روايات

رواية ابن الجيران الفصل الأول 1 بقلم منى عبدالعزيز سليمان

رواية ابن الجيران الفصل الأول 1 بقلم منى عبدالعزيز سليمان

رواية ابن الجيران الجزء الأول

رواية ابن الجيران البارت الأول

رواية ابن الجيران الحلقة الأولى

✴النوع الأوّل..
هناك من يحبُّك بجنون، ويسعى جاهدًا لإصابتك بهذا الجنون، ولا يستوعب رفضك لمشاعره بهذه السُّهولة، فيحاصرُك بسيلٍ من المشاعر اللامرغوبة، ويمارسُ عليك الغيرة غير المباحة، فيكتفي بحبّه لك ويحملك جميل هذا الحب، ويُلزمك لزامًا أن تحبّهُ، وإلّا نعتك بصفاتٍ مرفوضة إنسانيًّا .
✴النوع الثّاني..
هو من تحبُّه أنت بجنون ، فيكون مصيبتك العظمى حين يُدرك حجم هذا الجنون، فيتفنن في إيذائك وكأنّهُ ينتقمُ منك لأنّك أحببتهُ، فيتمادى في إيذائك ليُذيقك مرارة حبّك وافتقاده، ويتمادى في الهجر والصّد .
✴النوع الثّالث..
هو من يحبُّك بصدقٍ ، فيعاملُك معاملة الودّ، يحبُّك بصمتٍ ويحترمُك بصمتٍ، ويتمناك بينهُ وبين نفسه، يمنعه اعتزازه بنفسه من الاقتراب منك إذا كنت مشغولًا بغيره، فيكتفي بالحبّ من أجل الحبّ، ويحتفظ بك صورة جميلة في ذاكرته .
✴النوع الرّابع..
هو من تحبُّه أنت وتبادلهُ شعورهُ، فيضمك إلى ممتلكاته باسم الحبّ، يحاصرك بغيرته فيسجنك بدائرة الممنوعات، يُحصي عليك أنفاسك يحاسبُك على أحلامك، ويسلبك حتّى أبسط حقوقك، وهي التّعبير عن شعورك تجاه الآخرين فتعيشُ في صراعٍ دائمٍ .
بسم الله الرحمن الرحيم
يافتتاح يا عليم يا رزاق يا كريم اصتبحنا واصتبح اللملك لله رب العالمين.
أردف بها الاسطي ابراهيم وهو يتوجه إلى دورة المياة للوضؤء لصلاة الفجر .
انها الوضؤ …اللهم اجعلنا من التوابين واجعلنا من المتطهرين قالها وهو يجفف وجهه بمنشفه يضعها علي كتفه .
صباح الخير ياهيما عقبال ما تصلي الفجر عند سيدنا النبي عليه الصلاة والسلام قالها عمران ابنه الوحيد .
ابراهيم …. اللهم ما صل عليك يانبي صباح الخير يا عمورة يسمع من بقك ربنا.
عمران بغيظ ….. عمورة شايفني واد سيس قلنا بلاش عمورة دي بتجبلي جفاف.
ابراهيم … هههههههههههه طول ما في هيما يبق في عمورة .
عمران …. خلاص يا حاج بلاش ادلعك اهو بادلع فيك بدل الجفاف العاطفي ال انت فيه ولا الدلع يجي عندي ويقف …. وناس تانيه تدلعك زي العسل علي قلبك.
ابراهيم بمكر..علي اساس هما مش زي العسل علي قلبك .
عمران …يحك في رأسه من الخلف مردفا هاه .
ابراهيم …. هههههههههههه. مالك سهمت كده ليه .
يابني الحب مش عيب العيب انك تكون حاسس بيه
وتنكرة .
عمران …. ثواني هتوضا واجي معاك الجامع نصلي .
ابراهيم …ربنا يهديك يابني لو اعرف ايه ال غيرك
انت كنت بتحبها وبتتمن في يوم تعترف بحبها ياما سمعتك مع سراج صحبك بتحكيله…ربنا ينور طريقك
ويفرح قلبك .
قالها وتوجه لغرفته ليبدل ملابسه للذهاب للمسجد للصلاة .
عمران ينظر لوجه في المراءه اغمض عينيه وضع يده على قلبه ربنا يشيل حبك من قلبي أنا تعبت منه ومنك ليه مش عاوزة تخرجي منه ….طالما بتحبي غيرة.
انهي وضؤة وخرج وجد والده يستعد للنزول .
عمران نازل لوحدك مش متفقين ننزل سوي .
ابراهيم ….انا لسه بفتح الباب يلا نلحق نصلي ركعتين تحيه المسجد .
في طريقهم للنزول للمسجد .
صباح الخير يا سطي ابراهيم ازيك عمران يابني.
ابراهيم ..صباح الخير يا معلم جعفر .
عمران صباح الخير يا معلم.
نزل … عمران سريعا حتي يسبقهم فهو لايقوي علي الوقوف وهو يري طيف من احبها تقف خلف باب الشقه.
رقيه …تصلي وتدعي ربها علي من ظلمها وجعل الإنسان التي تحبه يبعد عنها ويهنها .
.💕موووني 💕مني عبدالعزيز 💕
صباحا
وكالعادة في حارة السعاده ضجيج في منزل المعلم جعفر بين الأم وابنتها
يابنتي وطي ال ينحرق ده احنا الصبح والناس لسه نايمين بلاش تزعحيهم.
رقيه … نايمين ايه يا نعنعه احنا الساعه تسعه والحارة بتشغي من الفجر …وانا بحب اغنيه شاديه .
فتحت رقيه شباك يفتح علي الشارع العمومي يكشف جميع من في الحاره وفردت عليه الستاره ووقفت بجانبه تراقب محل المنجد كالعاده كل يوم.
زينب صباح الخير يا رقه .
رقيه صباح الخير يا زوبه .
مالك علي الصبح .
رقيه …مفيش تعبت يا زوبه ..ابويا حبسني في البيت ورافض اروح اكمل تعليمي بالمدرسه حتي مش بخرج من البيت ولولا الشباك كنت هموت من الحبسه.
زوبه… معلش بكرة تتعدل وابن الحلال ال واخد قلبك يتقدم .
رقيه مش باين يازوبه لو اعرف ايه غيرة من فترة كل ما يشفني طالعه ولا نزله يبص في الأرض ويمشي …يايدخل الشقه ويهبد الباب في وشي .
زوبه … معلش يا رقيه. أن شاء الله يحس بيكي وبقلبك .
رقيه فكرة آخر مرة من شهرين كان كويس . معرفش ايه حصله من بعد ها.
فلاش باك موووني 💕 مني عبدالعزيز 💕
رقيه. وقفه شباك غرفتها وتقوم بتشغيل أغنيتها المفضله
مين قالك تسكن فى حارتنا
مين قال لك تسكن فى حارتنا
تشغلنا و تقل راحتنا
يا تشوف لك حل فى حكايتنا
يا تعزل و تسيب حتتنا
شوف حبك عامل إيه فيا
من يوم ما سكنت و جيت جنبي
لا انا عارفه اتلم علا عنيا
و لا عارفه حاجه عن قلبي
حبيتك ايوه انا مش ناكره
و الحب عذاب و انت ادرا
انت اللى زرعته فى حتتنا
و حدفت الشوق علا باب بيتنا
يا تشوف لك حل فى حكايتنا
يا تعزل و تسيب حتتنا
يجي ابويا يعوز فنجان قهوه
اعمل له شاي و اسقيه لامي
و خيالك ييجي علا سهوه
ما فرقشي ما بين خالتي و عمي
اخرتها ايه
انا مش عارفه
و ها ترسا لايه
و الله انا خايفه
خايفه لتروح يوم و تسيبنا
و العقل ما فيش غيره حيلتنا
يا تشوف لك حل فى حكايتنا
يا تعزل و تسيب حتتنا
تشاور لي عشان انزل اقابلك
يا خي بعدك بيتنا ما هو جنبك
لو جيت ابويا ها يفتح لك
خد و إدي معاه و افتح قلبك
و مافكش حاجه ها تتعيب
لما يسالني راح اقول طيب
و النور ينقاد علا باب بيتنا
و داير ما يدور بلكونتنا
يا تشوف لك حل فى حكايتنا
يا تعزل و تسيب حتتن
وهي تنظر ناحيه محل المنجد ال يعمل فيه حببها .
زينب :صباح الخير يا ريقه .
رقيه : صباح النور يازيزي .
زينب مالك مكشرة كده ليه
رقيه : ابن عمك الرزل بصبح عليه بصلي من فوق لتحت ونزل ولا كاني وقفه
زينب : مانتي يارقه بتصبحي عليه بطريقه غريبه .
حد يقول للقطه صباح الخير يا قطتي .
رقيه :, اعمل ايه في نفسي لساني لبلب مع الكل واجي عنده ويتخرس ….
زينب : فكرة من يومين لما زحلقتيه وهو طالع السلم وبدال متقوميه وقفتي تضحكي عليه وتقوليله قوم يابيه وقعت زي الجردل في وحده تحب واحد تقوله ياي جردل .
رقيه :اعمل ايه في لساني ده كل يوم يحدف كلام والمصيبه بتجي فيه .
زينب ضاحكه : يالهوي عليكي يرقه ولا يوم الملوخيه .
رقيه : متفكرنيش ده كان يوم مهبب وانا طلعالك بالطبق كان
سخن نار وهو نازل جري يحرام جه في وشه بصلي ساعتها
وقلي مش تفتحي امته هتكبري وتعقلي .
رقيه : اسكتي يازوبه أنا شكلي هفضل أحبه وهو مش حاسس بيا .
عند عمران تذكر قبل كام شهر
عند عمران بالمحل جه سراج صحبه يقعد معها .
سراج: صباح الخير ياعم ابراهيم امال عمران فين .
ابراهيم : جوه في المحل بيغير هدومه .
دخل سراج للمحل لقي عمران مكشر.
سراج :يا فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم مالك يابني مكشر ليه.
عمران :,هجنن ياعم من بنت الجيران كل يوم تخليني نازل وتصبح علي القطه وانا هموت واكلمها نفسي مرة يعدي يوم من غير نقارها .
سراج : هههههههههههه هي لسه بتصبح علي القطه .
طيب ما تبدء انت ياعم وتبدء بالصباح بدل انت هتموت وتكلمها .
عمران : ما تفكرنيش يوم ما قلت هصبح عليها القيها كبه ميه بصابون وازحلق واخد وقعه قويه وبدال ما تسعدني تقولي قوم يا جردل .
سراج : هههههههههههه دي مشكله الله يكون في عونك كل
يوم مصيبه .
عمران: بس قلبي بيحبها ونفسي اكمل نص ديني امته بس هعترفلها بحبها .
سراج. : حاسس بيك ياعم أنا حالي زيك مش عارف اقولها لسان بنت عمك مبرد مبعرفش اكمل كلمتين
عدي النهار وعمران راجع بيته لقي رقيه وقفه في الشباك زي عدتها هي وامها ومرات عمه سعادقال يرمي السلام امكن تحس بيه .
عمران :سلام عليكم ياجماعه ازيك يا مرات عمي .
سعاد : عليكم السلام اهلا يا سطي عمران خبرايه يابني بقالك كتير مجتش عندنا .
موني 💕 مني عبدالعزيز 💕
عمران ابدا مشغول شويه بالمحل انت عارفه اليومين دول موسم افراح وزحمه الشغل .
سعاد: عقبالك لما نفرح بيك ببنت الحلال .
عمران: أن شاء الله لما القيها باذن الله .
رقيه في سرها هاين عليها تبكي من كلمته عوز تنتقم منه باي حاجه فجاءة لقت قصدها قله ميه جنبها قامت زقها قال غصب عنها وقعت فوق دماغه دشتشده .
عمران: اي مش تحسبي الله ايه ده دم.
انعام : يالهوي الجدع اتخرشم معلش يابني مخادتش بالها والقله وقعت غصب عنها.
سعاد : بسرعه يابت بازوبه هاتي برطمان البن ونزلي لابن عمك اكتميله الجرح .
عمران :وهو بيكتم الدم بإيده لا متشكر أنا هروح المستوصف يخيطوها ده شكله جرح غميق انا حاسس عقبال
ما اتجوزها هتكون فشفشتني بنت الايه
تركهم توجه إلي المستوصف قابل صديقه سراج .
سراج … عمران مالك انا لسه سايبك كنت زي الفل ..اي كنت بتتخانق .
عمران اتخانق ايه دي قله المايه بتاعت المعلم جعفر وقعت عليا …وقص عليه ماحدث .
خرج عمران وسراج من المستوصف بعد ما تم خياطة الجرح بثلاث غرز.
وصل عمران المنزل في وقت متأخر بعد اسرار سراج تناول العشاء معه هو وعائلته.
دخل البيت المكون من خمس طوابق .
لمح خيال تحت السلم ذهب سريعا في اتجاهه ظنا منه أنه حرامي …جزبه من يده مرة واحده ..ليصدم عندما يري فتاة بلباس النوم وتضع مساحيق التجميل .
عمران ترك يدها سريعا ، وارتد للخلف .
انتي ايه وقفك كده وازاي تخرجي كده …في بنت محترمه تقف كده تحت بير السلم.
عبير… اقتربت منه اعمل ايه انت مش حاسس بيا وكنت عوزة اطمن عليك واعرف عملت ايه في الجرح أنا دمعتي علي خدي منشفتش
عمران…تقومي تخرجي بالشكل ده اتفضلي ادخلي ولو سمحتي بلاش تخرجي كده تاني …مافيش بنت محترمه في البيت بتخرج كده. .
عبير بمكر وبحيله …. أنا غلاطانه اني سمعت كلام رقيه هي ال قالتلي اعمل كده .
عمران بزهول …رقيه مين
عبير هو في غيرها رقيه بنت المعلم جعفر .
عمران ….بزهول انتي بتقولي ايه.انا عمري ما شفتها خارجه كده .
عبير . ….وتشوفها انت ليه هو انت حببها ال كل يوم تقف علي قصاده في الشباك بالساعات وطول النهار مشغلله الاغاني في الرايحه والجايه.
عمران ….وقلبه هيقف اغمض عينيه ومين ده بقي .
عبير …. حمادة الميكانيكي …كل يوم تقابله هنا وانا ياما قفشتهم …. استغفرالله العظيم وهم مع بعض .
عمران … طلع وقلبه هيقف بعد سماع كلمات عبير عن من يحبها .
عبير بمكر وابتسامه صفراء …توجهت مرة أخرى لتحت بير السلم .
ها ايه رايك مش ممثله شاطرة….وعملت كل ال قلتلي عليه .
الشخص جزبها إليها وطي صوتك حد يسمعك …ايوه انتي شاطرة في كل حاجه فاضل بس كده تكه واحده وكل حاجه عوزنها هتحصل.
اقترب منها وجزبها مرة أخرى وأمسك وجهها وانقض علي شفتاها يقبلها قبلات محرمه ظلا بتبادلها بمتعه محرمه حتي ضعف الشخص .
ظلوا يتبادلون القبل وتتاوه من شده الرغبه .اوقفه
صوت صرير باب أحدي الشقق .
اعتدلا سريعا تسحبت علي قدمها حتي وصلت باب شقتهم وظل هو حتي تأكد من غلق باب الشقه وخرج متوجها إلي خارج البيت الي أحدي الاماكن الماجنه .
نظر الي أعلي وجد عمران يقف بالشباك تبسم بمكر ووضع يده علي قلبه ورفع يده الثانيه وقبلها وأشار بها تجاة شباك منزل جعفر كأنه يقول له أنه كان هنا يقابل حبيبته .
اغمض عمران عينيه بحزن …وأقسم ال بفكر بها مرة واحده .
عدت الايام وفي يوم يجلس عمران واحيدا وعينه علي شباك منزل المعلم جعفر دخل عليه حمادة الميكانيكي
.حمادة …. سلاموا عليكم يا يسطي عمران .
عمران صباح الخير. قالها بكرة …واضح بكلامه.
ايه سبب زيارتك الكريمه .
حمادة …. بصوت واطي … هم الناس بتجي المنجد ليه ..
عمران …. اه وانت بقي جي عاوز تتنجد ولايه بقي .
حمادة … اقترب منه ..أنا عقبال عندك خلاص هخطب واجوز بعد كام شهر .
عمران.. مبروك يا سيدي واجيلي انا ليه .
حماده … هتكون يعني المأذون اكيدعاوزك تنجدلي مرتبتين علي كيفك العروسه اصلها لوز وحاجه نار عوزة مرتبه اويه تستحمل وهي تستاهل اسال مجرب.
عمران بغيرة …. امسك تلبيبه احترم نفسك وامشي من هنا بطلنا ننجد.
حمادة … مالك يا سطي ما طول بالك .
عمران استغفر الله العظيم اخرج برة المحل قلتلك
ده محل اكل عيش القزارة ال بتقولها روح في حته تانيه انت راجل معندكش نخوة ولا رجوله ازاي تتكلم بشكل ده علي بنت وبعد شويه هتكون مراتك.
حمادة بنفس السماجه…… اه افتكرتك زعلان مني عشان حاجه تانيه …بص يااسطي انت متعلم ومتنور لازم تعرف الراجل عمرة ما يجيب سيرة أهل بيته ….أنا قلتلك ايه عصبك كل ال قلته أنها تستاهل …. مش ممكن قصدي بنت عز وتستاهل .
عمران بغيظ تمام كده انا جبت اخري اتفضل اخرج برة المحل بدل ما اخليك خردة اسم علي مسمي.
خرج حماده يبتسم بمكر فبذلك ابعد عمران نهائي من طريق رقيه .
فهو ظل شهور يخطط لذلك ومن وقت سماعه زينب ورقيه يتحدثون فوق السطوح وعن حبها لعمران .
عند رقيه …. وواد يا صابر افهم وبلاش تحور وتذود كلام زي عادتك ….هتروح عند الحاج المحل وتقوله
الست الكبيرة تعبانه شويه وعوزينك في البيت.
صابر ابو لمعه … فريرة يا ست رقيه .
ربنا يستر منك يا ابو لمعه …نفسي اعرف ابويا شايل التلفون ليه مش احسن من صابر .
ياتري صابر هيقول ايه المعلم

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن الجيران)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى