Uncategorized

رواية رياس الفصل الثالث للكاتبة شيماء عسكر

 رواية رياس الفصل الثالث للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل الثالث للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل الثالث للكاتبة شيماء عسكر

مع شروق شمس يوم جديد  تفوق رياس علي صوت العصافير ونسمة الهوا النقي  
رياس.. دي ايه الصباح الجميل ياااه جسمي مستريح بطريقه فظيعه  ربنا يكرمك يا مدام اميمه  ..  ثم تنظر بصدمه حيث تذكرت مدام اميمه  والفطار الخاص بها  اليوم الاول لها فيجب ان تستعد  بكل طاقه و حيويّة  ..   تخرج رياس من الغرفه إلي المطبخ  
الان الساعه السادسة والنصف   ..  تدخل المطبخ تجد صوفيا تقف تعد الطعام الخاص بـ سليم  
رياس..  صباح الخير  صوفيا 
صوفيا…  صباح النور  رياس هيا اذهبي الي  غرفة مدام اميمه انها تريدك  
رياس..  حسنا  ،،  تمشي رياس في القصر وهي لا تعرف اين هي غرفة مدام اميمه حتي الان.،،  تذهب بتاجي صوت الموسيقيّ  العالي  ،،  تفتح الباب وكانت تقف امام حائط جسدي  ،،  كانه سليم في غرفة الرياضه  ،، ولكن قد انته  من عمل التمارين الرياضه  اليوم  ،،  وكانه بتاجه الباب كي يذهب الي غرفته  ،، عندها فتح الباب وجد رياس امامه  ،،  
رياس باحراج..  انا اسفه كا.. كانت بدور علي اوضة مدام اميمه  
سليم ينظر اليها من الاعلي الي الأسفل  بخبث..  اممم غرفة ماما الجناح تاني اللي هناك ده 
رياس ومازلت راسها الي الأرض  …  شكرا  
سليم.. بس انت مشوفتش انا بقولك مكانها فين 
رياس..  متشكره انا هعرف لوحدي  
سليم و هو يمسك الفوطه بيدها يمسح بها راسه…  ما كان من الأول  عرفتي 
رياس وهي ترفع عيونها عليه.. افندم   
سليم شارد في عيونه…  زي ما سمعتي  
رياس.. انا  ،،  وقبل ان تكمل كانه صوت اميمه خلف رياس..  
اميمه.. صباح الخير  
سليم وهو يقبل يد اميمه.. صباح النور ي امي 
رياس.. صباح النور يا هانم ثواني وهجيلك الفطار 
اميمه.. لا متجبيش حاجه انا هفطر مع سليم و ابن اخويا 
سليم.. هو جاي 
اميمه.. ومجيش ليه  
سليم وهو يضحك..  لا اصل بقالو فتره جامدة مدخلش البيت البيه مشغول 
اميمه.. طيب اطلع غير هدومك وانزل تكون صوفيا و ياس جاهزو الاكل 
سليم.. اوكي اشوف بعد شوية يا جميل 
اميمه.. ولد عيب 
سليم..  العيب في الجيب 
اميمه.. لا انت بقيت قليل الادب اوي هي دي تربيتي  ليك 
سليم بمزاح.. الله هو انا قولت اي غلط يعني يا ماما انا بهزر يا جميل  
كل ذالك الحديث امام رياس التي تفتقد حنان الام كثيراً   وتنظر كيف تعامل اميمه ابنها،،  
سليم بجديه.. انتي واقفه بتعملي اي هنا  
رياس.. اسفه هروح حالا احضر الفطار 
وبعد نصف ساعه  يطرق باب القصر  ،،  
صوفيا.. رياس افتحي انتي الباب 
رياس.. اوكي 
تذهب رياس بتجاه الباب وتفتح وكانت الصدمه   ،، 
رياس.. انت 
جاسر يدعي الاستغراب… اممم شايفك فين قبل كدا 
رياس..  ايه تحب افكرك فين 
جاسر.. لا انا اعرف افتكر لوحدي كويس اوي يا خدامه 
رياس.. الخدامه دي احسن منك عندها اخلاق مش عند حضرتك
جاسر.. اممم لسانك طويل كمان 
رياس.. طويل مع اللي زايك 
جاسر.. ههههه  ثم يدخل  دون ان يعير لها اي انتباه  
سليم وهو ينزل الدرج  .. اهلا جاسر  
جاسر وهو يقعد علي السفره ببرود.. اهلا  
سليم.. ياخي انت محسسني انو بيت ابوك داخل تأكل علي طول طب حتي استنه عمتك 
اميمه وهي تمسك يد رياس  ..  عمتو  زعلانه منو   
جاسر وهو يقوم من مكانو ياخذ يد اميمه من رياس ويقبل يدها و راسها…  حقكك عليا انا عارف اني مقصر معاكي جامد بس غصب عني الشغل 
اميمه.. طب يلا نفطر وبعدين نتكلم  
جاسر.. امم بصراحه يا عمتي شكل الاكل مغري اوي هي صوفيا اتعملت تعمل اكل امته 
صوفيا وهي تاتي بباقي الاطباق  ..  عذرا سيد جاسر ماذا قولت 
سليم… ههههه اهي سمعتك  
جاسر… كويس انها مش بتفهم عربي،، اننا اشكر في طعامك صوفيا 
صوفيا… الفطور اليوم كأنه علي رياس  انا فقدت اشرفت عليه  
جاسر… هههههه رياس  
اميمه.. جاسر بتضحك علي اي 
جاسر.. أبداً  يا عمتي  صوفيا اذهبي احضري ليا طعام من تحت يدكي الجميله  في انا لا اكل من تحت يد مساحات البلاط 
اميمه.. جاسر 
جاسر وهو ينظر الي رياس  .. نعم يا عمتي 
اميمه.. تقصد ايه  بكلامك ده 
جاسر.. هي عارفه اقصد ايه 
سليم بتدخل.. جاسر فيه ايه 
جاسر.. ولا حاجه   ،،  اذهبي صوفيا   
صوفيا.. حاضر  
رياس وهي تقف خلف اميمه ثم تتكلم بصوت خافض اليها… انا هدخل اوضتي بعد اذنك  
اميمه.. تمام روحي  
تذهب رياس بخطه سريعه  ..   ثم تفتح الباب وتدخل الي الغرفه  وتقفل الباب وتقف خلفه و تبكي  ..   
انا ليه بحصل معايا كدا في كل مكان اهانه انا ما صدقت لقيت شغلانه كويسه  ،،  بس المهم من كل ده انو مش عايش هنا الكائن البارد ده اوووف دي سليم ارحم منو 
وفي الخارج  
اميمه..  هي لميس هترجع امته ي جاسر.
جاسر.. هانت ي عمتو اخر سنه ليها 
اميمه..  ربنا يوفقها ونعمل الخطوبه بقا 
سليم..  خطوبة مين 
اميمه.. خطوبتك علي لميس  
سليم… ههههه انا قولت انا مش متجوز خلاص بقا 
جاسر.. انت اصلا اطول تتجوز اختي 
سليم.. اطول طبعا  
اميمه وهي تشرب الشاي..  وبعدين لميس عسوله  وبصوت خافص  ويمكن تربيك يا ابن بطني 
سليم.. بتقولي حاجه يا ماما 
اميمه.. لا يا حبيبي كمل اكلك  
ثم يدخل حارس جاسر..  الشنط يا جاسر  بيه 
سليم.. شنط ايه دول 
جاسر.. اصلي بفكر افضل هنا كام يوم عمتي واحشني اوي 
اميمه بفرحه وهي لا تعرف ما يدور بداخل راس ذالك الشيطان..  بجد ي جاسر
جاسر.. بجد يا عمتو   ،،  طلع الشنط فوق 
الحارس.. تحت امرك 
اميمه.. انتو عارفين القعده دي ناقصه مين 
سليم..  معتصم  هههه
اميمه..  ايوه والله  يلا انا هقوم أرتاح شوية  
جاسر.. امال فين البنت الخدامه بتعتك  
اميمه.. علي فكره هي مش خدامه وبعدين هي معاها كلية إدارة أعمال ولو فيه فرصه انها تشتغل في المجال ده انا بيدي هاخدها اوصله  وهي هنا بتساعدني يا جاسر 
سليم.. واو إدراة اعمال  كويس  سليم بخبث كي يعرف ما في تفكير جاسر  …  بس البت دي صاروخ يا ماما 
اميمه بعصبية.. ما تحترم نفسك يا حيوان 
جاسر ببرود وهو يغلي من الداخل  .. سيبه يا عمتو انا هعرف اربيه روحي ارتاحي انتي
تذهب اميمه  وتاتي صوفيا علي نداء جاسر اليها.. 
صوفيا.. نعم سيد جاسر 
جاسر.. قولي لـ تلك الفتاه ان تذهب الي غرفتي كي ترتيب ملابسي 
صوفيا.. حاضر  
تذهب صوفيا الي غرفة رياس…  
تفتح وتدخل كانت رياس تمشط شعرها 
صوفيا.. رياس اذهبي الي غرفة سيد جاسر كي تنظمي  ملابسه في الخزانه 
رياس بصدمه … جاسر وخزانه وملابس   هل تمزحي معي صوفيا  
صوفيا.. لا أمزح هيا اذهبي  في انهو عصبي  ولا يحب ان يتاخر عليه احد 
رياس وهي تلبس الحجاب  ..  حاضر   لما اشوف اخرت ابن  المتعصبه ده  ،،  اين هي الغرفه 
صوفيا  .. اتبعيني إذا
تدخل رياس الغرفة  
رياس..  طبعا واحد بارد زي ده لازم تكون الاوضه بتعتو  سودا  اللهي تسود عيشتك يا جاسر يا ابن ام جاسر 
جاسر..  ماهي فعلاً  هتسود بس مش انا  انتي ي حلوه  
كانه هاذا صوت جاسر الذي خرج من المرحاض الخاص بالغرفة  
رياس.. انت ايه مشكلتك معايا 
جاسر وهي يقعد علي الاريكه ويضع قدم فوق الاخر وينظر لها بتكبر…  مفيش مشكله خالص   
رياس..  امال ليه حضرتك كل شويه تهني بالشكل ده انا مش شغاله عندك 
جاسر ببرود يصعب لشيطان نفسه ان يتحمله  ..  مزاجي كدا  
رياس وهي تمسك الشنط  كي تباشر عملها و تذهب من امام هاذا الكائن  …  مزاجك ده خليه لنفسك   لو انت بارد في انا ابرد منك  
يقف جاسر امام رياس وهو يضع يدها علي وجه  كي علامة استفهام  ???? … امممه ابرد مني  
رياس وهي تقفل الخزانه  ..  ايوه ابرد منك عن اذنك  وبحركه سريعه كانت رياس  ……..  
يتبع..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!