Uncategorized

رواية المتمردة الفصل التاسع 9 بقلم فاطمة مصطفى

 رواية المتمردة الفصل التاسع 9 بقلم فاطمة مصطفى

رواية المتمردة الفصل التاسع 9 بقلم فاطمة مصطفى

رواية المتمردة الفصل التاسع 9 بقلم فاطمة مصطفى

 يوم جديد حلو و سعيد مهما طال الظلام ستأتي الشمس مشرقه بأشعتها الذهبية تنير دروب الحياة 
ميسون: اسر صباح الخير اصحى الساعه 8   علشان الشغل 
اسر: حاضر جاي اعملي الشاي على ما اصلي 
ميسون: حاضر 
قام اسر دخل المرحاض اتوضى و خرج و بدأ الصلاة بينما ميسون جهزت الفطار و عملت شاي  
ميسون: يلا علشان تفطر 
اسر: لا هاخد شاي بس مش قادر اكل 
ميسون: ماشي خد الشاي اهو 
شرب اسر الشاي و دخل غرفته ارتدى بنطال اسود و تيشرت ازرق فأظهر قوة عضلاته و لبس ساعته و سرح شعره و لبس نضارته و خرج 
ميسون: انت لبس كدا و رايح فيين يا عنيا 
اسر: هكون رايح فين يعني رايح الشغل 
ميسون: و اي اللبس دا 
اسر: ماله اللبس وحش
ميسون: وحش اي دا انت مز يخربيت كدا يا تغير اللبس دا يا رجلي على رجلك خلصانه 
اسر: بتغيري يا بيضه 
ميسون: اا لا  غيرت اي بس مفيش الكلام دا 
اسر: طيب مش  هغير 
مسكت ميسون ايده و قالتله: خلاص و انا رجلي على رجلك هنزل معاك 
اسر: يلا البسي علشان منتأخرش اكتر  من كدا 
دخلت ميسون ارتدت دريس ازرق و طرحه زرقه و هيلز و وضعت بعض الميكب فبدت جميله كالورده 
ميسون: يلا انا جاهزه 
اسر: يلا قدامي 
نزلوا مع بعض ركبوا السياره إلى شركة اسر للبناء 
و بعد ساعه وصلوا 
نزلوا مع بعض و دخلوا الشركه 
اسر: صباح الخير 
المحاسب باسم: صباح النور يا مستر 
نجلاء بنت طويله و مختمره عيونها خضره مدي على عسلي و بغمزات مساعدة باسم: صباح النور 
مرام فتاة متوسطة الطول مش محجبة و متنكه حبتين : صباح النور يا مستر 
دخل اسر مكتبه و دخلت ميسون وراه و بدأ الموظفين يتكلموا مين اللي دخلت مع اسر 
دقيقه و خرج اسر و مسك ايد ميسون 
اسر: احب اعرفكم ب ميسون مراتي و من هنا و رايح هي السكرتيرة بتاعتي و مرام هتشتغل مع المهندس فهد 
نجلاء: الف مبروك يا مستر
اسر: الله يبارك فيكى يا نجلاء
باسم: الف مبروك يا مستر اسر 
اسر: الله يبارك فيك 
مرام ماتكلمتش  نظرت ل اسر و دخلت مكتبها اما ميسون اتغاظت من نظرت مرام ليها و اسر حس بيها فشدد من قبضت ايده عليها هديت ميسون و دخلوا مع بعض المكتب 
اسر: دلوقتي انتي بقيتي زيك زي الموظفين اللي برا في الشغل انتي السكرتيرة بتاعتي برا انت مراتي  يلا  على مكتبك 
ميسون: خلاص متزوقش يا كابتن 
اسر: يلا ع الشغل 
خرجت ميسون متعصبه و راحت مكتبها و فتحت اللاب توب و بدأت شغل و اسر كل شويه يبص عليها يلاقيها بتشتغل 
مسك اسر الفون و طلب ميسون 
اسر : اول ما يوصل فهد دخلهولي على طول 
ميسون: حاضر يا مستر 
دقيقه و دخل فهد كان مرتديا تشيرت كحلي و بليزر كحلي و كوتش و نضاره و اول ما دخل الشركه كل الموظفين وقفوا اتصدموا من جماله????????انا عايزه من داا????????
فهد: انا الباش مهندس فهد 
ميسون: فهد و لا صقر هقهقهق????
فهد: لا فرخه نينيني 
ميسون: لا خفيف 
فهد و  هو بيخبط على كتفه: و اعجب كمان????????
ميسون: اومال  اووي اتفضل ل مستر اسر 
فتح فهد الباب و دخل 
اسر: أهلا يا ابو الصحاب 
فهد: حبيبي يا بروو وحشني 
اسر: انت اكتر عامل ايه 
فهد: ماشي الحال 
اسر: تشرب اي 
فهد: شاي ماشي 
مسك اسر السماعه التليفون و كلم عامل الشاي عم حسن 
اسر: عم حسن عايز اتنين شاي و خلي ميسون تدخلهم 
عم حسن: تمام يا اسر 
فهد: كنا بنقول اي 
اسر: انا عايزك معايا في الشغل انت مهندس شاطر و ذكي 
فهد: انا معاك في اي وقت يا صاحبي 
اسر: تمام من بكرا تبدأ شغل ان شاء الله 
دخلت ميسون الشاي 
فهد: هو انتي ميسون 
ميسون: اها انا ميسون 
فهد: اتشرفت بيكي 
ميسون: شكرا يا باش مهندس و خرجت 
اسر: تمام كدا يا فهد و هعرفك على المساعده بتعتك بكرا ان شاء الله 
فهد: ان شاء الله هستأذن انا مع السلامه 
اسر: سلام و خرج معاه و رجع تاني 
اسر: عارفه يا ميسون لو شوفتك بتهزري مع حد هوريكي وش تاني 
ميسون: هو اللي دمه خفيف انا مالي 
كز اسر على أسنانه بغضب: متعصبيش ميتين امي 
ميسون: قطعني حته حته و ارميني لاي قطه انا كنت بحب سته دلوقتي بحبك انت اه انت 
ضحك اسر غصب عنه و قال لها: متهزريش مع حد تاني احسنلك 
ميسون: حاضر 
اسر: دلوقتي وقت ال بريك تقدري  تروحي تتغدي
ميسون: احسن انا عصافير بطني بتصوصو 
اسر: يلا روحي كلي
ميسون: و انت مش هتاكل 
اسر: لا شويه كدا 
جلست ميسون على التربيزه و أخرجت سندوتشاتها و بدأت تاكل جت نجلاء قعدت قصادها 
نجلاء: ممكن نبقى صحاب انا لوحدي معنديش صحاب 
ميسون: طبعا يا حبيبتي انت اختي 
نجلاء: اتشرفت بيكي 
ميسون: الشرف ليا يا قمر 
رن الجرس و ذهبت كل واحده منهم على مكتبها 
باسم: نجلاء راجعي الحسابات دي و هاتيهالي 
نجلاء: تمام يا باسم و بدأت ميسون تراجع الحسابات 
و ميسون بتظبط الاجتماعات بتاعت بكرا 
و اسر خلص شغل و خرج من مكتبه و قالهم يروحوا 
نزلت ميسون مع اسر و مشيوا و نجلاء نزلت مشيت و باسم كمان مشي 
روح اسر و ميسون البيت و غيروا و ناموا بدون نقاش 
***************
وصلت الإسعاف خدت ادهم المستشفى و باقي الفريق راحوا ورا اما عمر رجع شغل و بعدين يروح ل ادهم 
العميد ادم: حقيقي انا فخور بيكم و بادائكم ربنا يحفظكم 
عمر: ادهم اتصاب بس ان شاء الله سليم 
العميد ادم: انا مقدر مجهودكم دا 
عمر: احنا تحت امر بلدنا هستأذن انا 
العميد ادم: اتفضل 
ايلام كانت قاعده متوتره من اختفاء عمر قررت تتصل عليه 
عمر: السلام عليكم 
ايلام: و عليكم السلام ازيك يا عمر 
عمر: الحمدلله يا ايلام انتي عامله ايه 
ايلام: بخير انت مختفي فين 
عمر: كان عندنا مهمه و لسه جاي 
ايلام: حمدالله على السلامه هبقى اكلمك وقت تاني تكون ارتحت 
عمر: تمام مع السلامه 
ايلام: مع السلامه 
قفلت معاه و راحت نامت
****************
في شركة الباش مهندس احمد 
احمد: هاجر الغي كل اجتماعات النهارده علشان تعبان ز مش قادر 
هاجر: تمام يا مستر 
احمد: و بلغي اميره ب كدا 
هاجر: تمام يا مستر سلام 
احمد: سلام 
هاجر: اميره بقولك مفيش اجتماعات النهارده الغيها
اميره: تمام يلا نمشي 
هاجر: يلا و نزلوا 
اميره: تكسي لو سمحت 
وقف التكسي و ركبوا ل حي العجمي 
 اما احمد نزل ركب سيارته للمنزل و بعد ساعه وصل رن الجرس محدش رد فتح بمفتاحه و دخل 
احمد: ايلام فينك محدش رد عليه 
دخل الغرفه وجدها نايمه غطاها و قبل جبينها و دخل غرفته نام لانه تعبان
يتبع…..
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية إشارة للكاتبة دعاء الأنصاري

‫2 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!