روايات

رواية الحربايه والثعبان الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الجزء الثامن والعشرون

رواية الحربايه والثعبان البارت الثامن والعشرون

رواية الحربايه والثعبان الحلقة الثامنة والعشرون

وقفنا لحد ما رحاب سمعت مكالمه دعاء بينها وبين جمال وهي بتقوله = متتجوزهاش وسيبها
رحاب بنفعال: ظهرتي ع حقيقتك الوضيعه
دعاء برتباك: رحاب ع الاقل اسمعيني
رحاب صرخت فيها: اسمع ايه , منا سمعتك , وانتي بتحرضيه يسبني
دعاء : يابنتي مش كدا افهمي
رحاب بحتقار: انتي رخيصه , وسافله جدا , ومنحطه اوي, الاول خطفتي مني اخويا , ودلوقت عايزه تاخدي جمال
دعاء: والله ما كدا سبيني افهمك , جمال مش بيحبك
رحاب بصرخه عاليه : اياك تنطقي اسمه
آمير طلع السلم جري: رحاب ليه بتزعقلها كدا ؟؟!!
رحاب: قادر تسمع زعيقي لكن متعرفش مراتك قد ايه رخيصه
آمير اتك ع اسنانه بعصبيه: رحاب فوقي لنفسك ازاي تتكلمي معاها كدا
دعاء جسمها رعش وبصوت مخنوق: آمير رحاب فهمتني غلط والله
رحاب: مفهمتش غلط , سمعتها بنفسي وهي بتحرض جمال , انه ميتجوزنيش
آمير عيونه وسعت وبصلها بذهول: ايه
دعاء جسمها ارتعش : ايوه قلت له كدا بس مقصدش المعني الحرفي الي هي سمعته
آمير: دعاء اي ان كان المعني , انتي عارفه هتترجم لـ ايه , كتب كتابهم بكره واكبر شخصيات في البلد مدعوين عندك فكره عن مدي الاهانه لينا
دعاء بدموع : انا عارفه وفاهمه لكن ليه رافضين تصدقوني
رحاب: هو يقدر يصدق دموع التماسيح , لكن انا لايمكن اثق فيكي ابدا , لو مفكره هتقفي في طريق سعادتي تبقي غلطانه , لانك متقدريش تفرقيني عن جمال سامعه
رحاب مشت وآمير سابها وراح للشباك
دعاء: آمير يمكن متصدقونيش دلوقت, لكن مش هقدر اشوف رحاب ‘او انت ‘اوي اي حد في البيت هنا يتأذي
آمير مسك كتفها وبهدوء: دعاء افهمي المسأله مبقتش مسأله ثقه, لان انا عارف بل متأكد ان معندكيش نيه سيئه لي او لعائلتي , لان اهلي زي تماما عطوكي الاهميه والرعايه , بصرف النظر عن المشاكل الي بتحصل , بس ولا مره حاولوا يأذوكي ابدا
دعاء: وللسبب ده مش عايزه اشوفهم بيتأذوا
آمير: لو عايزه تثبتي ده , من هنا ليوم الفرح متحاوليش تزعجي حد , وخصا هي انتي عارفه انا قد ايه بحبها , وغير كدا هتمشي من البيت بعد فرحها , اتكلمي معاها واقنعيها انك سعيده لفرحتها , وشيلي الضغينه زي ما شلتها انا بيني وبين داغر, وانا عارف انك هتقدري عشاني هتعملي ده
دعاء: حاضر
…………قصص منه محمد كاتب……………….
في منزل عائله دعاء
ميسر: انا فرحانه مش قادره اصدق , هبقي خالتو قولتي لـ امي
الفت بسعاده: ايوه اتصلت بيها اول ما عرفت وكانت فرحانه اوي
ميسر: اكيد طبعا تفرح لما يبقي عندك عيل بس قولتي لداغر مش كدا
الفت: ده اول ما عرف طار من الفرحه
ميسر: اكيد طول عمره نفسه يبقي اب , ويمكن العيل يغير قلبه , وهتشوفي ازاي هيسمع كلامك دي بقي فرصتك تخليه يحققلك كل طلباتك
الفت: ده الي عملته وخليته يقبل اول طلب
ميسر: بجد قوليلي طلبتي منه ايه؟؟!!
الفت: بخصوص البيت وافق اننا نمشي من المنطقه هنا, ونروح بيت تاني , وراي تعالوا ناخدلنا بيت واسع بدل الزقاق ده, لو بعنا البيت هنا كدا داغر مش مضطر ياخد قرض , ع المبلغ الي معاه
ميسر مثلت الحزن : لاء يا الفت قولت لك انا مش هفضل عايشه مع حماتي 8 سنين تاني , غير كدا داغر مرتبط بأمه يعني مش هيسبها , وانا مش هعيش معاها تاني مراه الكبير عشان كدا امشوا انتم , لحد ما معمر يفكر هيعمل ايه , انا كمان زيك عندي احلام وامال ونفسي اعيش حياتي من غير عبئ , وانتي ربنا يرزقك في البيت الجديد , وانا عارفه داغر اكتر منك هياخد امه معاه وجه دورك تتحملي لحد ما ربنا ياخد امانته
الفت بينها وبين نفسها: داغر فعلا مرتبط بأمه مش هيسيبها ابدا …بس انا مستحيل اعيش معاها ..لازم اخلص منها وبسرعه
……………قصص منه محمد كاتب…………….
في غرفه رحاب ع الموبيل
رحاب: كنت بتقول ايه لدعاء؟؟
جمال: قصدك ايه
رحاب بنفعال: مفيش داعي تخبي عليا حاجه , لان انا سمعت كل حاجه
جمال: سمعتي ايه يارحاب سمعتي ايه؟؟!!
رحاب: وهي بتقولك انك متتجوزنيش
جمال اتنهد : وكان عندي فضول رهيب انك تسمعيها بنفسك , المره دي
رحاب: وهي تقدر تقول الكلمه دي قدامي
جمال: واظن دي مش اول مره تعمل كدا , حاولت تخلق مشاكل بينا
رحاب: بس مستحيل تنجح في اي خطه , لانها عارفه كويس مدي ارتباطنا وحبنا لبعض , مش كدا
جمال عوج شفته بقرفه: ايوه
رحاب: عشان كدا مش سهل توقع مابينا
دعاء هنا دخلت وردت من ع عتبه الباب : غلطت
رحاب نزلت الموبيل والخط مفتوح: اانتي صح غلطتي لو كنت اعرف انك ثعبان عمري ما كنت صاحبتك ابدا
دعاء قربت منها: الغضب الشديد , والكراه الشديد مش مخليكي شايفه اني نفس دعاء الي كانت دايما معاكي يوم بيوم في الجامعه , الي مستحيل تؤذيكي ابدآآ, انا بحاول احميكي من الالم والوجع الي بيقرب منك بس خلاص حرمت او بالاصح فهمت انك مستحيل تفهمي ,لانك مش عارفه ايه هو الشعور انك تتحرقي وانتي صاحيه, انتي مش بس صاحبتي انتي اخت آمير , يعني بمثابه اختي , وعشان كدا خايفه عليكي لاني بجد بحبك , وعشان مش قادره اعملك حاجه هصلي وادعيلك ربنا يكون معاك
رحاب تابعتها لحد ما طلعت وحطت الموبيل ع ودنها: سمعت لتمثلها
جمال نبره تهكم : دي مالكه الدراما , وانتي لو اخدتي كلامها في قلبك , تبقي فعلا مجنونه
رحاب: قفل وتعال افرجك ع مجموعه الفساتين
جمال: اوكيه يله
…………….قصص منه محمد كاتب……………
يوم كتب الكتاب في غرفه دعاء الي جهزت وفتحت الباب
آمير : دعاء استني
دعاء وقفت: عايز حاجه
آمير قرب منها: ولا حاجه
دعاء: امال
آمير: مش حاسه انك ناسيه حاجه
دعاء: لاء يا آمير منستش حاجه
آمير: افتكري كويس
دعاء: آمير مش وقته ‘فيه الف حاجه لازم اعملها, لازم اطمن ان البوفيه كامل
آمير مبتسم : هتبقي زي الهبله من غير فرده الحلق التانيه
دعاء بدهشه: ودي وقعت مني امتي؟
آمير رفع ايده لفوق : تاخديها قصادها بوسه الاول
دعاء بنص عين : يعني لازم المساومه ‘مش كدا
آمير: هي مش مساومه هو عشق
دعاء باسته من خده واخدت الفرده ولبستها: ها كدا بقيت حلوه
آمير ابتسم واخد خصله من شعرها ونزلها: انتي اصلا حلوه اوي , وبغير عليكي وبخاف عليكي من كل حواليك
دعاء: اممم يعني غيور
آمير: طبعي غيور و عصبي كتير كتير و شديد الغضب بس كل ده علشانك , لأنني بحبك وفي نفس الوقت أنا مرهف الاحساس والشعور لانك اغلي إنسانة شفتها عيوني
دعاء لفت ايدها حوالين وبدلع رقيق: وانت حبك مالوش حدود أنت دنيتي ودنياي بوجودك بحبك يا قمر ممكن انزل
آمير ببتسامه هاديه: اتفضلي
دعاء بغمزه شقيه: هطمن وارجعلك حالا
…………..قصص منه محمد كاتب…………………
في منزل عائله دعاء
معمر: ميسر انتي ليه بتاخدي وقت في اللبس كدا
ميسر لفت وبصتله: يعني عايزني اروح اي كلام في مكان عالي كدا
معمر بضيق: الصراحه مكنتش عاوزنا نحضر النهارده , كنا روحنا ع الفرح بكره وخلاص , الله اعلم مقابلتهم هتكون عامله ازاي , غلطت في نظرتي لـ آمير بعد ما اخد اختي موقفه اتغير واعملي حسابك مش هنقعد هناك كتير
ميسر: سواء قعدنا ولا مقعدناش , انا متأكده اننا هنسمع كلام رخم وتقيل
معمر: هروح اشوف امي لبست
ميسر: روح وانا هلبس ابنك الشوز وجايه وراك
الفت كانت طلعت وشافت بهيه ولنفسها الخبيثه: اجبرتنا نروح عشان ترض جوز بنتها ع حساب مشاعري وهي عارفه ان داغر لسه بيحب رحاب لكن انا ولا فرقت معاها
الفت راحت بسرعه رشت صابون سايل ع عتبه باب بهيه وحطت عربيه لعبه كبيره وبهيه فعلا خارجه وفرحانه ……اتزحلقت جامد ووقعت ع رجلها …..وصرخت بعزم قوتها
معمر جري بخضه عليها: مين رمي الزفته دي هنا
ميسر: دي عربيه بيبو كان بيلعب بيها الصبح
معمر زعق: وليه مشلتهاش لما خلص لعب, امي وقعت بسببها
ميسر: عاوزني اعمل ايه , ده طفل وبيلعب في المساحه الموجوده في البيت, اعمل ايه اطلعه الشارع يلعب مع العيال المتشرده
معمر: وده سبب نتخانق عشانه الاهمال البسيط , امي بسببه اتزحلقت ’ امي حاولي حركي رجلك
داغر دخل وشافهم: ايه الي حصل
بهيه بألم: مفيش حاجه يابني رجلي اتزحلقت في لعبه ابن اخوك , بس ركبتي بتوجعني
داغر نخ تحت رجليها: وريني اشوف فيها كسر
بهيه: لاء مش كسر هو الم جامد
داغر: خلاص هاخدك للدكتور
الفت بسعاده: ده كدا مش هنروح كتب الكتاب
بهيه: لاء مفيش داعي للدكتور هاخد مسكن وابقي كويسه
داغر: وازاي تروحي وانتي مش قادره تدوسي عليها
ميسر: خلاص خليها هي واحنا نروح نبارك ونرجع ع طول
معمر: ايوه لان لازم كلنا نروح , وامي تحضر الفرح بكره
بهيه: ايوه يابني خدهم وروحوا عشان دعاء , وانا بكره اروح , ماشي ياداغر اختك يابني مستنينا
داغر: امي ازاي بس اسيبك كدا وامشي
بهيه: ياحبيبي هاخد العلاج وهنام شويه ع ماترجعوا يله قوم
داغر مسك ايدها بحنيه: متأكده مش عايزني جنبك
بهيه هزت دماغها : ايوه
داغر: ع العموم لو حسيتي الالم زاد اتصلي بيا هجيلك ع طول
بهيه: حاضر
داغر: لازم ترتاحي
بهيه: حاضر يله روح
………………..قصص منه محمد كاتب……………..
في منزل عائله آمير في الجنينه الي متجهزه ع اعلي مستوي وفرقه استعراضيه ونور متعلق في كل مكان وصلوا عائله دعاء ورياض استقبلهم هو وابنه الي اخد داغر بالحضن والمباركه
رياض: ليه اتأخرتم كدا؟؟!!
داغر: العربيه عطلت واتعطلنا ع ما اتحركت
آمير بتعجب: امال فين خالتي بهيه وعدتني هتكون موجوده
داغر: والله كانت جايه بس وقعت ع رجليها , واتألمت وكان صعب تمشي عليها بس بتقولك هتكون موجوه بكره في الفرح
رياض بطمئنان: يعني فيه كسر
معمر: لاء الحمد لله مزق بسيط
رياض: تعالوا اتفضلوا
داغر: آمير فين دعاء
آمير: دعاء هناك عند البوفيه
……………..
داغر راحلها: دودي
دعاء جريت ضمته: داغر فين الباقي
داغر: مع عم رياض آمير قالي انك هنا وشكلك مشغوله
دعاء: انا مهلوكه بس انت عارف هنا تجهيزات ولا خمس نجوم
داغر: شايف دي ع اعلي مستوي
دعاء: يله اروح اسلم ع ماما
داغر وقفها: امنا مجاتش
دعاء بخضه: ليه؟؟!!
داغر: وقعت ع رجلها بس متقلقيش هي كويسه
دعاء: ازاي يعني ما انت عارف الم ركبتها بيبقي صعب
داغر: والله كويسه مجرد وقعه بسيطه معقول كنت هسيبها واجي
ناني جات بتكبر: يعني انتي واقفه تتكلمي هنا وسايبه الي وراكي
دعاء: لاء انا خلصت كل حاجه وداغر كان واقف بيقولي انـ
ناني قطعتها: خلاص لما تخلصي كلام مع اخوكي تعالي لان جمال واهله وصلوا
…………..قصص منه محمد كاتب………………
تمت مراسم كتب الكتاب والكل اتصور مع العريس والعروسه ودعاء اتسحبت وراحت وقفت في مكان بعيد عن الدوشه تتطمن ع امها لمحها جمال استأذن من رحاب وقام
جمال وقف جنبها: هاي
دعاء لفتله بغيظ: ايه الي بتعمله ده
جمال ابتسم برخامه : فكرت هتشركيني في فرحتي اليوم لانه يوم مهم جدا بالنسبه لي لكن لحد اللحظه مش بتديني اي اهتمام لكن ع الاقل الي مفروض تعمليه تديني اهتمام كزميله
دعاء رفعت السبابه في وشه : الزم حدودك , متخلنيش اطلع عن شعوري , لكن وافتكر حاجه واحده, انك لايمكن تفضل تتظاهر بأنك انسان صادق بالكدب طول الوقت , ولا يمكن تخلق المزيد من سوء التفاهم بيني وبين رحاب بأعمالك الوضيعه المنحطه
جمال: انتي لايمكن تتخيلي الي برتبهولك , عشان كدا انصحك لسه فيه وقت تحفظي كرامتك واحترامك واهربي والا انتي عارفه المجتمع الي بنعيش فيه وعارفه ازاي بيعاملوا الزوجه الي بتخون جوزها وتبقي مرفوضه منه ومن المجتمع الي مش بيحترم النوعيه دي من النساء
دعاء: يمين بالله لو مكناش وسط الناس لكنت لطشتك الف قلم (سابته ومشت بسرعه)
جمال بقهر: منا اخدت منك مليون قلم ,ووجع وقهر, يادعاء
………….قصص منه محمد كاتب……….
في منزل عائله آمير يوم الفرح
رحاب بسعاده: ميرو اختار معايا انهي لون مانكير احطه مع الفستان
آمير: امممممم التركواز حلو جدا
ناني حدفت نفسها ع الكنبه: ياساتر اتهلكت من امبارح وشكلي هاخده لـ اخر اليوم كمان, فيها ايه لو كان عندي بنت تانيه ,كنت زماني قاعده مستريحه واتفرج وبس
آمير ابتسم: ليه يا ماما تهلكي نفسك ودعاء قايمه بكل حاجه
ناني: يابني مش معقول هرمي كل الحمل عليها
رحاب: مامي عندها حق , وانا كنت اتمني يبقي عندي اخت , تبقي سندي , وقلبها عليا
ناني: بس الشهاده لله دعاء مهتمه بيكي , ماهي مش بس مراه اخوكي , هي صاحبتك وعشان كدا سبتلها كل حاجه بالليله كلها صح يادعاء
دعاء: طبعا وانا زي رحاب معنديش اخت , وانا معاها لحد ما توصل باب بيتها, طنط انا حضرت الشنطه للبيوتي سنتر شوفيها لو فيها اي حاجه ناقصه قبل ما رحاب تمشي
ناني: هي ناقصها حاجه واحده , طقم الكوليه الالماظ , اطلعي اوضتي, وافتحي الخزنه وحطيه في الشنطه
دعاء قامت: حاضر
ناني عيونها رغرغت بالدموع: نور بيتنا هتمشي خلاص الليله , صعب افارقك لحظه
رحاب: مامي هتقلب
آمير ضربها في كتفها: ده احنا ماصدقنا , تفارقنا
رحاب ردتله الضربه اقوي وزمت شفايفها: شوفي ابنك الوحش بيقول عليا ايه
آمير حرك حواجبه يستفزها: بقول الحقيقه
ناني: ربنا يسعدكم ياولاد
…………….قصص منه محمد كاتب………………..
في القاعه في فندق خمس نجوم
وصلت رحاب متعلقه في دراع جمال ودخلوا ع اغنيه ماجده الرومي طلي بالابيض ورحاب الفرحه مرسومه رسم ع ملامحها وعيونها متوزعه ع كل الناس اما جمال فعيونه مركزه ع حاجه واحده هي دعاء لحد ما دخلوا قعدوا ع الكرسي المخصص ليهم والناس بدئت تبارك
ميسر عيونها زايغه في كل مكان: القاعه شيك اوي وشكلها بشئ وشويات
دعاء قربت وضمت امها: حبيبتي عامله ايه , انا آسفه اوي لاني متصلتش بيكي , والله كنت مشغوله
ميسر : اكيد كدا ازاي هيبقي عندك وقت لـ امك
دعاء: الموضوع مش كدا أظن عارفين عائله آمير افراحهم بتكون عامله ازاي
ميسر: مفيش داعي تفهمينا ‘انا قلت كلمه كدا وخلاص والحمد لله حماتي النهارده احسن , والفت مهتمه بيها لدرجه اهملت نفسها
دعاء: الفت مالها هي عيانه
ميسر بكيد وغيظ: ليه انتي دي كمان متعرفهاش
بهيه ردت بسرعه: يابنتي كنتي مشغوله عشان كدا مجاتش فرصه اقولك انك هتبقي عمتو
دعاء: بجد الفت حامل. الف الف.مبروك ليكم كلكم . ومبروك يا الفت
الفت: شكرا
دعاء: الف مبروك ياداغر
داغر: الله يبارك فيكي
دعاء وقت: لحظه وراجعه حالا
ميسر: اظاهر مش فرحانه
داغر: بتقولي ايه ليه اختي متبقاش فرحانه
ميسر عوجت شفايفها بسخريه: يعني مش شايف قامت فجأه
اما دعاء راحت وقفت بعيد والذكريات هجمتها وتنبش وتحوم حواليها كالأشباح وافتكرت لحظه ماالفت زقتها بدون رحمه واجهضت!!
آمير شافها رحلها ومسك كتفها وسألها بقلق: فيه حاجه حصلت
دعاء اغتصبت ابتسامة ناعمة : لاء
آمير: الكل بيسألني عنك , وانتي بتعملي هنا ايه (لف ايده ع كتفها) يله تعالي
آمير قرب بدعاء من مكان العرسان وجمال اتغاظ والغيره مسكته لما شاف ايد آمير ملفوفه ع كتف دعاء وقرر يردلها الصاع صاعين
دعاء باركت لرحاب وضمتها وقعدوا لقطوا كام صوره هي وآمير وجات فقره العصير ودعاء اخدت الصنيه من ناني وقربتها منهم لكن جمال بمنتهي الحقاره والخسه حرك الصنيه من ايد دعاء اتكب العصير كله ع فستان رحاب الي قامت بكل غضبها وحقدها وغيرتها لطشت دعاء بالقلم ……وهنا الكل حصله حاله ذهول والاغاني وقفت والدنيا كلها وقفت تشاهد مشهد من اصعب مشاهد الحياه مؤلم بحق ……اما دعاء مبقتش عارفه تروح تدراي فين ولا تشتكي لمين نفسها بس تداري دموعها ووجعها من الي حواليها
استوب وانتظروني الصدمه التاليه اقوي

يتبع….

 لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحربايه والثعبان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى