روايات

رواية عارفة حظي الفصل الحادي عشر 11 بقلم ميرفت السيد

رواية عارفة حظي الفصل الحادي عشر 11 بقلم ميرفت السيد

رواية عارفة حظي الجزء الحادي عشر

رواية عارفة حظي البارت الحادي عشر

رواية عارفة حظي
رواية عارفة حظي

رواية عارفة حظي الحلقة الحادية عشر

تاليا: انا موافقة و…
قاطعها زين: بجد انا هخليكي اسعد انسانه بالعالم كله و… سكت فجأة وقال:
انتي قولتي موافقة و كنتي هاتكملي انا قاطعتك كملي ياتاليا
تاليا: قاطعتني آه كنت هقولك بس بشرط
زين: اتفضلي إيه هو
تاليا: اولا خطوبة الاول والجواز بعد سنة على الأقل
زين: كتير سنة
: عشان نفهم بعض اكتر
_موافق وثانيا
: هكمل قي شغلي عادي انا مش هاقعد بالبيت
_وانا معنديش مانع بس يكون شغلك. معايا وتحت عنيا

 

: تمام مفيش مشكله
_في حاجة تاني ياملكة
_هاتتريق😒 آه في اخر واهم طلب
:؟؟ 🤔🤔
_ انا عاوزاك توعدني صوتك. مايعلاش عليا ولاايدك. تترفع عليا في يوم لو دة حصل مش هكمل معاك ولو خونتني هاسيبك
: موافق
_فكر: مش محتاج التلاتة مش فيا متقلقيش
: كدة يبقى اتفقنا
_ هاحدد مع ادهم. خلاص؟
: اوك
_ياللا نخرج نقولهم
اول ماخرجو ادهم بص للفرحة الي على وجه زين وقال: شكلك كدة نولت الرضا
ادهم: آه الحمد لله تاليا وافقت واتفقنا
نظرت الام لتاليا: ايه دة بجد
هزت تاليا رأسها بالموافقة واحمر وجهها احتضنتها الام بسعادة
ولاء اطلقت زغرودة: ياالف نهار ابيض

 

جاءت ام فتحي على صوت الزغاريد ولما عرفت زغردت هي كمان
زين بسعلدة: انا هامشي عشان ابلغ بابا ونحدد ميعاد للخطوبة ياادهم
ادهم: مبروك يازين
صافحهم ادهم جميعا وقال لتاليا وهو يصافحها: مبروك
: مبروك
بقلم مرفت السيد
وانصرف وهو سعيد باجواء منزلهم المليء بالسعادة والالقة وركن عربيته عالكورنيش وطلب قهوة وجلس داهل سيارته يشربها وهو يتذكر من يوم ماقابلها يمكن معداش وقت كبير بس قدرت تجذبه بجمالها وشخصيتها وباحترامها واخلاقها دة كفاية انها خجولة بنفس الوقت جريئة عند اللزوم
واتصل بشقيقه وقاله: هازعجك ياعريس اجل سفرك شوية لحد. ماتحضر خطوبتي
اخوه: بجد الف مبروك مين ياترى
: تاليا اخت ادهم
_ناس محترمه وادهم دة اخونا امتى بقى
: هنحدد واقولك سلام
وذهب لبيته وهو بمنتهى السعادة وجد امه وابوه جالسان بالحديقة يتسامران
سلم عليهما وقال لابوه: سبتنا غرقانين بالانترفيوهات وزوغت عشان تيجي تحب في الحاجة
ضحك عاطف: اتلم ياواد

 

الام: مزاجك حلو يازين خير
عاطف: ايه هو حصل
زين: اه واخيرا يابابا
عاطف: الف مبروك ياحبيبي
الام: فهموني انا مش فاهمه
عاطف: زين هايخطب خلاص
فاطمة بغضب: ودي مين بقى إن شاءلله
الاب: مش مهم الاهم انه هايتجوز من بنت ناس محترمين بنت متربية وابنك بيخبها
فاطمة: ايوة مين يعني
زين: تاليا
الام: تاليا مين اوعى تكون اخت ادهم الي بهدلتني
زين: انا مزاجي حلو ياامي حاولي تفرحيلي عن اذنكم
اه بابا جهز نفسك بكرة نروح نقرا الفاتحة ونحدد ميعاد للخطوبة
فاطمة: وانا مليش رأي البنت دي لأ مش هايحصل
الاب بعصبية: انتي عاوزة ايه ياشيخة بقى دة انتي لو مخلفة بنات مش هتحكمي عليهم بالجواز
تركهما زين ودخل غرفته واستلقى وهو يفكر بها

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عارفة حظي)

باليوم التالي عاطف اتصل بادهم وطلب منه ان تاليا تاخد. اجازة النهاردة وتجهز نفسها لقراية الفاتحة الليلة
وبالمساء توجه زين واخوه ومراته والحاج عاطف والام الي جاية بس عشان تحاول تبوظ الجوازة
كان الجميع باستقبالهم
وبعد الترحيب بهم قال عاطف: فين عروستنا
ادهم: حالا هاندهلها
كانت تاليا وصديقاتها بغرفتها
طرق ادهم الباب ودخل: ياللا ياعروسة
ونظر اليها بسعادة: ايه القمر دة بس
ابتسمت واحتضنته امسك يدها وخرج بها وسط زغاريد صديقاتها
اجلسها ادهم بجوار زين الي اعطاها باقة ورد
تأملها زين سريعا كانت جميله ومبهرة
قال عاطف: ماشاء الله زي القمر
قالت زوجة ابنه: مبروك ياعروسة ربنا يسعدك
تاليا: الله يبارك فيكي
وفاطمة صامتة وتنظر لتاليا ولاهلها ولمنزلها بغطرسة وتكبر
لاحظ عاطف اسلوبها فنظر إليها وبرق عينيه بمعني كفاية
اتفق ادهم وعاطف على كل شيء واصر عاطف على انه هايجهز تاليا بنفسه واقسم باصرار قائبا: احنا هانمشي على الشرع هانجهز كل حاجة وندفع مهروهنعمل الشبكة اخر الشهر وزين قالي انهم اتفقوا يتجوزو بعد سنة خطوبة

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى