روايات

رواية وكان هو قضيتي الفصل الثالث 3 بقلم مريم سمير

رواية وكان هو قضيتي الفصل الثالث 3 بقلم مريم سمير

رواية وكان هو قضيتي الجزء الثالث

رواية وكان هو قضيتي البارت الثالث

رواية وكان هو قضيتي
رواية وكان هو قضيتي

رواية وكان هو قضيتي الحلقة الثالثة

_مش تفتحي يا عاميه !
=نعم يروح امك !
_بتقولي حاجه ؟
اتمالكت اعصابي وافتكرت اني في زفت مهمه وقرف علي دماغهم ، معتتش عيشه بجد دي والله
رفعت راسي =مكنش قصدي ، اسفه
_ايدا ! هو فيه كده !!
=افندم !
_حصل خير ، انتي تعملي الي انتي عوزاه
ابتسمت =اسفه وقعت العصير عليك بس مكنتش واخده بالي خالص
_ولا يهمك ، محمد
=مريم
_تشرفت بيكي يمريم
=ربنا يسترك
_نعم !
=مرسيه بقول مرسيه
_طب بعد اذنك هروح اغير هدومي
=اتفضل
مشي وانا فضلت مكاني _هقطع سرحانك معلش
=خضتني يا احمد
_فوقي معايا دا مجرم

 

 

=والله محترم قالي بعد اذنك
_ويعاميه قالك قبلها عاميه
=والله مش محترم ولا التربيه عدتت علي سلالته
_نفوق لشغلنا بقي ، أنا حجزتلك اوضه جمب أوضته بالظبط
=طب تمم أنا عاوزة انام اصلا
_انتي جايه تنامي !
=يلا تصبح على خير
روحت الاستقبال وخدت المفتاح وطلعت لقيته في وشي
_صدفه حلوه
=صدفه اه ، انت اوضتك هنا ؟
_اه هي دي
=وانا اوضتي ديي
_الصدف ذادت شويه
=ودي حاجه وحشه!
_حاجه جامده
ابتسمت =تسلم ، استأذن أنا
_ثواني بقولك
=قول
_فيه سهره النهارده في الأوتيل لو حابه تيجي يعني
=سهره ! اه طبعا هاجي
_هستناكي
ابتسمت ودخلت اوضتي ، هو في أي!! سهره أي أنا بنام بدري !!
_انتي يبنتي !
=تاني مره يا احمد لما تتكلم في ام دي سماعه ابقي اديني اشاره عشان بتزفت بتخض
_هي دي الرقه ! هي دي ملاك الرحمه !
=اخلص ،اخلص بقولك
_اي اخر الاخبار !
=سهره بليل في الأوتيل
_هايل ، افتحي الدولاب
=طب منام احسن !

 

 

 

_افتحي الدولاب بس يلا
فتحت الدولاب لقيت فيها دريسات
_اي الهدوم ديي ؟
=هدوم بنات مثلا !
_طب تمم هلبس دريس فيهم حاضر
=وتبقي رقيقه هنتكشف كده
_حاضر هنام شويه بقي عشان اجهز نفسي في السهره دي
=تنامي ؟ جالك قلب تقوليها اصلا !
-يلا أنا هحلم يلا
قلعت السماعه ونمت ، محستش غير والباب بيخبط، صحيت من الخضه ووقفت ورا الباب
_ايوه مين !
=أنا محمد ، نسيتي السهره ؟
_يخبر ، طب نص ساعه وهكون تحت أن شاء الله
=تمم مستنيكي
دخلت غسلت وشي ولبست دريس كان لونه ازرق وحطيت ميكب خفيف من الي كان في التسريحه ونزلت
_شكلك حلو اوي
=شكرا يا محمد تسلم
_يلا بينا
=يلا
روحنا مكان كان كله خمر ونساء أي قله الادب دي؟ أي التربيه دي؟ اي الوقاحه دي؟ أي الازازه دييي !!
_اي دا !
=دي شامبانيا
_منكر يعني ؟
=نعم !
_انت هتشرب ؟
=امال أنا طالبه لي !
_طب صب الحرام صب
ضحك =انتي اي حكايتك ؟
بلعت ريقي _حكايه أي ؟
=مش عارف بس من ساعه مشوفتك وانا مش مجمع
_اقف في حته فيها شبكه طيب
=نعم ؟
_قصدي وانا كمان
=طب مش هتشربي!

 

 

 

_لقد خلقنا الله احرارا بس مش هشرب
=كاس واحد عشان خاطري
اي العشم الي واخدك فرنسا دا مش قادره افهم والله!
_حاضر
شربت، وكاس سحب كاس وانا أي الي جابني هنا ! لي الانسان بيعمل كده في الإنسان ! ولي الارض مش ثابته تحتي !!
_اي الدنيا الي بتلف دي !
=انتي الي بتلفي علي فكره !
_انا طالعه الاوضه ، أنا لازم اطلع الاوضه ، الاوضه لازم اطلع ، اطلع الاوضه لازم
قومت من مكاني وقعدت علي الكرسي تاني
_انتي شكلك اول مره تشربي
ضحكت ضحكه غبيه =لا لماح
_استني هوصلك
=وزوق كمان ! لا كده كتير
مسك أيدي وسندني وطلعنا قدام الاوضه
_تصبحي علي خير
=استفدنا أي لما شربنا ، بالله عليك استفدنا أي بس !
_انتي معتيش تشربي خالص انتي هتروحي مني !
=هروح مشوار وجايه هيهيهي
حط أيده علي بوقي _اسكتي أي الضحكه دي
=هش هش أي قله الادب دي
_ادخلي نامي
غنيتها =نامي نامي نامي
دخلت وقفلت الباب ورايا واترميت علي السرير ، شويه ولقيت الباب بيخبط فتحت وانا بفتح وبغمض عيني
_مريم انتي كويسه ؟
=احمد ! اهلا
شديته من أيده وقفلت الباب
_ايدا في أي ! انتي كويسه؟ انتي ملبستيش السماعه لي ؟ قلقت عليكي و..
=ششش بس اسكت بطل لك
_انتي بتقربي لي !
=تيجي نسمع شامبانيا واحنا بنشرب اغنيه ؟
_احيه شامبانيا!! انتي شربتي !!
=هتضيعلي الدماغ يعم أي القرف دا
_دماغ ! روحنا في داهيه
=عينك دي ! الله حلوة اوي لون القهوه ، واي السمار الجامد دا يواد ! اوعا الجمال والفخامه
_مريم انتي سكرانه بجد !
=اخرس أنا مش سكرانه أنا مش فايقه بس
_اصلا !
=انت جاي اوضتي لي دلوقتي ؟
_عشان اطمن عليكي يبنتي بقولك نسيتي السماعه
=كنت قلقان عليا ؟
_مريم نامي انتي محتاجه تنامي وربنا

 

=..
_انتي بتسبلي !
=أنا يبني ؟
_طب أنا ماشي ، خلي بالك من نفسك
=ادعيلي السرير من غير فرامل ربنا يستر بقي
_عاوزة حاجه قبل ممشي؟
=..
_خطوه كمان وهديكي حته قلم علي وشك يفوقك ، انتي يبنتي بتقربي لي ؟
مسكت دماغي وحسيت اني دايخه ف مسكني قبل مقع
=انت متأكده انك جاي تطمن عليا بس ؟
_ها !
سابني ووقعت علي الارض أي التخلف دا ؟ أي الهمجيه وشغل الحلاليف دا بجد !
سابني ومشي وانا غمضت عيني ونمت ..
الصبح لقيت الباب بيخبط عليا ، صحيت لقيت نفسي علي الارض وجسمي بيوجعني، أي الي جابني هنا ! هو أي الي حصل امبارح !! ، فتحت الباب لقيته محمد
_انتي احسن دلوقتي ؟
=ها ، اه تمم ، اتفضل
دخل بجد! ايدا ثواني أنا بعزم بس والله من باب الزوق، طب تمام تاني مره بقي هبقي متربتش
قعد علي الركنه وانا قعدت قصاده
_قولي يمحمد انت بتشتغل أي ؟
=هو حاليا مفيش، بس بعد كده هيبقي فيه يعني أن شاء الله
_ازاي يعني ؟
=احمم ، اصل انا كنت بدور علي شغل وقربت ألاقي
_وانت متجوز ؟
=لا ، ارمل
_اه اسفه اني فكرتك
=لا ولا يهمك
_وهي ماتت ازاي ؟
=وهي قاعده
ضحكت _يراجل ! ، طب وهي كانت بتشتغل أي ؟
=سيده اعمال وعندها شركه يعني
_ليها وارثين؟

 

 

=لا و..
_يعني انت الي هتورث؟
_!!
=قصدي يعني ربنا يرحمها
_يرب
=احمم ومش ناوي تتجوز ؟
_نعم؟
قربت منه =اقصد يعني انك لسه شاب علي كلمه ارمل دي ولازم تاخد واحده من سنك مش اكبر منك وقد الست الوالده !
-وانتي عرفتي منين أنها اكبر مني ؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وكان هو قضيتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!