Uncategorized

رواية المستحيل تحقق الفصل الخامس 5 بقلم زهرة

 رواية المستحيل تحقق الفصل الخامس 5 بقلم زهرة

رواية المستحيل تحقق الفصل الخامس 5 بقلم زهرة

رواية المستحيل تحقق الفصل الخامس 5 بقلم زهرة

روان كنت عاوزة اروح عند طنط امل كانت عوزاني
تحية بتحذير اوعي تكون عرفت أي حاجة
روان بخوف لا والله العظيم مقلتش حاجة
تحية كدا تبقي شاطرة و حبيبة ماما كمان طنط امل كانت عاوزة اي بقي 
روان بخوف معرفش انا لسة هروح اشوفها
تحية غوري في داهيه تخدك و اياكي ثم اياكي امل تعرف حاجة مفهوم
روان بخوف شديد ح..حااا…حاضر 
طلعت روان عند امل و خبطت الباب 
امل مين 
روان انا يا طنط امل 
امل بسرعة روان تعالي يا حبيبتي اتفضلي ادخلي 
دخلت روان مع امل الشقة 
روان بحماس ها يا طنط هنعمل اي 
امل بحماس زايد بصي انا اول حاجة هنعملها اننا مش هنقول لامك اي حاجة عشان لو عرفت هتخرب الدنيا
روان ماشي 
امل انا بقي اي هعلمك
روان ازاي يا طنط
امل بصي انا هنجيب الكتب بتاع الحصانة الاول و نقعد تقرأ و أعلمك الحروف الاول 
روان و هعرف اكتب اسمي 
امل ايوه هتعرفي تكتبي اسمك بس بعد ما نتعلم الحروف كلها 
روان ماشي يلا بينا 
امل يلااا
*****
سيد انا رايح الشغل خدي بالك من البت 
تحية شوف شغلك انت بس يخويا و متقلقش علي البت 
سيد طب بالاذن انا بقي 
تحية مع السلامة 
تحية اتاخرتي لي يا مقصوفة الرقبة شكلك هتعكي الدنيا 
يلا الغايب حجته معاه و الا حجة اي دي هتلبسنا كلنا في حيط
*******
امل خلصنا يا ستي درس النهاردة اكتبي كدا بقي 
روان حاضر و بدأت تمسك القلم غلط
امل لا يا روان امسكي القلم صح و علمتها ازاي تمسكه و تبدأ تكتب الحروف
روان كدا يا طنط 
امل للحروف اي دا يا روان كدا غلط خالص 
روان بخجل مهو مش عارفه اكتب صح
امل بهدوء تعالي انا هعلمك هاتي ايدك كدا 
مسكت امل ايد روان و بدأت تكتب الحروف صح 
روان خلصنا 
امل ايوه خلصنا يلا انزلي لامك لحسن تطب علينا فجأة كدا 
روان طب اقولها كنتي عوزاني في أي عشان متزعليش
امل قوليلها اني كنت عوزاكي تقعدي معايا شويه لحد ما بوسي ترجع من المدرسة عشان انا بقعد لوحدي و كدا
روان حاضر يلا همشي انا بقي 
امل مع السلامه يا حبيبتي و خدي بالك من نفسك
روان حاضر 
*****
نزلت روان عند تحية تحت اول ما دخلت من الباب قالت تحية بغضب 
تحية كنتي فين يا مقصوفة الرقبة انتي 
روان كنت عند طنط امل 
تحية و بتعملي اي يختي عند طنط امل كانت عوزاكي لي انطقي
روان كانت عوزاني اقعد معاها شوية لحد ما بوسي ترجع من المدرسة عشان هي بتقعد لوحدها
تحية تقومي تقعدي كل الوقت دا 
روان انا محستش بالوقت والله هاخد بالي بعد كدا
تحية طب غوري من قدامي يلا 
كانت روان تنتظر هذه الكلمة دخلت اوضيتها و قفلت الباب و قعدت تفتكر كل الي امل ادتهولها
روان الف باء تاء ثاء *****
استمرت مقابلات امل و روان بالسر الي أن استطاعت روان أن تكتب اسمها بالكامل
روان بسعادة شوفي يا طنط انا بعرف اكتب اسمي 
امل ايوه يحبيبتي بقيتي تعرفي تكتبي اسمك اهو 
و هعلمك كمان تكتبية بالانجليزي
روان بجد يا طنط 
امل بجد يا روح طنط بس الاول نخلص العربي اتفقنا
روان بابتسامة و شكر اتفقنا و شكرا جدا ليكي 
امل حبيبتي يا روان اوعي اسمعك بتقولي كدا تاني 
حضنتها روان و قالت حاضر 
******
استمرت امل بتعليم روان الي أن حدث 
*******
دينا مدام روان 
فاقت روان من شوردها ايوه يا دينا محتاجة حاجة
دينا احم لا يا فندم بس الكل انصرف لأن معاد انتهاء العمل عدي علية ساعة
روان يااااه ساعة طب و انتي مستنية اي مروحتيش انتي كمان لي 
دينا بإحراج كنت مستنية حضرتك تمشي الاول 
روان بابتسامة تمام يا دينا يلا هنخرج مع بعض 
دينا تمام يا فندم هقفل بس المكتب 
روان تمام يلا بينا 
خرجت روان و دينا من الشركة
روان دينا يلا عشان اوصلك
دينا ملوش لزوم والله انا هاخد تاكسي
روان اممم تاكسي و انا موجوده اركبي يا دينا الله يكرمك مش عاوزة هبل 
دينا بكسوف حاضر 
روان انتي مكسوفة كدا لي يا بنتي عادي جدا والله
دينا مهو اصل اول مره و كدا 
روان هههههههه محسساني انك قاعدة مع راجل فكي يا بت تحبي تسمعي اي بقي 
دينا لهو انتي بتسمعي اغاني زينا
روان هههههههه و اكتر هههههههه تحبي بقي تسمعي غربي و الا مهرجانات
دينا و بصدمة حقيقة مهرجانات قولي والله انك بتسمعي مهرجانات
روان هههههههه والله بسمع كل الاغاني هههههههه
دينا بس ازاي يعني 
روان بصي يا دينا اتعودي تفرقي بين حياتك الشخصية و المهنية
دينا بجد انتي عظمة يا مدام روان 
روان اسمي روان 
دينا دا الي هو ازاي لموخذة
روان زي الناس الحلوه هههههههه
دينا لا دا انتي شكل دمك عسل بقي 
روان بره الشركة اه هتلاقي معاكي كبارية النجوم متحرك هههههههه
دينا  صفرت ايوه بقي 
روان تعالي نفسي اعمل حركة مجنونة 
دينا هنعمل اي 
روان اصبري 
شغلت روان الكاست علي مهرجان بهواي انتي قاعدة معايا
و علت الكاست علي الاخر و ساقت العربية بسرعة كبيرة جدا 
دينا حلاوتك يسطا 
روان نحن في الخدمة يبشا 
وصلت روان دينا لبيتها 
دينا حقيقي مش عارفة اشكرك ازاي انك سمحتيلي اتعرف علي مدام روان خارج نطاق العمل هههههههه
روان هههههههه يلا اي خودعة 
دينا اتفضلي معايا نتعشي سوا 
روان لا بجد مش هينفع خليها مره تانية 
دينا بتزمر ماشي بس هتيجي صح
روان ايوه طبعا أنا دايسة في كل حاجة 
دينا إذا انطلقي 
روان باي يسطا هههههههه
و انطلقت بالسيارة باقصي سرعة
****
دخلت روان الفيلا الخاصة بيها 
روان دادا و تدعي (سميرة)
أيوة يا بنتي 
روان بحنان حضريلنا العشا بسرعة احسن واقعة من الجوع
سمره حاضر 
روان هاخد شاور و اغير هدومي
سميرة بسرعة طيب 
روان بضحك هوا يا سموره يا قمر انتي 
سميرة بضحك بس يا بت و يلا عشان تأكلي 
صعدت روان لغرفتها سريعا و اخدت شاور سريع و  غيرت هدومها بهدوم مريحة و نزلت تحت 
روان عملتيلنا اي بقي يا سميرة هانم 
سميرة بضحك كل الي قبلك يحبة يا روان هانم
روان طب يلا بسرعة هاتي الأطباق
سميرة خدي يختي ياكش بس تأكلي عدل 
روان و هي تذم شفتيها مثل الاطفال لي بس كدا يا سميرة دا انا حتي باكل اكل مكلوش حد قبل كدا 
سميرة بحنان يلا كلي طيب 
روان قعدت اكلت بهدوء و بعد الاكل 
سميرة مش ناوية برضو تحني و تروحي تزوريهم
روان بنرفزه لا يا داده لا مش هروح ليهم لا لاني تعبت منهم الي عملوه فيا مش شوية دول رموني رمية الكلاب 
سميرة انسي يا بنتي بقي و كملي حياتك 
روان بانهيار مش قادره يا داده مش قادرة انسي الي عملوه فيا من لما كنت طفلة 
كنت بتزل منهم كأنهم مش اهلي ثم وقفت فجأة و مسحت دموعها و قالت 
تخفي وراء ابتسامتها نهر من الدموع
     فمن منا يمتلك كل السعادة
يجب أن يكون هناك بعض الحزن 
فماذا أن زاد الحزن أكثر من اللازم …..
   زهرة….
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أسيرت قلبي للكاتبة فاطمة العربي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى