روايات

رواية الحب الأول الفصل الثاني 2 بقلم رنا سليمان

رواية الحب الأول الفصل الثاني 2 بقلم رنا سليمان

رواية الحب الأول الجزء الثاني

رواية الحب الأول البارت الثاني

رواية الحب الأول الحلقة الثانية

_انت لسة بتحاول تكدب وتخبي؟!…… ماما قالتلي كل حاجه لما كانوا عندنا
_ماما هتقولك كده ليه يعني أنا مش فاهم….. وبعدين هو انا هخاف منك يعني علشان اتجوز عليكي من وراكي يا يُسر
_دا اللي بحاول أفهمه…..لما انت بتحبها اوي كده وعايز تتجوزها…..ليه مطلبتش اننا نطلق زي ما كُنا متفقين وروحت اتجوزتها…….لية اتجوزتها عليا من الاول
_بردو هتقوليلي اتجوزت عليكي يا يُسر
الباب اتفتح……مسحت دموعي وبصيت عليها
_اياد انا عايزه اتكلم معاك شوية
بص عليها…..بدأ يتكلم بعصبية
_فعلا يا ماما…..احنا محتاجين اننا نتكلم ضروري…..ماما هو انتي قولتي ل يُسر اني اتجوزت عليها؟!
_ايوة قولتلها……مش دي الحقيقه بردو ولا انا متهيألي يا اياد؟!
_حقيقه اية يا ماما……امتي انا قولتلك اني اتجوزت علي يُسر أو حتي بفكر في الموضوع من الاساس
_مش محتاج تقولي……مش دا كان اتفقنا من الاول….. احنا اتفقنا من الاول انك هتنفذ كلام ابوك وتتجوزها علشان دا كان شرطه علشان يكتب كل املاكه ب اسمك وبعد كده هتطلقها وتروح تتجوز كارما……مش كده ولا انا غلطانة يا اياد؟!
بصتله ب صدمة……كان واقف ساكت وباصص في الارض
_ساكت لية مترد عليها……انت فعلا اتجوزتي علشان الفلوس يا اياد؟!
_اومال انتي فاكره اية يا حبيبتي……مفكراه متجوزك علشان سواد عيونك ولا علشان واقع في حُبك……. وبعدين ما انتي عارفه من الاول انه متجوزك علشان يرضي ابوه وانه بيحب كارما من الاول……مالك مستغربه لية دلوقتي
بصيتله ب حزن…… الدموع كانت مالية وشي……اتكلمت وانا باصه عليه
_عندك حق……انا كُنت عارفه من الاول……بس معرفش انه واطي للدرجة دي…..انا كُنت فاكرة انه اتجوزني علشان بابا الله يرحمه كان عايز كده وهو علشان بيحبه وافق على طلبه…..بس مكنتش اعرف انه اتجوزني بمزاجه علشان ياخد فلوس بابا
_وهي فرقت معاكي اوي يا حبيبتي
_طبعا فرقت……انا من اول يوم لما قالي انه عمل كده علشان بيحب بابا وخايف على زعله احترامته لانه بيحب اهله وبيحاول يعمل اي حاجه علشان يراضيكم ……حتي لو كان على حساب سعادته….بس دلوقتي نظرتي اختلفت ليه واكتشفت انه شخص اناني مبيفرقش معاه غير الفلوس وبس
قرب مني…..مسك ايدي
_صدقيني يا يُسر انا حبيتك والله…..منكرش اني في الاول اتجوزتك علشان الفلوس بس والله انا حبيتك……حبيتك اوي يا يُسر……انا كُنت مستني فرصة مناسبة اني اعترفلك بحبي لاني كُنت طول الوقت خايف انك تضيعي من ايدي وتطلبي الطلاق في اي لحظه……بس صدقيني مكنتش اللحظه المناسبه
_ودي كدبة جديده بقي ولا اية يا أياد……هو انت فاكر اني هصدقك
_هو انت لسه هتمثل يا اياد…..مخلاص اخدنا اللي احنا عايزينه وابوك كتبلك كل حاجه ب اسمك وبقيت صاحب كل حاجه من بعد ابوك ما مات……اوعي تكون فاكر انها بتحبك……لا يا اياد دي وافقت على الجوازه علشان علشان طمعانه فينا وفي فلوس ابوك مش علشان بتحبك لا……سيبها وارجع لحبيبتك
_انا بجد مش مصدقه طمعك وجشعك دا…..بابا مكملش اسبوع ميت وانتي بتفكري في الفلوس والاملاك انتي وابنك…..انا حقيقي اسفه اني احترامتك في يوم واعتبرتك زي امي
بصيتله ب حزن
_واسفه اني حبيتك في يوم واعتبرك شخص يستاهل الحُب دا……انا هروح اقعد عند بابا لحد ما ورقة طلابي توصلي
_لا يا يُسر…… علشان خاطري متمشيش…..انا مش هقدر اطلقك ولا اعيش من غيرك……انا بحبك يا يُسر
_وانا مبقتش احبك يا اياد
سيبتهم ومشيت……جاه ورايا….كنت نازله على السلم ……نزل ورايا وحاول يوفقني…..مسك ايدي
_يُسر……يُسر علشان خاطري متمشيش…..انا مش هقدر اعيش من غيرك…..انا اسف والله انا من يوم ما حبيتك وانا نسيت الفلوس ونسيت كارما…….نسيت كل حاجه ومبقتش بفكر غير فيكي
_كفاية بقي….. انت اية مش بتزهق من الكدب
_يا يُسر والله انا ما بكدب انا بحبك بجد
_وانا مبقتش عايزه الحب دا ولا عايزه اعيش معاك لحظه واحده بعد كده……انا حقيقي ندمانه اني حبيتك يا اياد……ابعد عني وطلقني ارجوك
سيبته ومشيت……روحت عند بيت بابا……دخلت اوضتي…..فضلت اعيط وانا مش مصدقه اللي سمعته منهم……عمري ما كُنت اتخيل أنه يعمل كده علشان الفلوس……مش قادره اصدق اني عيشت مع شخص اناني ومبيحبش غير نفسه وبس
عدا شهرين……مكنتش اعرف عنه حاجه طول الشهرين دول………..رغم اللي حصل دا بس لسه في جزء في قلبي بيحبه ومش قادر يكرهه
كُنت قاعده في اوضتي…..الباب خبط
_ادخل
بابا دخل وقفل الباب
_يُسر حبيبتي…..في حد عايز يقابلك برا
_حد مين يا بابا
_مقلش اسمه يا حبيبتي…..بس بيقول انه عايزك ضروري
_طيب يا بابا…..خمس دقايق و هطلعله
_ماشي يا حبيبتي
خرج وقفل الباب وراه……قومت غيرت هدومي وقومت علشان اشوف مين عايزني……خرجت من الأوضة لقيتها في وشها…..وقفت مكاني…..كُنت ببص عليها وانا ساكته…..قرب مني وطبطب على كتفي
_لازم تسمعيها يا حبيبتي…..يمكن تغيري رائيك بعد كلامها
سابنا ومشي…..قربت منها وقعدت على الكرسي اللي قدامها……كانت باصة في الارض
_عارفه انك مش طايقاني دلوقتي ولا حابة انك تشوفيني….. بس انا محتجالك……انا واياد محتجانلك اوي يا يُسر
_غريبة…..مكنش دا كلامك اخر مرة يعني
_كُنت غلطانه……مكنتش اعرف أن اياد بيحبك للدرجادي…..اياد من يوم ما سيبتيه وهو حياته ادمرت….. اياد من يوم ما سيبتيه مبقاش بيروح شغله اكله بقي قليل……مبقاش ينام من كُتر تفكيره فيكي…..انا كُنت مفكره انه هيحبك للدرجه دي يا يُسر
_والمطلوب مني؟!
_تيجي معايا دلوقتي نروحله يا يُسر…..اياد مش هيبقي كويس غير لما تسامحيه وترجعيله علشان خاطر عمك الله يرحمه ارجعيله يا يُسر وسامحيني وسامحيه
فضلت باصه عليها وساكته
كُنت قاعده على الكرسي جمبه وهو نايم على السرير ومش حاسس ب حاجه حواليه…..في نفس اليوم اللي كانت عندي فيه……جالها مكالمه من احمد صاحبه بيقولها انه في المستشفى ومحتاج نقل دم……مكناش نعرف اي حاجه عن اللي حصل دا واية سببه…….اول ما سمعت كده نزلت من البيت……اخدت تاكسي وصلني للمستشفى…… جات ورايا بتاكسي تاني……فصيلتي كانت نفس فصيلته…..اتبرعتله ب الدم وفضلت قاعده جمبه مستنيه انه يفوق
_للدرجة دي بتحبيه؟!
_دا واجبي اللي لازم اعمله…..ملهوش علاقه اذا كنت بحبه أو لا
_اسفه يا بنتي
بصتلها ب استغراب
_كنت فاهماكي غلط دول الفترة اللي فاتت دي….كنت فاكره انك قبلتي تتجوزيه علشان فلوسه وبس
_كلامك دا مش هيفرق حاجة دلوقتي…. أن شاء الله اول ما هيفوق ويرجع ل بيته هتخلصي مني للابد
_ايوة يا بنتي بس…..بس اياد بيحبك….وانتي كمان بتحبيه
_كُنت ……كُنت بحبه…..لكن دلوقتي لا…..وجودي جمبه دلوقتي علشان هو جوزي ولازم اكون جمبه في الوقت دا…..لكن اول ما يفوق ويقف على رجله تاني هنتطلق
_يا يُسر اياد موجود هنا علشان حبه ليكي وخوفه انك تسيبيه
_المفروض كان يفكر في دا قبل اللي عمله فيا…..ارجوكي بلاش نتكلم في الموضوع دا دلوقتي……خلينا نأجله لحد ما يفوق ويبقي كويس
هزيت راسها ب ماشي وفضلت ساكته
عدا اسبوعين…..خرج من المستشفى وبقي كويس
_حمد لله على سلامتك يا اياد
ابتسم وهو باصص عليا بحب
_الله يسلمك يا حبيبتي
_الحمد لله انك رجعت لأهلك والناس اللي بيحبوك من تاني
_لو انتي مكنتيش موجوده مكنتش هبقي هنا من تاني يا يُسر
=دا واجبي وكان لازم اعمله يا اياد…..افتكر بقي جاه الوقت أن كل واحد فينا يروح ل حاله يا اياد
_انتي لسه مصممه على الطلاق بعد كل اللي حصل دا يا يُسر…..لسه مش واثقه من حبي ليكي لحد دلوقتي
_لو كُنت مكاني هتعمل نفس اللي بعمله يا اياد
_لو كُنت مكانك كُنت هسامحك يا يُسر لاني عارف انك بتحبينا……احنا مش ملايكه علشان نكون مبنغلطش……احنا بني ادمين ولازم بنغلط ونتعلم من غلطنا ونعترف بيه……انا غلطت في حقك واعتذرتلك وقولتلك اني بحبك……من يوم ما سيبتيني وانا حياتي اتشقلبت وحياتي كانت هتنتهي بسبب ندمي على اللي عملته دا بس بردو انتي مش عايزه تسامحيني ومفره اني بضحك عليكي لسة وبمثل……انا مش فاهم انتي ليه مش عايزه تصدقي حبي ليكي يا يُسر
_علشان مبقتش قادرة اني اثق فيك من تاني يا اياد………لو سمحت يا اياد كفاية لحد كدة وطلقني وخلي كل واحد فينا يروح لحاله
_انا اسف يا يُسر…….انا مش هطلقك…….انا مستحيل اكون غبي واضيعك من ايدي
_وانا كمان اسفة يا اياد…..انا مكنتش حابة الموضوع يوصل لكدة بس انت اللي عايز تصعب الموضوع عليا وعليك
_يعني اية يا يُسر
_يعني انت هتطلقني يا اياد…….بمزاجك او غصب عنك هتطلقني حتي لو وصلت اني ارفع عليك قضية خُلع ف انا هعمل كدة……اهم حاجة اني اطلق منك

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحب الأول)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!