Uncategorized

رواية ملاكي الفصل الخامس 5 بقلم نيللي ياسر

 رواية ملاكي الفصل الخامس 5 بقلم نيللي ياسر

رواية ملاكي الفصل الخامس 5 بقلم نيللي ياسر

رواية ملاكي الفصل الخامس 5 بقلم نيللي ياسر

 ( شمس جديده بنورها الساطع تشرق علي ابطالنا)
* عند ملاك*
.
.
.
 اميره: ملاك.. ملاك
ملاك بنوم: ايوه يا زوزو
اميره: يا ملاك قومي انا مش زوزو
ملاك: سبيني انام شويه
اميره بمكر: انتي مش هينفع معاكي غير قله الادب.. اعااااااا
ملاك بفزع: اعاا.. في ايه
اميره بضحك: مش عارفه اصحيكي اعمل ايه ????
ملاك وهي تضربها: ده انتي زباااله ايه اللي جابك هنا
اميره: أهدي ايدك تقيله.. عماله ارن عليكي مش بتردي 
ملاك: اه.. طيب طيب غوري انا خمسه وهصحي لوحدي
اميره: لا يا ماما .. قومي قدامي
اميره: وبعدين ايه رأيك في الدريس ده
ملاك بتعجب: تحفه اوي.. بجد جميل اوي عليكي
اميره بتصنع الغرور: دي أقل حاجه عندي 
     ( ارتدت فستان باللون الاحمر ديق قليلاً بعد الركبه وچاكت باللون الابيض وكوتشي أبيض وشعرها ينسدل علي ظهرها)
ملاك: غوري يا بت من هنا بقي 
اميره: لا قومي خدي دوش والبسي الدريس اللي اتفقنا عليه
ملاك: ماشي .. يلا بقي
???????????????????? عند حازم في الشركه????????????????????
حازم لنفسه: هو فين ادهم أتأخر اوي
حازم: لما اكلمو
حازم: الو
ادهم: مين
حازم: مين؟!!
ادهم: عايز ايه يا حازم
حازم: عايزك تيجي الشغل الوقت أتأخر
ادهم: طيب شويه وجي
حازم: شويه… يا بني يلا بقي ولا سهره امبارح تعبتك
ادهم: انت ياض انا مش فايق للعبط ده 
حازم: خلاص.. ماشي يا صغنن
ادهم: يا ابن ال***
حازم بضحك: لا انت بقيت قليل الادب اوي..الو..الو
حازم لنفسه: قفل في وشي السكه ولا شبكه اكيد شبكه
???????????????????????? عند ملاك????????????????????????????????
زوزو: يا بنتي كملي فطارك
اميره: حرام عليكي يا زوزو ده انا كلت كتير أوي
زوزو: فين ده … ده الأكل زي ما هو
اميره: والله شبعت.. اوعي لما اخبط علي كوكي
اميره وهي تخبط علي الباب: افتحي.. افتحي 
ملاك من الداخل: مش هفتح
اميره: افتحي انا عارفه انك جواه
ملاك وهي تخرج: انتي عبيطه اكيد جوه ده انا لسه رده عليكي
اميره بتصفير: ايه القمر ده .. جميله جدا 
ملاك: بجد حلو؟!
اميره: طبعاً حلو عشان انتي لبساه
ملاك: يا سيدي علي الكلام الحلو ده
   ( ارتدت ملاك فستان باللون الاحمر واسع.. وطرحه باللون الابيض وكوتشي أبيض وشنطه علي ظهرها باللون الاسود)
اميره: شكلنا واحنا لابسين نفس الالوان شبه الكابلز
ملاك بضحكه: عندك حق والله
زينب وهي تخرج من المطبخ: الله اكبر ايه القمر ده
ملاك: ربنا يخليكي ليا يا زوزو انتي اللي قمر
زينب: بجد يا بنات زي القمر ربنا يوفقكو في شغلكو
اميره: حبيبت قلبي يا زوزو
زينب: يا بكاشه انتي .. انا زعلانه منك
اميره بدهشه: ايه زعلانه مني ده احنا لسه كنا بنفطر سوا
زينب: ايوه عشان مفطرتيش كويس.. وانتي رايحه شغل يا حبيبتي يعني تعب
اميره وهي تحتضنها: خلاص لما ارجع اتغدي معاكي
زينب بفرحه: ماشي هستناكي
ملاك: يلا بقي يا اميره
زينب: انتي مش هتفطري؟!
ملاك: لا عشان أتأخرت اوي
زينب: انا مش هتكلم معاكي عشان انتي عنديه
ملاك: هه.. ماشي باي يا زوزو
زينب: باي.. مع السلامه يا حبايبي خلو بالكم من نفسكم
زينب وهي تقفل الباب: ربنا يوفقك يا ملاك يا بنتي
????????????????????????عند تامر ????????????????????????????????
    * يجلس تامر مع صديقه عمار *
تامر: مش عارف اعمل معاها ايه
عمار: هي بتحب حد تاني
تامر: لا.. اكيد لا 
عمار: وايه اللي مخليك متأكد كده؟!
تامر بثقه: يا ابني انا عارف ملاك من و هي صغيره متعرفش حد غيري انا وصحبتها ام لسان طويل دي و جدتها
عمار: بقي صحبتها البطل دي ام لسان طويل دي مزه
تامر: ما تهدي يا عم احنا بنتكلم دلوقتي في موضوع ملاك
عمار: ماشي بس لو موضوعك انت وملاك خلص صحبتها تبقي بتاعتي… أمين
تامر: امين… بس إزاي
عمار: هي بتحب الفلوس؟!
تامر: لا خالص هي مش ماديه اصلا
عمار: طيب دي هتتعب معاها شويه انت هتزغلل عنيها بفلوسك 
تامر: انا مش فاهم 
عمار: افهمك انت هتعمل**********
تامر: انت متأكد أن الطريقة دي هتجيب معاها نتيجه
عمار: عيب عليك!
تامر: طيب ربنا يسهل
عمار: لا استني انت نسيت الإتفاق اللي ما بينا
تامر: لا منستش لو ملاك ليا اميره هتبقي ليك
عمار بابتسامة عريضة: ماشي كده حلو اوي
????????????????????عند ملاك و اميره????????????????????????
اميره: يلا احنا وصلنا مش ده مكتب مستر حازم
ملاك: تقريباً اه
اميره: تقريباً.. طب يلا 
اميره: تك… تك
حازم: ادخل
اميره: إزاي حضرتك يا مستر حازم
حازم: تمام .. انتو عاملين ايه
ملاك: الحمد لله
حازم: طب مش يلا علي الشغل
ملاك و اميره في صوت واحد: يلا
حازم: طيب مكتبك يا ملاك جمب مكتب مستر ادهم
ملاك: تمام
حازم: بس هو حاجه صغيره يعني
ملاك: انا معنديش مشكله
حازم: وانتي يا أميره مكتبك جمب مكتبي برضو صغير
اميره: ماشي عن أذنك بقي اروح اشوفو ( وركضت وتركته)
حازم: صحبتك دي مجنونه
ملاك: بس طيبه اوي
حازم بتوهان: وجميله اوي 
ملاك: احم.. طب عن أذنك
   * بعد أن خرجت ملاك*
حازم: جميله جدا يا أميره
????????????????????????عند ملاك????????????????????????????
    ( مر كثير من الوقت علي ملاك ولم يأتي مديرها)
ملاك: لا انا كده تعبت لما اطلع الموبيل العب بيه شويه
نادر( موظف في الشركه): مين القمر
ملاك: انا السكرتيره الجديده بتاعت مستر ادهم
نادر بضحك: محدش قال هيجيبو سكرتيره قمر كده ????
ملاك بكسوف: شكرا
نادر: لا ده انتي شكلك بتتكسفي يا .. هو انتي اسمك ايه
ملاك: اسمي ملاك
نادر بإعجاب: اسمك حلو اوي يا ملاك
ملاك: شكرا
نادر: طيب انا هروح اشوف شغلي وهاجي تاني
ملاك: اتفضل
ملاك بعد ما خرج: ايه الواد الملزق ده.. ههه بس دمه خفيف
????????????????????????عند أميره ????????????????????????????
اميره بزهق: يا نهار اسود عليا كل دي مواعيد ارتبها ازاي
اميره: لا انا هروح أقدم استقالتي
   ( أخذت اميره ورقه استقالتها وتوجهت إلى مكتب حازم)
اميره: تك.. تك
حازم: ادخل
اميره: اتفضل
حازم بتعجب: ايه دي
اميره بزعل طفولي: استقالتي
  * ظل حازم يضحك مده من الوقت*
اميره بزهق: هو انت هتفضل تضحك كده كتير
حازم بضحك: خلاص.. قولي تاني كنتي عايزه ايه
اميره بغضب وتضرب رجلها في الارض: يوووووووو
حازم: خلاص.. بس لايه عايزه تمشي
اميره: عشان الشغل كتير عليا وانا مش عارفه حاجه فيه انا مش عايزه اشتغل اصلا بس انا بحب ملاك اوي وملاك محتاجه الشغل ده وانا لو مشتغلتش معاها في نفس المكان هتوحشني ومش هشوفها زي الأول ف لازم أبقي معاها انا واخده الموضوع هزار اصلا عايزه أخرج من البيت وخلاص
انت فاهمني..؟!
حازم: طبعاً فاهمك انتي مش عايزه تبعدي عن صحبتك وانا متفهم ده بس لايه متشتغليش بجد وممكن تبقي حاجه في يوم من الأيام 
اميره:______
حازم: لو علي المواعيد والشغل اللي المفروض تخلصيه ده انا مسامحك المره دي .. هاتي الشغل وتعالي نعملو سوا
اميره بفرحه: انت بتتكلم بجد؟!
حازم: اه … يلا بقي روحي هاتي الشغل
اميره بفرحه: حاضر ثواني واكون عندك
حازم بعد مغادرت أميره: مجنونه اوي!
اميره: اتفضل الشغل اهو
حازم: هاتيه وتعالي اقعدي
اميره: حاضر
حازم: **************
(مر الوقت وخرجت اميره من مكتب حازم في غاية السعادة)
????????????????????????عند ملاك????????????????????????????????
 ( بينما تجلس ملاك وتلعب فى الموبيل دخل ادهم الشركه)
* كل النظرات موجها علي ادهم كا العاده وهو يمشي بكل غرور إلي مكتبه ولاكن استوقفه وجود فتاه بجانب مكتبه لأول مرة يراها لا تنظر له حتي بل تلعب في الموبيل)
ادهم بغضب: انتي
ملاك وهي جالسه: انت بتكلمني انا
ادهم: انت..!!!!
ادهم: ما تقومي يا بت انتي تقفي وانا بكلمك
ملاك بغضب: بت أما تبتك انا ليا إسم
ادهم: وانا مش عايز اعرف اسمك
ملاك: ما عنك ما عرفتو!!
ادهم بغضب و عينين حمروتان وصوت شديد: انتي ازاي تتكلمي معايا كددددددددده
     ( سكوت تام في الشركه الجميع ينظر إليهم اما ملاك شلت من شده الخوف وتسمرت مكانها دون نطق كلمه)
ادهم بغضب أشد: هو انا مش بتكلم مبترديش عليا لايه!!
(استجمعت كل شجاعتها ونطقت بطريقة متعلثمه من الخوف)
ملاك برعب: ع..علشان انت..واح..واحد مش .. مت.. متربي و..و مينفعش.. أرد عليك 
    ( احمرت عيناه بشده ف التفتت ملاك لترحل ولاكن امسك زراعها بقوه )
ملاك: انت ازاي…
(قاطعها و قال) ادهم: انا مش متربي يا زباله يا وس…..
      * قاطعته ملاك بصفعه قويه منها وفي لحظه أتت اميره سحبتها وانصرفت أما ادهم فا تسمر مكانه ولم يستوعب ماذا حدث وعندما استوعب ما حدث كانت رحلت ملاك والشركه تنظر إليه بعدم تصديق*
ادهم بغضب وهو يقلب المكتب اللتي كانت تجلس عليه ملاك: مين البت ديييييييييييييييببب!!!
يتبع..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المسمومة للكاتبة كوكي سامح

‫8 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!