Uncategorized

رواية لقاء الحلقة السابعة 7 بقلم دعاء عرقوب

رواية لقاء الحلقة السابعة 7 بقلم دعاء عرقوب 

رواية لقاء الحلقة السابعة 7 بقلم دعاء عرقوب 

رواية لقاء الحلقة السابعة 7 بقلم دعاء عرقوب 

جاد بنوم :يعم بترن بدري ليه في ايه ؟

آسر:في إن المفروض النهارده أول يوم ليك في الشغل ي فندي وانت لسه نايم 

جاد :اهاا اهاا شكلي نسيت 

آسر:ولا نص ساعه وألاقيك في الشركه فاااهم 

جاد: نصايه واكون عندك يعم سلام 

آسر: سلام ي خوياا 

التفت آسر الي صوت لقاء 

لقاء:الفطار جاهز ي بشمهندس 

آسر: ثواني وهنزل..اهاا صحيح رجلك عامله ايه 

لقاء:الحمد لله احسن 

آسر:طب خدي الكتب الي ع المكتب وابدأي اقري فيهم لحد ما السنه تبدأ 

لقاء: مهو …انا فكرت ولاقيت إن ملهوش لازم يعني اكمل.. وكمان مش هفضي اني اذاكر علشان الشغل و..

آسر :مش عاوزه اسمع الكلام دا تاني وبالنسبه لشغل البيت أنا هكلم صفيه تشيل عنك شويه وأول السنه الدراسيه ما تبدأ هتروحي تاخدي الدروس الي محتاجاها كلامي مفهوم..هتكملي دراستك وهتدخلي الكليه الي حباهاا مش عاوز اسمع منك الكلام دا تاني 

لقاء:بس كدا كتير اوي ي بشمهندس وايه الي يخليك تعمل كل دا علشان خدامه 

آسر وقد على صوته:انتي مش خدامه هنا …قصدي ..

ان كل الي بيشتغولوا هنا بنعتبرهم من اهلنا..

لقاء:تسلم ي بشمهندس بس 

آسر:مبسش انتي تعبتي كتير علشان تكملي تعليمك ليه جايه دلوقتي وتتخلي عن حلمك بسهوله دي رغم أن قدامك فرصه وانا مش بعطف عليكي انتي هتتعلمي بفلوسك لان هخصمهم من مراتبك ي ستي 

لقاء:إذا كان كدا ماشي بس خليك حونين وانت بتخصم من المرتب وحياة والديك 

آسر:حاضر هبقى حونين هههههه 

“عارف لما تحس لاول مره إن ليك سند تستند عليه عليه ،مش عارفه اذا كان من حقي اقول الكلمه دي ولا لا بس بحسه سندي ،الشعور بالأمان الي عمري ماحسيت بيه وانا في

بيتي وسط اهلي حسيت بيه هنا وسط ناس مافيش بيني وبينهم اي صله لا من قريب ولا من بعيد في حاجه غريبه شداني للمكان دا وللناس الي فيه ، بخاف كل ماافتكر إن ام محمد الي أنا جيت مكانها هتيجي وترجع لشغلها وخلاص همشي من هنا بخاف لمجرد اني ابعد عن الست سماح عمري ما شفت في طيبه قلبها معقوله في ناس لسه بالجمال والطيبه دي “

في الشركه 

ميرة:اهلا بيك ي بشمهندس أنا ميرة سكيرتيرة حضرتك 

آسر:اهلا ي ميره بس مين الي عينك سكيرتيرة ليا 

ميرة:المدام نوال ي فندم 

آسر :مدام نوااال طب تمام ..عاوز كل ملفات المشاريع الجديده الي مستلمها الشركه وبلغي محاسب الشركه يجي ع مكتبي ويجيب معاه كل الملفات الخاصة بميزانيه الشركه 

ميرة : حاضر ي فندم بس استاذ ياسين محاسب الشركه اخد أجازه  ومش موجود حاليا 

آسر :وإذي مافيش حد مكانه 

ميرة :مهو ..هو….يفندم 

آسر:نزلي إعلان للوظيفه وانا الي هعمل انترفيو للمقدمين عليها 

ميرة :بس ..يفندم..

آسر:اظن سمعتي الي قولته ..

ميرة:حاضر يفندم عن اذنك 

________________

نوال : هاا حصل ايه 

ميرة :طلب الاستاذ ياسين وقولتله إنه ومش موجود في الشركه

نوال:كويس اوي اني خليته ياخد اجازه لحد مااتصرف 

ميرة :بس طلب اني انزل إعلان لوظيفه محاسب 

نوال:كنت عارفه انه هيعمل كدا سهله هوظف حد من عندي 

ميرة :قالي هو الي هيعمل الانترفيو بنفسه 

نوال: نعم؟! 

ميرة: هو الي طلب كدا 

نوال بغضب: طب غوري من وشي دلوقتي 

ميرة: اعمل الي قال عليه ي فندم 

نوال:اعملي أما نشوف اخرتها معاك ايه يبن سماح

انتظرت نوال حتي خرجت ميرة ثم هاتف احد 

نادر:وايه الي فكرك بيا 

نوال: لا ابدا قولت اساعدك انت لسه متخرج وصعب تلاقي شغل الايام دي 

نادر:وهتسعديني اذاي بقى 

نوال:بسيطه صاحبك جيه الشركه وعامل نفسه مديرها اطلب منه يوظفك جاد مش احسن منك وأهو تكون قريب منه لا الخطط الي جايه كتير ومحتجاك في تنفيذها 

نادر: وايه الي يخليه يوظفني هو اكيد وظف جاد علشان مؤهله هيوظفني علشان ايه بقى 

نوال :والله انت وشطارتك أنا قولت اقولك يمكن المعلومه تفيدك .. 

في مكتب آسر 

آسر:يسطااا هو إحنا كنا بنتعلم ايه في الكليه أنا حاسس اني مش فاهم حاجه في الشغل دا 

جاد:دا شغل إداري يبني وملل بعيد عنك مع التدريب هتفهم إن شاء الله 

آسر:يارب 

جاد:رايح ع البيت 

آسر:لا عندي مشوار كدا هقضيه وبعدين اروح 

جاد:متأكد من أنك مخبي عليا حاجه بس هسيبك لما تيجي تحكيلي من نفسك 

آسر: اكيد هحكيلك …سلام بقي لاحسن إتأخرت 

خرج آسر من الشركه وركب عربيته متجهاا الي بيت لقاء الذي استطاع معرفته من خلال حديثه معها 

كان شاردا في افكاره وماذا عليه أن يفعل مع نوال حتي كان ان يضرب فتاه لولا ستر الله 

آسر بخضه:أنا آسف والله ماخدتش بالي …انتي كويسه 

الفتاة:نعم واسفك دا اعمل بيه ايه لو حصلي حاجه مش علشان راكبين عربيات يبقى الي ماشين ع الارض عادي ندوسهم ونيجي نقول كلمه آسف 

آسر:اكيد مكنش قصدي اضربك بالعربيه وانتي كويسه اهو محصلكيش حاجه وقولتك آسف اظن كدا عدانى العيب 

الفتاة:طبعا عداك العيب تقدر تقولي دلوقتي هعمل ليه للعشى اهاا نسيت انك قولت آسف اكيد يعني هروح اسلق آسف دي في شويه شوربه واحمرها ونتعشي بيها 

لم يستوعب آسر كلامها حتي نظر الي الارض فوجد الحضروات وما كان معاها من أكياس افترشت الارض ومنهم ما دهسته عربيته 

آسر :هو يطلع فلوس من محفظته ..انا حقيقي آسف والله…ممكن تاخدي دول وتشتري بيهم بدل الي وقع 

نظرت الفتاه الي الفلوس ثم نظرت له وقالت: مفكرين كل حاجة تقدروا تحلوها بالفلوس…دخل فلوس بيبه مبنقبلش العوض بس ياريت تاخد بالك لما تمشي بعربيتك في أماكن ذي دي علشان الي شايفهم ع الارض دول مقدرناش بجبهم بسهوله …بس مشت وتركته 

ظل آسر واقف مكانه لدقائق يفكر في كلام الفتاه وينظر للمكان حوله أمعقول إن لقاء كانت عايشه هنا ولو طلع فعلا الي في دماغه صح اذاي هيقدر يعوضها عن كل التعب الي مرت بيه اذاي هيعوضها عن الحرمان الي شافته ثم سأل احد المارين ع عنوان ما وذهب للمكان 

محمد:مالك شكلك متضايقه ليه 

تسنيم: متضايق بس دا انا هطق …

محمد:خير في ايه بس 

تسنيم:واحد جاي بعربيته ولا كأن في حد قده وكان هيضربني بالعربيه بس الحمد ربنا قدر ولطف 

محمد وهي يجري ع اخته:انتي كويسه ..اتأذيتي طيب 

في حاجه بتوجعك..

تسنيم:لا انا بخير الحمد لله بس كل الحضار الي كنت جيباه وقع ع الارض من فجعتي الكياس وقعت مني 

محمد :ولا يهمك المهم انك بخير 

تسنيم:وهنتعشي ايه دلوقتي 

محمد: أنا عارف اني هضرب بس انا اتعشيت قبلك جيت بدري وكنت جايب اكل معايا كلت وسبتلك روحي كلي وشوفي مذاكرتك 

تسنيم:كداب يسطاا أنا عارفه انك ماكلتش هجيبه نكله سواا وأهو لقمه هنيه تقضي ميه ههههه

في القصر 

لقاء:اجبلك العشى ي هانم علشان لازم تاخدي ادويتك

سماح: هاكل مع آسر لما يرجع مش عارفه اتأخر كدا ليه 

لقاء:اكيد عنده شغل علشان كدا اتاخر اطمني ….اهو البشمهندس آسر وصل 

سماح:اتاخرت ليه كدا يبني 

آسر:معلش ي امي كان عندي شويه شغل 

لقاء:والله قولتلها ي بشمهندس بس هي الي بتحب توتر نفسها ومش راضيه تأخد الدواء

سماح:هو في حد موصيكي عليا يبت انتي 

لقاء:اهاا بشمهندس آسر ههههه 

آسر:أنا يبنتي 

سماح:عال والله بقى متفقين عليا 

لقاء :أنا بقول اروح احضرلكوا العشى بدل ما الاسلحه تطلع ههههه 

بعد جو من الضحك والهزار نظر آسر الي ولدته ففهمت انه يريد قول شي عن لقاء لها فانتظرا تناولا العشى وذهب الي غرفه والدته ليحكي لها ما حدث 

سماح:خير ي آسر عرفت حاجه عنها 

آسر:طلبت من حد يعرف اخبار عنها وروحت بنفسي المكان الي كانت فيه وعرفت ان ابوها مش بيشتغل ومعتمد ع الفلوس الي مراته بتجبها من شغلها في البيوت والفلوس الي بتجبها بنته الي هي لقاء وهو معندوش ولاد غيرها الراجل سمعته وحشه في المكان الي عايش فيه دا غير انه دايما سكران ومش في وعيه 

اسمه عبد الصمد محمد خليفه ع ماتتذكر 

سماح بتذكر: الإسم مش غريب عليا سمعاه قبل كدا ..معقول يكون عبد الصمد جوز امينه؟!! 

آسر :ايوا مراته اسمهاا امينه ..انتي تعرفيهم ؟!!!

يتبع..

لقراءة الحلقة الثامنة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية شمس للكاتب حمدي قدري.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!