روايات

رواية احفاد الفارس الفصل الثاني 2 بقلم رنا أحمد

رواية احفاد الفارس الفصل الثاني 2 بقلم رنا أحمد

رواية احفاد الفارس الجزء الثاني

رواية احفاد الفارس البارت الثاني

رواية احفاد الفارس الحلقة الثانية

في أحدا المطاعم الفاخمه…
كانوا قاعدين اكمل وندا وسالي بيتغدوا بس ندا كانت في عالم تاني كانت سرحانه في اكمل كانت بتتمنا أن هو يكون جوزها بعد شهر مش رعد .
اكمل بابتسامه ساحره /ايه ي انسه ندا مبتاكليش ليه .
ندا بارتباك شديد/ها لا باكل اهوه .
سالي بابتسامه /ي عم دي سوسه دي أصلها دايما عامله دايت وواخده بالها من جسمها.
اكمل بنظره ثاقبه /بصراحه هي جميله فعلا .
ندا بلهفه /بجد ي اكمل انت شايفني كده .
اكمل بنظره ساحره /اكمل هو معقول اسمي لوحده حلو كده .
ندا اتربكت جدا من الي بتعمله /انا اسفه جدا ي استاذ اكمل .
سالي بضحك /ههههه ايه ي بنتي مش محتاجه الارتباك ده ده انتي قديمه اوي .
اكمل بابتسامه /قوليلي بقا بتحبي كليه الهندسه ودخلتيها كده بمزاجك ولا بفلوس زي الفاشله دي .
سالي بغيظ شديد/تشكر ي زوق .

 

ندا بابتسامه ساحره/بصراحه انا عمري معملت حاجه بمزاجي كله بيتفرض عليا كان نفسي ادخل اعلام بس طبعا احنا صعايده كنت مستحيل هعمل حاجه زي مذيعه أو مراسله او الكلام فخدتها كده من اولها ودخلت هندسه وبقيت المهندسه ندا جاسر .
سالي بجديه /علي فكره ي ندا تليفونك عمال يرن شكلك عملاه صامت .
ندا بغيظ شديد/سبيه يرن متشغليش بالك .
اكمل بنظره ثقه /مين رعد ده الي التليفون بيرن باسمه .
****************.
في الجامعه .
كان واقف رعد بغيظ شديد دور عليها في كل مكان في الجامعه بيرن عليها مش بترد قلق كبير سيطر عليه لحد ماقرب منه حامد فرد امن الجامعه .
/بتتدور علي حاجه ي دكتور رعد .
رعد ابتسامه /لا ابدا ي حامد بدور علي ندا بس شكلها لسه جوه مش سامعه التليفون .
حامد بجديه /بس انسه ندا خرجت من ساعتين مع الانسه سالي في عربيتها هي وأخوها .
رعد باستغراب /انت متاكد ي حامد .
حامد بتأكيد /اه والله متاكد ي دكتور رعد عن اذنك علشان سايب الباب .
رعد بحده وتوعد /ماشي ي ندا ماشي .
******************.

 

في عربيه صقر..
كانت راكبه روز وهي هتجنن من لبسها ومن تحكماته الي غيظاها اوي .
/انا قسما بالله ماعارفه انا طوعتك ليه وغيرت لبسي
بقولك ايه انت بتشتغل عندي ي عني تخليك في حالك ومتتدخلش في أي حاجه تخصني فاهم .
صقر بغيظ /قسما بالله لو قررتي كلمه شغال عندي دي هديكي حته قلم يغير ملامح وشك فاهمه اتلمي بقا وماله البس ي اختي مانتي حشمه وشيك اهوه ولا لازم تتدوري زلط ملط وكل عيل ملوش لازمه يقعد يبص علي جسمك .
روز بغيظ شديد/زلط ملط انت متاكد انك انا شاكه فيك .
صقر بحده /بقولك بطلي رغي بقا انتي ايه مبتزهقيش يلا اتفضلي وصلنا .
روز بجوع /طب انا جعانه اوي بصراحه .
صقر بغيظ شديد/جعانه هو انا كنت الداده بتاعتك ي اختي اوووف خليكي مكانك هنزل اجبلك طفح.
روز بابتسامه /ميرسي .
بعد مرور وقت رجع صقر بالاكل .
/اتفضلي اطفحي .
روز بغيظ شديد/ كللت شكرا جدا الاكل عن اذنك هستنا الساعه 2 اوعا تتأخر لاني رايحه النادي وعندي درس باليه .
صقر بغيظ شديد/ي وكستك ي صقر بعد مكانت بتروح اجتماعات مجالس الدوله هتروح رقص الباليه .
******************
في كليه الاداب….
في المدرج ..
كانت قاعده عشق بهدؤء فجاه دخلت عبير صحابتها قعدت جنبها بصت ليها عشق باحتقار شديد .
/قومي من جنبي انا مش طايقه اشوف وشك .

 

عبير بسخرية/ليه بس ي شوشو احنا طول عمرنا اصحاب انسي بقا ده احنا كنا أنتيم بعض .
عشق بوجع شديد/اه قبل ماتتجوزي خطيبي مش كده ي خاينه يلا اتفضلي من هنا انا مش عايزه اشوف وشك انتي ايه الي جابك هنا .
عبير بسخرية / اصل عمر جوزي حبيبي هو الي هيدينا الماس وبصراحه أصله بيوحشني فقولت لازم افضل معاه هنا .
عشق باحتقار شديد ليهم هما /يبقا انا الي هسيبلكم المحاضره وأخرج في داهيه .
عمر بجديه /انسه عشق رايحه فين مش فيه محاضره .
عشق بحده واحتقار /ملكش دعوه بيا فاهم انت فاهم ولا ولا طول مانت في الجامعه ده متوجهليش اي كلام فاهم .
********************.
في كليه الفنون الجميله….
كانت قاعده بضحك مع شلتها الفاسده .
وائل صديقها بنظره خبيثه/ ي عني خلاص هتيجي معانا ي رورو .
ماريا بابتسامه /طبعا ي ابني معاكم في أي حاجه انا كده كده محدش بيقولي اي كلمه انا دلوعه فريد باشا .

 

مروه بحقد عليها /ي بختك ي بت ي ماريا عايشه ولا همك كان نفسي ابقا زيك كده بدل الفقر الي انا عايشه فيه .
ماريا بغرور وعنجهيه/بصراحه الفقراء الي زيك انتي أو مراد مش عارفه عايشين ازي بتصعبوا عليا الصراحه .
مروه بحقد وكره /ماشي ي اختي طول عمرك مغروره وبتجرحي الناس من غير متانبي نفسك ثانيه واحده انا بقا هخليكي تكرهي نفسك .
**********************.
من أمام فيلا القناوي..
وقفت عربيه اكمل .
سالي بابتسامه /جبناكي لحد الباب اهوه اي خدمه ي ستي .
اكمل بابتسامه/هي بس تامر وانا عليا انفذ وبس .
ندا بابتسامه وسعاده/شكرا ي اكمل .
فجاه شعرت بالي فتح الباب وخرجها بكل حد وضربها قلم جامد .
رعد بغضب جحيمي/اهلا بالهانم ما لسه بدري ي اختي ده الطرطور بقاله ساعه هنا .

 

سالي حضنت ندا الي انفجرت في العياط وهي بتبصله بحده وغيظ .
اكمل وهو بيقف قصاد رعد بغضب /انت ايه الي عملته ده ايه الهمجايه الي انت فيه دي .
رعد بغضب وغيره /وانت مال اهلك بالي عملته مش خلاص وصلت الهانم الي ملهاش راجل يلا اتفضل من غير مطرود .
ندا بحده وغضب /قسما بالله ي رعد لخليك تتدفع تمن القلم ده وكل كلمه قولتها غالي اوي .
رعد بغضب شديد/انت لسه هتتكلمي ده انا هقطم رقابتك انا اصلا الي اتساهلت معاكي كتير اوي بس خلاص ي ندا هوريكي وشي التاني الي هيخليكي تكرهي نفسك .
جاسر بغضب شديد/فيه ايه الي بيحصل هنا بالظبط .
مكان بدموع ووجع/تعال ي بابا شوف ابن اخوك المجنون وعمايله بهدلني ومد أيده عليا .
رعد بحده /انا هقولك كل الي حصل ي عمي وقد قص عليه كل ماحدث .
جاسر بحده /وانتي لما عوزتي ترجعي بدري ومش قادره تستني رعد لسه متسلطيش بيا ليه ابعتلك العربيه ولا اخوكي .
اكمل بجديه /لو سمحت ي جاسر بيه انا عايز افهم ايه الي المشكله لما اوصل انسه ندا مهي سالي اختي موجوده معانا .
جاسر بحده /الكلام ده مش عندنا احنا وعلي العموم شكرا للي عملته ياريت تتفضل .
اكمل بغيظ خد سالي ومشي لأن جاسر تقريبا طردهم ندا طلعت تجري علي فوق بدموع ووجع أما جاسر وقف قدام رعد بحده .
/انا مرضتش اتكلم قصادها علشان مينفعش اقل منك لكن انا بنتي محدش يمد أيده عليها سامع ي رعد متخلنيش اندم علي اني هجوزهالك .
رعد بوجع ومراره/اسف ي عمي .
جاسر بجديه /رعد انت رعد القناوي خالي عندك ثقه كبيره في نفسك مفيش حاجه تهزك انا معاك أن الواد جامد بس مينفعش تشعر بالغيره منه فهمني ي ابن روحي .
رعد بابتسامه وهو يقبل يد باحترام وحب /فاهمك ي عمي .
********************.

 

من امام دار الاوبرا …
كان طالع صقر بغيظ شديد وزوز معاه .
روز بغيظ شديد/ممكن افهم ايه الي عملته ده ايه الي خلاك تسبحني كده زي البهيمه من العرض حرام عليكي ي شيخ كنت مندمجه .
صقر بغيظ شديد/ي اختي اتنيلي انتي كمان دول عمالين زي دكر البط المدبوح الي بيطلع في الروح صدعوني دماغي بقولك ايه تشربي حمص الشام علي الطريق .
روز بسعاده كالاطفال /تمام اشرب.
صقر وهو ماسك أيدها بابتسامه /تمام يلا .
**********************.
في جامعه عشق …
كانت قاعده بدموع ومراره قعد قصادها كينان بابتسامه.
/الجميل ماله زعلان ليه .
عشق بدموع وضيق /مخنوقه اووي ي كينان حاسه اني مش طايقه الجامعه دي خالص .

 

كينان وهو يمسك يدها بحنان /الي يزعلك انا امحيه من علي وش الأرض انسي ي عشق علشان خاطري اديني فرصه اثبتلك انك أغلا مافي حياتي .
عشق وهي تمسح دموعها بابتسامه /بقا الي يزعلني تمحيه من علي وش الأرض امال فين كينان باشا الهادي .
كينان بعشق /الهادي لما شعره بس منك تتاذي بيتقلب لمجرم متوحش بس عيونك دي مينفعش تتدمع ي عشق .
*******************.
في اوضه ندا …
كانت قاعده بدموع وصراخ .
منه بحده /بت انتي بطلي التخاريف ده فاهمه ولا لا .
ندا بدموع وصراخ/لا مش هبطل انا مش عايزه اتجوز رعد مبيحبوش مش عايزاه .
منه وهي تمسكها بغضب /اسمعي ي بت انتي قسما بالله لو ملميتي نفسك هحبسك هنا لحد ميعاد الفرح من امتا وانتي مش عايزه رعد مكل حاجه كانت كويسه اسمعي اعقلي احسالك فاهمه .
خرجت منه مسكت ندا التليفون بدموع ووجع جاءها رده بسرعه ليتحدث بدموع ووجع.
/اكمل انا عايزه اشوفك دلوقتي حالا .

 

خرجت عشق بمهاره من الباب الخلفي من غير محدش يشوفها …
في مكان ما ..
كان واقف اكمل وهو ساند علي عربيته جات قدامه ندا بشكل منهار تماما .
اكمل باستغراب /مالك ي ندا انتي كويسه ليه طلبتي تقابلني متأخر كده .
ندا بثقه وثبات /اكمل تتجوزني .
اكمل بصدمه /اييييه .

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احفاد الفارس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!