روايات

رواية ابن الجيران الفصل السادس 6 بقلم منى عبدالعزيز سليمان

رواية ابن الجيران الفصل السادس 6 بقلم منى عبدالعزيز سليمان

رواية ابن الجيران الجزء السادس

رواية ابن الجيران البارت السادس

رواية ابن الجيران الحلقة السادسة

كسرة القلب يعد الخذلان من أقسى التجارب التي قد تمر على الأشخاص، خاصة إذا كانت من أقرب الناس إلى قلبهم، ويكونون هم في قمة صدقهم، فكسرة القلب هو أصعب أنواع الوجع النفسي، والتي قد تتسبب في وجع القلب، ويمكن أن ينعكس فعلياً ويتحول لوجع قلب مادي وملموس. تمر بي اوقات يقتلني الندم كلما تذكرت كلمات قلتها لشخص لا يستحق.
الحزن هو أن تحب شخصاً لم يفكر في حبك أبداً. الغياب ليس خطأهم، نحن الذين أخطأنا كثيراً عندما منحناهم كل شيء. من المؤلم أن تكون أصدق مما يتوقعون، ويكونون هم أكذب مما توقعتهم. من شدة القهر، والألم، والإحتياج. عندما تكون الأعذار أقبح من الذنب، احزم أمتعة كبريائك وارحل. الوجع لا يحتاج إلى حديث طويل، أحياناً تكون نبرة الصوت نصف الكلام.
عند زينب …. تنظر أمامها بشرود قلبها حزين
مالت تضع راسها علي مكتبها أغمضت عيناها .تتذكر لقائها صدفه. برقيه قبل عقد قرانها بقليل.
رقيه …. بلهفه وحب كالمعتاد فور رؤيه زينب التي
كانت تتلفتت يمين ويسار خوفا من أن أحد يراها واقفه مع رقيه يقول شئ عنها .
احست رقيه بتوتر زينب … ضحكت ضحكه باهتيه ههه حتي انتي يا صحبت عمري …مالك خايفاني أشبهك ده حتي عيب في حقك دا انا كون مرات ابن عمك بعد شويه .
عارفه …..الناس كلها كانت في كافة وانتي لوحدك في كافه لو الكل قال وعاد وانتي ال عارف البير وغطاة عارفه كل حاجه .
زينب … هو هو خديهم بالصوت ليغلبوكم … لا يا ستي أنا كنت اعرف منين ال بيحصل في بيتكم
بالليل ….. وكمان ابوكي نفسه صدق عليكي عاوزاني أنا مصدقتش لا ياعنيا … امي بتقول انك مش سهله بعد ال عرفته عنك وال أنا حكته علي ايام المدرسه ….وعلي المدرسين ال كانوا هيموتوا ويتقدمولك. ولا الولاد ال كلهم كانوا ليتمكنوا تكلميهم شوفي بقي كنتي بتلعبي عليهم ازاي .
عشان الكل يتعلق فيكي وهيجننوا عليكي…. حتي ابن عمي العاقل الرزين لعبتي عليه اهو ووقعتيه وهيكتب عليكي عشان يسترك .
رقيه…. هههههههههههه بقي أنا عملت كل ده تصدقي
بالله اهو انتي وامك. … ال يتقال عليكم في الوش مرايه والقفا سلايه ؟. بقي يا محترمه أنا ال كنت بساغلهم والعب عليهم عشان كده كانوا هيموتوا ويتقدمولي ….طيب الحمد لله كانوا بيجوا للبيت من الباب يعني لا لعبت عليهم ولا مشيت معاهم
ولا نسيتي المدرسه الجرس بيرن ١٢ ..١٢،١٥ بكون وصله البيت …يبق أنا مشين مع كل واحد من ال اتقدملي من المدرسين …. دقيقه لحد ما وصلنا البيت
ولا مصيبه لكون بزوغ في الحصه أنا والمدرس ومقعد سوي سوي ونسيبكم تتفرجوا علينا .
أنا فعلا ال كنت غبيه …كنت بستغرب. وغيرك ووسط ال بينقلب لم أجيب درجات اهلا منك ولا الاساتذه يمدحوا فيا وفي شطرتي .
حتي اعز صحبه ليا من حقرتك لما طلبت عنواني
ولا تلفون تقدر تتواصل معايا انتي قلتلها ابوها جوزها لابن عمها ….كنت مفروض بعدت عنك من وقت معرفت ولا الجواب ال بعتته معاكي
ال لولا ربنا رايد يكشفك يوقع في أيدي من كام يوم
بس برده. قلبي مصدقش تكوني خاينه العيش والملح .
زينب …. بعصبيه وقوة زائفة. هو ايه سكتناله دخل بحمارة ….ايوة وعملت اكتر من كده ، أنا ال كنت بقول للمدرسين ال بيسالوا عليكي انك اجوزتي
واي بنت من صحباتك تقول وحشتينا كنت بقولهم
انك نستيهم وعمرك ما جبتي سرتهم كأنك ما صدقتي بعتي عنهم .
رقيه …بعصبيه ليه عملتلك ايه دحنا وكلين شربين مع بعض عمري ما حبيت عليكي حاجه حتي هدومنا كنا بنبدلها مع بعض ليه الحقد ال جواكي دانا كنت معاكي كتاب مفتوح آل جوايا قدامك …ليه تعملي كده ليه تشوهي صورتي قدام صحابي .
قطعتها زينب … هههههههههههه كل حاجه بحقد عليكي كل شهر بتجبي فستان جديد بالوازم بتاعته وانا بفضل بالفستان طول السنه …. كل الناس بتحبك وانا جنبك بكون خيال محدش بيحس بيا
لسانك بيحدف دبش واصلح وراكي وانتي ال تنحبي والكل يجري عليكي … احلا اكل بتاكليه لا لازم تحسسني بأنك احسن مني كل يوم تجبلي الاكل عشان تعرفني انك احسن مني ..هدومك ال بتبدلي فيها معايا كنتي بتلبسيها قبل مني عشان الناس يقولوا اني شحتاها منك ..حتي ابويا بيشتغل مع ابوكي بعد شغل الحكومه اخر اليوم انتي ال اقترحتيه عليه عشان يبق مرمتون عند ابوكي وتكسريني وغرورك يزيد .
رقيه …. سبحان الله فعلا علامات المنافق ثلاث
اذا حدث كذب وإذا اإتمن خان وإذا خاصم فجر .
والتلاته منتطبقين عليكي بالضبط .
انتي خسارة فيكي اني اوقف معاكي واتكلم … بس اقسم بعزة الله وجلاله …لتجي في يوم تتمني تقولي لي صباح الخير. ما تنوليها …. سلم الشده ال بتعرف العدوا من الحبيب ….أنا بحمد ربنا ليل ونهار أن الكلام ده حصل والكل انكشف وعرفت مين العدوا ومين الحبيب …من غير سلام …يا ..ولا بلاش .
رفعت زينب رأسه وتوجهت تنظر في المراءة وتقول فعلا أنا ليه كنت بحقد عليها ليه كنت بفكر التفكير ده وهي عمرها ما حتي لمحتلي من بعيد بال كنت بفكر فيه ليه حتي الاكل مكنتش تاكل من غيري لقمه وتاكل بنفس اكل امي ال أنا كنت بقرف اكله من صياته ولا الحرق ال بيكون فيه لم تنساه وهي واقفه مع الجيران .
ظلت واقفه تحكي كل حاجه مع نفسها احست بدنائتها وحقراتها …وان رقيه هي الصح.فكل ال قالته
وعسي أن تكرهوا شيئا وهو خير لكم وعسي أن تحبوا شيئا وهو شر لكم .مني عبدالعزيز موووني أغمضت عينها تشعر بغصه في حلقها تود الذهاب
لتعتزر منها ولكن بعد ماذا ينفع الاعتزار
__________________سبخان الله بحمده سبحان الله العظيم 🌸
عن
عبير مازالت تتذكركل شئ
بعد رحيل معتصم واخته وأمه بالعربيه .دخلت عبير الي المدرسه ونيران الحقد تتاجج داخلها ..
اقتربت من مكتب والدها سمعت أحد المدرسين يسأل زينب عن عنوان رقيه وما يعمل والدها وان كان لديها إخوة .
عبير دخلت عليهم قطعت زينب الكلام وتوجهت الي
فصلها ..عبير اكملت اهلا يا مستر سمير. أنا بالصدفه سمعتك بتكلم عن رقيه …لو تحب أنا ممكن اساعدك
واعرفك كل حاجه .
سمير …. بشجاعه وفرحه. ياريت يا انسه عبير اكون ممنون ليكي جدا لو تعرفني كل حاجه عنها. كنت حابب اتقدم ليها قبل ما تدخل الجامعه .
عبير وقد خطرت فكرة في رأسها أن تعطيه العنوان وتقول له بعض اشياء تجعل والدها يصمم أن يخرجها من المدرسه ويزوحها سريعا ويخلي لها الجو مع عمران .
أخبرت سمير كل شي بس ژادت عليه أن يفهم المعلم أن ابنته هي ال أعطته عنوانه وأنه حضر بعلمها وطلبها .
فعلا عدت الايام وبعدها حضر سمير بنفسه …الي الحارة وسأل عن المعلم جعفر أشار أحد المارة عن المحل …وبعدها ذهب إليه وقص ما اتفق مع عبير عليه . وقف المعلم جعفر ورفض طلبه لان ابنته صغيرة .
ذهب بعدها الي المدرسه. وبالصدفه قابل مدرس اخر يريد خطبه رقيه والزواج بها .
هنا لم يتحمل جعفر وتأكد أن بنته تأتي المدرسه
تشغل المدرسين كما سمع مرة . وزينب وعبير أمام مدخل البيت من كام يوم .
ذهب الي الفصل وطلب أخذ رقيه لامر هام. .
وومن وقتها وهي لم تذهب الي المدرسه .
ظلت ترسل خطابات غراميه باسم رقيه علي عنوان محل والدها حتي يقراءها ويصمم علي تزوجها
.
تذكرت يوم ما راءت حمادة خرده ورقيه تنعته وتسبه وتضربه بالشبشب ….
وجدتها أصلح وقت الايقاع به والاتفاق معه علي رقيه وتزويجه منها وإبعاد عمار عنها .
نزلت سريعا الي أسفل خروجه خرجت الي بيته بحجه أنها تريد أن تقابل أخته لعمل مسكات لوجهها.
فور رؤيته يخرج من غرفته بعد الدال ملابسه
اقتربت منه هامسه أن يقابلها خارج الحارة بعد نصف ساعه لأمر هام وضروري.
نظر لها خوردة نظراته الجريئه فهو قد راء جسدها مرات كثيرة واخته تعمل لها تدليك وأشياء خاصه بالنساء .
حمادة تحت امرك يا ست الكل. نتقابل قال هذا وهو
يتفحصها ويتلمس صدره ويضغط علي شفتاه السفليه بلسانه يخرجه ويدخله بحركه دائريه.
فعلا بعد أقل من نصف ساعه وجدته ينتظرها .
وصلوا الي مكان بعيد عن الحارة وحكت له عن كل ما سمعته منه وتاكدت أنه يحب رقيه وأنها سوف تساعده بشرط مساعدتها أيضا في أي وقت .
ومن وقتها يتقابلان كل ليله اسفل سلم العمارة
حتي تمادت تللك اللقاءات الي قبلات محرمه وانتهت بانتهاك جسدها يتلمسه بجراءة .
تبسمت وخيالها المريض يصور لها أن بذلك تفضح رقيه وليست هي.
فاقت علي هز امها لها .
سميه …مالك بقالي ساعه بكلمك روحتي فين .
عبير …. في المصيبه ال أنا وقعت فيها …. يعني اعمل كل ده وفي الاخر تجوز برده الانسان ال بحبه .
سميه مين قالك احنا هنسبها … ده هو ده احسن وقت … المخفي حمادة يظهر والطول هنفذ الخطه التانيه.
ظلوا هكذا طوال الليل يخططون غافلين أن الله
مطلع عليهم وأنه قادر علي كل شئ
//////////////////////////////////////////////مني عبدالعزيز
في شقه جعفر
توجهت انعام تروق الشقه بعد مغادرة الجيران وابنتها …ودموعها تسيل علي وجنتيها. تدعوا لابنتها بالسعاده وصلاح الحال ….وتدعوا علي كل من ظلمها …انتهت وتوجهت الي غرفه ابنتها ظلت تنظر لها وتبكي تلمست وسادتها بكت بحرقه علي زوجها بهذة الطريقه … تذكرت كلمات سعاد ام زينب وهي تعايرها. وتقول لها البنت سر امها وتقلب الجدرة علي فمها تطلع البنت لامها لا تعلم كيف قالت هذا الكلمات
حسبنت علي من يسبها في عرضها وشرفها هي وابنتها
تذكرت زوجها قامت سريعا توجهت الي غرفته
تسمرت مكانها بجوار الباب لولا أنها أسندت جسدها
علي الحائط كانت سقطت أرضا من هول ما سمعت .
بالداخل …. يجلس جعفر علي سجادة الصلاة يبكي
ويناجي ربه أن يغفر له خطئته
جعفر … يارب هو ال حصل ده لبنتي كله بسبب ال عملته من تمنتاشر سنه … مع سميه أنا تبت علي الزنا ورجتلك ياربي وعوصتها وعطتها الشقه بال فيها
ورفضت اخد ايجار منهم غير اللحمه والفلوس ال ببعتهالها تعويض علي ليالي الحرام ال كانت بيني وبنها …. أنا كنت شاب ومراتي مريضه ودي كانت بتروضني وانا ضعفت في لحظه شيطان غواني
وتبت ليك يارب … بس بنتي تطلعلي وابق خطيه
تمرمغ شرفي بالوحل ده موجع اوي اوي.
ظل يبكي ويدعوا ربه أن يغفر له .
انعام … التي تموت قهرا مما سمعت …وضعت يدها علي فمها تكتم شهقاتها تسحبت عائدة إلى غرفه ابنتها ..رمت نفسها علي السرير عادت بذكرتها لأيام شبابها بعد عودتها من عند امها بأيام من وفات صغيرها الله…ومنعه لها من الاختلاط بسميه جارتها
تذكرت اول لقاء حميمي فيما بينهم وتاوهات جعفر
باسم سوسو الذي ظل فترة طويله ينطقه حتي في منامه حتي اقترب من سنه ….بكت كثيرا فاقت علي يد توضع علي كتفها …. هبت واقفه تمسح دموعها بحسرة بكف يدها .
جعفر … مالك يا نعناعه ليه بتبكي … لو علي فراق رق…لم يكمل كلمته ..حين قطعته انعام بصوت بكائها
بنتي ربنا نصرها علي الكل وطلعت عفيفه … نحمد ربنا بقي ونتقيه ونشرفها قدام جوزها وأهل الحته .
والجيران اللي بيقولوا لولا عمران كنت قتلتها وياتري هي طلعه لمين امها ولا ابوها .
قالت كلمتها وذهبت سريعا من أمامه حتي لا تقع بلسانها ويعلم أنها سمعته .
توجهت الي الحمام … توضأت وصلت بكت في سجودها طويلا تدعوا ربها بانتصار الحق ونصرة بنتها سلمت ووقفت سريعا موجهه الي غرفت بنتها
فتحت دولاب ملابسها سريعا وقامت بجمع بعض الملابس الجديده وبعض ملابسها الداخلية وملابس خروج ووضعتها في حقيبه سفر كبيرة …وخرجت الي جعفر الجالس في صاله المنزل وضعت الحقيبه أمامه … دي هدوم بنتك تقدر تطلعها ولا اطلعها أنا
جعفر الصباح رباح هنطلعها مع حجات الصباحيه.
انعام …بعصبيه وصوت مخنوق وتلبس ايه ولا كمان
هتسبها كده أهل جوزها يقولوا ايه لما يصبحوا عليها
قبلنا .
تافف جعفر وقام بحمل الحقيبه وصعد الي شقه عمران ورقيه ليعطي لهم حقيبه ملابسها .
——–اللهم استرنا فوق الارض وتحت الارض ويوم العرض عليك 🌸 مني عبدالعزيز مووووني
بعد انتهاء عمران من كلماته لاهل الحارة وإغلاق الشباك التفت وجد رقيه سوف تجلس علي السرير
قام بجزبها بشده أسقطها أرضا متالمه من سقوطها علي ركبتها قام بجرها بعيدا وأشار لها انتي طول ما احنا في اوضه دي تنامي في المكان ده من غير ولاكلمه … سريري ودولابي وكل حاجه ليا اياك تلمسيها بايدك القذرة .. …. اي حاجه فهمه حتي ترويق السرير أنا ال هعمله. اكلي غسيل هدومي اي شي يخصني ايامي ثم اياكي تلمسيه …
لو ابويا موجود بالشقه هنتعامل عادي قدامه … غير كده مش عاوز اشوف وشك ولا اسمع صوتك …مفهوم .
هزت رقيه راسها بالموافقه ….وجلست مكان ما أشار لها بالقرب من الشباك في مكان لا يوجد به فرش علي الارض لايوجد سوي بلاط السيراميك فقط لاغير .
جلست تضم قدميها ومشبكه يدها ووضعت راسها عليها أغمضت عينها … بعد تفكير وعيون تاب الدموع النزول منها ذهبت في ثبات .فاقت من نومها علي صوت جرس الباب وصوت ابراهيم حماها ووالدها يتحدثون …. ثم الخبط علي باب غرفتهم .
وقف عمران سريعا قام بفتح الباب والخروج منه وغلقه تحدث قليلا مع أبيه …قم عاد مرة أخري
يحمل حقيبه سفر …وضعها أمامها تحدث بسخرية
جهازك ابوكي جايبه …قومي يشوفي هتهببي تغيري فين عقبال ما اخرج عشر دقائق اعمل كبايه شاي اجي القيكي مخلصه وهدومك اياك القي حاجه منها في دولاب هدومي ولا متعلقه في أي مكان بالاوضه .
خرج قامت رقيه فتحت شنطتها سريعا وأخرجت ملابس ثقيله لها وفرشتها أرضا اخذت أكثر من جلباب ثم اخذت واحده وبعض ملابسها الداخليه
وقامت بتبديل ملابسها سريعا ثم اخذت حجاب لها واحكمت رباط شعرها وليست حجابها وأخذت روب ثقيل كان بين الأشياء دثرت به نفسها واعطت ظهرها للباب والحقيبه تحت رأسها .
بعد قليل دخل عمران الغرفه. وجدها ابدلت ملابسها وتنام وظهرها له متدثرة في حجابها وذلك الروب الثقيل ويعتبر الجو لطيف ليس حارا ولاباردا.
رمي نفسه بثقل علي السرير ثم نظر إليها …. وبعد مده من التفكير ذهب في ثبات عميق .
—————-سبحان الله عدد خلقه ورضا نفسه وزنه عرشه ومداد كلماته 🌸 مني عبدالعزيز موووني
في تللك الشقه التي تعج بالمحرمات تتمايل فتاة. جميله بملابسها المثيرة أمام ذلك الماجن وهو يشرب المنكرات تتمايل باحتراف شديد حتي قامت بسحبه
ويجعله يتمايل معه وبعد مده من الضحكات التظليل توجهت للجلوس أرضا …نائما علي ظهرها وصدرها يعلوا ويهبط سريعا .
جلس حماده بجوارها يضحك بشدة علي منظرها فاق من ضحكاته علي صوت خبط عالي علي ةباب شقته
وسريعا قام وجد أمامه صاحبه ….تحدث معه تركه حمادة ونزل سريعا ةعائدا الحارة .
ماذا قال صديقه له .
وماذا سيفعل .
ورقيه وما سيحدث لها.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن الجيران)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى