روايات

رواية أمنية الزين الفصل الرابع عشر 14 بقلم هاجر حسين

رواية أمنية الزين الفصل الرابع عشر 14 بقلم هاجر حسين

رواية أمنية الزين الجزء الرابع عشر

رواية أمنية الزين البارت الرابع عشر

رواية أمنية الزين
رواية أمنية الزين

رواية أمنية الزين الحلقة الرابعة عشر

الدكتور خارج من عند زين

سحر:-طمني يا دكتور ابني كويس صح

الدكتور:-الحمدلله عدها مرحلة الخطر لانه نزف كتير من دماغه لان الخبطة جت فى الدماغ وشويه كدمات ،هو في نايمه دلوقت ادعوله ميدخالشي في غيبوبه…ومشي

سحر بدموع:-يااارب يااارب قومه بسلامه يارب

ادم:-اهدي يا ماما هيبقا كويس والله واهو الدكتور قال انو كويس

امنيه واقفه عند فتحت اللي في الباب شايفه زين موصل بلاجهزه صعب عليها ودموعه نزلت

بعد ساعات زين فاق الدكتور دخل

الدكتور:-حمدلله علي سلامتك يا زين باشا

 

 

 

زين:-انا مش شايف حاجه ،مش شايف

الدكتور:-ودا طبيعي لان الخبطه كانت جامده في دماغك و إثرة على عنيك ،وحضرتك كانت شرب

زين نفخ بضيق…… الدكتور خرج

امنيه:-هاا يا دكتور كويس دلوقت

الدكتور:-للاسف الخبطه اثرة علي عنيه

سحر:-ايه، لا

مراد:-اهدي يا امي، ممكن نداخل نشوفه

الدكتور:-هننقلوا اوضه عاديه وممكن تشوفه

نقلوه في الاوضه وداخلو

سحر:-يا حبيبي يابني، ياريت انا وانت لا

زين:-اهدي يا ماما انا كويس

مراد:-قلقتنه عليك يا عم حمدلله علي سلمتك

زين:-الله يسلمك يا مراد، انا كويس والله

ادم:-اومال خضتنها ليه الوحد عايز ينام والله

زين:-طيب امشو انتو وانا هبقا كويس

سحر:-اخص عليك يا ادم دا بدال ما تواسي اخوك في تعبها

زين:-والله يا امي انا كويس بس عندي صداع بس

سحر:-طيب يا بني نسيبك ترتاح

الدكتور دخل:-حمدلله علي سلامتك يا زين باشا

 

 

 

زين:-الله يسلامك انا هفضل مبشوفش كدا

الدكتور:-لافي عمليه بتتعمل في نجاحها بنسبه50٪ لو حابب تعاملها…بس الدكتور مسافر دلوقت لما يرجع هنبلغ حضرتك

زين:-تمام، ينفع اخرج

الدكتور:- نستني لصباح علشان نطمان عليك „عن اذنكم……وخرج

زين:-اففف يارب هون

سحر:- هتعمل العمليه وهترجع تشوف تاني بأذن الله

زين:-خلاص يا امي، امشو انتو

سحر:-لا

زين:-اومال فين امنيه مش سامع صوته

سحر بصة للباب:-اكيد خايفه تداخل

ادم خرج:-ايه يا امنيه مش عايزه تشوفي زين ولا ايه

امنيه:-لا هداخل اهو …………كدا يا زين تخضني عليك بالشكل دا

زين:-ااه علي اساس انك داخلتي اول واحده

سحر:- عاملت الحادثه ازاي

زين:-احم كانت بتكلام في الفون

امنيه:-الفون برضو ولا كانت شرب

سحر:-شارب، دا بجد

 

 

 

زين:-امنيه بتهزار

امنيه:-ااه بهزار

زين:-يلا يا مراد روح لمراتك وانت يا ادم خد ماما وامنيه وامشو ،ومن غير اي اعتراض

مراد:-ماشي، هجيلك بكره بقا ……وخرج

سحر:-انا هفضل معاك

زين:-لا يا ماما علشان خاطري روحي ارتاحي

امنيه:-احم روحي انتي يا ماما وانا هفضل معاها

سحر:-ماشي …باستو علي راسه وخرجت هي وادم

امنيه:-اففف انا كانت بهزار

زين:-روحي امشي

امنيه:-بقولك ايه انت تخراس خالص فاهم

زين:-ودا ليه

امنيه:-انت عارف ليه، انا اصلا مش عايزه اتكلام صدقني لما تخف لهقول لخالتي انك بتشرب وبتسهر وتقعد مع بنات

زين:-امتي دا

امنيه:-هنام فين انا دلوقت

زين:-تعالي جانبي

امنيه:-زين خاليا فيه حدود شويا

 

 

 

زين:-حدود ايه يا امنيه انتي مراتي

امنيه:-وهنطلق

زين:-و لو عايزه دلوقت اطلقك عادي

امنيه:-وانت نسيت وصية بابا

زين بصوت عالي:-يبقا تخراسي

بعد شويا زين نام وامنيه مالقيتش مكان غير جانبه فنامت

•••••••
مريم:-وماصحتنيش ليه لما جيت بليل

مراد:-مرضتش اقلقك

مريم:-وزين عامل ايه دلوقت

مراد:-الخبطه كانت جامده اثرة علي عنيها بس كويس

مريم:-يالههوي يعني مش بيشوف دلوقت

مراد:-ان شاء الله هيعامل العمليه وهيرجع يشوف

مريم:-ربنا يقويه يارب

مراد:-ماتيجي نشرب شاي واقولك عيونك حلوه ازاي

مريم:-لا مفيش شاي تاني مش شربت قهوتك يلا بقا علي الشغل

مراد:-طب وحشتيني

مريم:-مراد علي شغلك

 

 

 

مراد:-ماشي يا مريم، لما ارجعلك …وخرج

•••••
امنيه حاضنه زين
زين:-ياربي هفضل كدا كتير……مين اللي نايم جانبي بقا

امنيه:-هيكون مين يعني

زين:-ممكن دكتوره ولا ممرضه معجبه بيا ولا حاجه

امنيه قامت من جانبه:-يا راجل وما تكونش ليه مراتك

زين:-مراتي الله يرحمه

امنيه:-طيب وانا مش مراتك ولا ايه

زين قلد صوته:-زين خاليا فيه حدود شويا

امنيه:-اففف ،هروح اجبلك تفطار علشان تاخد العلاج

زين:-مش عايز ،انا عايز اخرج من هنا

امنيه:-هروح اشوف الدكتور

زين:-لٱ الدكتور هيجي دلوقت وهيقولي

امنيه- طيب براحتك

 

 

••••
جاء الدكتور وقاله انو بقا كويس وخارجوا

سحر:-حمدلله علي سلامتك يا بني

زين:-الله يسلامك يا امي

سحر:-خدي زين واطلعوا يا امنيه علشان يرتاح

امنيه:-حاضر ………مساكت ايد زين وطالعت

زين:-تعبتك معايا يا امنيه

امنيه:-لا مفيش تعب يا ابن خالتي

زين:-رخمه

امنيه:-اسيبك ترتاح انا ………وخرجت

••••••
مر اسبوع وزين مش بيخرج من اوضته

امنيه:-العشاء يا زين

زين:-لا انا زهقت ،هنزل احسن

امنيه:-طيب اهدا كدا، هتنزل ازاي كدا

زين:-اتريقي براحتك يا امنيه

امنيه:-لا انا مش قصدي انا اقصد ان دقنك كبرت

 

 

 

زين:-هو دا اللي فارق معاكي بس

امنيه بتفاكير:-لا، بقولك ايه ما تيجي اظبطك

زين:-بتفاكري في ايه يا امنيه
………
زين:-حاسس إنك هتطيري رقابتي دلوقتي

امنيه:-‏اثبت مكانك عشان ليلتك تعدي على خير

…كانت بتحلقله شعره وبتشيل الدقن اللي طلعتله، كانت بتتأمل ملامحه من قريب،زين كان بيعمل حركة غريبة في حواجبه
امنيه:-هقص حواجبك علي فاكره

زين:-وريني كدا

امنيه:-خاليني اركز بقا

امنيه لنفسه:-بقا أنا متجوزة الكيكة القمر دي كلها

زين:-شلتي ايدك ليه، يابنتي خلاص عرفت إني حلو أوي كملي بقا ماهو أكيد مش همشي نص ونص كدا

امنيه:-‏حلو ايه وبتاع ايه اسكت أنا بس سرحت

زين:-أيوة عارف سرحتي فيا أنا عارف

امنيه ضربته في كتفه:-‏تعرف تسكت

زين:-اهو سكات

••••••••

 

 

مريم:-حلوه الكيكه يا مراد

مراد:-تسلمي ايدك يا حبيبتي

مريم:-بالهنا ياروحي

مراد:-انت شاطره في كل حاجه كدا ايه الجمال دا بس

مريم:-تعارف عمله ازاي بقا

مراد:-ازاي

مريم:-من غير بيض من غير دقيق من غير شوكولاته من غير لبن ومن غير فرن كمان

مراد:-ودا ازاي بقا

مريم:-طريقتي بقا

مراد:-اااااه انا فهمت بقا مشتريها صح، طاا تصبحي علي خير يا مريم

مريم:-ياعيني دا اتصدام……مراد، مراد استنه بس هفاهمك

•••••••
ادم قاعد وسرحان

سحر:-وحشتك صح

ادم:- او………احم مين دي

سحر:-انا حاسه بيك يا ادم وعارف انك بتحب ساره

ادم:-احبها ازاي يا امي دا مش حب

سحر:-اما ايه هاا

ادم:-انا متعود علي وجودها مش اكتر

سحر:-ودا بدايت الحب

 

 

 

ادم:-مش عارف، ان كان حب ولا لا

سحر:-كلامها يا ادم وصرح نفسك بحبك ليها

ادم:-ماشي ،تصبحي علي خير

سحر:-وانت من اهل الخير

ادم دخال اوضتها وساره كانت اونلاين

ادم:-ابعتلها ايه ……نقطه حلو النقطه

ادم:-.

ساره لما شافت رسالته ضحكت:-دا جر شكلا دا ولا ايه ،انا اقفل احسن واسمع كلام امنيه ،بس هو وحشني هكلامو و اقفل

ساره:-عامل ايه يا ادم

ادم:-الحمدلله قربتي تيجي

ساره:-لا بس ليه

ادم:-لا ابدا علشان كليتك بس

ساره:-اهاا طيب
ساره بتفتح البرفايل رانت عليه فيديو
ادم كانو كان مستني فاتح في ثانية

ادم بصدمه:-ايه دا

ساره:-يالهههوي رانيت غلط والله

ادم:-انتي فين

ساره:-فين ازاي يعني…وقفلت

ادم بعتله:-بتقفلي يا ساره

ساره:-في ايه طيب

ادم:-هو انتي شايفاني عبيط كدا دي نفس الاوضه اللي كانه فيه يوم كتب الكتاب

ساره:-تصدق صح

 

 

 

ادم:-طب افتحي تلفونك
ساره خافت منه ومن امنيه وقفلت التلفون خالص

••••••
امنيه:-خراشي علي ابن خالتي اقمر يا ناس

زين:-ما تيجي هنا وانا احبك

امنيه:-طب احترام نفسك

زين:-والله طيب هاتي الاكل يا امنيه

امنيه:- عيني لِـ نور عيني

زين:-مقدرش انا علي كدا

امنيه:-تعالى اما اكلك ياضنايه

زين:- مالك

امنيه حتط ايدها علي بوقه وجريت علي الحمام
زين:-امنيه انتي كويسه……بيحاول يمشي يشوفها مالها بس اخد كل الاكل في وشه

امنيه استفرغت وطلعت:-يالهههههوي

زين:-في ايه، انتي كويسه

امنيه بصت علي الاكل اللي وقع علي الارض:-بعد المنظر دااا مش كويسه خالص يا زين

زين:-مش مهم المهم انتي كويسه

امنيه:-ما تقلقش تلاقيني بس اخذت برد

زين:-هخاليا ادم يطلب الدكتور

امنيه:-لا، انا كويس بس مش عارف بس الاكل مش طعمه حلو،انضف ازاي انا دا

زين:-خاليا اي حد يجي ينضفو

 

 

 

امنيه:-طيب

••••••

وليد:-في ايه، في حد يجي في وقت زي دا

ادم:-نادي علي ساره

وليد:-انا مش مالي عينك ولا ايه

ادم:-للاسف لا ………وزقه ودخل
ساااره، ساااره

ساره بخوف:-نعم يا ادم

ادم مساك ايدها وهيخرج
وليد مساك ايدو:-رايح فين

ادم ادها بوكس وخرج
ساره:-طيب اغير هدومي

ادم داخلها العربيه:-مش عايز اسمع صوتك

ساره:-طيب هنروح فين

ادم ساق العربيه بسرعه و وقف في حتة مفهاش حد
ساره:-في ايه يا ادم

ادم:-عايز افهم ايه دا

ساره:-فين دا

ادم:-دا انتي بتهزاري

ساره:-مفاجأة صح نزالت امبارح وكانت هعمالك مفاجئة بكره بس محصلش نصيب

ادم:-دا علي اساس انك سفرتي

ساره:-اااه سفرت ……ادم بصله

ساره:-سفرت، مسافرتش اااه مسافرتش
بس والله انا ماليش دعوة

ادم:- اومال مين هااا مين

ساره:- دا كل امنيه اللي قالت عليها

 

 

 

ادم بزعيق:-وانتي تسمعي كلامها ليه

ساره:-علشان حضرتك تحس

ادم:-احس ازاي

ساره:-معارفش اهو سمعت كلامها وخلاص

سكاته شويا هم الاتنين وادم نزل من العربيه وبعدين ساره

ساره:-ادم هو انا وحشه و متحبش

ادم:-مين قال كدا

ساره:-انا بسالك

ادم:-جميلة وتتحبي

ساره:-‏بجد أتحب

ادم:-‏أيوة

ساره:-‏بس مش الكل ممكن يقدر يحبني

ادم:-‏ليه ،انتي جميله

ساره:-‏مفيش قلب بيتسأل ويتقال لُه متحبتش ليه، قلوبنا ملناش سيطرة عليها

ادم فهم ساره:-فعلا زي ما أنا حبيتك كدا

ساره بصدمه:-إنت قولت ايه

ادم:-‏في ايه مالك اهدي
مسك ايديها:-‏مال ايدك باردة كدا ليه، ساره إنتي كويسة
ساره لنفسه:-بيحبني هو قال إنه بيحبني أنا فرحانة

سحابت ايديها من ايدو وبصت في عيونه:-انت حبتني عشان حابب تحبني ولا حبتني عشان مجبر

ادم:–حبيتك لأن ملناش سيطرة على قلوبنا قلبي حبك لأنه مال ليكي وبس

ساره مش مصدقه:-‏بتحبني

ادم:-‏بحبك وعارف إنك بتحبيني مفيش حد يقدر يستحملني كل دا إلا لو كان بيحبني

ساره مش مستوعبه:-‏لأ

ادم:-‏لأ ايه

ساره غمضت عيونها:-‏أكيد بحلم أكيد دا مش صح

ادم قرب منها وحضنها:-يبقى استمتعي بالحلم، متخليهوش يضيع منك

 

 

 

ساره:-يعني انا مش بحلم بجد انا مبسوطه اوي

ادم:-اااه مش بتحلمي

تليفون ساره ران
ساره:-احم ادم ابعد……ادم بعد
:-دا وليد

ادم:-ومالك خفتي ليه كدا

ساره:-انت مش شايف الوقت متاخر ازاي يا ادم

ادم:-انا جوزك يا ساره

ساره:-بس لسه معملناش فرح

ادم:-ههه نعامل قريب

ساره:-طيب يلا بقا رجعني البيت

ادم:-يلا ………

•••••••

زين:-مش هتغيري نفسك يا امنيه

امنيه:-ازاي

زين:-لبسك شعرك وانتي عارفه

امنيه:-زين ارتاح بكره هتنزال الشركه

زين:-والله ،طيب مش حابه تسمعي حاجه عن الحجاب

امنيه:-قولي يا زين

زين:- الحجاب الصح مش لازم طرحة أو خمار المهم أنه يدارب منطقة الصدر ومفاتن المـ ـرآة كمان ماينفعش تلبسي خمار أو أصلا حجاب صحيح وأنتي لابسة بنطلون ضيق يفصل رجلك أو حتي فستان يبين رجلك من تحت أو حتي يكون ضيق من الكتف ويحدده الدراع كله ومن شروط الحجاب الصحيح
أنه يكون لبس فضفاض واسع لايشف ولا يصف غير معطر تبعا لحديث النبي “أيما استعطرت فمرت على قوم ليجدوا من ريحها فهي زانية”

 

 

طبعا حديث خطير وفيه تحذير لنساء من خطور التطيب والتعطر لما تخروجي من البيت لكن طبعا في البيت يحل لها تعمل اللي هي عايزاه وتلبس اللي هي عايزاه ومن شروط الحجاب لايحدد مفاتن المرأة طويل يداري الأرجل ،كمان الجزمة الكعب اللي بترقع وأنتي ماشية غلط
وأنه لو ينفع أتركبلها أي حاجة من تحت ماتخليهاش تعمل صوت لأنها بتبقي زي الخلخال………زين قعد يقولها آيات المقنعة للحجاب وفسرها كويس وأقتنعة اكتر وعرفة أنه فرض وواجب علي كل مسلمة

زين:-هااا فهمتي يا امنيه

امنيه مسحت دموعه وعاملة نفسه نايمه
زين:-امنيه ……حط ايدو علي السرير لقه نايمه خدها في حضانه ونام
••••••••
امنيه صحيت اخدات دوش وقرارت تغير لبسه وتخاليها طويل ونزالت:-هو زين مشي يا ماما

سحر:-ااه يابنتي

امنيه:-نزال ازاي ومين معاها

سحر’-متقلقيش ادم معاه ،ابتدينا نحب اهو

امنيه:-مش جوزي ولازم اسال عليها الاه

سحر:-طيب يا امنيه ربنا يسعدكم، انتي رايح الجامعه

امنيه:-ااااه

سحر:-طيب يلا افطري

امنيه:-لا متاخره هفطر هناك يلا سلام

سحر:-خاليا بالك علي نفسك
……

 

 

بعد شويا وصلت ودخالت وقعدت جنب مريم
مريم:-احنا خلاصنه يختي جايه ليه

امنيه:-راحت عليا نومه

خلصت المحضره وقاعده في الكافتيريا
مريم:-زين كويس دلوقت

امنيه:-اااه كويس الحمدلله،انا مفطرتش علي فكره وهموت جوع

مريم:-من يومك مفـ ـجوعه هروح اجبلك
…جابت مريم الاكل
:-خدي اهو

امنيه بتفتح ولسه هتاكل بس مقدرتش وحطت ايدها علي بوقه وراحت الحمام مريم جريت ورها:-امنيه انتي كويسه

امنيه:-ااه كويسه بس مش عارف في ايه امبارح حصل معايا كدا برضو

مريم:-معقوله تكوني حامل

امنيه بصدمه:-حامل

مريم:-وليه لا تعالي نروح عند الدكتوره نطمن
••••••
مراد بحزن:- اهدي يازين وكل شي هيتصلح ،وانا اسف اني خليتك تيجي الشركه بس انت عارف كان لازم تكون موجود

زين:-أنا مبقتش زي الأول، أنا شخص مهزوم ،شخص حلمه مات، شخص الشفقة بتحاصره في كل مكان

مراد:-والله هتعمل العمليه وهترجع زي الاول

زين:-ان شاء الله

مراد:-يلا بقا ادم يوصلك وانا اوعدك هخاليا بالي من الشغل كويس

زين:-ماشي

••••••

في العياده
مريم:-امنيه مالك في ايه

امنيه:-هاا مفيش

مريم:-طيب يلا ادخالي

دخالت ودكتوره كشفت عليها
الدكتوره:-مبروك المدام حامل

امنيه:-مبروك ايه معلش..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية أمنية الزين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى