روايات

رواية الحب الأول الفصل الأول 1 بقلم رنا سليمان

رواية الحب الأول الفصل الأول 1 بقلم رنا سليمان

رواية الحب الأول الجزء الأول

رواية الحب الأول البارت الأول

رواية الحب الأول الحلقة الاولى

_انا بجد مش مصدقه…..دا انتو مكملتوش تلات شهور متجوزين…..معقول لحق يتجوز عليكي بالسرعة دي يا يُسر
_جواز؟!….. جواز اية دا يا ماما اللي بتتكلمي عنه
_جواز اياد من كارما يا يُسر……هو انتي متعرفيش ولا اية……انا افتكرتك عارفه…..انا شكلي بوظت الدنيا خالص ولا اية
_لا يا ماما انا كنت عارفه من الاول…..اياد قايلي من اول يوم انه بيحب كارما وانه هيتجوزها بس كان مستني الوقت المناسب
_يعني انتي عارفه؟!
_ طبعا عارفه يا ماما…..بس هو مخلي الموضوع سر علشان خايف ل بابا يزعل أو يحصله حاجة
كان واضح عليها انها مصدومة
_والله يا حبيبتي انا شايفة انك لازم تطلبي الطلاق منه…..انا مش فاهمه انتي ازاي عارفه انه متجوز عليكي ومكمله معاه بردو
_انا وهو اتفقنا على الطلاق يا ماما…..بس مستنين لما حالة بابا تبقي احسن علشان تبلغه بالخبر قبل ما ناخد اي خطوة
_دي احسن حاجه ليكي يا يُسر…..انا خايفه عليكي يا حبيبتي من كسرة قلبك لو فضلتي على الحال دا
_عارفه يا ماما
_طيب يا حبيبتي…..بقولك اية اوعي تقولي ل اياد اني قولتلك اي حاجه
_حاضر….من عنيا
قرب علينا
_طب اية…..هتفضلوا قاعدين في المطبخ هنا وسيبنا لوحدنا ولا اية
_لا ابدا……دا احنا خلاص كنا جايين حالا اهو يا حبيبي
_طيب يا حبيبتي…..بابا كان عايزك…..روحي شوفيه عايز اية
_حاضر يا حبيبي
سبتنا ومشيت…..قرب عليا…..اتكلم وهو مبتسم
_تسلم ايدك…..الاكل كان تحفة
_صحة وعافية
_هو في حاجة ولا اية يا يُسر…..هي ماما قالتلك حاجه دايقتك
_ها…..لا ابدا……انا بس تعبانة شوية
_مالك يا يُسر….في أية
_مفيش حاجه يا أياد…..تلاقيني بس علشان واقفه في المطبخ من الصبح فيمكن علشان كده
_طيب تعالي اقعدي وانا هجيب الكيكه والشاي واجي
_طيب خد انت الصنية بتاعت الكيكه دي وانا هجيب الشاي واجي
_ماشي
اخد الصنية وانا روحت وراه بالشاي……باقي الوقت اللي كانوا فيه كُنت قاعدة مصدومة ومش مصدقة اللي ماما قالته ……مش عارفه ازاي قدر انه يخبي عليا ويعمل كده…..طيب لية مجاش وقالي اننا نطلق وراح يتجوزها……حقيقي انا مش فاهمه حاجه
روحنا انا وهو علشان نوصلهم
_ابقي خلي بالك من يُسر يا اياد…..حطها في عينك….. ياما انا اللي هقفلك…..فاهم؟!
مسك ايدي وباسها
_دي في عنيا يا بابا….متقلقش
_المفروض تقول ل يُسر تخلي بالها منه يا حاج مش العكس
_تعمل اللي هي عايزه تعمله فيه براحتها يا داليا…..ويبقي يفكر يعملها حاجه…..هو حر
ابتسمت انا وهو
_متقليش يا ماما…..اياد في عنيا انا كمان
_انا مش عارف انتو مصممين تروحوا لية انهارده متخليكوا انهارده وبكره تروحوا
_م انت عارف يا اياد…..ابوك مش بيرتاح غير في سريره
_طب على الاقل خلوني اوصلكم بالعربيه
_لا خليك جمب مراتك واحنا هناخد تاكسي ونروح…..يلا تصبحوا على خير
_وحضرتك من اهله
نزلوا…..قفل الباب وراهم وانا كنت دخلت علشان اروق البيت
_تسلم ايدك يا يُسر……الاكل كان تحفه بجد…..بابا وماما كانوا مبسوطين
_كان واضح عليهم فعلا
كُنت هدخل المطبخ بس هو مسك ايدي
_مالك يا يُسر…..اية اللي مدايقك
_مفيش يا اياد…..مانا قولتلك من تعب اليوم
_يُسر……متحاوليش تكدبي عليا…… قوليلي اية اللي مدايقك
_مفيش حاجه يا أياد صدقني
_احنا اتفقنا من اول يوم ان لو في حد مدايق من حاجة يجي ويحكيها للتاني علطول…..احكيلي انا سمعك
في لحظه كنت هقوله اني عرفت انه اتجوز عليا…..بس سكت لان ماما قالتلي متكلمش…..ولاني كُنت مستنية أنه يجي ويقولي هو……قعدت على اقرب كرسي وانا بحاول ابعد نظري عنه
_اصلي بصراحه اتبعتتلي رسالة دايقتني شوية
_رسالة اية دي
_صاحبتي بعتتلي ان كرم اتجوز
_بجد؟!……اقصد يعني اتجوز امتي
_من اسبوع…..لما عرفت ادايقت شوية
_ربنا يسعده…..تعرفي أن كارما كمان اتجوزت……افتكر انهم مكنوش من نصيبنا من الاول…..ربنا يسعدهم في حياتهم ويسعدنا احنا كمان في حياتنا الجاية
_ان شاء الله
_انا هقوم اساعدك في تنضيف البيت
_اياد
_نعم
_مش عايزه تقولي حاجه
_ها……لا ابدا يا يُسر…..هكون عايز اقولك اية يعني…..يلا علشان نكمل تنضيف وندخل ننام
_يلا
كملنا تنضيف في البيت وكل واحد فينا دخل اوضته علشان ينام……عدا شهر وانا مستنية منه انه يتكلم ويقولي انه اتجوز كارما أو حتي يفتحني في موضوع الطلاق بس مكنش بيعمل كده……بالعكس معاملته ليا كانت بتتحسن واهتمامه بيا كان بيزيد يوم بعد يوم…..مكنتش فاهمه حاجه
فتح باب الشقه ودخل قدامي وشاورلي اني ادخل……دخلت وانا ماسكة فستان الفرح في ايدي وعلي وشي ابتسامة….. قفل الباب وجاه وقف قدامي…..فضلت باصة في الارض ومبتسمة
_طيب بصي يا يُسر…….انا عمري ما حبيتك ولا هحبك في يوم…..الجوازة دي تمت علشان نرضي بيها بابا ربنا يشفيه…..لكن انا مستحيل انا افكر في اني احبك في يوم من الايام……انا بحب واحده تانية……هي اه سابتني وراحت ل غيري…..بس اكيد هتفهم أن محدش غيري حبها ولا حد هيحبها قدي….هي اكيد هترجع في يوم…..انا عارف اني مكنش ينفع اقول الكلام دا انهارده……لاني عارف ان دا اليوم اللي بتتمناه اي بنت وبيكون اسعد ايام حياتها……بس انا مكنتش هستني لبكرة علشان اقولك الكلام دا…..علي العموم كلها شهرين تلاته وهطلقك وكل واحد فينا يرجع ل حياته من تاني…… أن شاء الله تلاقي بعدها شخص يحبك وتحبيه…..انا كده خلصت اللي عندي….. تصبحي على خير
سابني ودخل الاوضة……قعدت على اقرب كرسي ودموعي بدات تنزل……كنت مصدومة ومش مصدقة اللي سمعته…..انا من صغري وانا بحب اياد وكان نفسي يكون من نصيبي…… انهارده كان اسعد يوم بالنسبالي علشان اتجوزته وبقي ليا خلاص…..قدر في لحظه منه يكسر قلبي ويفوقني من الحلم الجميل اللي فكرت نفسي هعيش فيه……بس انا مش هستسلم لا…..انا لازم احاول معاه مرة واتنين لحد ما يحبني…..مش هيأس ولا همل غير لما يحبني
دخلت الاوضه التانية وغيرت الفستان…..حاولت اني انام طول الليل لكن معرفتش…..قومت من على السرير……خرجت حضرت الفطار…..بدأت احط الاكل على السفرة ومع اخر طبق كنت بحطه كان بيفتح باب الاوضه وبيخرج منها…..بصتله وابتسمت
_صباح الخير…..كُنت لسة هدخل علشان اصحيك…..يلا الفطار جاهز
اتكلم وهو واقف مكانه
_شكرا…..مش عايز
راح قعد على الكنبة ومسك الريموت علشان يفتح التلفزيون……قربت منه وقعدت قدامه
_اياد…..احنا لازم نتكلم
_اعتقد أن مفيش كلام يقال بعد اللي انا قولته امبارح
_بالعكس يا اياد….انت قولت اللي عندك وانا سمعتك امبارح وجاه الدور انك انت اللي تسمعني
اتعدل في قعدته وبصلي…..اتكلم بزهق
_اتفضلي….خير عايزه تقولي أية
_بُص يا اياد…..انا مقدرة اللي حصلك وانك شخص حب واحده مكنتش ليه من البداية وقلبه اتوجع بسببها…..لاني زيك
بصلي بعدم فهم
_يعني اية انتي زيي؟!…..هو انتي حبيتي قبل كده
هزيت راسي ب اه
_طب وهو؟!
_مش مهم……المهم…..انت قولت اننا كلها شهرين تلاته وهتطلقني وتحاول ترجع ل حبيبتك…..انا عايزه اطلب منك اننا نتعامل ك أصحاب في الفترة دي
_مش فاهم
_يعني لما ترجع من شغلك نقعد مع بعض حبة نحكيلك يومك كان ماشي ازاي تقولي اللي مدايقك نقعد نتفرج على فيلم…..نعمل اي حاجه يا أياد…..انا هبقي قاعده هنا طول الوقت وهبقي مخنوقة ومحتاجة اني اقعد مع حد واتكلم معاه…..اية رايك ؟!
فضل باصصلي وساكت
_موافق يا يُسر…..بس انتي كمان تحكيلي على اي حاجه مدايقاكي في اي يوم
ابتسمت ب فرحه
_موافقة
_طيب يلا نفطر بقي لاني بصراحه جعان اوي
_يلا بينا
روحنا علشان ناكل……كُنت فرحانه علشان وافق……فرحانة اني هقضي معاه وقت اكتر وهنتكلم اكتر……انا واثقه ومتاكده انه هيجي يوم ويحبني…..وانا هفضل مستنية اليوم دا بفارغ الصبر……عدا تلات شهور……كلامنا كل يوم كان بيزيد وقعدتنا مع بعض بقيت بتطول اكتر……بعد ما كان بيقوم ينام علطول بقي بيقعد معايا اكتر…..كان بيحكيلي عن أي حاجه مدايقاه……لو كان عنده مشكله في شغله كنت بقعد واحلها معاه
الساعه كانت ٣ الفجر…..كان بيخبط على باب الاوضه جامد……قومت وانا خايفه وقلقانة…..فتحت الباب بسرعة لقيته واقف بيعيط جامد
_مالك يا اياد في أية
_بابا يا يُسر بابا
_ماله بابا فيه اية
_ماما اتصلت بيا وبتقولي انه تعبان اوي…..واني لازم اروح دلوقتي واجيب معايا دكتور….انا خايف اوي عليه يا يُسر
_متخافش يا اياد…..أن شاء الله هيبقي بخير…..روح البس وانا كمان هلبس ونروح نجيب دكتور علشان يكشف عليه…..ان شاء الله هيبقي كويس متقلقش
لبسنا احنا الاتنين ونزلنا بسرعة…… واحنا في الطريق اتصلنا بدكتور صحبه وجالنا على البيت…..كُنت اول مرة اشوفه ضعيف وبيعيط كده……عمو دا احن قلب ممكن نقابله….. كان بالنسبة ليا اكتر من اب …..اياد طول عمره من وهو صغير بيحبه اوي…..عنده استعداد يعمل اي حاجه علشان يرضيه
كُنا وقفين مستنين الدكتور يكشف علي بابا ويطمنا….. كشف عليه وقام قرب مننا
_طميني يا احمد بابا ماله
_انا عارف انك مؤمن بقضاء ربنا يا اياد….. البقاء لله
_لا….انت اكيد بتهزر معايا يا احمد…..بابا مستحيل يسيبني…..هو عارف اني بحبه ومقدرش اعيش من غيره
قرب منه…..قعد على الارض ومسك ايده…..بدأ يتكلم من وسط عياطه
_بابا علشان خاطري قوم يا حبيبي…..قوم واوعدك اني عمري ما هزعلك وهعلك كل اللي انت عايزه والله
قعدت جمبه وحطيت ايدي على كتفه وانا بعيد
_اياد….اللي انت بتعمله دا مينفعش……دا قضاء ربنا……ربنا شايف ان كده احسن ليه…..اللي انت بتعمله دا مش هيغير حاجه
_بس انا بحبه يا يُسر…..مش هقدر اعيش من غيره
_وهو كمان كان بيحبك اوي…..بس مش هينفع اللي انت بتعمله دا……عياطك دا مش هيرجع يا اياد….. علشان خاطري خليك قوي علشان خاطري….. علشان تقدر تاخد بالك من ماما كمان
كانت قاعده بره الاوضه بتعيط ومش بتتكلم……مسح دموعه وقام قعد جمبها ومسك ايديها وباسها
عدا اسبوع وهو بيحاول يقف على رجله…..من الدفنه للعزا وهو مش مستوعب ولا حاسس ب اي حاجه……مكنش بياكل ولا بيشرب غير كل فين وفين……كان حابس نفسه في الاوضه بتاعت بابا ومش عايز يقابل حد…..حتي العزا مكنش عايز ياخد
دخلت عليه الاوضه وانا في ايدي صنيه الاكل…..قفلت الباب وقربت منه
_اياد الاكل جاهز
اتكلم وهو مديني ضهره
_مليش نفس….اطلعي واقفلي الباب وراكي
سيبت الصنيه على الترابيزه وقربت منه…..مسكته من ايده وخليته يبصلي
_انا عايزه افهم انت اية حكايتك…..بقالك يومين ولا بتاكل ولا بتشرب…..اوعي تكون فاكر أن بابا كده هيرجع ويبقي وسطينا من تاني…..تبقي غلطان اللي انت بتعمله دا مش هيوصلك غير للموت وبس يا اياد
_يكون احسن لما اموت على الأقل هكون روحتله
_لا لو بتفكر بالطريقة دي يبقي علي اية تموت بالبطيء
كان في علبة دوا موجودة على الترابيزة اخدتها وقربت منه…..مسكت ايده وحطيتله علبة الدوا في ايده
_اتفضل اشربها كلها……او اقولك…… رمي نفسك من الشباك……ولا دورلك على اي حاجه تموت بيها نفسك وتكون مُت كافر
رماها على الارض واتكلم بعصبية
_قولي كده بقي……انتي عايزة تخلصي علشان تروحي لحبيب القلب بتاعك
_حبيب القلب بتاعي؟!…..هو انا لو كنت عايزة اروحله كنت هفكر في طريقه اخلص منك؟!……لية مانا كُنت طلبت الطلاق منك….. على الأقل كنت هتروح ل الست هانم مراتك التانيه…..اللي مهنش عليها تيجي وتعزيك حتي في ابوك اللي مات
_اية الكلام الفارغ اللي بتقوليه دا……هانم اية ومراتي مين يا يُسر…..انتي اكيد اتجننتي
_عندك حق…..انا فعلا اتجننت…..اتجننت لما وافقت اعيش معاك وانا عارفه انك بتحب غيري……اتجننت لما بردو كملت معاك وانا عارفه انك متجوز عليا……اتجننت لاني حبيتك…..بس خلاص انا وانت لازم نعقل ونتطلق…..عن اذنك
كنت همشي…..مسك ايدي بعصبية
_استني هنا…..جواز اية اللي بتتكلمي عنه دا يا يُسر…..انا مش فاهم اي حاجه؟!…..هو انا لو متجوز عليكي هخبي لية؟!……مين اللي قالك الكلام الفارغ دا

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحب الأول)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!