Uncategorized

رواية عشق الصخر الفصل التاسع 9 بقلم شيماء عصمت

 رواية عشق الصخر الفصل التاسع 9 بقلم شيماء عصمت

رواية عشق الصخر الفصل التاسع 9 بقلم شيماء عصمت

رواية عشق الصخر الفصل التاسع 9 بقلم شيماء عصمت

ليلا في قصر السيوفي .. صخر وعشق انضموا مع كريمة ومريم علي السفرة بيتعشوا
في جو هادي ومرح من مريم .. صخر مهتم جدا بـ اكل عشق لدرجة انه بياكلها بـ ايدة وسط احراجها وخجلها اللي واضح للكل .. بس صخر مركز معاها هي ومش مهتم بنظرات الباقي حتي نظرات عشق اللي بترجوه بصمت يبطل ياكلها بايده وكفاية احراج قدام مامته واخته .. بس هو ملاحظ انها تقريبا مش بتاكل من وقت ما دخلت بيته وهو متابع اكلها وانها بتاكل كمية لا تذكر .. قطع شروده صوت كريمة
كريمة بـ ابتسامة :هتعمل فرحك انت وعشق امتي ياصخر؟!!
عشق اتوترت وخوفها بان في عنيها واعتقدت ان صخر هيلغي اتفاقه معاها .. صخر بصلها اووي وركز في عيونها وفهم هي بتفكر في ايه .. بص لامه واتكلم بهدوء : مش دلوقتي يا امي .. انا هعلن خطوبتي انا وعشق انما فراحنا كمان 6شهور باذن الله 
عشق اتنهدت برتياح وكأن حمل وانشال من عليها وبصت لصخر بـامتنان انه قد كلامه معاها .. وكبر فـ نظرها اكتر 
اتكلمت كريمة باستغراب شديد : اشمعني 6شهور ياصخر؟!! مااحنا نعمل الفرح دلوقتي!! حبيبي ليه التاخير دا كله؟!!
مريم بمرح: ايوه يا صخر عايزين نفرح بيك ياعسل انت 
صخر: بغض النظر عن عسل دي!! بس يا امي انا وعشق محتاجين وقت ناخد علي بعض فيه .. وقت نتعرف علي بعض .. وعلي طباع بعض .. بعد اذنك ياامي احنا مش عايزين نتسرع 
كريمة بحنيه: براحتم ياقلبي انت عندك حق .. امتي الخطوبة بقى 
صخر وعشق ومريم ضحكوا علي اصرار كريمة
صخر بص في عيون عشق ومسك ايديها ورد: الاسبوع الجاي يا امي نكون حضرنا كل حاجة لحفلة الخطوبة 
كريمة: طب ايه رايك نعملها هنا في القصر يا صخر؟!! ايه رايك ياعشق تحبي نعمله هنا ولا انتي عايزة تعمليها في قاعة اوي اي مكان تاني؟!!
عشق بتوتر من الخطوة دي .. حاسه ان كل حاجة بيحصل بسرعة .. هي مش مستعدة للخطوة دي مش مستعدة للحياة الجديدة اللي دخلت فيها مرة واحدة من غير اي تمهيد!! انتبهت لـ ايد صخر اللي ضغطت علي ايديها وكانه بيطمنها بصتله اووي وركزت في عيونه متنكرش انها مرتحاله .. انها بتطمن وهو موجود!! .. مستغربة من نفسها جدا .. ازاي بتطمن وهو موجود؟! ازاي ارتاحتله بـالسرعة دي؟!!
ردت علي كريمة بـ ابتسامة: اللي حضرتك شيفاه انتي وصخر اعملوه انا معنديش اي اعتراض
كريمة باندفاع: ازاي بس يابنتي مش دي خطوبتك وفرحة عمرك لازم تختاري اللي انتي عايزة 
عشق رددت بصوت واضح فيه الحزن والوجع: فرحة عمري؟!! معتقدش ياطنط ..شكل حضرتك نسيتي انا وصخر اتجوزنا ازاي!!! قامت من على السفرة وكملت: انا شبعت هطلع انام واللي حضرتك عايزاه اعمليه .. تصبحوا علي خير 
صخر متابعها بعيونه وشايف قد ايه حزينة ومكسورة من اللي عمله فيها اكبر دليل علي انكسارها ظهرها اللي منحني وهي ماشية .. كره نفسه والظروف اللي وصلته انه يكسر نفسها بالشكل دا .. قضى علي احلامها .. اجبارها .. اتنهد بصوت عالي دل علي مدى آلمه وغضبة ، بص لامه واتكلم بصوت حاول يكون هادي: بعد اذنك يا امي خلي بالك من كلامك مع عشق لو سمحتي
كريمة بدموع : انت عارف اني مقصدش يا صخر اني ازعلها ابدا .. يعز عليا اشوفها موجوعة بالشكل دا
صخر قام وقرب من امه ومسح دموعها اللي نزلت ومسك ايديها باسها: حقك عليا .. انا مقصدش ازعلك ابدا ومتاكد انك متقصديش انك تزعليها بس انا اقصد ان احنا نتجنب اي حاجة حتي لو كلمة تجرح عشق يا امي كفاية اللي هي حاسه بيه متزعليش مني .. وكمل كلامة بمرح مصطنع: وادي دماغك ياستي وباسها بهدوء
كريمة طبطبت عليه: انا لا يمكن ازعل منك ياصخر دا انت اول فرحتي ياحبيبي وعارفة قصدك كويس انا اكتر واحده حاسه بـ عشق وفاهماها والله .. بس اعمل ايه الكلام طلع مني غصب عني 
صخر: حصل خير يا امي تصبح على جنه ياست الكل انتي والهبله دي .. وشاور على مريم اللي قاعدة سرحانه وفاقت على صوت صخر 
كريمة : وانت من اهلها حبيبي
مريم بمرح: تشكر يازوق
صخر بـ ابتسامة: لسانك يابت مش هـ حذرك تاني
مريم بابتسامة بلهاء: تصبح علي خير ياقلبي
صخر هز دماغة بمعنى ان مفيش فايدة فيها وطلع على اوضته 
__________
في الجهة التانية نريمان قاعدة ومعاها مايا
فـ قصر ناصر عمران
نريمان بستغراب : بس احنا هنستفاد ايه يا مايا لما نقول لـ صخر السيوفي ان عشق مش بنت ناصر ؟!!
مايا بغضب: في ايه يامامي ركزي معايا كده!! صخر السيوفي بمركزة ووضعة اكيد مش هيقبل ان مراته تكون بنت حرام وخصوصا لو وصلنالوا اننا ممكن نوصل خبر صغير من فاعل خير لاكبر جريدة فـ مصر والوطن العربي ان حرم صخر السيوفي بنت غير شرعية وشوية تحابيش من الصحافين وان رجل الاعمال صخر نبيل السيوفي اتجوز حرمة المصون مقابل ديون ناصر عمران هوووب الدنيا تولع عند صخر باشا هوووب يطلقها وساعتها هخليه ليا وباي تمن 
نريمان بمكر: فكره جهنميه يا مايا وكملت بسخرية: بس تفتكري صخر السيوفي هيسمحلك تعملي دا كله متنسيش هو مين ووضعة ايه واحنا ايه .. وبعدين انتي نسيتي حاجة مهمة يا فالحة ناصر هيعمل فيا وفيكي ايه لو عرف اننا فكرنا بس مجرد تفكير اننا نفضح سره؟!!
مايا ببرود: وانكل ناصر ايه اللي هيعرفوا احنا بنخطط لايه الكلام دا بين وبينك بس يامامي بس قبل دا كله لازم اعرف صخر اتجوز عشق ليه في حاجة تانية احنا مش عرفنها بس لازم نعرفها
نريمان بتفكير : عندك حق في حاجة غلط في الحوار دا كله!! ليه صخر كان خافي نفسه كل السنين دي؟!!! وليه مظهرش الا بعد ما اتجوز عشق؟!! ليه ظهر بس لما جيه ياخد حق عشق؟!! دا حتى يوم كتب الكتاب ناصر قالي انه كان مخبي وشه لازم نحل الالغاز دي يامايا الاول عشان يبقا موقفنا قوي ونوصل للي احنا عايزينه وبسرعة
مايا بتأكيد: عندك حق لازم نفك كل الالغاز دي 
______________
اما بقا عند عشق فـ كانت نايمة علي سريرها فـ اوضة صخر او عامله نفسها نايمة .. حزينة ، في حاجة اتكسرت جواها .. فكرت في سيف يا ترى لو مكنش طلع ندل وراح اتقدملها وخاطبها كانت هتبقى مبسوطة؟!! كانت هتحس انها عروسة!! كانت هتبقي فرحانة؟!!احساسها كان هيبقي ازاي؟!!
غريبة! هي اصلا ولا لحظة تخيلت سيف خطيبها او حتى جوزها!! مش المفروض اللي بتحب حد بتتمنى ان يجمعهم بيت واحد في الحلال!! هي دلوقتي متاكدة انها محبتش سيف هي بس كانت بتدور على الاهتمام!! تحس ان ليها لازمة في حياة اي حد ، دورت على الاهتمام بس بطريقة غلط مكنش المفروض تدخل سيف في حياتها من الاول!! هي مش زعلانة انها مع صخر برغم من الطريقة اللي اتجوزها بيها بس جواها احساس ان صخر هو بر الامان بـالنسبالها .. متنكرش انها بتطمن بـ وجودة مش قلقانة منه!! بس في سؤال جواها 
عشق بصوت مسموع: ليه ياصخر اتجوزني مش معقول عشان ديون بابا 
_اقولك ليه
عشق قامت من السرير مفزوعة مانتبهتش ابدا لدخول صخر ولا وقوفه جنب السرير
اتكلمت بخوف وهي حاطه ايديها علي قلبها: حرام عليك ياصخر وقفت قلبي
صخر قعد جنبها ومسك ايديها وباسهم برقة: سلامت قلبك ياعشقي .. كنتي عايزة تعرفي ايه
عشق بخجل وحرج: لا ابدا مفيش حاجة عادي
صخر بحنان: مش احنا قولنا اننا دلوقتي اصحاب ومخطوبين وان المفروض منخبيش علي بعض حاجة ونتكلم ونقول كل اللي فـ قلبنا صح ياعشقي
عشق بتوتر: صح
صخر بمرح : طب ابعدي شوية كده اما اريح علي السرير الا يابنتي العظمة كبرت ومش مستحمل القاعدة دي
عشق ضحكت بصوتها كله وصخر بصلها بانبهار: اللهم صلي على النبي براحة يابنتي انا مش هستحمل الحلاوة دي كلها
عشق بخجل: صخررر بطل
صخر وهو بيفرد نفسه جنبها علي السرير :حاضر بطلنا 
فضلوا الاتنين ساكتين وباصين لـ سقف الاوضة
صخر قطع الصمت: وحدووووه
عشق بـ ابتسامة: لا اله الا الله .. عايز ايه ياصخر
صخر: عايزة تقولي ايه ياعشقي فضفضي يابنتي اعتبريني امك
عشق ضحكت كتير جدا من اسلوبه فـ الكلام: حرام عليك ياصخر هموت من الضحك بجد
صخر بمرح: بعد الشر عليكي يااختشي قوليلي كنتي عايزة تسالي علي ايه وبطلي تحوري
عشق بذهول: احور انت متاكد انك رجل الاعمال المشهور صخر نبيل السيوفي
صخر بغرور مصطنع: بـ شحمة ولحمة
عشق ضحكت تاني: انت مش معقول ياصخر بجد ماكنتش متخيلاك كده وخصوصا بعد الكلام اللي كنت بسمعه عنك
صخر بذهول مصطنع : انا يابنتي!!
عشق بتاكيد: ايوه انت دا انا سمعت عنك بلاااااوي .. اللي قالوا انك بتاع ستات واللي قالوا انك من المافيا وحاجات كتيييشرة اووي
صخر :وانتي صدقتي عني كده
عشق بارتباك: انت زعلت
صخر: لا ابدا ازعل ليه!! ما انا بشوف الاخبار دي فـ عادي بـالنسبالي بس انا بسألك علي رايك انتي
عشق بتوضيح: بصراحة في الاول من قبل ماعرفك يعني كنت دايما بشوف اخبارك في الجرايد وعلي النت وغير كلام بابا عنك يعني .. الي حد ما كنت مصدقة الاخبار دي وخصوصا ان مكنش في اي تكذيب منك للاخبار اللي بالشكل دا وخصوصا انك خافي نفسك وعديم الظهور في الاعلام عمتا فـ دا كان نقطة ضدك اما بقى بعد ماشوفتك فاقدر اقولك ان الصحافيين دول بلح
صخر بذهول مصطنع :بلح!! بلح ازاي يعني؟!!
عشق: يابني اقصد انهم بيفتوا بيقولوا اي كلام فـأي كلام انت صحيح شكلك بيدي علي تاجر مخدرات تاجر سلاح قتال قتله غير كده دمك خفيف وبتضحكني كتير جدا
صخر بصدمة: انا شكلي بيدي على تاجر مخدرات تاجر سلاح قتال قتله
عشق بضحك من صدمته: اه والله زيمبقولك كده
صخر قرب منها اووي: انتي قد الكلام ده
عشق ارتبكت بس ردت بصوت حاولت تخليه ثابت وهي بتبص فاي مكان الا عيونة: قده ونص وتلت تربع
صخر رفع حاجبة بمكر وقرب من وشها جدا ، بقى حاسس بنفسها: بقى كده طب تعالي
ولسه هيبوسها اتفاجئ بعشق بتزقه تبعده عنها وقامت تجري من على السرير
صخر بذهول مصطنع: انتي هبلة يابت بتجري كده ليه
عشق بغضب تداري بيه خجلها: انت قليل الادب ياصخر مش هنام جنبك تاني
صخر : اممممم تنامي جنبي فكره حلوة والله
عشق صرخت بخجل: صخرررر بطل قله ادب انا هنام على السرير وانت هتنام علي الكنبة
صخر بتريقة: مين دا اللي هينام على الكنبة اكيد متقصدنيش انا!!
عشق بثقة: لا اقصدك انت علفكره ماهو بص مفيش قدامك الا حلين
صخر : واللي هما
عشق: الحل الاول انك تنام علي الكنبة ماهو اكيد مترضاش ان مراتك حببتك تنام على الكنبة
صخر بمكر حاوط خصرها: مراتي حبيبتي المفروض تنام في حضني صح ولا ايه
عشق وهي بتحاول تبعد: لا مش صح احنا في فترة الخطوبة ياصخر متستهبلش
صخر بذهول : مستهبلش!! انتي خدتي عليا اووي وكده كتير
عشق بخجل وارتباك: والله اذا كان عجبك
صخر : دا عجبني اوي اوي اوي بس البعيدة تحس
عشق بتحزير خجل: صخرررررر
صخر : خلاص ، ايه بقا الحل التاني
عشق بـ ابتسامة مستفزة: انام انا فـ اوضة تانية
صخر: نعم ياروح ماما
عشق بتحزير :صخر الفاظك
صخر بغضب: بلا صخر بلا بتنجان انا وانتي هنام فـ سرير واحد عجبك عجبك
عشق بغضب: ولو معجبنيش ????
صخر بغمزة: شدي في حواجبك عادي ????????
عشق: انت مستفز علي فكره وانا زعلانة منك 
صخر وهو بيلدغ خدها اليمين: وانا مقدرش علي زعل عشقي لازم اصالحك
عشق برتباك وخجل: خلاااص مـ مش زعلانة
صخر بأصرار : لا والله لازم اصالحك .. ولدغ خدها الشمال 
عشق وهي تقريبا هيغمي عليها من الكسوف والخجل: بالله ياصخر خلاص مش زعلانه والله يلا ننام
صخر: مانا قولت كده من الاول 
عشق بصتله بغضب واستسلام وعرفت انها مش هتقدر تغلبة في الكلام فسكتت ، صخر بص لشكلها اللي بقي زي الفراولة وغضبها اللي شبه الاطفال وضحك من قلبه وبصوت عالي علي تصرفاتها : خلاص متزعليش تعالي ننام 
ساب خصرها وهي مصدقت وجريت علي السرير وغطت جسمها كله ، حست بيه بينام علي السرير بصتله بغضب ، صخر قرب منها وحضانها
عشق بتحزير: صخررر
صخر بـ ابتسامه حنونه: هنام بس ياعشقي يلا غمضي عيونك الحلوين دول ونامي 
عشق فعلا غمضت عيونها وراحت في النوم ، صخر طبع بوسه رقيقة علي دماغها ونام 
______________
أما بقى عند (علي) فـ كان سهران في البلكونة في بيته اللي هو قصاد بيت صخر علطول ، قاعد بيفكر في مريم ، امتي هيقدر يصارحها بحبه ليها!! بيحبها من اول ماعرف يعني ايه حب، 
خايف تكون مبتحبوش بس نظراتها ليه بيحسها حب!! هيعمل ايه لو رفضته؟! هي لسه مراهقه مشاعرها مش ثابته لازم يقول لصخر ان يفاتح مريم فـ موضوع جوازهم على الاقل يخطبها!! اتنهد بصوت عالي وقال بصوت مسموع: عايز تضمنها ياعلي؟!! اكيد لا! انا بس عايزها تحس اني بحبها ماهو انا عمري ماهتكلم معاها عن مشاعري ومفيش اي حاجة رسمي مابينا لا يمكن اخون صخر كفاية ان زمان فهمني صح ووقف جانبي
فلاش باااك 
صخر بهدوء: ممكن تهدى وتفهمني ضربت زميل مريم ليه انت كسرت ايد الولد ياعلي؟!
ايه اللي حصل لكل ده
علي بعصبيه: يستاهل كسر رقبته كمان الواد البجح دا كان عايز رقمها وعمال يقولها بحبك يامريم ولما نكبر هتجوزك وقلت ادب ومسخر لااا وايه كان عايز يبوسها ابن الكـ*لب
صخر وهو بيحاول ميضحكش علي طريقة علي: بس دول اطفال ياعلي اطفااااال
علي بنرفزة: بلا اطفال بلا نيله مريم لازم تتنقل من المدرسة دي وتروح مدرسة تانية وياريت تكون بنات بس
صخر بص لـ علي كتير وركز في عيونة ودا وتر علي .. صخر: انت بتحب مريم ياعلي
علي بصوت مهزوز: طبعا بحبها مش زي اختي
صخر: بس مش اختك!! سؤالي واضح ياعلي انت بتحب مريم حب راجل لست؟!
علي بأعتراف: بحبها ياصخر بس عمري ماتجاوزت حدودي ابدا معاها انا لا يمكن اعمل حاجة تخسرنا بعض ياصخر انا عارف انها بالنسبالي عيلة بس لقتني بحبها ومن زمان اوي متزعلش مني ياصخر دي حاجة غصب عني
صخر: انت حمار ياعلي
علي: نعممممم
صخر بتاكيد: ايوه حمار انت مفضوح اووي يالا دا حتي امي عارفة انك بتحب مريم اقولك ابويا الله يرحمة كان عارف انك بتحبها
علي بصدمة: ازاي يعني
صخر : مش بقولك مفضوح 
علي : طب جوزهالي ياصخر ينوبك فيا ثواب انا وحداني ويتيم وعايز حد يونسني
صخر: وانا رحت فين ياحبيبي اونسك انا
علي بتحذير: صخرررر
صخر: خلاص اهدي ليطقلك عرق مفيش جواز الا لما مريم تخلص تعلمها او علي الاقل تكون في الجامعة البت لسه في اولي ثانوي .. وكمل بتحذير: علي انا بعتبرك اخويا وهي مش بس اختي لا دي بنتي انا اللي مربيها اياك ثم اياك ياعلي تعبرلها عن حبك ليها او تتجاوز حدودك معاها انا اه بثق فيك بس دي اختي وحته منه لو فكرت بس تعبرلها هساوي وشك بالاسفلت تمام
علي بغيظ: تمام .. اصلا انا مكنتش هقولها حاجة
صخر بتريقة: مانا عارف
بااااك
علي بتنهيدة : لا انا كده عنست!! لازم اكلم صخر بقا انا هتجنن من قعدتي لوحدي دي
يتبع..
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت معملي للكاتبة شهد خالد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!