روايات

رواية أبي بواب وأمك خادمة الفصل السادس 6 بقلم رانيا عمارة

رواية أبي بواب وأمك خادمة الفصل السادس 6 بقلم رانيا عمارة

رواية أبي بواب وأمك خادمة الجزء السادس

رواية أبي بواب وأمك خادمة البارت السادس

رواية أبي بواب وأمك خادمة الحلقة السادسة

{هربوا كلهم ماعدا حاتم، فضل واقفلهم بكل شجاعة وثقة وكان في دماغة انه يشوفهم ويهزمهم كمان!!..بصيت مهره وراها لقيت حاتم لسه واقف بعيد، رجعت وهي بتصرخ وبتشد فيه عشان يتحرك}
مهره(بصويت) :اهرب ياحاتم…واقف مستني ايه؟؟؟
حاتم:امشي يا مهره..انا لازم أنتصر على الناس دي، واعرفهم مقامهم، هما زيادة عننا في ايه عشان يهزمونا؟؟
مهره(بتشده) :هو ده وقته يا حاتم؟؟..بقولك يلااا
{زقها حاتم، وكانت ملامحه مستعده للشر}
حاتم(بيزقها) :امشي يا مهره بقولك، انا مش هعيد كلامي مرتين
{مشيت مهره وهي بتبصله بخوف، وأول ما القبيلة وصلت، ضربهم حاتم، وكان بيفلت من واحد ويضرب التاني وهكذا..لحد ما جه أقوي واحد فيهم، وكان حاتم بيعافر عشان ينتصر عليه، لحد ما ضربه في رجله، صرخ حاتم من الألم، وقام وهو بيعافر ولسه المحارب هيقتـ..ـله..فجأه المحارب سكت ووقع في الأرض، بص حاتم لقاها مهره وفي ايديها سكينه}
مهره(بخوف) :مالك يا حاتم، حصلك ايه؟؟
حاتم(بألم) :ضربني… في… رجلي… اااه رجلي
{وطت مهره، وخلعت الطرحه ولفيتها حوالين رجله، وسندته ومشوا بعيد بعد ما ضرب القبيلة، ومهرة قتـ.ـلت واحد منهم…لحد ماقعدوا فوق الجبل..راح حاتم قالع التيشرت واداه لـ مهره}
حاتم:غطي شعرك!
مهره(بإستغراب) :شعري ايه اللي أغطيه بالتيشرت بتاعك؟؟
حاتم(بتعب) :اسمعي الكلام يا مهره وغطي شعرك قبل ما حد يجي ويشوفك!!
{خدت مهره منه التيشرت ولبسته في دماغها، وكان شكلها مضحك جداً..وفجأه اتبدل حاتم من التعب لـ حالة من الضحك}
مهره(بتضحك) :علفكرا انت السبب ها!!
{وضربته بهزار علي كتفه}
حاتم(بتعب) :اه
مهره:ضربك في رجلك مش في كتفك متستعبطش!!
{ضحك حاتم وسكت}
===========عـنـد بيري و غـادة==========
{بعد ساعتين كانت الشركة وصلتلهم العربيات اللي هتنقل العفش…وكانت بيري علي أعصابها وخايفة علاء جوزها يرجع في أي لحظة}
بيري:بسرعة…انجزوا
غادة:اهدي شوية يا بيري..انا مقدره خوفك، بس اهدي مش للدرجادي!
بيري:حاسة ان انا اتسرعت، كنت استنيت لحد ما يسافر واعمل ما بدالي، علي الأقل هكون متطمنه انه مش هيجي في أي لحظة!
غادة:وانتي ايه ضمنك انه مكنش هيلعب بـ ديله، ويتغدي بينا قبل مانتعشي بيه؟..مش كان ممكن ياخد كل العفش ويسبقنا؟
بيري:ممكن برضة، أصله مش مضمون..يلا خلصوا
_حاضر قربنا خلاص
{دخلت بيري الأوضة، وحطيت الهدوم في الكراتين بمساعدة غادة أختها..لحد ما متولي دخل الشقه}
متولي:مش عايزين أي مساعدة؟
بيري:بقولك ايه ياعم متولي…اياك تحكي حاجة لـ علاء لما يرجع..اللي يسألك ايه اللي حصل..قول معرفش.. قول انك كنت في مشوار ومش في العمارة، ألف اللي تألفه بس متقولش الحقيقه!!
متولي:حاضر تحت أمرك
بيري:شيل الكراتين اللي في الريسيبشن وقولهم يخلصوا بسرعة!!
متولي:تحت أمرك
{وشال مع الناس}
===========فـي بـيـت غـسـان===========
{الباب خبط علي زهرة فااستغربت، خصوصاً إن أخوها بيفتح عليها الباب بدون استئذان!}
زهرة(بحزن) :ادخل
{لقيت كمال دخل، ووقف علي الباب من برا}
كمال:غسان مشي، راح مشوار وقالي أحطك قصاد عينيا أحسن تهربي
زهرة(بحزن) :لا اتطمن زهره مش هتهرب..واضح ان زهرة اتحكم عليها تعيش وتموت هنا
{بص كمال وراه، وبعدين بص لـ زهره وكمل كلامه}
كمال(بصوت واطي) :انا هساعدك يا زهرة..بس اياكي تجيبي سيره لـ غسان لانك عارفه ايه اللي هيحصل كويس اوي
{قامت زهره من مكانها وهي كل أمل}
زهره:هتساعدني بجد؟؟…هتساعدني؟؟
كمال:شششش ايوه هساعدك..انا عارف انك عايزه تروحي لأمك ومرات أبوكي، بس موعدكيش ان انا أقدر اساعدك النهارده، انا مش ضامن، ممكن غسان يرجع في أي لحظه!
زهره(بحزن) :قولي امتي طيب؟
كمال:في أقرب فرصة
{وفجأه سمعوا صوت باب الفيلا بيتفتح}
كمال(بسرعة) :خلاص اتفقنا…هقفل عليكي دلوقتي ماشي؟
{هزيت زهره راسها مع ابتسامة خفيفه، وكمال قفل الباب ونزل لقي غسان في وشه}
غسان:انت كنت بتعمل ايه فوق؟
كمال:الست أختك كانت بتخبط وصدعتني، طلعت أشوف في ايه..قال ايه طلعت عايزه تشرب..قولتلها انا مقدرش اعملك أي حاجة من غير إذن غسان..وقولت استني لحد مانت تيجي
غسان:هبقي أطلعلها ماية بعدين
{وقعد يرتاح علي الكنبه}
كمال:مش ناوي تقولي كنت فين؟
غسان:جرا ايه ياعم هو كل حاجة اسئله اسئله؟؟..ماتسيبني في حالي وتِحل عني بقي!
كمال:خلاص براحتك، انا مش هضغط عليك
============فـي بـيـت هويدا===========
{عملوا قاعدة عربي، أو بما يسمي قاعدة ميعاد..كان بيحضرها جيران هويدا و سميح، و عبدالله}
سميح(بصويت) :بجى آني مرا تمد ايديها اللي تتجطع عليا؟؟.. آني يتشبشبلي وسط الخلج؟…وهيبتي فين؟؟
{تدخل نسمة وهي رافعة حواجبها الاتنين، وحاطة ايديها في وسطها، والغل علي وشها}
نسمه(بزعيق) :ونكسر عضمك كمان، لما تبقي تحترم أمي وأختي أبقى احترمك
عبدالله(بزعيق) :خشي جوا يانسمه، ومتعكيهاش زيادة عن كده..ومتقليش مننا قصاد الناس
سميح(بزعيق) :آني هَجوم آخد حجي بدراعي
{وقام عشان يضرب نسمة، راحت قالعه الشبشب لتاني مره ورافعاه عليه، وفي الوقت ده صوت الرجالة على..دخلت هويدا وزعقت لـ نسمة}
هويدا(بزعيق) :انتي ايه اللي دخلك وسط الرچالة؟؟…ادخلي چوا يابت…ادخلي
{دخلت نسمة وهي بتبص لـ سميح بـ غل..قام عبدالله والرجالة وشدوا سميح وقعدوه}
عبدالله:استهدى بالله يا عمي، شيطان ودخل مابينا..تلاقيها عين حد من العدوين!
سميح(بزعيق) :مراتك دي مش متربية..وتستاهل ضرب الشباشب..و متفكرش عشان آني سكت يبقي خلاص لاااا.. ده انا مرجدلها وهطلع كل اللي عملته فيا على دماغها!!
_الصراحة الحاچ سميح عنده حَج، مراتك مش تمام، وانت لو راچل بحج وحجيجي اشكمها، مهما وصلت المشاكل في أي بيت، بس متبقاش للدرچادي!
عبدالله(بزعيق) :وايه اللي دخل الرجولة في الموضوع ياعم الحاج؟..نسمه عصبية ومبتعرفش تداري..اللي في قلبها على لسانها
=حقك علينا ياعم سميح، انت مهما كان في مقام أبونا الحاج..متاخدش علي خاطرك منها، دي مهما كان زي بتك
سميح(بزعيق) :لاااا آني مبخلفش، ولو كنت بخلف وعندي بت زي دي كنت وأدتها
عبدالله(بصوت حاد) :ماخلاص بقي ياعم سميح، انت نازل غلط فيها من ساعتها ومش عامل اعتبار انها مراتي!!
سميح(بزعيق) :سهله يابا…خدها وغوروا علي بيتكم ووجتها مش هتسمع اللي آني بجوله
_احنا جايين نحل مش نعقد الدنيا، دلوقتي ست نسمة هتيجي تحب علي راسك وتتأسفلك و يا دار ما دخلك شر
سميح(بزعيق) :لااا آني مش عجبلها، ولو هوبت ناحية داري آني هكسرلها رجليها الاتنين
{قام عبدالله وهو متعصب}
عبدالله(بزعيق) :انشالله عنها مااتحلت، بالإذن يا رجالة
{وخرج برا}
سميح(بعصبيه) :شايفين؟؟
=معلش طول بالك، دول شباب ومتهورين مش زينا عاقلين وعقلنا يوزن بلد بحالها!!
=========عـلى الجبل عـنـد حـاتـم=========
{كانت الدنيا ابتدت تليل، وسامعين أصوات حيوانات مفترسة..ومهره خايفة ومش علي بعضها!!}
مهره:يلا نمشي من هنا يا حاتم، احنا مش هنشوف حاجة لو الدنيا ليلت علينا هنا..قوم معايا!
{قام حاتم وسند عليها لحد ما رجعوا عند الخيم..ومكنش في حد في المنطقه كلها غيرهم..ودخلوا الخيمه..وقعدوا علي الأرض}
مهره:الجرح عميق؟
حاتم:اوي يا مهره..بس الحمدلله انها جات علي قد كده أحسن ما كنت أموت
مهره:بعد الشر عليك!!
{بص لها حاتم وابتسم}
مهره:قصدي يعني بعد الشر..أكيد مامتك هتموت عليك من ساعة ما اختفيت!!..حتى عم متولي.. الله اعلم حاله عامل ازاي دلوقت!
حاتم:انا مش مصدق ان عدي شهرين علي اللي حصل ده..ومش عارف ايه مصيرنا لو رجعنا مصر..واللي يجنن يا مهره..ان انا مش عارف مين بيعمل كده و ليه؟
مهره:يعني انا اللي أعرف؟…بقولك ايه يا حاتم غير الموضوع ده، انا بجد قلبي بيوجعني جدا كل ماافتكر، انا مش عايزه أفكر في الموضوع ده تاني…يااما نشوف حل يااما خلينا ساكتين أحسن!
{وقامت مهره واتجهت للمطبخ}
حاتم:انتي رايحه فين؟
مهره:هسخن مايه عشان أعقملك الجرح
حاتم:لا يا مهره.. بقولك الجرح عميق انا مش هستحمل!!
مهره:لا هتستحمل، انا عارفة بقولك ايه كويس
حاتم:ماشي اللي تشوفيه
{دخلت مهره المطبخ وسخنت مايه وبعد ١٠ دقايق رجعتله بالمايه وقماشة ولزق..وقعدت جنب منه، وفكيت الطرحه من علي رجله..وابتدت تعقمله الجرح، وكان حاتم بيتألم ولكنه بيحاول يستحمل بأي طريقة..وبعد ما خلصت، وحطيت اللزق،و لفيتله رجله}
مهره:علفكرا الجرح مطلعش عميق ولا حاجة زي مابتقول
حاتم:امال انا ليه حاسس انه عميق؟
مهره:لا ده مجرد احساس لكن الحمدلله انك بخير، سلامتك يا حاتم
حاتم :الله يسلمك يا مهره
{قربت مهره من الخيمه وقفلتها من جوا..ودخلت الخيمه التانيه}
مهره:انا هانام، تصبح على خير
حاتم:وانتي من أهله
{اتحرك حاتم من مكانه وقرب يبص علي مهره من بعيد، كانت مهره بتلف الطرحه اللي عليها الدم حوالين دماغها وبتداري شعرها، ابتسم حاتم واستغرب لما لقاها لبست الطرحه رغم ان عليها دمه!.. ورجع نام}
==============عـنـد عـلاء===========
{رجع البيت ونزل من عربيته، وأول ما متولي شافه ارتبك واتوتر وده بان علي وشه}
علاء:ازيك ياعم متولي؟
متولي:يااهلاً يا بيه نورت عمارتك
{وقامله، لحد ما علاء طلع..ولما فتح الشقه لقاها علي السيراميك..دخل يجري وهو مصدوم}
علاء:يانهار اسود ومنيل… انا اتسرقت!!!…اتسرقت!!!!!…بقي بتسرقيني يا بيري؟؟… طب وهي دخلت ازاي اساساً؟؟؟… امال البواب اللي تحت لازمة أمه ايه!!!!!
{ولسه بيكمل كلامه، لقى واحد جايله ومعاه ورقه}
علاء:ايه ده؟؟
_ده جواب من محكمة الجنح بتبديد منقولات عفش الزوجية من زوجتك السيده بيري فريد يسري الوالي.. ممكن إمضة حضرتك؟
{تنح علاء من الصدمة، ومضى واستلم الجواب، وبعد ما الراجل مشي..فتحه واكتشف ان بيري رافعة عليه قضية تبديد منقولات الزوجية}
علاء:سرقت العفش لأ وكمان رافعه عليا قضيه؟؟؟…وحياة أمك يا بيري لأوريكي
{وحدف الجواب علي الأرض بكل غل ونزل تحت لـ متولي والشر طالع من عينيه، ولما متولي شافه خاف}
علاء(بزعيق) :ده انا هوديك في ستين داهيه، انت نهايتك في العمارة دي قربت
متولي:انا… انا مش فاهم انت بتتكلم عن ايه يا علاء بيه؟
علاء(بزعيق) :سايبهم ينقلوا العفش وانت واقف تتفرج؟؟
متولي(بتوتر) :لالالااا… لا يا علاء بيه انت تقصد السكان الجداد؟.. انا أصلي كنت في مشوار طويل لـ جارك جاسر اللي فوقيك، ده انا والله ضهري اتقطم في المصلحه الحكوميه اللي وداني فيها، الله لا يكسبه ولا يربحه ويتعبه زي ما….
علاء(بزعيق) :بس بس بس… ايه هتحكيلي قصة حياتك؟؟…يعني كنت هنا ولا كنت متنيل علي عينك فين؟؟؟
متولي:اه اه يابيه كنت في مشوار، انت بتتكلم عن مين بالظبط انا مش فاهم؟
{شوحله علاء ومشى وهو كله غل لحد ما ركب عربيته ومشي، قعد متولي ياخد نفسه بعد الموقف اللي اتعرضله}
==============تـانـي يـوم===========
{صحى حاتم، ملقاش مهره..قام يدور عليها في كل حته ولكنها مكنتش موجوده}
حاتم(بصوت عالي) :مُهره… مُهره!!!
{وخرج برا ينده عليها ملقهاش..كان بيلف وبيدور عليها في كل مكان..لحد ما طلع لأعلى حته في الجبل رغم تعبه و يبص يمكن يشوفها!}
حاتم(بصوت عالي) :مهره…ردي عليا لو سامعاني…انتي روحتي فين… يامهره!!
{وإذا بفجأةً صوت من وراه بيكلمه}
_مُهره لدينا، لقد انضمت لـ قبيلة السمتاء وأصبحت واحدة منهم!
{لف حاتم، لقى راجل شكله وحش وفي ايده سيف}
حاتم(بزعيق) :مهره عندكم؟؟؟…خطفتوها ازااااي!!!!
_نحن لم نخطفها..لقد جاءت معنا بكامل إرادتها!
{غلي الدم في عروق حاتم لما عرف انهم خطفوا مُهره، ومحسش بنفسه غير وهو بيضربه!!}
حاتم(بزعيق) :انتوا اللي جيبتوه لنفسكم!!!..مهره لو مرجعتش، انا هخلص عليكم كلكم واحد واحد!!
{وضربه بكل قوته، كان الراجل بيتألم}
_إن قضيت عليّ.. فلن تستطيع القضاء علي قبيلة بأكملها!
حاتم(بيضربه) :ده انا هصفي دمكم، ومستعد أحاربكم طول حياتي في سبيل إن مُهره ترجع!!…انتوا جيتوا على اللي مبيرحمش!!!
{وضرب الراجل وزقه من فوق الجبل، وحاتم مسح بإيده علي بؤه استعداداً لإستكمال المعركة..لحد ما مشى وهو رايح للقبيله بنفسه..لحد ما لقي ايد بتخبط عليه ولما بص لقاه رامز}
رامز:سمعت ما حدث لكم، وقد جئت لمساعدتكم!
حاتم(بزعيق) :انا مش عايز مساعدة من حد!!…اللي معاه ربنا مبيخسرش!!
رامز:ولكن لا تنسَ..أن الكتره تغلب الشجاعة يا حاتم وأن يد الله مع الجماعة!!…هيا بنا!!
{وخد حاتم واتجهوا لـ موقع القبيلة الأشد شراً علي الإطلاق!..وكان شرط من دخول القبيلة، انه يرسم علمهم، ويلبس نفس الإسورة اللي في ايديهم..ولكن قرر حاتم انه يلف من ناحية تانيه، وينط من مكان سري}
رامز:اقفز ولا تخف!
{نط حاتم وهو حذر جداً ان حد يشوفه..ووراه رامز..وبعد ما نطوا..كانوا بيبصوا في كل الأماكن على مهره..لحد ما شافوها..ولكن مهره تنحت لما شافتهم وكانت بتهز راسها يمين بمعنى (امشوا بسرعة).. ولكن حاتم ورامز مرضوش يمشوا واستخبوا لما لقوا حد جاي..وبعد ما اتأكدوا انه مشى..دخل حاتم بسرعة وفكها}
مهره:بسرعه يا حاتم…بسرعه
{وبعد ما حاتم فكها ولسه هيخرجوا.. لقوا واحد من القبيلة واقفلهم علي الباب وفي ايده سيف..راح حاتم ضاربة بـ رجله لحد ما وقع علي الأرض، وشد مهره وخرجوا برا.. كانوا بيبصوا يمين وشمال خوفاً من إن حد يشوفهم..لحد ما قابلهم ناس كتير من القبيلة، محاوطينهم من كل مكان..بص رامز لـ حاتم وهز راسه بمعني (استعد)… وبالفعل المعركة ابتدت!!}
=============في بـيـت فـاتـن==========
{رن رقم غريب علي بيري، ولما ردت}
علاء(بصوت حاد) :بتسرقيني يا بيري؟… لأ وكمان رافعة عليا قضية تمكين؟…بتطالبي بحقك اللي انتي واخداه زياده ونص؟؟
بيري(ببرود) :أنا؟؟…محصلش!..ده انت اللي حرامي ونصاب..نصبت عليا في مَحلي وشقتي.. طب أقولك ده انا لسه هرفع عليك قضية طلاق..وهتطلقني وهاخد حقوقي كامله مكمله، ايه رأيك بقي؟
علاء(بزعيق) :لااا دي كده هبت منك علي الآخر..بس وحياة أمك لأوريكي اللي عمرك ماشوفتيه.. وابقي خلي أمك اللي بتلعب في دماغك تنفعك
{وقفل السكة في وشها}
بيري(بـ غل) :اه يا كلب يا حرامي، وكمان بتقفل السكه في وشي؟؟…انت اللي هتوريني؟… لااا مش بيري، شكلك معرفتنيش كويس في الكام سنه اللي عيشت معايا فيهم، ده انا هوريك النجوم في عز الضهر
============في فيلا غسان=========
{كانت زهرة نايمه، اتفتح الباب عليها وصحيت، لقيته كمال}
كمال:قومي بسرعة..غسان مسافر وهيجي علي آخر اليوم، يادوب تلحقي تشوفي أمك وترجعي تاني
زهره:انا لو مشيت مش هرجع تاني!!
كمال:انتي لو مرجعتيش تاني فاانتي كده بتعرضيني للخطر من غسان… ولا أقولك انا برضه مش ضامن، انا هاجي معاكي، رجلي علي رجليكي في أي مكان تروحيه!!
زهره:ماشي أمري لله، ثواني طيب
كمال:بسرعة!!
زهره :طيب
{قامت زهره وظبطت الطرحه في المرايا، ومشيت مع كمال، وبالفعل خدها وراحوا مستشفى الأمراض العقليه..وأول ما زهره شافت والدتها أنيسه، اترميت في حضنها وعيطت}
زهره:وحشتيني اوي ياماما، انا حياتي اتبهدلت من بعدك ومن بعد اللي حصل..انا مابقتش عارفة أعيش من غيرك..حياتي بقيت صعبه اوي اوي
أنيسه(بعياط) :وانتي كمان اوي اوي يا زهره يابنتي..وحشتيني بقالي شهور مشوفتكيش ولا اعرف انتي فين ولا عايشه ازاي!!
زهره(بعياط) :غسان مبهدلني، بيضربني ليل نهار، حتي مش قادره اسيطر عليه، غسان ألحد ومبقاش في حاجة بيعملها في حياته غير قراية كتب الإلحاد وسب الدين والتشكيك في الإله..انا مش خايفه على نفسي منه.. انا خايفه عليه من انتقام ربنا!!!
أنيسه:متقوليش كده قصاد ليلي…دي حالها اتدهور اوي من بعد اللي ابنها عمله فينا…نفسي حد يساعدنا ويخرجنا من هنا، احنا عمرنا بيضيع هنا يابنتي!!
كمال:أوعدكم ان انا هساعدكم، بس مش دلوقتي، هساعدكم في الوقت المناسب..بس ياريت متعرفيش غسان ان احنا جينا هنا
أنيسه:وهو فين غسان اللي انت بتتكلم عنه ده؟؟… ده انا بقالي شهور مشوفتوش ولا اسمع عنه حاجه غير دلوقتي ومنكم!!
كمال:غسان ربنا يعينه علي اللي هو بقى فيه، انا بقيت أطاوعه عشان نفسي..وعشان ميإذنيش ويضرني زي ما بيعمل مع ناس كتير
أنيسه:وهو غسان بيإذي مين؟ ولا بيعمل ايه في حياته؟
كمال:الف سلامه عليكي
{مردش علي السؤال، وسابهم وخرج من الأوضه}
زهره(بعياط) :مش مهم أي حاجة…المهم ان انا شوفتك، ياعالم هقدر أشوفك تاني امتي!!
===========عـنـد علاء و نويري===========
{كان علاء قاعد بيشتكيله حالة في جنينة بيت نويري}
نويري:طبعاً ليك حق تدايق…وتدايق اوي كمان…انا لو مكانك مش عارف ايه اللي كان ممكن اعمله…الصراحه ده ظلم..والمصيبه انك مش عارف تمسك دليل….ولا صحيح تاهت وجاتلي..مش العمارة فيها كاميرات؟
علاء:كان فيها واتحرقوا..أمال انا دمي محروق ليه؟… عشان مش عارف امسك دليل في ايدي..انا بفكر في فكره ويارب تنفع
نويري:خير طمني!
علاء:لا مبحبش أحكي عن حاجة قبل ما اعملها، أصل انت عارف الخطط اللي بتتحكي بتتنظر وتبوظ قبل ماتتعمل
{وقام}
نويري(بيضحك) :هههههه الكلام ده مش هنا ياحبيبي، احنا عنينا بارده اوي
{قرب منه علاء وباسه وسلم عليه}
علاء:ماشي ياباشا، يلا بالإذن انا
نويري:رايح فين الساعة دي؟
علاء:لا ده مشوار هبقي أحكيلك عنه بعدين، سلام
نويري:سلام
{ركب علاء عربيته، وتظهر رجل حد جايه بدون ما وشه يظهر}
نويري:ابدأ
=============عـند حاتم ومهره===========
{هربوا هما ورامز بعد ما ضربوا نص القبيلة..ورجعوا علي مكانهم..وهناك كانت دينا ونانيس و منذر، بينقلوا حاجتهم عشان هيغيروا المكان ويروحوا مكان جديد}
حاتم:هما رايحين فين؟
رامز:يبدو أنهم ينفذوا اتفاقنا بالهجرة من هنا إلي بقعة أرض جديدة وآمنه.
{دخلت مهره جوا عندهم}
مهره:احنا هنروح فين؟
دينا:هنروح مكان جديد، المكان هنا مبقاش آمن علينا، وممكن في أي لحظة يرجعولنا تاني
{سكتت مهره ولقيت منذر مركز معاها زيادة عن اللزوم لحد ما قرب منها}
منذر:منذ أن رأيتكِ وأنا أشعر بالإرتياح، كأني لم أري امرأه مثلك من قبل، هل انتي مصرية حقاً؟
مهره(بذكاء) :اه مصرية، ومالوش داعي الكلام ده
{خرجت نانيس من الخيمة بعد ما سمعت كلامهم وقربت من حاتم وهمستله في ودنه}
نانيس:حبيبة القلب شكلها مظبطه الدنيا مع منذر، مش انت بتحبها علي مراتك برضه ولا انا بيتهيئلي؟
حاتم(بصوت حاد) :مهره زي أختي ومفيش حاجة مابينا، وياريت متدخليش في اللي ملكيش فيه بعد كده!!… مفهوم؟؟
نانيس:طيب
{وبعد ما لموا كل حاجة، خدوا حاجتهم وراحوا قطعة أرض جديده في مكان بعيد، وسط قبائل جديدة..وهناك بنوا الخيم، ووقت النوم، كانت مهره مخنوقه ومش جايلها نوم..خرجت برا تشم شوية هوا..كان حاتم واقف ومدي ضهره ليها}
مهره:ايه ده انت صاحي؟
حاتم:—————-
مهره:حاتم!!
{وقربت أكتر، لحد ما لف}
مهره:انت منمتش ليه لحد دلوقتي؟
حاتم(نبرة صوت ضعيفه) :عادي…مش جايلي نوم
مهره:انا كمان مش جايلي نوم، وزهقانه ومخنوقه اوي اوي
حاتم :————
مهره:هو انت ساكت ليه؟…صحيح رجليك دلوقتي بقيت أحسن؟
حاتم:شوية
مهره:شكراً يا حاتم انك انقذتتي انت ورامز…بجد انا متشكره ليكم اوي، لولاكم كان زماني مت أو حصلي حاجة
حاتم:بعد الشر عليكي يا مهره، الحمدلله انك بخير
مهره:وايه يعني كان ممكن يحصل لو كنت مت؟
حاتم:حاجات كتير محبش أقولها..أولهم قهرة أهلك عليكي..قرايبك او صحابك
مهره(بحزن) :انا مليش حد غير ماما واخواتي، اللي معرفش عنهم حاجة، وكل يوم بقول لنفسي عايشين ولا ماتوا!!
حاتم:وانا بقولك انهم عايشين
مهره:عرفت منين؟
{قرب حاتم من مهره، وشد ايديها حطها علي قلبه}
حاتم:قلبي… قلبي بيحس بكل حاجة.. وحشه او حلوه قلبي بيحس بيها وبيعرفها!!
{اتحرجت مهره، وشدت ايديها وحسيت ان حاتم كلامه بيقصد حاجة هي مش فاهماها!}
مهره:امممم قولي يا حاتم..بما ان كلنا واحنا شباب بيعدي علينا مواقف اعجاب او حب، عمرك حبيت واحده او ارتاحتلها؟
حاتم:مره واحده
مهره:وايه اللي حصل؟
حاتم:محدش بيعرف المستقبل، دي حاجة في علم غيب ربنا… تصبحي على خير
{ودخل الخيمه، ومهره بتحسب الكلام في دماغها}
مهره:وانت من أهله!
===========في شغل نـبـيل===========
{اتفاجئ بدخول علاء عليه في شغله}
نبيل:ايه ده علاء؟… ده ايه الزيارة الحلوه دي
علاء:طول عمري بقول عليك محترم من أول يوم شوفتك فيه.. ابن ناس وتفهم في الأصول
نبيل:ربنا يخليك، طب اتفضل
{قعد علاء، وكان بيبص علي المكتب شمال ويمين}
علاء:حلو مكتبك، منظم وديكوراته علي الشعره
نبيل:تسلملي ده من زوقك، عامل ايه انت وبيري، رجعت البيت ولا لسه؟
علاء:هههه ياراجل بقي معقول غادة مقالتلكش، ده انتوا ماشاء الله عليكم، مبيتبلش في بؤكم فوله..مادام واحد عرف يبقي بقيت العيله عرفت
نبيل(بإستغراب) :ايه الكلام الغريب اللي بتقوله ده ياعلاء؟.. وبعدين ايه الردود الثعبانية دي ماترد رد مناسب!!
علاء:يعني متعرفش؟
نبيل:لا معرفش
علاء:ست بيري المحترمه اللي طالعه من بيت محترم مانا مقدرش أغلط لو غلطت في البيت اللي طالعه منه هبقي بغلط في مراتك ماهي طالعه من نفس البيت برضه
نبيل:إنجز!!
علاء:سرقت العفش، ورافعه عليا قضية تمكين..ده علي أساس ان انا هشك في عم متولي البواب ولا في الست اللي بتيجي تمسح السلالم كل يومين؟…أكيد هي بيري يعني مفيش غيرها..ده انا حتى ماشي بمبدأ ابحث ورا المستفيد وهي الصراحه أكتر واحده مستفيده من الليله دي كلها!
نبيل:بيري لا يمكن تعمل كده، أكيد انت اللي سرقت العفش زي ما سرقت محلها
علاء:مش بقولك مش بيتبل في بؤكم فوله؟؟.. سبحان الله كلامي طلع صح اهو… انا ياحبيبي لا بسرق ولا بتنيل…حد الله بيني وبين الحرام…ده انا أجيبلكم ستين مصحف أحلفلكم عليه ان انا مسرقتش حاجة وان بيري هي اللي حراميه ونصابة
نييل:قالوا للحرامي احلف، قال جالك الفرج
{قام علاء وهو متعصب ومسك في رقبة نبيل}
علاء(بزعيق) :تقصد ان انا حرامي يا نبيل؟؟…بتسَرقني وانا جاي آشتكيلك من أخت مراتك الحراميه النصابة اللي تاكل مال النبي؟
نبيل(بزعيق) :متنساش ان أخت مراتي اللي بتتكلم عليها دي، تبقي مراتك وأم بنتك في المقام الأول..يعني أي حاجة هتقولها عشان تشوه صورتها، فانت بتشوه صورة نفسك قبل أي حد!!
علاء(بزعيق) :مين يشهد للعروسه؟… جوز أختها…بقي بتدافع عنها وبتترابطوا عليا؟..طب ماشي يا نبيل انا اللي غلطان ان جيت لواحد زيك، كنت فاكرك بعقلك طلعت زيهم
نبيل(بزعيق) :احترم نفسك والزم حدودك وكفاياك غلط لحد كده، واتفضل اطلع برا…لما تحترمني وتعرف ازاي تتكلم معايا ابقي تعالي
علاء(بـ غل) :بقي بتطردني يا نبيل؟… طيب… ماشي
{وسابه ومشي، ورجع نبيل قعد علي الكرسي وهو مدايق!!}
=============في بـيت هويدا==========
{دخلت علي سميح الأوضة..لقيته بيقطع في صور عيالها بما فيهم حاتم.. جريت عليه وهي بتصوت}
هويدا(بصويت) :صور عيالي…بتعمل فيهم ايه… بتعمل ايه…هي الناس تكبر وتعجَل وانت تكبر ومخك يفلت أكتر من الأول؟؟؟
سميح(بزعيق) :وسعي يا مرا من جدامي..عيالك دول مالهمش خير في چوز أمهم…واللي مالوش خير فيا ميستاهلش يتحطله صور عندي
{شدت هويدا الصور من ايده بكل غل}
هويدا(بصويت) :ارحمنا بجى، ده انت مريض نفسي ياشيخ..عيالي عملولك ايه بس.. ماهما في حالهم اهو
سميح(بزعيق) :اخرسي مسمعش حِسك هنا فاهمه ولالا؟… ولا تحبي تنضربي عَلجه زي زمان؟
هويدا(بزعيق) :بجولك ايه ياسميح..شيل ده من ده يرتاح ده عن ده…رَيَح وارتاح..اوعى من وشي
{وزقته وخدت الصور وخرجت برا}
سميح(بـ غل) :مااشي يا هويدا.. ماشي
==========تـانـي يـوم عـنـد مُهره==========
{صحيت من النوم، ودخلت الخيمه التانيه، كانت بتسرح شعرها قصاد المرايا، فجأه لقيت وراها منذر}
منذر(بإبتسامه) :صباح الخير
مهره:صباح النور
منذر:أول مره أرى شعرك…إنه ناعم كالحرير!
مهره(بعصبيه) :لأ وكمان بتتغزل فيا؟…انت ازاي بجح كده وازاي تدخل من غير ماتعمل صوت؟
منذر:ولماذا كل هذا؟…لماذا تتحدثي هكذا وكأنني دخلت عليكِ المرحاض وليس الخيمة؟
مهره(بزعيق) :وانا كمان هستني لما تدخل عليا الحمام؟…بقولك ايه انت شكلك مش مظبوط، بس مش عليا انا ياحبيبي، يعني سمعت ان البنات المصريين حلوين، لكن مسمعتش انهم جدعان وفي الغُربة بميت راجل؟؟
منذر:لالالا سمعت…قد سمعت بالفعل…انا اعتذر لكِ عن سوء الفهم…وإن تسببت لكي في أي ضيق، فااسمحيلي ان اعتذر لكي عما بدر مني!!
{دخل حاتم ولقي منذر واقف مع مهره جوا الخيمه، اتبدلت ملامحه في ثانيه من ملامح عادية لـ غضب}
حاتم(بصوت حاد) :انت بتعمل ايه هنا؟؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أبي بواب وأمك خادمة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى