روايات

رواية أبي بواب وأمك خادمة الفصل الخامس 5 بقلم رانيا عمارة

رواية أبي بواب وأمك خادمة الفصل الخامس 5 بقلم رانيا عمارة

رواية أبي بواب وأمك خادمة الجزء الخامس

رواية أبي بواب وأمك خادمة البارت الخامس

رواية أبي بواب وأمك خادمة الحلقة الخامسة

{نط المجهول على الدكتور بالـسـ.كـيـ.ـنه وقـ.تـ.ـله و هرب، جات الدكتوره ومعاها ورقة الأشعه}
الدكتوره:الحمدلله لقيت….
{ولسه بتكمل الجمله}
الدكتوره:اااااااه
{صرخت الدكتوره أول ما شافت الدكتور سايح في دمـ.ـه على الأرض، وفقدت أعصابها..ووقتها الشرطه وصلت المستشفى وقرروا يأجلوا تشريح الجثة وإلا كده عدد الضحايا هتزيد لحد ما يعرفوا مين ورا كل ده..كان الظابط واقف وسط الدكاترة، والدكتوره علي الأرض بتعيط وبتترعش من خوفها}
الظابط:احنا مضطرين نأجل قضية أشرف العقاد، لحد مانعرف مين هو القاتل المتسلسل اللي ورا كل ده
{عدى حد بسرعة فائقة في الطُرقة اللي جنبهم، وبمجرد ما عدي كان النور قطع في الطُرقه..بصوا كلهم في الاتجاه ده، والدكتور طلع المسدس من جيبه، ومشي ببطئ وهو حذر جداً..وأول ما دخل الطُرقه مكنش شايف أي حاجة..لحد ما بص للدكاتره اللي واقفين وبيتملكهم الخوف وقالهم}
الظابط:كشاف
{دخلت الممرضه جوا الأوضه تجيب الكشاف، وأول ما دخلت صرخت، لحد ما كلهم جروا جوا الأوضه، وهنا كانت الكارثة، جثة أشرف جنب جثة الدكتور!!!!}
==========عند حاتم في الجبل==========
{كان بيلعب بالأدوات اللي رامز ادهاله…جات مهره ووقفت جنب منه وهو بيلعب رياضة وكان باين علي ملامحها الغضب، ودي حاجة خليت حاتم ياخد باله}
حاتم:مالك يا مُهره؟…حد دايقك من الناس اللي هنا؟؟
مهره:هو انت عاجبك القاعده هنا ولا ايه؟؟
حاتم(بإستغراب) :وهتعجبني ليه؟
مهره(مدايقة) :انا اللي بسألك يا حاتم!!
حاتم:مانتي عارفه انها فتره مؤقته لحد ما نلاقي طريقه نرجع مصر بيها!!
مهره:ولا يمكن عجبك جو الستات اللي هنا.. فعلشان كده لازق اوي ومتبت
{وبعيد كانت نانيس واقفه بتبص عليهم، استغرب حاتم من كلام مهره واتغير صوته}
حاتم(بصوت حاد) :بطلي عبط ستات ايه وزفت ايه اللي انا قاعد عشانهم؟؟.. هو فين الستات دي اساساً؟..ده انا مشوفتش غير الست واختها اللي قاعدين عندهم، وست عجوزه عندها يجي ٨٠ سنة.. يبقي ستات ايه بقي؟؟
{سكتت مهره، وهي باصه في وشه بكل غل}
حاتم(بتفكير) :هو انتي بتتكلمي عن الست دي وأختها ولا بتتكلمي عن مين؟
مهره(بزعيق) :متتكلمش معايا بالاسلوب ده تاني، وصوتك ميعلاش عليا!!
حاتم(بزعيق) :مهره!!…متخلنيش أزعلك مني!!
مهره(بعصبيه) :وانت لسه هتزعلني؟
{وسابته ومشيت..وحاتم وقف رياضة، وقعد علي الجبل يبص علي مهره من بعيد..لحد ما نانيس راحتله وقعدت جنبه}
نانيس:عامل ايه يا…. معلش نسيت اسمك… انت اسمك ايه؟
حاتم:حاتم
نانيس:وانا نانيس..أخبارك ايه يا حاتم، مبسوط هنا؟
حاتم:مش اوي
نانيس:ايه اللي جابك هنا وخلاك بعدت عن مراتك؟
حاتم(بإستغراب) :مراتي؟؟؟
نانيس:اه مراتك، مهره قالتلنا انك متجوز، ومراتك في مصر، وانك مستني أي فرصه عشان ترجعلها
حاتم(بتردد) :اه… اه ايوه.. اه متجوز
نانيس:طب وحلوه كده زي مهره ولا مهره أحلي؟
حاتم(بتردد) :حلوه
نانيس:يابختها بيك
{حاتم دير وشه، لقي مهره واقفه بعيد وبتبصلهم..راح قايم من مكانه}
حاتم:طيب انا هروح مشوار، سلام
نانيس:واحنا لحقنا نتكلم؟
{سابها حاتم ومشي، لقي رامز في وشه وجاي مبتسم}
رامز:ما رأيك؟
حاتم:رأي في ايه؟؟
رامز:نانيس أخت زوجتي
حاتم :زي الزفت
{وسابه ومشي}
رامز:نعم، ماذا؟؟…ماذا تعني بالزفت؟.. هل تقصد زفت الطُرق؟
============في بـيـت غادة=========
{كانت قاعدة مع فاتن ونبيل}
فاتن:اللهم آجرني في مصيبتي، وأخلف لي خيرًا منها..يارب انت العالم بيا والله..خلاص مبقتش مستحمله!
{رن موبايل نبيل، و رد}
نبيل:الو
الظابط:انا وكيل النيابة، حسني شاهين
نبيل:اهلاً بيك يافندم، في جديد في القضيه؟؟
الظابط:احنا الحقيقه موصلناش لحد دلوقتي لأي دليل، وفي شئ غامض ومش مفهوم بيحصل..فااحنا مضطرين نحجز المُتهمه بيري فريد.. لحد ما يظهرلنا دليل بـ برائتها.
نبيل:طيب هو ايه يافندم اللي بيحصل، في حد جديد ظهر؟
الظابط:الحقيقه انه مظهرش..ولكننا بنسعي بكل جهدنا اننا نوصلة..حبيت أبلغك ان ميعاد جلسة بيري في المحكمه النهارده كمان ساعتين بالظبط، وبعدها هتترحل علي السجن لحد مانشوف ايه ممكن يحصل.
نبيل:متشكر جداً لاهتمام حضرتك، حالاً هبلغ والدتها
الظابط:مع السلامه
نبيل:سلام
فاتن:ايه يا نبيل، حكموا علي بيري؟؟
نبيل:لا ياطنط فاتن..بس جلستها النهارده كمان ساعتين، يلا قوموا اجهزوا، هنشوف القاضي هيحكم بـ ايه!
{قامت غادة وسندت فاتن}
فاتن:يااارب يااارب يحكملها بالإفراج، كفاية عليها كده…البنت متبهدلة جوا
{ودخلت جوا هي وغادة بنتها}
{وبعد ما جهزوا وراحوا المحكمة، كانت فاتن وغادة واقفين عند الحديد قصاد بيري }
فاتن(بعياط) :متخافيش يا بيري هتخرجي منها بإذن الله
بيري(بعياط) :والله العظيم ما قتلته، ياريتني ما روحت.. مكنش كل ده حصل!!!
غادة:عارفين والله…عارفين ياحبيبتي انك مظلومة..وان شاء الله هتظهر برائتك قريب متخافيش!
{خرج القاضي والمستشارين، وأول ما فاتن وغادة شافوهم، راحوا يقعدوا..كان علاء جوز بيري لسه جاي، وقعد بكل برود ولامبالاة..وبعد ما القاضي والمستشارين قعدوا وخبطوا علي الخشب عشان الناس تسكت ويبدأوا في الجلسة..وبعد ما المحامي قدم الورق للمحكمه}
القاضي: بالنظر إلى الأدلة والتحقيقات التي قدمتها الشرطة والمحامين، وبناءً على القانون والأسس القانونية السائدة في هذا البلد، أُعلن بأن السيدة بيري فريد يسري الوالي ليست مذنبة في قضية قتل السيد أشرف العقاد. أدين براءتها وأُطلق سراحها فوراً. على الرغم من عدم توفر الأدلة المؤكدة على براءتها، إلا أن المحكمة لا تستطيع إدانتها بناءً على الشكوك أو الظنون وبما أنه توجد شكوك في إدانتها. ونتيجة لعدم وجود أدلة قطعية تثبت إدانتها، فإنها تُعتبر بريئة من الذنب. نأمل أن تتخذ السلطات الأمنية اللازمة للتحقيق فيمن هم الفاعلين الحقيقيين لهذه الجريمة وتقديمهم للعدالة.
فاتن وغادة:لولو لولولولولولوي
نبيل:الحمدلله!
بيري(بإبتسامه) :يعني هخرج!!!… أخيراً!!!
{وفي الوقت ده علاء بص لها بصة كره، وقام وخرج من القاعة، قامت فاتن وغادة ونبيل، وراحوا ناحية بيري}
فاتن(بإبتسامه) :هتخرجي ياحبيبتي!!…هتخرجي متخافيش!!!
بيري(بعياط) :الحمدلله يارب، مش مصدقة نفسي والله!!…الحمدلله….هو علاء فين؟
غادة:مشي
بيري(بإستغراب) :مشى؟؟؟
=========بـعد الـعـزاء في بيت هويدا========
{كانت قاعدة علي السرير وماسكة هدوم حاتم وبتعيط}
هويدا(بعياط) :سيبتني وروحت يا حاتم…بدل ماكنت تفرحني بچوازك ياحبيبي، وأشيل عيالك، ولا تفرحني بيك وانت ناچح في حياتك ياغالي.
{دخل سميح جوزها وقعد علي السرير بلامبالاة}
سميح:وسعي هانام
هويدا(مصدومة) :هاتنام يا سميح؟؟…وانت چايلك نوم؟؟…ليك نفس تنام وآني ابني ميت ومش عارفين چثته فييين!!!
سميح(بزعيق) :ما اللي مات مات خلاص، هتوچعي دماغنا ليه؟.. هو هيجرفنا وهو عايش وهو ميت؟؟
هويدا(بزعيق) :بتي ضحي كان عندها حَج لما جالت انك جاسي الجلب..انت ميهمكش غير نفسك وبس يا سميح!!
سميح(بزعيق) :مانتي وبتك شبه بعض، متربتوش ولا تعرفوا ريحة التربية..مش عاملين احترام للراچل اللي آنيكم في بيته و…
هويدا(بزعيق) :ايه ايه؟؟..آني مين ياعينيا؟..ايه قعدنا هناهو ببلاش؟…ولا يكونش بتعمل اللي محدش عمله؟
{دخلت ضحي وهي بتبص لـ سميح بكل غل..قام سميح وهو متعصب}
سميح(بزعيق) :انتي ازاي تفتحي علينا الباب من غير ماتخبطي يا بت انتي؟؟
هويدا(بصوت حاد) :جاك فتح راسك..انا ادخل مكان ما أحب في الوقت اللي يعجبني، ياراجل يا ناقص
{لطشها سميح بالقلم علي وشها، وشدها من الإيشارب، ونزل ضرب فيها، لحد ما هويدا قامت تصوت}
هويدا(بصويت) :وسع ايدك عن البت..بدل ماأخلي ليلتك طين!!
ضحي(بصويت) :ربنا ياخدك ويريحني انا وأمي من وشك اللي يقطع الخميره من البيت
سميح(بزعيق) :ناجصه رباية…سافلة…يابت الكلب
ضحي(بصويت) :الحقوووني يانااااس
{وخرجت تجري في الشارع تصرخ..و سميح وهويدا وراها..لحد ما نسمة جات مستغربة}
ضحي(بصويت) :جوز أمي مصبحنا وممسينا بـ علقة..لا بيأكلنا ولا بيشربنا..ده حتي انه يسيبنا في حالنا مبيعملهاش
نسمة(بزعيق) :كانت تتقطع ايدك قبل ماتتمد علي أمي وأختي..اللي حصل ده بجد ياما؟؟؟
{بصيت هويدا لـ سميح بخوف}
هويدا:ادعيلهم بالهداية يا نسـ….
نسمه(بتقاطعها بزعيق) :اللي حصل ده بجد ياما؟؟
ضحي(بزعيق) :وانتي لسه مستنيه الرد منها؟…ما الرد واضح.. بصي يانسمه وشوفي شعري اتخلع ازاي في ايده!!
{وجابتلها حتت من شعرها اللي اتقطعت}
ضحي(بعياط) :شايفه؟؟
{راحت نسمه قالعه الشبشب ونازلة ضرب في جوز أمها}
سميح(بزعيق) :ايدك لا أقطعهالك!!
نسمه(بزعيق) :جاك قطع ايدك ورقبتك، ياعرة الرجالة.. بقي انت بتمد ايدك علي أمي وأختي؟؟.. ليه بياخدوا من وش أمك ده ايه؟؟…ده انت لا حرامي يسرقك ولا عفريت يحرقك.
هويدا(بصويت) :كفايااكو خناااق بقي كفااايه!!!!
============عـند حاتم ومـهـره==========
{كانوا كلهم متجمعين علي الأكل ماعدا مهره..خرجت من الخيمه ومشيت في اتجاه تاني}
دينا(بإستغراب) :رايحة فين يا مهره؟
مهره:راجعه مصر
حاتم(بإستغراب) :مصر ايه دي اللي راجعاها لواحدك؟
{سكتت مهره ومردتش عليه، راح قايم}
رامز:كيف تذهبين لـ مصر بمفردك؟
مهره:انا قررت خلاص، و همشي.. أشوفكم علي خير
دينا(بإستغراب) :استني يا مهره، متمشيش، انتي مش عارفة حاجة هنا…اياكي تقربي من قبيلة السمتاء!!!
{ولكن مهره مردتش عليهم، وكملت في طريقها، دخل يجري حاتم جاب التيشرت بتاعه ولبسه، وراح وراها}
حاتم:انتي رايحة فين؟؟..مينفعش حد فينا يمشي لواحده لحد مانرجع مصر!
مهره:ليه؟…ما دينا ونانيس موجودين يبقوا يمشوا معاك!
حاتم(بإستغراب) :انا مالي ومالهم!!..استني يا مهره بقولك!!
{وشدها من ايديها فا لفت}
حاتم:انتي عايزه تمشي ليه؟
مهره:حاتم لو سمحت، ابعد ايدك عني..وياريت متتكلمش معايا تاني..انا اللي ميحترمنيش ميلزمنيش
حاتم:هو مين اللي مبيحترمكيش ومين اللي ميلزمكيش؟…اااه قولي بقي انك زعلانه عشان اتكلمت معاكي بعصبية..انا اسف يا مهره مكنش قصدي
مهره:وبتقولها بقرف كده ليه؟..عادي علفكرا كان ممكن متعتذرش مادام ده اسلوبك ودي طريقتك!!
حاتم:خلاص يا مهره حقك علي دماغي، مرتاحه كده؟
{بصيتله مهره بقرف، ومشيت}
حاتم(بصوت عالي) :علفكرا انا مش همشي وراكي تاني عشان تبقي عارفة!!…انا قولتلك متمشيش وانتي برضه مشيتي وعملتي اللي في دماغك، وأي حاجة تحصلك انتي اللي هتتحملي مسئوليتها!!
{مشيت مهره مسافة طويلة، وحاتم واقف مكانه لحد ما لقي رامز جاي ناحيته}
رامز:أسرع وأحضرها قبل أن تقترب من قبيلة السمتاء
حاتم:انا متهيئلي سمعت الاسم ده قبل كده!!
رامز:إنهم أخطر القبائل الموجوده بالقرب مننا..هل تعلم انهم يقوموا بتعذيب الرجال والنساء إن اقتربوا من دائرتهم؟..ولا أريد أن أحكي لك ماذا يحدث كي لا تخاف
حاتم:لا تبقي غلطان انا مبخافش، ومش انا اللي يتقالي الكلام ده!!
رامز:حسناً..اذهب وأحضر مُهره قبل أن تصل إليهم!!
{مشي حاتم وراح وراها وندهها}
حاتم:مهره…مهره
{وشدها لتاني مره، لحد ما وقفت}
حاتم:متمشيش يا مهره..انا مش هسيبك تمشي، المكان ده خطر عليكي وعلينا كلنا!!…ارجعي وهنشوف حل قريب جداً يرجعنا لـ مصر
مهره(بعياط) :انا مابقتش قادرة استحمل..عماله بصبر في نفسي وبقول هترجعي تشوفي أهلك..انا بقيت هتجنن عليهم، ومش عارفه عايشين ولا….
حاتم:عايشين…ومتقوليش حاجة تانيه..هما يومين بالظبط ندبر أمورنا وهنرجع مصر تاني واللي يحصل يحصل…بس بلاش تعرضي نفسك للخطر، وخلينا في منطقة الأمان..مجاتش علي يوم ولا يومين كمان!!
{وبالفعل خد مهره ورجعوا تاني…وبعد مرور شهرين كانت كل حاجة زي ماهي..وحاتم كان بيلعب رياضه وبيقوي جسمه…حتي أهله خلاص صدقوا انه مات..ووجيده تقبلت موت عيالها التلاتة ومكنش قدامها حاجة تانية تعملها غير انها تصبر}
============في بـيـت فـاتـن==========
{كانت فاتن واقفة في المطبخ بتجهز الغدا..وفي الصالة كانت بيري وفيروز بنتها قاعدين مع بعض…لحد ما جرس الباب رن، قامت بيري تفتح لقيته جوزها..لفيت ضهرها ورجعت قعدت علي الكنبه كأنه هوا قصادها}
علاء:مش هلومك وأقولك مالك كأني كنت معاكي ليلة امبارح، بس هلوم بنتك اللي ولا كأنها شافت أبوها
بيري:ادخلي جوا يا فيروز
{دخلت فيروز جوا..وبيري حطيت رجل علي رجل، وكانت بتلعب في ضوافرها (مش مهتمه)}
علاء:بقى بتعمليلي بلوك يا بيري؟..طب والله عال العال…ده انا ولا كأني جوزك…قومي يا هانم جهزي شنطة هدومك وارجعي علي بيتي
{ضحكت بيري ضحكة طويله بسخريه}
بيري:ههههه بيتك؟؟..بيتك ازاي؟…قصدك بيتي!!
علاء:بقالك شهرين قاعدة هنا ولا سائله فيا..ده حتي شغلك مبقتيش تنزليه
بيري:لا انا البيوتي سنتر هبيعه أول ما أقف علي رجلي، وهاخد الفلوس وهسافر برا انا وبنتك
علاء:هتبيعيه ازاي؟
بيري:هو ايه اللي هبيعه ازاي؟…انت عبيط؟
علاء(بصوت حاد) :ماتحترمي نفسك..اه هتبيعيه ازاي، ماهي دي غلطتي انا كان المفروض أعرفك بس قولت أصبر شوية تكوني فوقتي من الصدمة الأولانيه عشان ميبقوش صدمتين مره واحدة!..ضربتين في الراس بتوجع برضه ولا ايه؟
{اتغيرت ملامح بيري من اللامبالاة لـ الخوف وتوقع مصيبة أكبر مستخبيه…لحد ما قامت}
بيري:صدمة؟…صدمة ايه؟؟
علاء(ببرود) :مانا أصلي بيعت البيوتي سنتر من شهر…ولا شهر ونص؟…اممم مش فاكر…بس مقولكيش بيعته لـ ناس ولاد حلال، راجل خليجي مريش..لأ وكمان قالي هيشوفلي شغل في الخليج…ربنا يباركله بدعيله من جوا قلبي والله
بيري(بصويت) :يا بجاحتك!!!…بيعته وجاي بـ عين قوية كمان؟
علاء:هو انا بقولك سرقته؟…بقولك بيعته..أصلها تفرق
بيري(بزعيق) :بيعته ازاااي؟؟.. انطق بيعته ازاي؟؟
{خرجت فاتن علي زعيقها..لقيت علاء}
فاتن(بزعيق) :انت بتتخانق مع بنتي؟؟
بيري(بصويت) :بيقولك باع البيوتي سنتر بتاعي!!…البيوتي سنتر اللي عيشت نص عمري كله أجمع في تمنه!!…ده انا كل جنيه دفعته فيه جالي بطلوع الروح…انا هدفعك القلم ده غالي اوي اوي، وزي ماغدرت بيا، هوريك الغدر اللي علي أصوله!!!
علاء(ببرود) :انا مش فاهم بس انتوا بتتخانقوا معايا كده ليه وعاملينلي صداع؟…طب ده كتر خيري ان انا لقيت حد يشتريه مني.. أصلك مشوفتيهوش يا حماتي، متدغدغ مليون حته بعد اللي حصل..طب ده انا لحد دلوقتي مرضتش افتح الموضوع مع بنتك وأقولها جواهر ايه دي اللي خليت شوية كلاب يدمرولك تعب السنين؟
فاتن(بزعيق) :وانت عرفت منين موضوع الجواهر ده؟؟
علاء:الحكومه مبتهزرش، عرفوني كل حاجة..وقالولي انك كنتي على علاقة مع أشرف ابن خالتك، بس انا كدبتهم وقولتلهم لااا مراتي بنت أصول طالعة من بيت محترم لا يمكن تعمل كده ابداً، حتي أشرف كان الله يرحمه راجل ابن حلال، عمره ما زعل حد فينا ولا داسلنا علي طرف.
بيري:طب ما بقولك ايه، بدل اللف والدوران والفيلم الهندي ده كله، تعالالي وش وقولي جاي ليه؟
علاء:جاي آخد مراتي وبنتي عشان نرجع البيت، غلطت انا؟..ولا انتي نسيتي انك علي ذمة راجل؟
بيري:أرجع معاك؟؟.. ده انا هوديك ورا الشمس..بقي انا تاخدني لحم وترميني عضم؟؟
علاء:اما صحيح بمناسبة اللحم والعضم…متعرفوش كيلو اللحمه بكام دلوقتي؟…أصل ناوي أعمل عزومه لجماعة صحابي
{راحت فاتن وبيري زاقينه برا وابتدوا يزعقوا}
فاتن(بزعيق) :برااا بيتي يا كلب يا خسيس…كنت اتخرست قبل مااقولهم موافقة عليك تكون جوز بنتي…اطلع براااا
بيري(بزعيق) :في ستين داهيه تاخدك…في دااااهيه
{ورزعوا الباب في وشه، وفيروز خرجت}
بيري(بزعيق) :ادخلي جوا
=============عـند مـتـولـي===========
{كان قاعد قصاد العمارة وحزن الدنيا كله ماليه..لحد ما جات واحدة من سكان العماره}
_صباح الخير يا عم متولي
متولي:صباح النور يا ست زينه
_عايزه منك شوية طلبات للبيت
متولي:اؤمريني
_عايزه الطلبات اللي في الورقه دي
{واديتهاله}
متولي:تحت أمرك
_بس ياريت متتأخرش عليا
متولي:حاضر ياست زينه
{وقام والست طلعت…وهو ماشي قابلته وجيده، كانت جاية وفي ايديها طلبات}
متولي:علي فين ياست وجيده؟
وجيده:رايحة أجيب طلبات للسكان الجداد في العمارة
متولي:ماتقعدي ترتاحي..هتفضلي شايله الهم لحد امتي؟
وجيده:وانا لو قعدت ارتاح مين هيصرف عليا؟…انا اللي زي مالوش غير ربنا
متولي:ربنا يتولاكي ويتولانا برحمته
وجيده:يارب يا عم متولي، بالإذن
متولي:مع السلامة
{طلعت وجيده فوق، وخبطت علي الباب، فتحتلها الست}
وجيده:اتفضلي جيبت كل الطلبات اهو
=شكراً يا أبله وجيدة…عايزاكي تنضفيلي الشقه، هتاخد منك كام يوم؟
وجيده:يوم واحد بأمر الله وتكون نضيفه
=طيب انتي فاضية دلوقتي؟
وجيده:اه فاضيه، اعملهالك دلوقتي لو تحبي
=ياريت، طيب اتفضلي
وجيده:بسم الله الرحمن الرحيم
{دخلت وجيده جوا الشقه، وبالتحديد الريسيبشن}
=نضفي الشقه كلها وسيبي الريسيبشن للآخر..عشان انتي عارفه في الرايحة والجايه هيتبهدل..ومتغيريش حاجة من مكانها
وجيده:حاضر، حاجة تانيه؟
=لا بس كده
وجيده:حاضر
=========عـنـد حـاتـم فوق الجـبل=========
{كان بيلعب رياضة وبيشيل أوزان تقيله..لحد ما جات نانيس وهي لابسه لبس مُغري، ومبتسمه}
نانيس:ازيك يا حاتم، عامل ايه؟
{ولكن حاتم مبصلهاش، وكمل رياضة}
حاتم:كويس
نانيس:جسمك بقي حلو اوي بعد ما لعبت رياضة
حاتم:شكراً
نانيس:هو ممكن تدربني معاك؟؟
حاتم(بصوت حاد) :أدربك معايا ازاي يعني؟؟؟
نانيس:يعني…توريني بتلعب الضغط ازاي..بص انت اعمل قدامي وانا هعمل زيك
{وكانت ريأكشنات وشها مش مريحه بالمره..لحد ما مسكت ايد حاتم وهي بتشد منه الوزن..لحد ما ايد تالته اتحطت معاهم..ولما بصوا لقوها مهره.. راحت مهره شاده الوزن من ايد حاتم واديتهولها}
مهره:لما تحبي ياحبيبتي تشيلي أوزان عرفيني وانا أجيبهملك لحد عندك
نانيس(ببرود) :وانا أعرفك ليه؟..هو انتي بتلعبي رياضه؟
مهره:لأ.. بس هلعب رياضه من دلوقتي حالاً.. علمني يا حاتم
{وبصيت لـ حاتم بنظرة حادة}
مهره(بصوت حاد) :علمني
حاتم:طيب
{بصيتلهم نانيس وهي رافعه حاجبها ومش عاجبها كلام مهره، وخدت بعضها ومشيت..راحت مهره حادفة الوزن علي الأرض بـ غل}
حاتم:ايه هيتكسر!!!!…في ايه مالك؟؟؟
مهره(بتريقه) :هو ممكن تدربني معاك
{وكانت بتتريق على كلام نانيس وهي بترفع في صوتها ..لحد ما مشيت هي كمان، وحاتم بصلها بإستغراب، وكمل رياضه…وعلي الناحية التانيه جه منذر ابن أخت رامز.. وفي ايده شنطة سفر}
نانيس:ايه ده منذر، انت جيت امتي؟؟
منذر:الآن…أين خالي رامز؟
نانيس:خالك في شغله…ده انت مرات خالك هتفرح بيك اوي
{جات مهره وعدت من جنبهم، فأعجب بيها منذر}
منذر:انها حقاً جميلة…هل تعرفينها؟؟
نانيس(بقرف) :اه اسمها مهره..بس مش جميله ولا حاجة، دي دمها واقف…ياساتر عليها!!
منذر:أول مره أراها هنا..هل هي جاءت حديثاً؟
نانيس:اه من شهرين..المهم سيبك منها…وتعالي معايا
{وخدته ودخلوا جوا عند دينا}
دينا(مصدومة) :مُنذر؟؟
============فـي بـيـت غـسـان===========
{كان ليل نهار بيقرأ كتب عن الإلحاد ده غير كتب تحضير الجن…برفقة صاحبة كمال}
كمال:ماتسيبك من الكتب دي دلوقتي وخليك معايا
غسان:عايز ايه؟
كمال:انت هتفضل حابس زهرة لحد امتي؟
غسان:وانت مالك؟..انشالله أحبسها سنة كاملة، ملكش فيه!!
كمال:ياعم حرام عليك، البت هتموت لو مسيبتهاش في حالها، دي بقيت جلد علي عضم
غسان:حرام عليك؟؟…حرام عليا من مين؟؟.. انا مش قولت مفيش حاجه اسمها لا حلال ولا حرام؟…كل ده وهم الكتب الدينيه بتعيشهولنا، ده فرض سيطره!!
كمال:مش قصدي يعني..هي كلمة وطلعت كده…المهم بس احنا دلوقتي مش متفقين نسافر؟
غسان:اه متفقين
كمال:فين بقي وانت مقعدنا بتاع شهر هنا؟
غسان:يا كمال انا كل مشكلتي في زهره، هنعمل فيها ايه؟…اخاف اسيبها فا تهرب!!
كمال:مانا قولتلك ناخدها معانا!!
غسان(بزعيق) :ناخدها معانا ايه، انت عبيط ولا ايه حكايتك؟…آخدها معايا عشان تفضحني وسط الناس وتقول ده بيعمل وبيخلي وبيسوي؟ والناس تصدقها بقي ويصدقوا دور المشيخه اللي هي لابساه!
كمال:طب والحل ايه، مااحنا كده متعطلين!!
غسان(بزعيق) :اطلع من دماغي دلوقت
{وقام وطلع فوق لـ زهرة وفتح عليها الباب لقاها بتقرأ قرآن..راح واخد المصحف منها وحاطة وشدها بكل غل}
غسان(بزعيق) :انتي ايه مبتحرميش؟؟..عامله فيها شيخه عشان الناس تشكر فيكي ويشتموا فيا انا؟؟…ماتطلعي من دور الشيوخ اللي انتي لابساه ده!!
زهرة:استغفر الله العظيم واتوب اليه
غسان(بزعيق) :بتستغفري مين؟…بتستغفري حد مش موجود؟؟..ضحكوا عليكي وفهموكي حاجات غلط، انتي مغفله وعبيطه يازهره ولازم أفوقك
زهرة(بصويت) :بس بقي كفاااايه كفاااايه…انت كل ما بتغلط كل مابحس ان المصيبه بتقرب منك زيادة..يكون في علمك مش عشان انت سليم ورايح جاي يبقي ربنا غافل عن أفعالك وكلامك عنه!!…ربنا يمهل ولا يهمل!!!…اطلع من الغفلة السوده اللي انت فيها دي قبل فوات الأوان!!!
غسان(بضحكة سخرية) :تصدقي كلامك بيضحكني، انا لما ببقي مدايق باجي اسمع كلمتين من بتوعك دول عشان أضحك واطلع من المود..فوقي لنفسك، والطرحة دي اقلعيها..وعيشي سنك، ساعتها غسان هيكون راضي عنك
زهرة(بصويت) :انشالله عنك ما رضيت!!!… اهم حاجة رضا ربنا…ربنا اللي خلقني وخلقك…يامغفل هتروح في داهيه الحق نفسك قبل ما وقتك يجي!!!
{ضربها غسان بالقلم، وشد الطرحه من عليها وحدفها من الشباك بكل عصبيه}
غسان(بزعيق قوي) :عشان تبقي تتحديني…عشان تبقي تقفي قصادي…عشان تبقي تتكلمي كلام أهبل بعد كده…مش انتي اللي هتعرفيني أعمل إيه ومعملش ايه، فاهمه؟؟؟
{جه كمال وشده بسرعه، ولسه غسان بيزعق}
غسان(بزعيق قوي) :انتي رصيدك معايا بيخلص يا زهرة..وآخرة ما هزهق منك، هضربك بالنار وياتموتي، ويا تعيشي عاجزة، ساعتها ابقي خلي الكتاب اللي كان في ايدك ده ينفعك…تمااام؟؟؟
كمال:خلاص يا غسان
{وشده وخرجوا برا وقفل الباب.. وزهره كانت بتعيط عياط هيستيري}
==============عـنـد بـيـري===========
{خدت أختها غادة وراحوا شقتها..وهناك كان متولي لسه راجع بالطلبات ولما شافهم وقف من بعيد يبص عليهم، وبعد ما طلعوا ووصلوا الشقه..جات بيري تفتح الشقه لقيت الكالون متغير والمفتاح مش بيفتح }
غادة(بإستغراب) :ايه يا بيري في ايه؟؟
بيري:مش بيفتح
غادة:طيب حاولي تاني
{ولما بيري حاولت تاني، مرضاش يفتح}
بيري:مفيش فايدة!!…غير الكالون!!
غادة(بعصبية) :وهو بيغيره ليه اصلاً؟؟
بيري:ده انا هودية في ستين داهيه، بس يصبر عليا
{اتفتح باب الأسانسير وخرج منه متولي}
متولي:حمدالله على السلامه ياست بيري
بيري:بقولك ايه ياعم متولي..هو علاء غير كالون الباب؟
متولي:مش عارف، بس يمكن غيره، انا مش قاعد في العمارة ٢٤ ساعه
بيري:أمال لازمتك ايه في العمارة؟.. مايشوفوا غيرك بقي!!
غادة:خلاص يا بيري براحة…طب تعرف تفتح الباب ياعم متولي؟
متولي:نحاول وأمرنا إلي الله
{وخرج حديدة صغيره من جيبه، وقرب من الباب.. وبعد ربع ساعة كان الباب اتفتح..دخلت بيري من غير ماتشكره ووراها غادة}
غادة:شكراً ياعم متولي، تعبناك معانا
متولي:الشكر لله وحده
{لفيت بيري لقيت العفش زي ماهو، راحت مطلعه موبايلها وعملت مكالمه}
بيري:مساء الخير، شركة High-end furniture معايا؟….تمام لو عايزه ٥ عربيات ينقلولي العفش في تلات ساعات تتكلف قد ايه؟؟
==========عند حـاتـم ومـهره==========
{كانت الدنيا ابتدت تليل، وحاتم ومهره قاعدين علي الجبل بيشربوا شاي، وبعيد كان رامز ودينا ونانيس ومنذر قاعدين مع بعض}
مهره:مزهقتش؟
حاتم:من ايه؟؟
مهره:من قعدتنا هنا..ولا انت القاعده عجبتك؟
حاتم:بالعكس…خلاص كلها كام يوم ونمشي
مهره:قولتلي كده المره اللي فاتت، والكام يوم وصلوا شهرين…وانا بصراحة ابتديت احس ان دينا ورامز اتدايقوا مننا..هما مهما كان برضة عايزين ياخدوا راحتهم في بيتهم
حاتم:ده أكيد يامهره..ومن قبل مانتي تتكلمي انا كنت لسه بفكر في الموضوع ده
مهره:حتى لو احنا مش هنمشي دلوقتي، ياريت نبني خيمتين، بس مشكلتنا كلها في ان احنا ممعاناش فلوس!..هو انت مش ناوي تشتغل؟
حاتم:هشتغل ايه هنا؟
مهره:جاتلي فكرة!!
{ضحك حاتم وقالها}
حاتم:فكرة ايه دي؟
مهره:انا سمعت ان الناس هنا بتشتري أي حاجة غريبه ومختلفه، احنا نفتح مشروع ونبيع فيه أكل مصري!
حاتم:بس انا مليش في الطبخ!
مهره:خلاص… بص… انا هطبخ وانت تبيع، ها ايه رأيك؟
{بصلها حاتم في عينيها، وسرح}
مهره(بإستغراب) :حاتم انت معايا؟.. هو في حاجة في وشي؟
حاتم(بإبتسامه) :كملي كلامك انا سامعك!
مهره:انا خلاص خلصت كلامي!!
حاتم:ماشي ياستي، لو انتي شايفه ان دي حاجة هتساعدنا نجيب فلوس، انا معنديش مشكله
مهره(بتضحك) :خلاص اتفقنا
حاتم(بيضحك) :اتفقنا
{فجأه قام رامز ومنذر ودينا ونانيس، وطلعوا يجروا، حتى الناس الموجوده خرجت من خيمها وطلعت تجري، وحاتم ومهره مستغربين في ايه}
حاتم:هو في ايه؟؟
رامز(بصريخ) :قبيلة السمتاء قادمة لـ قتلنا!!…اهربوووا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أبي بواب وأمك خادمة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!