روايات

رواية اخرجتني من الظلام الفصل الأول 1 بقلم ريتاج محمد

رواية اخرجتني من الظلام الفصل الأول 1 بقلم ريتاج محمد

رواية اخرجتني من الظلام الجزء الأول

رواية اخرجتني من الظلام البارت الأول

رواية اخرجتني من الظلام الحلقة الأولى

قبل ما يدخلوا الجامعة بمسافة بعيدة نسببا
مسكها براحة وقال بجدية :مليكة انا معرفكيش اشطة
انتي مش اختي ولا اعرفك معرفتنا في الجامعة بحدود دكتور وطالبة تمام
مليكة بقرف مضحك:اخص عالندالة بتستعر من اختك ياندل
اخص عالرجالة تعالى ياااما شوفي ابنك الي ماناة أمانة قبل متسافروا تعالي شوف ربايتك يابا
تعالللي شوف ياعمي الي عايز ت…..كتم بوقها عشان صوتها كان عالي والناس كانت بتتفرج عليهم
وبهمس وحدة:هششششش اي عرباجية ما تكتمي وبصلها بحدة انا هسيب ايدي لو اتكلمتي هدشمل وش امك سامعة
اماءت لة بماشي
فك ايدة من على بوقها وقال:اسمعي بقى انا مش عايز حد يعرف انك اختي عشان انا ليا مركزي وكدة وهما كدة ممكن هينجحوكي حتي لو ساقطة فنا مش عايز كدة انا عايزك تعتمدي على نفسك واشوف شطارتك تمام
مليكة بغباء:اااااة طب متقول كدة من الاول
طيب هدخل بس يرضيك ادخل وايدي فاضية يلا ايدك على ميت جنية مصروف ليا دنا حتي حيالله اختك يعني
رسلان طلع من جيبة ٣٠ جنية وقال:مفيش غيرهم امسكي
مليكة بصوت عالي وهي بتدعي الحزن والعياط
:تعاللللي يااااما تعالي شوفي ابنك مش بس بيستعر مني لا وكمان بخيل مش عايزني اجيب اكل اكلة ولا عايز يديني فلوس دا ناقص يسرحني في الاشارات اهئ اهئ انا لية بيحصلي كدة يادنيااااااااا يال….
حط ايدة على بقها يكتمة والايد التانية طلع ميت جنية
وقال بغيظ:خدي خدي يكش يطمر في الي جابوكي
دنا مرتبي خلص بسبب عمايل امك دي
مليكة بحب مصلحة:عليا الطلابات بالتلاتة ان انت اجمد اخ فيكي ياكلية
رسلان بغيظ :ثبتيني ثبتيني يامصلحجية يامعفنة اقولك على حاجة انتي الي هتطبخي انهاردة
انتي لازم تتعلمي اة مش صغيرة انتي إماما
مليكة وهي تدعي الصدمة :ايتا اي الي بتقولة انت عارف انت بتقول اي انت قد الي انت بتقولة دة
انت عايزني انا مليكة جندي تروح تطبخ
رسلان بملل:طب يشاطرة التمثيل الفكسان دا في البيت مش هنا
وعاللة ارجع البيت ملقيكيش طابخة وقعت هتبقى اسود من قرن القروب سامعة ويلا ادخلي عشان عندك محاضرة وانا الي هدهالك فا ادخلى قبلي عارفة لو دخلت وملقتكيش والنعمة ما هيجرالك كويس اشطة
مليكة بخوف مصطنع :اشطة يابرنس يلا سلاموز باللبن
وجريت عالكلية
ودخلت بس طبعا الكلام الي هو قالهولها سمعتة من ودن وطلعتة من التانية 🙂
وراحت كافتريا الجامعة وطلبت عصير وسندوتشين شورما
(عشان طبعا هي ماشية بمبدأ الي مبياكلشي مبيركزشي )
وقعدت كلت وهي متمزجة
*************************
عند رسلان راح المحاضره
دخل وعينة بتدور الي هتشلة قريب هو اصلا كان عارف انها هتيجي بعدة فقرر يعلمها درس
وهو بيتوعدلها
***************************
عند مليكة وهي بتاكل وفي بقها اكل :هيييييئ دنا نسيت المحاضرة وجريت بسرعة من الكافتيريا وهي بتجري خبطت في واحد بس هو معتزرلهاش وطبعا بنتنا مبتحبش كدة
مليكة وهي بتشفط اخر بوق من العصير :يلا مش خسارة فيك عيل تربيتة واطية وراحت حدفاة علية وهو لسة هيلف يشوف مين الي حدف كانت هي جريت اصلا
عند الشاب
الشاب بعصبية:وديني انا لو عرفت مين الي عمل كدة لكنت طلعت عين اهلة
عند مليكة جريت وكانت بتنهج
ووقفت تريح شوية
وبعدين دخلت عالمحاضؤة عالطول
رسلان بعصبية مزيفة :استني عندك
مليكة بصتلة باستفهام
وكل الي كانوا في المحاضرة متابعين
الي هيحصل
رسلان بعصبية مزيفة:انتي خبطي على الباب
مليكة بصتلة ورفعت حاجبها
رسلان بتمزيج :اتفضلي اخرجي وخبطي عالباب الاول
مليكة خرجت بعصبية وهي مش طيقاة
وقفلت الباب وخبطت من الاول
ورسلان سمحلها تدخل
وجت تدخل جوا
رسلان وقفها:استني
مليكة وهي بصالة كدة 🤨
رسلان:نسيت اتفضلي برة انا مبدخلش حد من بعدي
مليكة:افندمم
رسلان:يعني جاموسة ومتاخرة وكمان طرشة اي مبتسمعييش اتفضلي برة.
خرجت مليكة وهي مش طيقاة وبعدين فكرت في فكرة خبيثة😈
اتسحبت وراحت لجراج الجامعة وحاولت على قد ما تقدر ماتبينش نفسها في الكاميرات
وراحت عند عربية رسلان وقالت وهي متعصبة:عشان تبقى تطردني من المحاضرة تاني اشرب بقى
وفتحت شنطتها وطلعت منة مقص ومسكتة وخرشمتلة العربية من ادام وبعدين قالت بتانيب ضمير :خلاص كفاية كدة عشان التصليح ميخدش فلوس كتير
عشان كدة مش هيديني مصروف احنا لازم نبقى رحماء بردوا اة
وقررت متحضرش بقيت المحاضرات الي عليها وتروح وتبقى تاخدهم من اي حد
وروحت البيت
وطبعا هتعمل الأكل
فتحت التلاجة ملقتش فيها حاجة
قال بقرف:عيل منتن وجلدة التلاجة مافيهاش اي حاجة كدة طب دلوقتي هعمل اي
اممممم فكري يابت ياليكة فكرة لقتها
ما سهلة اهي هو كان بيقول انة سايب فلوس اكل الشهر فين فين فين افتكري اةةةة في اوضتة صح افتكرت
طيب ودخلت اوضتة وقالت بابهار:يخربيت النظام يخي انضف اوضة في الفيلا كلها
هيييح اوعدنا يارب بنضافة كدة
امم بس في مشكلة دلوقتي انا مش عارفة مكان الفلوس فين سهلة هدور في الاوضة اي الغباء دة
وقالت وهي بتشاور على كل انش في الاوضة وهي بتقول:هادي بادي كرمب زبادي شالة وحطة كلة علادي
يا كتكوت روح السوق هات البيضة مالصندوق اوعى تأكلها تطق تموت اضرب امك بالشلوط واستخبي ورا ابوك يا ضفدعة عدي أربعة واحد اتنين تلاتة أربعة باااااااس هو دة انا هدور هنا وراحت عند الكمبود لقتة منظم بدأت .

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اخرجتني من الظلام)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى