك لـ اهل مراتك, بجد برافو
آمير: ماما بتقولي ايه؟؟ انا عملت ايه دلوقت
ناني اتعصبت : اظاهر نسيت اخوها واهانته لي في المتشفي
آمير: منستش لكن مش ناسي ان بنتك اهانت اهل مراتي كذا مره , واخره مره اهانت داغر ومراتي , وزادت في وقاحتها عليهم , رغم داغر ساعد جمال ونقله ع المستشفي , وكان من المفروض اسحبها تعتذرله
رياض بنفعال: مالك ياناني؟؟ ليه مصممه تنكشي في الدفاتر القديمه , دول عائله دعاء لايمكن نقطع العلاقه معاهم , الي عمله آمير عي العقل, ليه بقيتي تحيدي عن الواجب والاصول
ناني نقلت نظراتهم عليهم بغيظ وقامت
رياض مسح ع كتفه: انت اهدء انا هتعامل معاها
آمير: شكرا يابابا
……….قصص منه محمد كاتب…………
في غرفه رحاب ناني راحت حكتلها ومنفعله!
رحاب : بتقولي ايه عزمهم ليه ممنعهتوش
ناني بغيظ: هو حتي سألني ده راح لحد عندهم , ودعاهم بنفسه , ده انا قولت انه مش هيبقي طايق يشوف وش داغر بعد ما اتواقح عليا
رحاب: هو مستحيل يعمل كدا عشان خاطر مراته , هي الوحيده الي بتسيطر عليه , وعنده استعداد يبعنا عشان يسعدها
ناني: لاء مش للحد ده يارحاب
رحاب : هو كدا , واكبر دليل بعد ما اخوها اهانك راح ابنك العظيم لحد عندهم , وده اهم يوم في حياتي , ومش عايزه اشوف وش داغر هناك , اتصلي بيهم قوللهم ميجوش والا هطردهم
ناني : مينفعش خالص نعمل كدا
رحاب بحقد: دعاء دي مش ممكن اسامحها ابدا , خطفت اخويا مني واخدته ليها
ناني: وابوكي كمان واقف معاها
رحاب: بكرهها ان شاء الله تموت
……….قصص منه محمد كاتب……………
في جناح دعاء فاتحه الباب ونازله موبيلها رن برقم غريب وقفت ترد
دعاء: الو مين
جمال: انا يادودي
دعاء: انت عايز ايه عملتك بلوك بتتصل ليه من رقم غريب
جمال: لسه مضايقه مني يا روحي
دعاء: من امتي بينا اتصال من النوع ده , واحسن لك متتصلش بيا ابدا , وخليك في مكانك , وابعد
جمال: مش قبل ما اقولك انا متصل ليه
دعاء غمضت عيونها بضيق وبحده: قول وخلصني متصل بيا ليه؟؟!!
جمال: عايز اشكرك ع مساعده اخوكي انه اخدني للمستشفي
دعاء: وليه تشكرني اخويا الي اخدك مش انا
جمال: وسوري عشانه جدا لان مام حكتلي عن الي قالته رحاب ‘وبجد زادت في اهانتكم هي تفكيرها غير معقول ابدا ،خلقت مشكله جديده بالنسبه لك
دعاء: انت مخلوق من ايه ‘الي عملته رحاب كان عشانك ‘كانت خايفه عليك ‘وانت تهينها معايا بس استغرب ليه انت متسهلش حب رحاب
جمال بدموع: ولا استاهل رفضك ،وضربك يادعاء ضربتيني لاني عبرتلك عن عشقي المجنون بيكي
دعاء زعقت : انت مريض محتاج تتعالج
جمال: فعلا محتاج اتعالج ،واشفي من حبك المرضي
دعاء: كفايه ياجمال ‘وابعد لانك بتستخدم رحاب سلاح وهتدمر حياتها
جمال: ايوه انا زي ما بتقولي ‘عاوزني اعمل ايه؟؟
دعاء: متتجوزش رحاب وسيبها
رحاب هنا دخلت ودعاء لمحتها نطقت اسمها ونزلت الموبيل وجمال فرح ان رحاب دخلت في الوقت المناسب

يتبع….

 لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحربايه والثعبان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى