Uncategorized

رواية انتقام بعد حب الحلقة التاسعة 9 والأخيرة بقلم آية محمد

رواية انتقام بعد حب الحلقة التاسعة 9 والأخيرة بقلم آية محمد

رواية انتقام بعد حب الحلقة التاسعة 9 والأخيرة بقلم آية محمد

رواية انتقام بعد حب الحلقة التاسعة 9 والأخيرة بقلم آية محمد

في المستشفى

عمر : انتي كويسه !

سيلين : الحمد لله

عمر : اي الي حصل يا سيلين 

سيلين : اااا لو قولتله هيقلق ، بلاش احسن 

ولا حاجه تعبت فجاء

عمر : بجد محصلش حاجه يا حببتي 

سيلين: مفيش حاجه بجد متخافش 

عمر : الحمد لله على سلامتك يا حببتي خوفت اووي انا والولاد

سيلين : فين يوسف !

عمر : برا هو ورنين 

سيلين ؛ عايزه اشوفهم

عمر باستغراب: حاضر 

مالها سيلين اشمعنا سألت على يوسف بس!

عمر : ي ولاد ماما فاقت وعايزه تشوفكوا

يوسف ورنين بلهفه بجد ودخلوا ليها 

رنين : مامي انتي كويسه 

يوسف : عامله ايه دلوقت

سيلين : الحمد لله يا حبايبي طول ما انتو معايا مش هيحصلي حاجه 

فضلت تبص ليوسف وعينها دمعت 

يوسف : مالك يا ماما 

سيلين: مفيش يا حبيبي 

الدكتور دخل 

مدام سيلين: بقيتي احسن دلوقتي 

سيلين : الحمد لله يا دكتور 

عايزه أخرج 

الدكتور : لما اشوف حالتك الاول ، هنخليكي معانا لحد الصبح

وخرج 

عمر : طب يا ولاد روحوا انتو واحنا هنيجي الصبح

يوسف : لا يا بابا انا هقعد مع ماما 

سلين : اسمعوا الكلام وروحوا واحنا هنيجي الصبح 

رنين : حاضر يا ماما يلا يا يوسف 

يوسف : خلي بالك من نفسك ، لو عزتو حاجه كلموني 

عمر : ماشي يا حبيبي يلا مع السلامه

….

رنين : تفتكر اي حصل لماما يا يوسف 

واشمعنا كانت بتقول اسمك باستمرار 

يوسف : عادي يا رنين متشغليش بالك

موبايل رنين رن 

رنين : الو مين

موج : ازيك يا موج انا موج 

رنين : اه ازيك يا موج عامله ايه

موج : الحمد لله طنط عامله ايه

رنين : الحمد لله بقت احسن 

موج : الحمد لله

رنين : انا وسيف طالعين من المستشفى اهو ومروحين

موج : ممكن نتقابل عشان انا زهقانه ومعرفش حاجه هنا 

رنين : تمام هنروح نغير ونتقابل 

موج : تمام 

يوسف : يلا بسرعه نروح نغير 

رنين : بس هي قالتي انا بس 

يوسف بضيق : بس انتي قولتي هنغير 

رنين : قصدي انا وهي 

يوسف بحزن : يعني مش هاجي معاكوا 

رنين : هو انا اقدر اروح من غيرك يلا نروح نغير 

……..

راحوا البيت غيروا وطلعوا يقابلوا موج 

موج : هو انت هتروح معايا كل مكان اي القرف دا 

فريد : يعني انا الي هموت وامشي معاكي انتي 

انتي عارفه ان كل الي بينا اتفاق بين والدي ووالدك مش اكتر انا مش طايقك اصلا 

موج : والله نفس الشعور 

رنين : موج 

موج ازيك 

يوسف فضل باصص في عيون موج وموج كذلك روميو وجوليت ????

وفريد ورنين على هذا الحال 

رنين : ها هنروح فين 

موج : عايزه اروح الاهرامات 

فريد : وانا عايزه اروح القلعه 

رنين : انا مش هروح الاهرامات مش هقدر امشي دا كلوا 

موج : بليز عايزه اروح 

رنين : خلاص يوسف ياخدك الأهرامات وانا هاخد فريد القلعه 

يوسف : بس 

موج : انا موافقه يلا نروح 

موج ركبت مع يوسف 

ورنين ركبت مع فريد 

يوسف: اهي الاهرامات يستي اتفرجنا عليها كلها ( طبعا انا مرحتش الاهرامات فمعرفش حاجه فمفيش تفاصيل ????)

موج : نشرب قهوه ! 

يوسف : ماشي 

…..

يوسف ؛ انتو وفريد مخطوبين عن حب ! 

موج : لا للاسف دا مجرد اتفاق 

يوسف : ازاي 

موج: بابا عشان يكبر الشركه عمل الخطوبه دي 

وكذلك والد فريد كل واحد عايز يستفاد من شركه التاني 

يوسف بفرحه: يعني مش بتحبي 

موج : لا 

يوسف : الله اقصد ربنا يعوضك 

موج: أن شاء الله يلا عشان منتاخرش 

……..

رنين : اهي ي سيدي القلعه كلها شوفنها

فريد : جميله اووي

رنين : مش اجمل منك 

فريد : تسلمي 

في سنه كام يا رنين 

رنين : اولى جامعه 

وانت 

فريد مخلص سياسه واقتصاد 

رنين: شغال بقا 

فريد : في شركه بابا 

رنين : وبتحي موج 

فريد : لا 

رنين : ازاي 

موبايل رنين رن 

رنين الو 

يوسف الو احنا خلصنا يلا تعالوا 

…….

يوسف ورنين روحوا البيت 

وموج وفريد راحوا الڤيلا 

…….

يوسف : رنين تخيلي عرفت اي النهارده !

رنين ! ايه 

اه صح فريد قالي انو مبيحبش موج 

يوسف : اه مهو دا الي عايز اقولك عليه 

موج وفريد مبيحبوش بعض دا اتفاق بين العيلتين بس

رنين بصدمه : معقوله 

بس انكل سيف مش باين عليه كده 

يوسف: مش مهم انا فرحان اووي أنهم مبيحبوش بعض انا هكلم بابا بكره واخلي يكلم والد موج واخطبها انا 

وان كان على الفلوس احنا أغنى 

رنين : تفتكر بابا هيرضى 

يوسف مش عارف يلا نامي ونتكلم الصبح 

رنين : ماشي تصبح على خير

يوسف : وانتي من اهل الخير

°°°°°°°°°°

جت سيلين البيت ويوسف مرضيش يتكلم غير لما والدته تخف 

عدا اسبوع 

رنين : يوسف انا من راي كلم موج الاول يمكن مش توافق مثلا 

يوسف : عندك حق هكلمها ونتقابل

كلم يوسف موج وطلب منها أنهم يتقابلوا ووافقت 

يوسف : رنين كنت عايز اقولك حاجه

موج: اتفضل قول 

يوسف : انا انا بحبك وكنت هكلم بابا يكلم والدك بس قولت اقولك الاول 

موج : يوسف مش عارفه اقولك ايه والله 

يوسف بحزن : مش موافقه عادي ولا اكنك سمعتي حاجه 

موج بلهفه: لا موافقه 

 يوسف : بجد يا موج 

 موج بكسوف وخدودها احمرت: اها 

 بس بابا مش هيرضى انت متعرفش بابا 

 يوسف : هقنعه

 موج : تمام 

 …….

 يوسف روح موج وراح البيت 

 يوسف : بابا ماما عايز اتكلم معاكوا في موضوع 

 عمر : في ايه يا يوسف اتكلم يبني 

 يوسف : انا بحب موج وهي بتحبني وعايز اتجوزها 

 سيلين بصدمه وعدم استيعاب: بتقول ايه 

 يوسف : بحب موج وعايز اتجوزها 

 سيلين: موج بنت سيف !

 يوسف : اها 

 سيلين بصدمه : مستحيل ملقتش غير دي 

 شيلها من دماغك خالص 

 عمر : بس يبني دي مخطوبه 

 يوسف : هي مش عايزه يا بابا كل الموضوع اتفاق بين العيلتين 

 سيلين : مستحيل شيلها من دماغك 

 عمر : ليه يا سيلين طالما بيحبوا بعض 

 سيلين: قولت لا وخلاص 

 كانت هتمشي بس يوسف واقفها 

 يوسف : مش عايزه ليه في ايه! 

 عمر : في اي يا سيلين قولي 

 سيلين بدموع : عشان موج اختك 

 يوسف : اختي ! ازاي 

 عمر : تقصدي أن دا سيف 

 سيلين : ايوا 

حكه عمر كل حاجه ليوسف ورنين 

( لا مش فاكرين يعني ، مامت سيلين ماتت بسبب سيف 

وسابها ومسألش عليها وسافر برا البلد ، البعيد ربنا ياخده)

يوسف بصدمه: مستحيل مستحيل 

رنين: دا كلوا يحصل من سيف بس شكله ميقولش كده 

يوسف : انا مش هسيبه وهنتقم منه 

هنتقم من بنته 

عمر : بجد يا يوسف انا ربيتك كده 

ذنبها اي موج ، كل ذنبها أنها بنت سيف ، ربنا اكيد هيعاقبه 

بس انت ابعد عن موج

سيلين : انا اسفه والله مكنتش اقصد اعمل فيك كده سامحني 

يوسف مشي وطلع اوضته وهو مضايق 

يوسف : ازاي ازاي دا كلوا يحصل دا كلوا بسبب سيف 

طلع يوسف من اوضتها وطلع برا الفيلا من غير ما حد ياخد باله وراح بيت سيف 

يوسف : سيف سيف اطلع يا كلب 

سيف في ايه 

موج : في ايه يا يوسف 

يوسف مسك سيف من رقبته 

انت ازاي واطي وزباله كده ،انا مش مصدق آن واحد حقير زيك يبقا والدي انا بكرهك ستي ماتت بسببك وامي اتعذبت انا بكرهك وعمري ما هسامحك 

موج بصدمه : ايه بابا كان متجوز والدتك 

يوسف : لا الزباله اعتدا عليها وسابها حامل فيا وسافر برا وستي ماتت بسببه 

والدت موج : بتقول ايه مستحيل سيف يعمل كده 

سيف بحزن : يوسف مبيكدبش انا فعلا عملت كده 

….

في ڤيلا عمر 

سيلين : يوسف فين يوسف 

عمر : اي يا سيلين في ايه 

سيلين : يوسف مش هنا يوسف اكيد راح عند سيف وديني هناك بسرعه 

راحوا بيت سيف 

في فيلا سيف 

موج : يعني يوسف اخويا ! 

يوسف : ايوا يا موج 

والدت موج : لا مش اخوكي انتي مش بنت سيف

سيف : ازاي بتقولي ايه

والدت موج: ايوا انا كنت حامل لما اتجوزنا 

واحد حقير زيك اعتدا عليا ووقتها انت جيت قولتلي انك بتحبني واتجوزنا ومرضتش اقولك عشان كده 

يوسف : يعني موج مش اختي 

والدت موج : لا 

سيلين بفرحه : انت كنت فاكر أن ربنا هيسب حقي « كما تدين تدان» 

سيف أنصدم وانشل وراح واقع في الأرض 

اخدوا المستشفى الدكتور قالهم انو عندوا سرطان وفي المرحله الاخيره وللأسف مش هيعيش 

بعد ساعه 

الدكتور : البقاء لله

موج : ارجوكي سامحي 

سيلين : سامحته يا حببتي 

موج : يوسف 

يوسف : عمري ما هسمحه وسابهم ومشي 

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

تاني يوم في فيلا عمر 

والدت موج : سيف سابلك الجواب دا 

{ سيلين أنا مش عارف اقولك ايه ، مهما قولت ومهما اعتذرت مش هيفيد بحاجه ، انا النهارده عرفت أن يوسف ابني ، طالع شبهك ومحترم زي الدكتور عمر ، بشكر جدا الدكتور عمر أنو عمل الي انا معملتوش ، اتمنى يا يوسف انك تسامحني ، كلها ايام واموت ، ربنا خد حقك ، وابتلاني بالمرض 20 سنه ) متتخيلش كنت بتعذب ازاي 

موج : انا اسف حظك يبنتي أن انا والدك 

سامحوني كلكوا }

سيلين : انا سمحته والله وانت يا يوسف سامحه ربنا عاقبه اصلا 

يوسف : مسامحه 

والدت موج : موج قالتلي انها بتحب يوسف 

وهي سابت فريد 

سيلين : الي الولاد عايزنه انا هعمله 

يوسف : بجد يا ماما 

انت بحبك اووي 

عمر : وانا بحبها اكتر منك 

رنين: على فكره بحبها اكتر منكوا 

ضحك الجميع

…….

عمر: عارفه يا سيلين اي احلى حاجه عاملها سيف 

سيلين : ايه 

عمر : أننا بسببه اتعرفنا على بعض وحبينا بعض

لو مجتيش المستشفى مكنتش عرفتك 

انا بحبك يا سيلين يا احلى عوض في الدنيا 

سيلين : وانا كمان بحبك يا احلى ما في الوجود 

….

بعد 5 شهور عملوا الفرح 

وسيلين اتجوزت عمر تاني ????❤️ ( ياارب واحد زي عمر ياارب يتجوزني) 

وفريد ورنين اتجوزا 

ويوسف وموج

تمت

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية أحببت قمراً للكاتبة مريم حسن.

‫2 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!