روايات

رواية احببت القاسي الفصل الرابع 4 بقلم مصطفى جابر الكاتب الصغير

رواية احببت القاسي الفصل الرابع 4 بقلم مصطفى جابر الكاتب الصغير

رواية احببت القاسي الجزء الرابع

رواية احببت القاسي البارت الرابع

رواية احببت القاسي
رواية احببت القاسي

رواية احببت القاسي الحلقة الرابعة

ياريتك موتني يا اخي اقولك اقتلني وريحني احسن

ابتعد عنها خالد ببرود ثم أخذ محتوياتة

انا خارج “اكلك هيجيلك وشربك ولو عايزه اي حاجة

عندك اتنين حراس برة سلام يا قطه

غادر خالد الغرفة بينمي ظلت حنين تكتف جسدها وهيا تبكي

….. ………..

قام احمد من نومة ثم بحث عن زوجته: نهال انتي فين

نهال:انا هنا يا احمد في مطبخ “تعالي شوف تليفونك سمعه في صوت رسائل كتير وصلتلك “تعالي شوفها

دخل احمد المطبخ وهو يمسح وجه بنعاس”ده اكيد بابا

نهال :انت مطمنتوش علينا يا احمد

احمد:لا يا حبيبتي كلمته وانا في المطار بعد مكلمني جدو فايز

نهال:طيب يلا بقي يا حبيبي “خدلك شاور وتعالي علشان نفطر دنا عملالك اكل هتاكل صوابعك وراه

شم احمد رائحة الاكل بأعجاب’الله الله ايه الريحة الحلوا دي يا نهال شكلك عمله وليمة

نهال:اكيد يا روحي هو انا ليا مين غيرك اعملة

احمد:يا سيدي يا سيدي علي دلع

نهال:طيب يا مدلع روح شوف مين بعتلك علي التليفون

ليكون في حاجة يا احمد

احمد :حاضر يا قمر

خرج احمد من مطبخ واقترب من الطاولة ثم أخذ الهاتف ليفتح الواتس علشان يشوف الرسايل اللي جايه عليه لكن بمجرد ما مسك الفون الفون فصل نفخ احمد بضيق ” ثما نادي علي نهال وقال : التليفون فصل يا نهال فين الشاحن

نهال:معرفش يا احمد دور عليه يا حبيبي

احمد’:يا نهال انا كنت حطة هنا شكلك ضيعتيه

نظرت إليه سعاد بغضب وهيا تمسك السكين”بقي انا اللي ضيعت شحنك ياسيي احمد صدق انا غلطانة أن اعملك اكل اصلا

احمد:لا والله يا حبيبتي مش قصدي وبعدين لو ما اكلتش من ايدك انتي هاكل من ايد مين ولا عيزاني اروح اطلب من اي بنت هنا تعملي اكل بنفسها

جزت نهال علي اسنانها بغضب : بقي كده ثم ابتعدت عنه

لتذهب الي المطبخ

ابتسم احمد وتركها ثما ذهب ليبحث عن الشاحن لكنه انتفض فجاءه ثم ارتعش جسدة

بعد ما ألقت عليه نهال المياه

احمد:بغضب كده يا نهال غرقتيني وغرقتي التليفون

نهال :تستاهل عشان بعد كده تحرم تفكر أو تبص لاي بنت هنا

رمي احمد الهاتف ثم ركد خلف زوجته لكي ينتقم منها

تعالي ضحكات منه وهيا تفر منه الي غرفت نومهم

………………….

قامت حنين من علي الفراش وهيا تتألم بشدة

اقتربت من خزنه خالد ثم أخذت تشيرت وبنطلون من ملابسه ثم اخذتهم ودخلت الي الحمام

لتنظف نفسها

وبعد مده خرجت حنين من الحمام وهيا تنشف شعرها

جلست أمام المرائ تنظر إلي نفسها ثم بدءت بالبكاء وهيا تتذكر محولة اختصابها قبل أن تغيب عن الوعي

ظلت تبكي وهيا تمشط شعرها ثم بدئت تحدث نفسها

عجبك كده اهو ضيع حياتك يا حنين كل الناس قالت إنه اتغير وبقي وحش وقاسي وظالم الا انتي كنتي فكراه لسه زي زمان ‘ معقول خالد الي كنت بتحامي فيه وانا طفلة

هو بنفسة الي يقتلني ويضيع مستقبلي

هتعملي ايه لما اهلك يعرفو وأحمد اخويا هيعمل ايه

ظلت حنين تبكي وهيا تدعي ربها أن يحمي أخيها من شر خالد

…………………

كان خالد يجلس في حديقة القصر “ينظر لهاتفة ينتظر مكلمة احمد بفارغ الصبر

اقترب منه أحد المساعدين “خالد بيه

رفع خالد وجه لينظر له ‘عايز ايه

– كنت عايز اسأل حضرتك نظامنا هنا ايه

يعني نرجع مصر ولا نستني الراجل ده

نفخ خالد بضيق ثم اقترب من هاتفة لينظر في الرسائل

اللي بعتها لأحمد ثما صار أكثر غضبا عندما راي أن احمد لم يري الرسائل بعد

نفخ خالد بغضب لمساعده “غور انت علي مصر

واستني مني مكالمة

المساعد:حاضر يا باشا بكرا همشي بس بنسبه للبنت الي في الكوخ دي

نظر خالد نحو كوخ بغضب وهو يتابع حديثه

ملكش دعوة سافر انت واستني مني مكالمة

المساعد:تحت امرك يا خالد بيه ‘استأزن انا

غادر الرجل من أمام خالد بينما ظل خالد يشرب في الخمر

ليطفي بركان الغضب الذي بداخلة

……. …………….

وضع احمد يدو علي شعرها الاسود وهو يداعبها “مبروك يا عروسة بقيتي مراتي رسمي نظمي فهمي

دفنت نهال رأسها في صدرو خلاص بقي يا احمد الله

احمد:ايه ده بقي انتي بتكسفي مني دنا بقيت جوزك حبيبك

نظرت له نهال بابتسمتها : ونا بعشقك يا احمد انا عشت وكبرت علي حبك انت

قربها احمد أمام وجه ليأخذ قبلة خفيفة من شفتيها

بحبك لولو

نهال :بخجل ‘وانا كمان يا مودي

احمد: عالعموم هنزل اشتري تليفون جديد يا عمري بدل اللي باظ ده

نهال :اه ونبي يا احمد انا كنت عايزة اطمن علي جدو

احمد:وانا كمان عايز اطمن علي بابا وحنين

نهال :يبقي قوم بقي نروح دلوقتي

……………………..

هجم خالد غرفة حنين في الكوخ واقترب منها وهي نائمه علي السرير مثل الملائكة ” جلس علي الفراش قبل ما يفقد توازنه بسبب الخمر

ثما اقترب منها وهو يضع يده علي جسدها

فتحت حنين عيونها وهيا تنهض سريعا من علي الفراش بخوف من أثر لمسته

خالد :مالك اتنفضتي كده ليه شوفتي عفريت

حنين:ياريت اهو احسن منك

خالد :بقولك اي متضيعيش الكاسين الي انا شربهم وتعالي

حنين:اجي فين يا مجنون والله لو قربت مني انت حر

جز خالد علي شفتيه وهو يبتسم “اموت انا في العنف

حنين: انت ايه يا اخي بارد كده ليه بقولك امشي

قام خالد من علي السرير وهو يطوح بجسدة

اقترب منها وهو مزال محافظ علي نظراتة الجريئة

ابتعدت حنين الي الخلف ‘بقولك ابعد عني احنسلك

ضحك خالد بسخرية وهو يقترب منها “هتعملي ايه

حنين:هموتك يا خالد هموتك والله

مسكها خالد من وسطها ليقربها الي حضنه موتيني ثما اقترب من شفتيها

حولت حنين تهرب منه وهيا تضربه بقوة “بكرهك

بكرهك يا خالد منك الله

حضن راسها بين يديه بقوة “ثم هجم علي شفتيها

وهو يقبلهم بقوة واشتعال

ظالت حنين تبكي بصمت بعد ما استسلمت له

ابتعد خالد عن شفتيها ثم قال “ميهمنيش كرهك انتي أو غيرك كلكم تحت رجلي الناس كلها تحت رجلي

ظلت حنين تصيح وهيا تبكي أمام وجه “

فعلا كلنا تحت رجلك يا خالد كلنا بندفع ثمن غلطه انت عملتها بندفع ثمن اختيارك الغلط

خالد :قصدك ايه

حنين:قصدي انت عرفو كويس وكل الناس عرفاه’انت بتدفعني تمن مراتك الي خانتك مع الخدام بتاعك “بتدفعني تمن موت ابنك يا خالد اللي ملناش اي سبب فيه دفعها خالد عنه بقوة وهو. يصرخ فيها ‘اسكتي

حنين:لا مش هسكت مش هسكت

اقترب منها خالد مثل الوحش المفترس “بقولك اسكتي

حنين:انت ضعيف يا خالد ضعيف مقدرتش تستحمل خيانت مراتك وفضحتك في البلد كلها وان مراتك باعتك وهربت مع الخدام بتاعك

صرخ خالد بقوة وهو يقترب بغضب “اسكتي يا حنين

حنين:وابنك الي مات بسبب مراتك وخيانتها وبسبب اختيارك الغلط

هجم عليها خالد وهو يمسكها من رقبتها بكل قوة

انا هخليكي تسكتي العمر كلو يا حنين هقتلك

هقتلك يا حنين

اختنق صوتها وهيا تقول “هم..وت يا خا.لد

ابتعد عنها خالد فورا وهو يراها تأخذ نفسها بصعوبة

خالد :اوعي تفتكري انك هتصعبي عليا والكلام الاهبل ده لو لسانك نطق الموضوع ده تاني انا هقتلك فعلا

رفعت حنين رأسها بأنفسها المتقاطعة “حقيير

تجهلها خالد وهو يبتسم بسخرية ثم القي جسدو علي الفراش

صرخت حنين بخوف :

انت عايز اي قوم من عالسرير

اغمض خالد عيناه وهو يتجاهل صراخها ليذهب الي نوم عميق

اقتربت حنين من الأريكة وهيا تشاهدو من بعيد ثما جلست بعيد علي الارض وهيا تكتمش نفسها بخوف وهيا تراه نائم مثل الشيطان

حولت حنين تغلب نعاسها الشديد لكنها فشلت عندما اغمضت عيناها ثما ذهبت الي نوم عميق ………..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت القاسي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى